Ga naar de inhoud

Warm bad in Lombardijen

Vers Beton schrijft elke maand een column in de Uitagenda Rotterdam, het gratis culturele uitgaansmagazine. Tegen iedereen die onder een steen heeft gelegen en nooit buiten het centrum komt zegt Fay: ‘ga eens naar de Baroeg!’
Toen ik vijftien was, ging ik voor het eerst echt uit. Het was iets waar ik in de jaren daarvoor al hevig naar verlangde: zonder ouderlijk toezicht uitgaan. Dit uitgaan vond plaats in de Baroeg en ik vond het de hemel op aarde. Omdat ik in Rotterdam Noord woonde, was de ligging van het podium aan de andere kant van de stad niet ideaal. Met de tram erheen betekende automatisch vroeg weer naar huis. Met een groep vrienden fietsten we dus door weer en wind de Erasmusbrug over, langs de Kop Van Zuid die toen nog gedeeltelijk een kale vlakte was, naar de Spinozaweg. En ik was niet de enige. De Baroeg trekt al meer dan dertig jaar bezoekers uit stad en land, die allemaal de weg weten te vinden naar Lombardijen.

Fay van der Wall
Fay van der Wall

Wat maakt de Baroeg zo bijzonder? Op de eerste plaats de muziek. De Baroeg bedient een niche. Het is momenteel zelfs de enige plek in Nederland die exclusief programmeert voor liefhebbers van alternatieve en harde muziek. Het podium weet daardoor grote namen binnen dat genre te trekken. Als vijftienjarige vond ik er vooral herkenning. Op de middelbare school waren niet zo veel mensen die ook immer in het zwart gehuld gingen en naar Cradle of Filth luisterden. In de Baroeg was iedereen een beetje meer zo als ik. Een warm bad.
Jeugdsentiment daargelaten, de Baroeg is op dit moment een van de langst en best draaiende poppodia van de stad. Het heeft een internationale reputatie, een klein leger aan loyale vrijwilligers en een eigen jaarlijks openluchtfestival, Baroeg Open Air. Ik denk dat de tactiek van de Baroeg zomaar eens de toekomst van alle poppodia kan zijn: specialiseer, zoek je niche en wees daar de beste in. In deze postmoderne tijd bestaat er toch geen enkele definitie van ‘popmuziek’ meer.
Maar wat heb jij, lezer van de Uitagenda hier nu aan? Grote kans dat je niet in het bijzonder geïnteresseerd bent in industrial, gothic, of black metal. Ik kan alleen maar aanraden: ga er eens kijken. Bijvoorbeeld op 25 april. Dan treedt de band Battles of 1977 op waar Rudeboy in speelt, die de dertigers onder ons vast nog wel kennen van de Urban Dance Squad. Drink een biertje, ervaar iets nieuws en maak wellicht vrienden. Het zal de fietstocht waard zijn. Gewoon bijtijds met de tram naar huis kan trouwens ook.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • De Pulitzer Prize-winnende journalist en bedenker van The 1619 Project, Nikole Hannah-Jones, keer terug naar De Dépendance voor een gesprek over de erosie van democratie, de instrumenten voor verzet en de politiek van wat we ons herinneren.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Waste Simmers is a series of collaborations and events organised by artist, gardener and avid composter Kate Price at the Afrikaanderwijk Coöperatie’s Grondstoffenstation to explore possibilities of their collected ‘wastes’. Join us for Waste Simmers #1 Digestive Press – a temporary, low-fi paper factory transforming food scraps, market waste, and ideas into new forms.

    Venue: Het Grondstoffenstation
    Datum:
  • Hoe zorgen we dat wetenschap echt wérkt voor de volgende generatie kinderen en jongeren in de stad? Hierover gaan we op 8 juli in gesprek met zorgprofessionals, jongerenwerkers, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundigen in een stadsdialoog in Rotterdam, georganiseerd door onderzoekscollectief Healthy Start (Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus MC en TU Delft).

    Venue: Blue City
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures