Anniek Tijmes illustreert wekelijks het Rotterdamse nieuws. Deze week: Vervuil het klachtensysteem.
De Biergarten mag vanaf vrijdag weer open! Hoera! Das Brüllt Spaß. Maar voor hoe lang? Vorig jaar werd de Biergarten geteisterd door klachten (vier), waardoor zij in september haar muziek uit moest zetten. Eerst moesten zij met een rapport aantonen dat ze de geluidsnormen niet overschrijden.
Ik heb me altijd verbaasd over de klager. Wie gaat er in het uitgaansgebied wonen als je een hekel hebt aan geluid? Ga lekker naar Capelle Schollevaar dan, een kinderspeeltuin is wel stil als het donker is.
Nog veel meer verbaas ik me over hoe serieus klachten worden genomen. Ook als je klaagt omdat je schizofreen bent en jouw ene – op dat moment overheersende – persoonlijkheid een hekel heeft aan ieder geluidje, maar je andere persoonlijkheid graag midden in het centrum wilt wonen, is dat een klacht. Ook als je klaagt omdat je vegetariër bent en je kan niet tegen het gesis van de braadworsten op de barbecue bij de Biergarten: een klacht over geluidsoverlast volstaat. En ook als je een hekel hebt aan de barman of eigenaar van de club tegenover je, dan bel je gewoon naar de politie en klaag je over overlast. Een klacht.
En als je dus veertig keer achter elkaar belt, dan heb je veertig klachten. Maakt niet uit wat, wie of hoe vaak, uw klacht is een gift! Iedere klacht heeft dezelfde waarde, ongeacht of hij gefundeerd is of niet. En bij vier klachten dus al, mag de eigenaar van het etablissement in zijn eentje een duur rapport betalen. Hij – nare man – wilde immers de buurt verzieken met een herriemakend tentje. Bah, met je leuke pop-upterras in de binnenstad.
Ik ben het spuugzat. Daarom roep ik op om de klachtlijn te vervuilen met enthousiasme. Als je vlakbij de Biergarten of een andere uitgaansgelegenheid woont, bel dan de klachtenlijn op. Vraag of je een melding mag maken in de categorie ‘Anders’, en geef dan een complimentje. “Nee, ik wil gewoon even zeggen, het is echt een leuke tent. Leuke voorgevel ook, en goede aanbiedingen. Geluid? Ja soms, maar dat kan ik wel waarderen, nee schrijf maar op, dat ik het hier erg gezellig vind.”
Als je leuke dingen naar kan maken, dan kan je nare dingen vast ook leuk maken.
Tekst: Anneke Kortleve
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 4 reacties — discussieer mee!
Laten we allemaal ook even stilstaan bij het feit dat de Biergarten direct naast de in- en uitrit van centraal station ligt.
Muziek wordt over het algemeen als zeer hinderlijk ervaren. Vandaar ook dat de wetgeving een stuk strenger is voor muzieklawaai dan voor bijvoorbeeld spoorlawaai.
En ja het is een uitgaansgebied (alhoewel, hoe lang zit de Biergarten er al?) maar, dat wil nog niet betekenen dat je geen rekening hoeft te houden met de omgeving.
Overigens wil het niet zeggen dat als er klagers zijn dat er per definitie ook sprake is van reële overlast, sommige mensen klagen nou eenmaal per definitie overal over.
Ha Diego. Ik vind dit systeem belachelijk, niet dat uitgaansgelegenheden te veel herrie morgen maken. Ik vind het raar dat klachten altijd hetzelfde gewaardeerd worden.
Nou ja, als Biergarten kan aantonen dat ze binnen de gestelde normen blijven, hebben de klagers weinig in te brengen. Op zich een redelijk systeem lijkt mij.