Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Waar komt die bakfietswijk?

De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Inge Spaander heeft dé locatie gevonden voor de veelbesproken bakfietswijk.

DBS februari
DBS februari

Vorige week werd het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. “We gaan aan de slag om de stad nog leuker, veiliger en gezelliger te maken”, zei D66-fractievoorzitter Belhaj. Kendoe: Samen kunnen we het maken.
Twee maatregelen trokken de aandacht van ‘tout’ Rotterdam. Er komt een bakfietswijk in het centrum en een wijk voor aso’s ergens buiten de stad. Volgens mij betreft het hier slechts één maatregel: een segregatiemaatregel. Het scheiden van groepen leidt uiteindelijk nooit tot een leukere en veiligere stad en zeker niet tot de integratie waar het akkoord naar streeft: culturele en sociale integratie en een gelijkwaardigheid waaruit solidariteit ontstaat. Het bewust scheiden van groepen leidt tot onbegrip en ongelijkheid.
Gek genoeg was het niet de aso-wijk waar men zich over opwond, maar was het vooral de bakfietswijk die voor beroering zorgde. En dat terwijl de gemeente daar al lang mee bezig is. Om en nabij de Nieuwe Binnenweg bijvoorbeeld, knappen investeerders massaal oude panden op met behulp van gemeentesubsidie. Je hebt inmiddels een dubbel yuppensalaris nodig om als nieuwkomer in één van de verder toch vervallen zijstraatjes van de Nieuwe Binnenweg te kunnen wonen. De traiteurs schieten als paddenstoelen uit de grond. Sinds kort is er zelfs een winkel waarvan de opbrengsten volledig naar het goede doel gaan. En bakfietsen, ja, die zijn er ook. Ze wurmen zichzelf tussen tramrails en stoep en zorgen voor opstoppingen bij het stoplicht. Maar de onlangs verbrede stoepen ten spijt, is er nog steeds niet genoeg parkeerplek voor de hippe bakken.
En dat is slechts één van de tekenen dat een bakfietswijk in het centrum niet werkt. Op een paar diehard-zaken zoals het Westerpaviljoen na, redden de koffietenten en hippe kinderwinkels het niet. De bakfietseigenaren blijven weg. De ooit gesplitste panden zijn uiteindelijk te klein om een gezin te huisvesten, voor de bakfiets is geen overdekte berging. En zo verhuist men toch weer naar het hippe noord.
Volgens mij is de oplossing heel simpel. Ik was de afgelopen weken veel op Zuid. De fietspaden zijn er breder en de stoplichten overzichtelijker. Overal zijn parkjes en allerhande exotische winkeltjes. De grotere woningen hebben een nostalgische uitstraling, hartstikke hip.
En ik heb het getimed: het is maar tien minuten fietsen van de Pleinweg naar het Westerpaviljoen. Die bakfietswijk kan prima op Zuid. Gewoon naast die aso-wijk. Fijne integratie.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • 30 jaar pleinvrees: hoe het Schouwburgplein met minimale ingrepen toch nog gezellig kan worden

    • Architectuurkritiek

    Dertig jaar na de laatste herinrichting is het Schouwburgplein, erfenis van de wederopbouw, verouderd en onbemind. Nu gaat het eindelijk op de schop, maar zonder een budget van Hofplein-formaat. Public Space Detective Floor van Ditzhuyzen duikt in de geschiedenis van het plein en vraagt zich af hoe het met beperkte aanpassingen toch een fijne plek kan worden om te ‘vertoeven’ – en niet alleen doorheen te lopen op weg naar het theater.

  • Is er nog wel plek voor ons op Zuid? Feijenoord door de ogen van drie generaties

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Merve Boyuk (32) schreef haar masterscriptie over het verhaal van Feijenoord aan de hand van drie generaties in haar familie die de wijk langzaam hebben zien veranderen, verloederen en gentrificeren. Ze pleit voor stedenbouw op basis van de ervaringen van de bewoners die er al zijn, in plaats van de inkomens van de bewoners die de gemeente wenst. 

  • Studio ACTE bouwde een ‘materialenwerf’ van zeil, bouwafval en aanlegpalen: ‘We moeten naar een architectuur van overblijfselen’

    • Architectuur: de Nieuwe Lichting

    Voor de Architectuur Maand – thema: circulariteit – ontwierp Studio ACTE een ‘materialenwerf’: een gebouw waar uit sloop ‘geoogst’ bouwmaterieel kan worden opgeslagen om later hergebruikt te worden. “We zijn hergebruiken verleerd”, zegt partner Estelle Barriol in gesprek met Oscar Vaessen.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Is there a right way to rebel? How do we push back at a time when extreme views are becoming commonplace and democracies are under attack? What can we do when we face a moral dilemma and are uncertain how to act?

    Venue: Arminius
    Datum:
  • Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam onderzoekt de economie van morgen in rauw industrieel hart van Rotterdam-Zuid. IABR is van 18 september tot en met 29 november te zien in de Piekfabriek.

    Venue: Piekfabriek
    Datum:
  • Elke wijk heeft er meer dan een. Misschien loop je er elke dag voorbij! Van 18 t/m 21 juni laat Heilige Huisjes Rotterdam zien wat er achter de deuren van gebedshuizen gebeurt.

    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als geen ander weet jij dat eenzaamheid onder ouderen in Rotterdam groot is en je vindt het belangrijk om hier iets aan te doen. Jij wilt daar met ons het verschil in maken en vrijwilligers motiveren om zich in te zetten voor een ander. Dan ben jij wellicht de consulent die wij zoeken!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Junior Marketeer voor 1 dag per week (0,2 fte) per 16 juli 2026

  • Studio de Bakkerij is een culturele huiskamer midden in Rotterdam Noord. Als directeur ben je verantwoordelijk voor de artistieke koers, maatschappelijke positionering, strategische ontwikkeling en zakelijke gezondheid van Studio de Bakkerij.

  • Bekijk alle vacatures