Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Waar komt die bakfietswijk?

De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Inge Spaander heeft dé locatie gevonden voor de veelbesproken bakfietswijk.

DBS februari
DBS februari

Vorige week werd het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. “We gaan aan de slag om de stad nog leuker, veiliger en gezelliger te maken”, zei D66-fractievoorzitter Belhaj. Kendoe: Samen kunnen we het maken.
Twee maatregelen trokken de aandacht van ‘tout’ Rotterdam. Er komt een bakfietswijk in het centrum en een wijk voor aso’s ergens buiten de stad. Volgens mij betreft het hier slechts één maatregel: een segregatiemaatregel. Het scheiden van groepen leidt uiteindelijk nooit tot een leukere en veiligere stad en zeker niet tot de integratie waar het akkoord naar streeft: culturele en sociale integratie en een gelijkwaardigheid waaruit solidariteit ontstaat. Het bewust scheiden van groepen leidt tot onbegrip en ongelijkheid.
Gek genoeg was het niet de aso-wijk waar men zich over opwond, maar was het vooral de bakfietswijk die voor beroering zorgde. En dat terwijl de gemeente daar al lang mee bezig is. Om en nabij de Nieuwe Binnenweg bijvoorbeeld, knappen investeerders massaal oude panden op met behulp van gemeentesubsidie. Je hebt inmiddels een dubbel yuppensalaris nodig om als nieuwkomer in één van de verder toch vervallen zijstraatjes van de Nieuwe Binnenweg te kunnen wonen. De traiteurs schieten als paddenstoelen uit de grond. Sinds kort is er zelfs een winkel waarvan de opbrengsten volledig naar het goede doel gaan. En bakfietsen, ja, die zijn er ook. Ze wurmen zichzelf tussen tramrails en stoep en zorgen voor opstoppingen bij het stoplicht. Maar de onlangs verbrede stoepen ten spijt, is er nog steeds niet genoeg parkeerplek voor de hippe bakken.
En dat is slechts één van de tekenen dat een bakfietswijk in het centrum niet werkt. Op een paar diehard-zaken zoals het Westerpaviljoen na, redden de koffietenten en hippe kinderwinkels het niet. De bakfietseigenaren blijven weg. De ooit gesplitste panden zijn uiteindelijk te klein om een gezin te huisvesten, voor de bakfiets is geen overdekte berging. En zo verhuist men toch weer naar het hippe noord.
Volgens mij is de oplossing heel simpel. Ik was de afgelopen weken veel op Zuid. De fietspaden zijn er breder en de stoplichten overzichtelijker. Overal zijn parkjes en allerhande exotische winkeltjes. De grotere woningen hebben een nostalgische uitstraling, hartstikke hip.
En ik heb het getimed: het is maar tien minuten fietsen van de Pleinweg naar het Westerpaviljoen. Die bakfietswijk kan prima op Zuid. Gewoon naast die aso-wijk. Fijne integratie.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Wat voegen vrouwen toe aan architectuur?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Tijdens de Rotterdam Architectuur Maand bezocht architectuurhistoricus Martine Bakker verschillende activiteiten die allemaal de vrouwenzaak betroffen. Bakker ontdekte onder meer welke meerwaarde vrouwen in de architectuur hebben.

  • Zijn we verslaafd aan spektakelarchitectuur? “Het lijkt of we een bepaalde leegte vullen met iconen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Zijn we nog láng niet aan onze max als het om spektakelarchitectuur gaat, of is het hol en betekenisloos en moeten we andere gebouwen neerzetten? De meningen lopen uiteen, blijkt tijdens het debat ‘Is Rotterdam verslaafd aan spektakelarchitectuur?’ “Rotterdam mist soms zekerheid en zelfvertrouwen.”

  • ‘Allemaal Wielewaal’: een nieuw tuindorp met een roerige geschiedenis

    • Architectuurkritiek

    In de Nieuwe Wielewaal op Zuid worden de komende jaren dik 850 woningen gebouwd: (sociale) huur én koop. Hiervoor moesten zo’n 550 naoorlogse ‘noodwoningen’ sneuvelen. Hier gingen een aantal roerige jaren aan vooraf.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • De Pulitzer Prize-winnende journalist en bedenker van The 1619 Project, Nikole Hannah-Jones, keer terug naar De Dépendance voor een gesprek over de erosie van democratie, de instrumenten voor verzet en de politiek van wat we ons herinneren.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Waste Simmers is a series of collaborations and events organised by artist, gardener and avid composter Kate Price at the Afrikaanderwijk Coöperatie’s Grondstoffenstation to explore possibilities of their collected ‘wastes’. Join us for Waste Simmers #1 Digestive Press – a temporary, low-fi paper factory transforming food scraps, market waste, and ideas into new forms.

    Venue: Het Grondstoffenstation
    Datum:
  • Baroeg Open Air is een jaarlijks festival dat wordt georganiseerd door poppodium Baroeg. Het festival kenmerkt zich door de brede, underground programmering en ontspannen sfeer. Op zaterdag 13 september 2025 vindt de zestiende editie van Baroeg Open Air plaats in het Zuiderpark bij Ahoy. Kinderen t/m 12 jaar hebben gratis toegang.

    Venue: Zuiderpark
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures