Ga naar de inhoud

GroenLinks waarschuwt: nieuwe fietsenstalling CS te klein

De capaciteit van de nieuwe fietsenstallingen bij het Centraal Station is vanaf 2017 al niet meer toereikend. Dat blijkt uit cijfers van GroenLinks, dat op zijn beurt weer een prognose van ProRail aanhaalt. Raadslid Arno Bonte stelt dat er nu nog voldoende plek is. “Maar doordat het aantal fietsers naar het station groeit, ontstaat er vanaf 2017 een tekort. Als we niks doen, keert de fietschaos van de afgelopen jaren binnenkort weer terug.”
Bonte pleit er daarom voor om het probleem voor te zijn en via bestaande subsidiepotten nog snel extra stallingen bij te bouwen. “Voor extra stallingsplekken betaalt het ministerie nu nog voor de helft mee, maar de subsidiepot wordt niet meer aangevuld als hij leeg is”, weet Bonte. “We moeten dus opschieten, anders is Rotterdam straks twee keer zo duur uit.” De partij heeft daarom vragen ingediend om de gemeente tot actie te manen.
Ach, het kan altijd nog erger. Bij Den Haag Centraal liep je vorig jaar nog de kans onthoofd te worden door naar beneden stortende fietsen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het Havenziekenhuis werd in 2018 aangekocht door Vervat Vastgoed, dat het ziekenhuis nu wil slopen om er twee torens voor in de plaats te bouwen. Die zouden, naast honderden woningen, ook maatschappelijke functies krijgen. Maar aan die gemeentelijke ambities wordt nu nauwelijks invulling gegeven.

  • Zijn de ontwikkelingen rondom het Hofplein het begin van de groene transformatie van het centrum?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Worden met grootschalige bouwprojecten als de woontorens Rotta Nova en Treehouse alle laatste beetjes groen uit het centrum opgeofferd, vraagt centrumbewoner Arlette van den Berg zich af. Ze wandelde mee met Parfum de GroenGroen, dat laat zien dat natuur juist onderdeel is van de veranderende stad.

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Een poëtische stortbui op de Binnenrotte!

    Venue: Binnenrotte
    Datum:
  • Van 12 tot en met 15 juni 2025 openen gebedshuizen hun deuren. Samen met Rotterdamse makers en denkers creëren we ruimte waarin kunst, gesprekken en workshops samenkomen.

    Venue: Meer dan 40 gebedshuizen in Rotterdam doen mee.
    Datum:
  • Het aantal betaalbare woningen moet omhoog, wachtlijsten omlaag. Woningzoekenden, waaronder families, alleenstaanden, studenten, ouderen, zijn wanhopig. Ons leven wordt uitgesteld door de wooncrisis. Dakloosheid is ons dreigende perspectief. Wij kunnen geen kant op! Wij eisen actie NU.

    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam