Ga naar de inhoud

Bobby’s Gin: “Als je goed bent, word je vanzelf kick”

Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In deel vijftien: Vincent Cardinaal spreekt met Sebastiaan van Bokkel, oprichter van het nieuwe hippe ginmerk Bobby’s Gin. “Wij doen geen concessies aan de kwaliteit.”

Sebastiaan van Bokkel, oprichter van Bobby's Gin.
Sebastiaan van Bokkel, oprichter van Bobby’s Gin.

We ontmoeten Sebastiaan van Bokkel (1984) in een van de hippe nieuwe lunchtentjes aan de Hoogstraat. Een perfecte plaats om een jongen als Sebastiaan te spreken – grootstedelijk en met aandacht voor ambachtelijke producten. Samen met twee anderen is Van Bokkel oprichter van Bobby’s Gin. De Rotterdams-Schiedamse onderneming bestormt sinds 2013 de wereld met een ouderwets product dat weer ontzettend hip is.
Het laat zich raden maar toch: wat doen jullie en wie zijn jullie?
“Wij zijn drie jongens die graag een gin op de markt wilden brengen, zo simpel is het. Naast mij zijn Jim Prins en Ben Oosterkerk de compagnons. Jim is ook de man achter reclamebureau Contain.R en Ben werkt als artdirector voor Nike.” Sebastiaan lacht: “Ja, je kunt wel zeggen dat we alle wapens in huis hebben.”
“We maken dus gin. Dat is begonnen na een mooie periode bij Vedett, toen het bedrijf en ik besloten dat we apart verder wilden. Ik heb het biermerk voor die brouwer met een collega op de kaart mogen zetten in Nederland, maar was op een gegeven moment toe aan iets anders. Aanvankelijk dacht ik aan jenever, maar dat is toch niet het meest dynamische product. Al gaat dat wel komen, let maar op. Dus werd het gin. Op een bruiloft sprak ik toevallig Jim. Toen is het gaan kriebelen. In 2013 zijn we opgericht. We werken samen met Herman Jansen Distillers uit Schiedam, een familiebedrijf. Onze flessen zijn sinds februari van dit jaar te koop.”
Vanwaar de naam?
“Dat is heel persoonlijk voor mij. Mijn opa dronk altijd jenever. Die kruiken van Bols, dat is een van mijn vroegste jeugdherinneringen. Mijn opa heette Jacobus, wat werd verbasterd tot Bobby. Hij is helaas in 1997 overleden, maar zo leeft zijn naam wel voort in het product dat hij graag dronk. Het is ook via mijn opa dat ons product uiteindelijk gin is geworden. Mijn moeder vertelde dat hij zijn jenever aanlegde met kruidnagels of citroengras. En dat is eigenlijk al een soort gin he?”
Hoe Rotterdams is het bedrijf?
“Gin is an sich geen Rotterdams product. Dan nog eerder Schiedams, met al die distilleerders daar. Maar wij zijn als personen erg Rotterdams. We wonen hier, zijn er opgegroeid. Ik vind dat je dat ook in ons team ziet. We kennen geen twijfel, maar weten wat we gaan doen en hoe we het gaan aanpakken. Heel geconcentreerd en praktisch dus.”
Bobby's Gin
Bobby’s Gin

Hoe belangrijk is de backing van de distilleerder?
“Heel erg, natuurlijk. Zij bestaan al bijna 250 jaar, de zevende generatie van de familie zit al in het bedrijf. Zij weten precies hoe ze moeten produceren. Maar wij brengen ook iets. Een frisse insteek, met ons product kunnen zij ook weer een doelgroep bereiken die ze zelf niet snel zouden aanspreken, vermoed ik. En wij doen geen concessies aan de kwaliteit. Het bepalen van de smaak heeft lang geduurd, en we weten ook waar we wel en niet verkocht willen worden. Tegelijk is het soms een dunne scheidslijn. Die flessen moeten wel gemaakt en vermarkt worden.”
Wat is jullie slimste zet geweest?
“Ik denk het behoedzame aspect van de juiste smaak zoeken. We zijn een beetje impulsief begonnen, maar weten dondersgoed wat we willen. Het is een marathon, geen sprint. We willen gewoon niet teveel rammen. Wie hard rent kan ook heel hard op zijn bek gaan. Dus: niet per se kick willen zijn, maar gewoon goed. Dan wordt je vanzelf wel kick, haha.”
En de tegenhanger, de grootste fout?
“Poeh, daar vraag je me wat. Er was een voorval waarbij ons enthousiasme botste met de zakelijkheid van de distilleerder. We hadden een contact in België opgedaan en wilden graag ons product komen presenteren daar. Dus hebben we de kofferbak volgegooid met dozen en zijn we op pad gegaan. Zonder ook maar een tel rekening te houden met accijnzen en dergelijke. Als we door de douane waren gecontroleerd hadden we een groot probleem kunnen hebben, wat ook het moederbedrijf kan raken. Dat was een beetje naïef.”
Wat frustreert?
“Dat we met onze gin perfect aansluiten bij (kleine) festivals en feestjes, maar dat je omdat je alcohol produceert daar nauwelijks mee uit kan pakken. Zo kunnen we vaak alleen backstage iets kleinschaligs doen.”
Kun je tot slot de toekomst van Bobby’s Gin schetsen?
“Over vijf jaar staan we als een huis. Het mag geen eendagsvlieg gebleken zijn, een leukigheidje dat toevallig even hip was. Ik denk wel dat gin over vijf jaar een heel groot product is, over heel de wereld. Je krijgt dan dezelfde scheiding als met bier: grote knallers enerzijds, en smaakmakers anderzijds. Bij die laatste horen wij thuis.”
Geen ander product in de planning?
“Soms dromen we hardop van bijvoorbeeld een ouderwetse, goede vieux produceren. Colaatje-tic, weetjewel, haha! Maar dat is nu niet realistisch. Eerst de gin uitbouwen, dan kan er misschien iets bij.”
Over deze serie RN_logo_basic.jpg Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].

Al één reactie — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Op woensdagavond 3 april komen de scherpe geesten achter het bekroonde onderzoek naar het Rotterdamse bijstandsalgoritme bijeen in het Journalistiek Café in de Carnisser Keuken! Dit dynamische team- Celeste Boddaert, Eeva Liukku, Romy van Dijk en Saskia Klaassen – deelt graag hun inzichten, ervaringen en het belang van datajournalistiek. Ontdek hoe ze te werk zijn gegaan en het proces achter hun bekroonde onderzoek hebben doorlopen. 🎙️📰

    Venue: De Carnisser Keuken
    Datum:
  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam