Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: hoezo, architectuur is moeilijk?

Stuurman Paul Smits voer afgelopen week richting de Dag van de Architectuur, en verbaast zich nu over de populariteit hiervan. Architectuur, dat is toch vooral heel moeilijk?

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

Architectuur is moeilijk, architectuur is lastig, en architectuur wordt nogal eens bekritiseerd. Zo zijn er gebouwen waarvan de toeschouwer zich afvraagt wat de bedenker hier in hemelsnaam mee heeft bedoeld. Vervolgens proberen intellectuele types met een boel gefilosofeer uit te leggen waarom die bouwwerken zo mooi en uniek zijn, wat zij doen in termen die je niet hoort in, pak ‘m beet, de Kuip. En wat moeten al die kunstzinnig verantwoorde creaties wel niet kosten?
Zo maar wat vooroordelen en bedenkingen op een rijtje over de kunst van het bouwen, iets waarmee Rotterdam zich onderscheidt. Want, voor wie dat nog niet wist: in Nederland geldt de stad als dé plek om (moderne) architectuur waar te nemen. Mede daarom is Rotterdam hip, trendy en steeds meer bewierookt. Dat blijkt uit de internationale vermeldingen in bijvoorbeeld de New York Times en de Rough Guide. Ik vraag me alleen af of dat niet de mening is van een kleine, specifieke elite. Want vertaalt die interesse zich in daadwerkelijk bezoek aan Rotterdam om al dat architectonisch fraais (althans zo bedoeld) te bezichtigen?
Als bezoeker van de Dag van de Architecuur heb ik me in ieder geval verbaasd over de grote belangstelling van het publiek. Alle tours van gebouwen waren vooraf volgeboekt. Ik toog daarom maar naar gebouwen waar geen reserveringen nodig waren, zoals de Van Nelle. Die is namelijk lekker groot, en bood daarom genoeg ruimte om halverwege mee te liften met een groep die deskundige uitleg kreeg. Maar zelfs daar bleek grote drukte. Na mijn rondleiding wachtten nieuwe bezoekers braaf op de volgende mogelijkheid mee te lopen met een gids. De Rotterdam van Koolhaas was een andere plek zonder de eis van boeking vooraf. Voor deze kolos op de Wilhelminapier ontstonden ’s middags echte heuse rijen.
Is architectuur dus niet zo moeilijk en zo lastig als het lijkt? Zijn gebouwen wel degelijk de moeite waard voor het grote publiek? Of is een dag over dit thema gewoon een goedkope mogelijkheid erop uit te gaan in plaats van een dagje dierentuin of turen naar het scherm in de bios? Ik denk dat het antwoord op deze vragen niet relevant is. Lastig of niet, architectuur kan uitdagend zijn en nieuwsgierigheid opwekken, iets wat die bezoekers van de Dag van de Architectuur hebben begrepen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Ingezonden brief

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De column van Daphne Bakker afgelopen week deed wat stof opwaaien. Zo ontving de redactie een brief van Wouter Vanstiphout en Michelle Provoost van de Independent School for the City waarin zij reageren op het stuk van Bakker.

  • Een boek uitgeven over de architect van het gebouw dat je gaat slopen, heet in het Surinaams ‘dikatie’

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Daphne Bakker vraagt zich vertwijfeld af hoe het kan dat Nanne de Ru, sloper van Pompenburg, ook de uitgever is van een boek over de architect van het gebouw: Carel Weeber. Tijdens de boekpresentatie raakt ze verward: er wordt gefluisterd dat de sloop van Pompenburg niet doorgaat.

  • Ruim 460.000 Rotterdammers wonen in huizen met risico op oververhitting

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Huizen die hun hitte niet kwijt kunnen vormen een risico voor de gezondheid. Volgens de huidige bouweisen zouden deze woningen niet meer gebouwd mogen worden. Toch woont maar liefst 70% van de Rotterdammers in zo’n huis, waaronder bijna 70.000 ouderen voor wie hitte extra gevaarlijk is, blijkt uit onderzoek van Vers Beton en Investico.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures