Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: hoezo, architectuur is moeilijk?

Stuurman Paul Smits voer afgelopen week richting de Dag van de Architectuur, en verbaast zich nu over de populariteit hiervan. Architectuur, dat is toch vooral heel moeilijk?

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

Architectuur is moeilijk, architectuur is lastig, en architectuur wordt nogal eens bekritiseerd. Zo zijn er gebouwen waarvan de toeschouwer zich afvraagt wat de bedenker hier in hemelsnaam mee heeft bedoeld. Vervolgens proberen intellectuele types met een boel gefilosofeer uit te leggen waarom die bouwwerken zo mooi en uniek zijn, wat zij doen in termen die je niet hoort in, pak ‘m beet, de Kuip. En wat moeten al die kunstzinnig verantwoorde creaties wel niet kosten?
Zo maar wat vooroordelen en bedenkingen op een rijtje over de kunst van het bouwen, iets waarmee Rotterdam zich onderscheidt. Want, voor wie dat nog niet wist: in Nederland geldt de stad als dé plek om (moderne) architectuur waar te nemen. Mede daarom is Rotterdam hip, trendy en steeds meer bewierookt. Dat blijkt uit de internationale vermeldingen in bijvoorbeeld de New York Times en de Rough Guide. Ik vraag me alleen af of dat niet de mening is van een kleine, specifieke elite. Want vertaalt die interesse zich in daadwerkelijk bezoek aan Rotterdam om al dat architectonisch fraais (althans zo bedoeld) te bezichtigen?
Als bezoeker van de Dag van de Architecuur heb ik me in ieder geval verbaasd over de grote belangstelling van het publiek. Alle tours van gebouwen waren vooraf volgeboekt. Ik toog daarom maar naar gebouwen waar geen reserveringen nodig waren, zoals de Van Nelle. Die is namelijk lekker groot, en bood daarom genoeg ruimte om halverwege mee te liften met een groep die deskundige uitleg kreeg. Maar zelfs daar bleek grote drukte. Na mijn rondleiding wachtten nieuwe bezoekers braaf op de volgende mogelijkheid mee te lopen met een gids. De Rotterdam van Koolhaas was een andere plek zonder de eis van boeking vooraf. Voor deze kolos op de Wilhelminapier ontstonden ’s middags echte heuse rijen.
Is architectuur dus niet zo moeilijk en zo lastig als het lijkt? Zijn gebouwen wel degelijk de moeite waard voor het grote publiek? Of is een dag over dit thema gewoon een goedkope mogelijkheid erop uit te gaan in plaats van een dagje dierentuin of turen naar het scherm in de bios? Ik denk dat het antwoord op deze vragen niet relevant is. Lastig of niet, architectuur kan uitdagend zijn en nieuwsgierigheid opwekken, iets wat die bezoekers van de Dag van de Architectuur hebben begrepen.

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Ik denk dat wat er de afgelopen twee decennia is gebouwd in Rdam juist niet erg ‘moeilijk’ is, en ook niet erg in de smaak valt bij de ‘archi-elite’. De laatste decennia is er niets gerealiseerd in de klasse Groothandelsgebouw, Doelen, Warenhuis Termeulen of Van Nelle. Terwijl het juist die gebouwen zijn waar Rdam zijn naam als archi-stad aan te danken heeft.

    De recentere gebouwen zijn kleurrijk en relatief hoog. En dat valt goed bij het ‘gewone’ publiek. Dus de architectuur is veel toegankelijker geworden, juist doordat ze van lager allooi is. Maar dat is geen architectuur met een hoofdletter A.

    Het is een beetje John Coltrane tegenover Prince. Heb je muziek gestudeerd dan val je voor de eerste, vind je muziek alleen maar interessant dan voor de laatste.

    Wat allemaal natuurlijk niet erg is. Bouwen doe je immers ook voor de gewone man op straat die dagelijks door de stad verkeert.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam