Ga naar de inhoud

Better Future Factory: "Goede producten maken, echte problemen oplossen"

Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? Ties Joosten sprak met Better Future Factory. Ontwerpers en ondernemers met een duidelijke missie: een betere wereld begint nog steeds bij jezelf.

Better Future Factory
Better Future Factory

Een aantal maanden geleden opende de Hub, het netwerk voor duurzame zzp’ers en kleine bedrijfjes op de 1e Middellandsstraat. In het midden van de ruimte trok het Perputual Plastic Project van Better Future Factory veel aandacht. Het project is een netwerk van vier machines: in machine 1 wordt plastic afval schoongemaakt, in machine 2 wordt het versnipperd, in machine 3 wordt het versnipperde plastic omgesmolten tot een dunne plastic draad, die vervolgens in machine 4 verdwijnt: een 3D-printer. Die kan vervolgens eigenlijk alles uitprinten, maar tijdens het feestje waren vooral zonnebrillen en ringen erg in trek. Van afval tot 3D-printerinkt dus – de ontwerpers van de Better Future Factory zijn de eerste ter wereld die dit concept handen en voeten hebben gegeven. En dat legt ze geen windeieren, zo blijkt uit een gesprek met één van de initiatiefnemers: Jonas Martens.
Jonas, jullie noemen jezelf een ontwerpbureau, hebben het woord ‘factory’ in de naam en trekken met het Perpetual Plastic Project vooral langs evenementen. Wat zijn jullie nou precies?
“In de eerste plaats zijn wij een ontwerpbureau dat groene, duurzame producten en processen ontwerpt. Vandaar de naam ‘Better Future’. Maar tegelijkertijd nemen wij de hele businesskant van een nieuw product, zoals marketing en bedrijfsvoering in het ontwerpproces mee. Dat gebeurt met groene producten veel te weinig, die blijven vaak hangen bij een goed idee. Wij vinden dat je met een goed product ook gewoon geld moet verdienen. Niet alleen omdat je zo een veel duurzamer bedrijfsmodel opbouwt, maar ook omdat het gegeven dat mensen voor je product betalen aangeeft dat ze het waardevol vinden.”
“Voor een 3D-geprintte ring uit het Perpetual Plastic Project hebben mensen bijvoorbeeld soms wel twintig euro over. In gewicht is dat duurder dan de prijs voor zilver, terwijl de ring gemaakt is uit afval! Zo zorgen wij dat ‘duurzaamheid’ verder komt dan een goed idee, dat het ook gaaf, hip, mooi, leuk en waardevol wordt. Wij willen mensen motiveren te betalen voor producten die bijdragen aan een betere toekomst, misschien wel zonder dat ze het zelf doorhebben. ”
Zijn jullie bij een nieuw ontwerp dus constant nieuwe bedrijfjes aan het oprichten? Hoe moet ik dat zien?
“Ik zal je een voorbeeld geven: wij doen op dit moment voor Heerema, een Nederlands offshorebedrijf, een project in Angola. Zij hebben daar een industrieel complex dat in een omgeving staat waar een groot probleem met afval is. Wij hebben nu een methode ontwikkeld waarmee de mensen daar uit plastic afval een waardevolle grondstof kunnen winnen, waarmee ze onder andere hoogwaardige bouwmaterialen kunnen maken. Uiteindelijk willen we hiervan een op zichzelf staand bedrijfje maken waar de Angolezen zelf rijk van worden.”
En wat voor bedrijf organiseer je dan rond het Perpetual Plastic Project?
“Daarmee trekken we inderdaad vooral langs evenementen. Het Plastic Project is ontstaan toen wij iets wilden verzinnen voor de randprogrammering van Lowlands. Min of meer bij toeval bleek toen dat wij de eerste ter wereld zijn die filament, of 3D-printerinkt, maken van gerecycled plastic. Sindsdien heeft het Plastic Project enorm aan bekendheid gewonnen en willen tal van evenementen onze machines huren. Of ze vragen ons, om uitleg te geven over het proces. Zo vlieg ik volgende week naar China, om op het eerste wereldwijde congres over 3D-printtechnologie uitleg te geven over het Plastic Project.”
China, Angola…is jullie bedrijf ook nog een beetje Rotterdams of had het net zo goed ergens anders kunnen zitten?
“Nee, zeker niet, wij voelen ons heel erg verbonden met Rotterdam! Wij hebben het credo ‘niet lullen maar poetsen’ heel hoog in het vaandel staan, vandaar ook het woord ‘Factory’ in onze bedrijfsnaam. Wij gaan veel sneller dan andere ontwerpbureaus over naar het maken van een product, we blijven niet te lang in de tekenfase hangen. Daarin onderscheiden wij ons.”
“Daarnaast gaan wij erg goed op de energie van Rotterdam. Hier kan nog alles. Dat voel je, dat wil je. In Amsterdam wil je niet eens lopen tussen de gevestigde orde, daar kan je alleen maar groeien door meer blaaskaak te worden, lijkt het. Wij willen goede producten maken en échte problemen oplossen. Voor ons is dat heel erg Rotterdams. Misschien komt het doordat Rotterdam na de oorlog opnieuw is opgebouwd, waardoor de stad nog heel erg van deze generatie is. De mensen lopen hier rond in een wereld die door henzelf is gecreëerd, en kunnen daar aan meewerken.”
En hadden jullie niet ook in Delft kunnen gaan zitten? Jullie hebben tenslotte bijna allemaal aan de Technische Universiteit gestudeerd.
“Welnee, wij zijn stadsmensen. Als je daar een kantoor hebt, dan loopt er eenmaal per uur iemand langs. Hier op de Kruiskade trekt de hele dag de hele wereld aan je voorbij. Dat inspireert. Verder hebben wij gewoon de faciliteiten van een grote stad nodig. Als ik moet overwerken, zoals iedere fucking dag, wil ik nog iets te eten kunnen halen. Ik wil geen gezeik over geluidsoverlast als ik ’s nachts van een evenement terugkom en nog spullen moet uitladen. Ik heb Openbaar Vervoer nodig dat ook na 10 uur ’s avonds nog regelmatig rijdt. Alle basale dingen zijn hier gewoon goed geregeld.”
Better Future Factory
Better Future Factory

Wat is jullie slimste zet tot nu toe geweest?
“Eigenlijk zijn dat er drie. In de eerste plaats was dat de beslissing afgelopen september om met twee man fulltime te gaan. Toen konden we ons bedrijf uit gaan bouwen en konden we meer doen dan alleen met het Plastic Project op evenementen staan.”
“Dat heeft te maken met onze tweede goede beslissing: de keuze dat wij een ontwerpbureau willen zijn, en niet iets anders. Dat is onze kern. Ik denk dat het geen toeval is dat toen we dat eenmaal hadden besloten, Heerema op de stoep stond om samen te werken in Angola. Toen konden we ook direct uitbreiden naar vijf man.”
“De derde goede beslissing is een heel recente. We gaan namelijk een consortium vormen met Van Gansewinkel, de grootste afvalverwerker van Nederland, en de Vereniging Nederlandse Gemeentes. Met hen gaan we op industriële schaal van plastic afval 3D-printerinkt maken. Hiermee moeten we waarschijnlijk weer gaan uitbreiden, we gaan bijvoorbeeld ook iemand nodig hebben die de communicatie en marketing voor ons gaat doen.”
En hebben jullie ook grote fouten gemaakt?
“Haha, ja natuurlijk. Iedere dag. Het grootste gevaar schuilt hem in onze ambitie. Ik wil de Better Future Factory graag heel groot maken. Dan ga ik maar door, zonder vakantie te nemen, zonder weekend. Maar daar verlies je relaties door en zie je je vrienden niet meer. Dat is wel een heel groot risico. Weer een nacht doorhalen is gewoon niet goed.”
“Een heel ervaren en succesvolle ondernemer zei een keer tegen me: ’Als je je kut voelt, ga dan gewoon niet naar je werk. Maak het niet ingewikkelder dan het is. Ga niet van 9 tot 5 op kantoor zitten, omdat het moet.’ Dat heeft mij erg geholpen. Met het team hebben we nu dan ook de afspraak dat als je even geen zin meer hebt, dat je dan gewoon een paar uur weg kan blijven van werk. Ga gewoon surfen of in het park liggen met een boek. Waar doe je het anders allemaal voor?”
Laatste vraag: waar willen jullie over tien jaar staan?
“Ken je het ontwerpbureau Frog? Dat bedrijf is ooit door twee mensen opgericht, maar heeft inmiddels kantoren in negen landen en meer dan duizend werknemers. Dat willen wij ook wel, maar dan alleen met producten die ergens op slaan, die goed zijn voor mens en milieu.”
Over deze serie RN_logo_basic.jpg Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam