Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: ‘200 greatest paintings’, maar niet heus

Nog meer gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurvrouw Tara Lewis verbaast zich over de expositie van topschilderijen, allemaal nep.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

De 200 greatest paintings ter wereld zijn sinds vorige week verzameld in Rotterdam. Gewoon in de Fenixloods op Katendrecht, alsof het niets is. Deze aankondiging bevreemdt mij: “Dit kan nooit kloppen?!” Klopt, ze zijn hartstikke nep, op ‘bijzonder precieze wijze gereproduceerd’, namelijk op ware grootte.
Kan het nog kneuteriger? Dan ben je een heuse wereldstad, heb je laatst nog een joekel van een kunstroof gehad, en dan krijg je dit. Een greep uit de als wervend bedoelde begeleidende tekst: “Een canon van de Westerse kunstgeschiedenis die bij iedereen een belletje doet rinkelen. (..) De werken zullen er nagenoeg hetzelfde uitzien als het echte werk en worden museaal tentoongesteld en belicht. De werken worden echter wel veel speelser gepresenteerd en er is veel meer duiding dan in het museum.

Nuffigheid

Ik ben helemaal voor de notie dat kunst minder elitair moet zijn, maar zo’n aankondiging maakt alle nuffigheid in mij los. Zouden de meesters hier nu blij van worden, vraag ik me af. Lekker zij aan zij, geprint op foamboard, canvas, hout of spaanplaat. De organisatie zoekt nog mensen met affiniteit met kunst en ervaring in de cultuursector, om mensen te informeren over de aanwezige ‘kunst’ en een oogje in het zeil te houden.
Wat een geruststelling. Is dit de toekomst van kunst en cultuur in Rotterdam? Voorgesneden hapklare brokken kunst die in ons in een loods worden opgediend? Of is dit soms bedoeld voor toeristen, zodat ze recht van het cruiseschip af even wat cultuur kunnen opsnuiven?

Organisatie profiteert

Misschien is dit een commerciële goudmijn, maar de enige die daarvan profiteert is de organisatie. Of musea gebaat zijn bij dit soort projecten betwijfel ik ten zeerste, en of het de naam educatie mag hebben al helemaal. Het bijzondere moment wanneer je voor het eerst oog in oog staat met een meesterwerk, wordt op deze manier finaal uitgehold.
Misschien dat de bezoekers van deze expo nooit de kans krijgen om de stukken in een museum te bekijken. Maar volgens mij is dát nu juist een elitaire beredenering. ‘Art is therapy’ staat er in neonletters op het Rijksmuseum. Jammer dat deze tentoonstelling het therapeutische vermogen van een dosis Prozac heeft.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures