In samenwerking met Rotterdamse Nieuwe interviewt Vers Beton jonge, veelbelovende bedrijfjes en ondernemers uit de stad. In deze aflevering spreekt Vincent Cardinaal met Jurjen Versteeg, oprichter van film/grafisch ontwerpbureau From Form.
De Hofbogen is soms net een adventkalender. Achter ieder gesloten deurtje zit wel iets wonderlijks. Een dansschool, een tai-chiruimte, een metaalopslag. Halfweg het tracé, ter hoogte van het Ammersooiseplein zit de studio annex werkplaats van From Form. Een witte ruimte vol iMacs, boeken over de filmgeschiedenis en goede koffie leidt naar een werkplaats vol gereedschap en zaagsel. Ze ontwerpen en maken films, maar staan bovenal borg voor een duidelijke signatuur. De zaken gaan lekker. Dat blijkt uit een gesprek met Jurjen Versteeg.
Leg om te beginnen eens uit wat jullie doen, Jurjen.
“We maken films en grafisch ontwerp. Zo simpel is het eigenlijk. Daarbij gaan we uit van een sterke visie en van de kracht die ons drieën samenbindt. Naast mij bestaat het bedrijf uit Ashley Govers en Wouter Keijzer. We hebben enige bekendheid opgebouwd met titelsequenties – dat zijn de begintitels van een film, of de leader van een festival. Denk aan het IFFR, waar altijd een animatie van een tijger voorafgaat aan iedere film. Verder verzorgen we commercials. We zitten op het snijvlak van kunst en commercie, en daar zitten we prima.”
Hoe is het begonnen?
“Met mijn afstudeerfilm aan de Willem de Kooning in 2011. Ashley en ik hadden een relatie en werkten daarom min of meer bewust niet samen op creatief vlak. Dat kan verkeerd uitpakken he? Zij is interieurontwerpster, en zodra ze toch betrokken raakte bij mijn film liep het als vanzelf. Haar bijdrage ging ook direct verder dan louter de setdressing. Camera, scenario, regie – we konden alles delen. Voor die film wonnen we uiteindelijk een Vimeo-award.”
“Niet veel later zaten we op het OFFF-fest in Barcelona. OFFF is te vergelijken met TED, maar dan voor filmers, ontwerpers, animatoren. We dagdroomden erover daar over een jaar of vijf zelf te staan. Na afloop stuurden we een mailtje naar de organisatie, en we kregen direct een opdracht – of we ‘bumpertjes’ konden maken, dat zijn korte titelkaartjes. Rond die tijd kwam Wouter er ook bij. Die kenden we van de academie, en had net zijn baan bij een reclamebureau opgezegd. Door toeval konden we even later de hele titelsequentie voor OFFF gaan maken. Toen moesten we wel – we werden daardoor echt gedwongen serieus een bedrijf te beginnen. Sindsdien zijn we een drie-eenheid.”
Waar bestaat die drie-eenheid dan uit?
“We brengen alle drie iets anders mee. Ik ben filmmaker, Ashley zoals gezegd interieurontwerper en Wouter komt uit de advertising. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Als we samenwerken neemt iedereen taken van elkaar over, en dat werkt als een trein. Onze werkwijze is daarom ook niet onderhandelbaar. Het is te nemen of te laten voor opdrachtgevers.”
Kun je dat wat meer specificeren?
“Het is een generatieconflict. Niet qua leeftijd, maar qua bedrijfsvoering. Oudere artdirectors gaan heel erg uit van gescheiden functies – productieleider, regisseur. Daar doen wij niet aan. From Form is een geheel. Dat vraagt dus ook vertrouwen van de opdrachtgever. Inmiddels vragen mensen om de signatuur van From Form. Die komt erop neer dat wij zo goed als autonoom te werk gaan en een kant-en-klaar product afleveren.”
Hoe Rotterdams is From Form?
“We komen alle drie uit de stad. En hebben hier onze opleiding genoten. Maar los van dat zitten we ook heel bewust in de Hofbogen. Hier zitten veel toffe partijen bij elkaar. Daar wil je onderdeel van zijn. Verder is het een plek die van oudsher veel ambachten herbergt. Ook nu nog zit er bijvoorbeeld een meubelmaker. Wij zien onszelf ook als ambachtslieden. We stoppen overal detail in en schuwen het handwerk niet.”
Is Amsterdam voor jullie metier stiekem niet handiger?
“Ja en nee. Er komen veel commerciële opdrachten vandaan, maar daar zijn wij niet altijd naar op zoek. Sterker – ook bij commercie vragen we vrijheid voor onze visie. Verder is in de tijd van internet het ook een beetje achterhaald om op die of die plek te willen zitten. Amsterdam is maar een Fyra’tje weg, zeg ik altijd. Als ie rijdt tenminste, haha!”
Wat was de slimste zet en wat de grootste fout van From Form?
“Slim was om volledig te gaan voor die kans bij OFFF. We hebben daar echt onze werkwijzen op elkaar leren aanpassen. Het was bikkelen, maar het was het waard. We hebben geleerd geen concessies te doen op de werkwijze en geleerd dat plezier de slagader van ons bedrijf is. Dat is heel belangrijk, anders houd je het niet vol.”
“De grootste fout hangt ook weer met OFFF samen. In die klus deden we alles zelf, en bij een volgende opdracht voor Coffee Company herhaalden we dat. Toen hebben we onze hand wel even overspeeld. Eenmaal kun je wegkomen met zoveel hooi op je vork, maar het houdt een keer op. Die klus is wel goed geslaagd, maar sindsdien delegeren we veel meer en vooral verstandiger.”
Je hebt het steeds over visie. Kun je die nog iets meer proberen te duiden?
“We dromen heel erg graag. Als je ons ook maar de kans op een opdracht geeft zitten we direct 14 stappen verder. Enthousiasme, motivatie, plezier. Plus een totaalproduct van verschillende talenten. Dat is wat From Form is.”
Wat gaat de toekomst brengen?
“Op korte termijn een mooie titelsequentie voor een festival in Brighton. In ons atelier bouwen we een houten kast van 2,5 meter bij 2,5 meter. Daar gaan we animatie met handwerk combineren, als een soort kermis-in-een-kast.”
“Op de lange baan kunnen we groter gaan worden, maar dat wij drieën en onze vriendschap de basis blijft staat voor mij buiten alle discussie.”
Over deze serie Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Nog geen reactie — begin de discussie!