Een internationale hit en dat is het. De nieuwe Markthal scoort in meerdere opzichten punten. Het architectonisch sluitstuk van de vernieuwing van Rotterdams’ historische hart levert internationaal applaus op. Vers Beton lepelt negen feiten op die je wellicht nog niet wist.
1. De Markthal staat op een oer-Rotterdamse locatie
De Markthal staat op de exacte plaats van de allereerste Rotterdamse nederzettingen in de dertiende eeuw.
2. De Markthal speelt in op nieuwe behoeften en regels
De ideeën voor het ontwikkelen van de Markthal van een combinatie van wonen boven een overdekte markt komen voort uit het samenbrengen van behoeften. Enerzijds bestond de wens om de buitenmarkt, die twee maal per week plaatsvindt op de Binnenrotte, uit te breiden met een overdekte hal. Door strengere Europese regelgeving mogen gekoelde, verse etenswaren in de nabij toekomst niet meer in de openlucht worden verkocht. Anderzijds wordt door de gemeente de bouw van luxere woningen in het stadscentrum aangemoedigd.
3. Het concept komt uit de 19e eeuw
Het Rotterdamse architectenbureau MVRDV baseerde het ontwerp van de Markthal op de Parijse overdekte winkelgaleries uit de achttiende eeuw. De Parijse galeries merchandes waren ontmoetingsplekken voor de beau monde. Hier kochten gegoede burgers kleren en luxe etenswaren, ontspanden zich in een casino of ontmoetten elkaar in een grand café. Dat werkte zo goed dat het concept in de negentiende eeuw door heel West-Europa navolging vond. Met de tijd werden de passages steeds hoger gebouwd, met kantoren of woonlagen boven de winkels en voorzien van een transparante overkapping.
4. Vlakbij de Markthal stond een voorganger
De eerste Nederlandse winkelpassage van dit type werd in 1879 in Rotterdam gebouwd door architect J. van Wijk. Deze passage is tijdens het bombardement in 1940 bijna geheel verwoest. Het stond op de huidige plek van het C&A-gebouw, parallel aan de Koopgoot vanaf de Coolsingel tot bijna aan het Schielandhuis. Behalve winkels huisden er ook een badhuis en een hotel met 42 kamers. De eerste tot de derde verdieping waren appartementen en maisonnettes die aan de straatzijde hun entrees hadden.
5. …dus is de Markthal een nieuwe Rotterdamse Passage
Tot 1948 is in het stedenbouwkundig wederopbouwplan voor de stad rekening gehouden met het herbouwen van een soortgelijke passage in het gebombardeerde centrum. Bijna 75 jaar later is deze er dus alsnog gekomen, in vernieuwde vorm.
6. Je vindt er een 10 meter hoge rups
Tijdens de eerste ontwerpsessies werd door Winy Maas en zijn architectenteam gesproken over het scheppen van een ‘kathedraal’. Dit idee wordt in het gerealiseerde gebouw ondersteund door een enorm kunstwerk dat op 4500 akoestische platen aan de gekromde binnenzijde van de boog is aangebracht. De afbeelding van kunstenaar Arno Coenen is een waterval van foto’s van fruit, groenten, bloemen en dieren. De afbeelding is zo uitvergroot dat een rups tien meter hoog is.
7. Er is nog geen stormloop op de woningen
Hoewel de Markthal niet hoeft te klagen over de hoeveelheid publiciteit, loopt het bij de verkoop nog geen storm. Op dit moment zijn 32 van de 126 woningen definitief verkocht.
8. De Markthal is “een kreukel in het plaveisel”
De buitengevel van de Markthal is opgetrokken uit grijze natuursteen. Hierdoor doet het gebouw aan als een gigantische bobbel in de straat. Over de afwerking van het dak was tijdens de bouw nog wel discussie. Wanneer het een kreukel in het plaveisel moet zijn, moet het dak ook van natuursteen zijn. Vanuit de omringende gebouwen is het namelijk wel degelijk te zien. Uit kostenoverwegingen is deze uiteindelijk toch in kunststof uitgevoerd.
9. Naast de Markthal staat nóg een gebouw gepland
Het moet nog blijken of de openbare ruimte in de directe omgeving van de nieuwe Markthal gaat profiteren. Aan de marktzijde heeft het gebouw een ruime voortuin en is de herkenbare kopgevel zichtbaar vanuit de verre omtrek. Dit is dan ook de enige succesvolle kant. Aan de westzijde staat de kop veel te dicht op de omliggende bebouwing en het water. Ook aan de twee lange kanten staat het gebouw ingeklemd tussen Blaak 31 en het geplande woongebouw Rotta Nova anderzijds.
Dit artikel verscheen ook op Rotterdamwoont.nl. Het volledige artikel valt hier te lezen.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Ik ben voor meer groen. Maar er zijn genoeg lege vlaktes in de omgeving om dat te realiseren. Er ligt een landingsbaan gelijk naast (Binnenrotte) en 2 hinkstapsprongen verderop ligt het stenige Grotekerkplein. Kan dat niet groener? Dan hebben we ook nog de Blaak die veel groener zou kunnen.
Er is in het centrum van Rotterdam al leegte genoeg. De tijdelijke leegte op de plek van Rotta Nova is tijdelijk van wat groen voorzien. Logisch dat mensen dat waarderen en gelijk vinden dat het maar zo moet blijven. Dat vind ik echter een simplistische reactie zonder verder na te denken. We hebben het hier niet over een buitenwijk. De Hoogstraat is een belangrijke straat, zowel in de hedendaagse stad als in de geschiedenis van de stad. Deze straat verdient het om een stadsstraat te zijn waar het vol zit met voorzieningen. Rotta Nova gaat weer die straatwand geven die de Hoogstraat verdient. Bovendien zijn die woningen en inwoners heel hard nodig! Hoe 500 woningen nauwelijks bijdragen aan het verdichten van de binnenstad ontgaat me dan ook… Wat mij betreft kunnen ze niet snel genoeg beginnen. En dat zeg ik als buurtbewoner.
Overigens verloopt de verkoop van woningen in de Markthal nu zeer goed. Ook aan de noordkant. Tegen andere woningen aankijken is een onderdeel van grootstedelijk wonen. Mensen die onbeperkt uitzicht willen zullen kiezen voor een hoogbouw woning aan de rivier. Dit is een andere manier van wonen die zijn eigen kwaliteiten heeft.
Prachtig gebouw. Ben benieuwd, of de glazen gevels voldoende bestand zullen zijn tegen winddruk.
Leuk! Maar waarom is een gevel alleen ‘succesvol’ als die in een ‘lege vlakte’ staat? Persoonlijk had ik graag gezien dat bijvoorbeeld Blaak31 en De Markthal zelfs tegen elkaar aan gebouwd waren geweest, als ware het een samengesteld bouwblok, zodat de vrij nutteloze straat met voornamelijk achterkanten ertussen niet meer zou bestaan.
De vorm van het pand komt thans, met plantsoentje aan de zijkant, er goed uit. Je ziet dan ook veel fotografen op afstand het pand fotograferen. Het zorgt voor wat lucht en rust in de hoogbouwvolle binnenstad. Het plantsoen kan een functionele (groene) bijdrage leveren aan de toch al zo bestraatte en bebouwde omgeving. (hoezo: Bomen in de buurt?)
U begrijpt de vraag al:
Waarom moet Nova Rotta zo nodig gebouwd worden? Ik denk dat de woningen aan die kant moeilijk verkocht zullen gaan worden, wanneer deze zowel weinig zon (noorden) als een nabije woningwand als uitzicht krijgen.
Waarom wordt de hoogte van de Grote Kerk bewust als landmark weggepoetst? (Rotta Nova wordt enkele meters hoger)
Is dit veelvraterij van projectontwikkelaars of stedenbouwkundig verantwoord beleid? (die appartementen dragen nauwelijks bij aan het naar voldoening vol krijgen van de bewoonde binnenstad).
Natuurlijk is dit achteraf wishful thinking, maar toch…