Anniek Tijmes illustreert wekelijks het Rotterdamse nieuws. Deze week: van een bekend systeem gaat Rotterdam net als meerdere steden over op een nieuwigheid – kentekenparkeren.
Invoering kentekenparkeren verloopt nog niet geheel vlekkenloos
Weer iets nieuws. Kentekenparkeren. Hebben ze zeker hierboven weer bedacht? Wat een gekloot. Moet je weer naar dat internet om je kenteken in te voeren en dan een wachtwoord bedenken en dat gaat dat mis en dan krijg je verdomme toch een bon. En dan bel je en dan krijgt je natuurlijk weer zo’n vrouwtje aan de lijn die je terug zal bellen en dan krijg je verdomme nooit meer wat te horen van ze. En wij als arme burgers maar betalen.
En waarom eigenlijk? We zaten hier toch helemaal niet op te wachten. Wie vond dat goede oude chippen nu eigenlijk een probleem? Je liep naar de automaat, je kwam erachter dat je chip leeg was, ging op zoek naar een chip-oplader ergens buiten de wijk, kwam er na een wandeling achter dat die stuk bleek te zijn, je liep naar een volgende, laadde je pas op en vervolgde weer je pad terug naar de auto. Zag je ook nog wat van de wijk.
Dus. Wat was nou het probleem? WAT WAS VERDOMME NOU HET PROBLEEM VAN DAT CHIPPEN?
Trouwens: waarom wordt het parkeren niet gewoon lekker helemaal gratis? Waarom moet de gemeente nou ons geld weer krijgen om te parkeren? Ons zuurverdiende geld? Zeker zodat de wethouder een garage kan betalen voor zijn verlengde Hummer.
Parkeren. Het is hetzelfde als met alles. Het is altijd kut en als er iets verandert, maakt dat het niet beter. Zeker niet als er kinderziektes zijn. Gadverdamme kentekenparkeren. Gaat toch lekker effe ergens anders de bof krijgen.
Tekst: Anneke Kortleve
Al 8 reacties — discussieer mee!
Het belangrijkste probleem met het chippen is dat de banken het volgend jaar afschaffen.
Nou, wat er mis is met dat chippen is dat het na 1 januari niet meer kan. Nergens meer. Nooit meer. De banken kappen ermee.
én nu zijn er overal borden hoe je moet ‘kentekenparkeren’. Mijn hele straat hangt er inmiddels al vol mee. Cadeautje van de gemeente, alsof we niet al genoeg verkeersborden hebben….
Chippen vond ik ook altijd heel onhandig en onvriendelijk voor buitenlandse toeristen en gasten. Ik zou gewoon met pin of cash een parkeerkaartje willen kopen en die achter de ruit van een auto plaatsen. De grootste verandering met het kentekenparkeren is dat alles nu op kenteken wordt geregistreerd en bijgehouden. Dat betekent dat de overheid nu precies weet waar ik mijn auto hoe lang parkeer en wie er bij mij hoe lang op bezoek is. Maar daarover later meer op Vers Beton… *cliffhanger
Ik maak al enige tijd gebruik van de Yellowbrick app voor betaald parkeren. Werkt uitstekend!
Ha Eeva!
En zie daar de echte reden dat kentekenparkeren niet zaligmakend is. Maar het is nu vooral op zijn Rotterdams zeiken over onhandigheid. Terwijl we ook al zaten te zeiken over het chippen (naast dat het afgeschaft wordt, was het niet ideaal).
Over je andere oplossingen: Cash kost veel geld, doordat het slecht te beveiligen is. Dus je bent vaak je automaat met inhoud kwijt. Zonde van het geld. Pinnen zou inderdaad een verbetering zijn (geweest) ten opzichte van het chippen, ik heb nooit begrepen dat het niet kan, zal wel iets te maken hebben met beveiliging. Probleem is dan wel nog steeds dat je de tijd moet inschatten vooraf en niet achteraf extra kan betalen vanaf een afstand. Je bent gekluisterd aan je auto, heel irritant.
Kentekenparkeren klinkt dus als een handige oplossing, maar inderdaad is privacy daar wel een probleem. Ik ben reuzebenieuwd naar het artikel.
Het werkt voor geen kenteken-parkeren-parkeer-meter! Brief gehad dat bezoekerspassen eruit gaan per 1 juli jl. Of ik even op de site wilde aanmelden. Nlumdatbwerkt dus niet buitendat de pagina ontzettend verwarrend is opgesteld. Kan men niet desnoods met tien pictogrammen het proces vereenvoudigen. Ik heb al geconcludeert dat mijn visite maar gewoon het volle pond moet gaan betalen maar dit gedoe heb ik echt niets mee.
Ook dit is weer een bezuiniging waarbij de gemeenteraad geen seconde aan de gevolgen voor de gebruikers denkt. Het is niet zo dat de oude parkeerautomaten nu nieuwe parkeerautomaten met nummer invoer worden. Voor vier tot vijf oude komt er één nieuwe terug. Als je ergens wilt parkeren dan moet je eerst zoeken waar zo’n nieuwe meter staat en die staat dus niet meer op zichtafstand. Als je slecht ter been bent en met de auto gaat mag je dus eerst een meter zoeken voordat je bij iemand, een winkel of organisatie naar binnen mag. Maar burgers zijn voor de bedenkers hiervan natuurlijk niet interessant: als ze maar betalen.
De enige reden die ook ik kan bedenken voor het kentekenparkeren is dat onze overheid het maar niets vindt dat ze nu niet weet waar iemand hoe lang zijn auto neeerzet. Van dat anonieme verplaatsten door de stad moetsen ze nu eindelijk af. Voor het openbaar vervoer heb je al de chipkaart en binnenkort zullen ze ook wel kentekens voor fietsen gaan bedenken. Als de NSA iedereen kan volgen wil de Rotterdamse raad niet achterblijven.
En waarom mijn gasten op internet met hun kenteken moeten worden aangemeld, in plaats van dat ik de chip voor de gastenkaart nog mag gebruiken? Ook hier omdat de gemeenteraad niet nadenkt en ook hier meer controle wil.
Dat kentekenparkeren is gebruikersonvriendelijk, verplicht mensen om op grotere afstand zoek te gaan naar een parkeermeter, leidt tot meer dataverzameling bij de overheid en maakt het onmogelijk om nog anoniem met je auto door de stad te rijden. Maar voor de gementeraad waren dat allemaal geen redenen om daar kritisch over te zijn, ook toen na de “proef” in het oude Noorden al deze klachten op tafel lagen werd het toch doorgedrukt. Gevolgen voor de burger zijn blijkbaar niet interessant…