Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: een nieuw Rotterdams imago

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Rotterdam scheurt dit weekend met het City Racing evenement het vakantieseizoen uit. Stuurvrouwe Inge Spaander overpeinst nut en noodzaak van een nieuw toeristenimago.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

Ondanks het slechte weer kunnen we terugblikken op een geslaagde zomer: Niet een, maar zelfs twee openluchtbioscopen, Het Vrije Volk festival, de Alohabar als hang-out en Dâk als weer een nieuwe pop-up locatie. Voor de Rotterdammer was er volop vertier, en vooral veel hip vertier. En dat Rotterdam hip is, blijkt wel: na eerdere eervolle vermeldingen op internationale ranglijsten bestempelt de Volkskrant ons zelfs als hipper dan Amsterdam!
Rotterdam wordt – eindelijk – een volwaardige toeristische bestemming. En als we de stad door de ogen van toeristen bekijken, kunnen we best tevreden zijn: we worden geroemd om onze vriendelijkheid, de bijzondere architectuur en de mix aan culturen. Een mens zou er blij van worden. De toerist lacht vrolijk om de waterval van regen die we van ons gloednieuwe station af zagen stromen en merkt niet dat een deel van de collectie van het Wereldmuseum in de uitverkoop staat. Rotterdam is lief en rauw tegelijk.
Zal de oplevende interesse voor hip Rotterdam de langzame toename van het aantal toeristen een impuls geven? Wie weet, we zouden het in ieder geval goed kunnen gebruiken: bij een gemiddeld bezoek aan het buitenland staat The Netherlands nog altijd gelijk aan Amsterdam. Tijd om door te pakken, dus! De Lijnbaan voldoet misschien niet als charmante binnenstad, maar als we de bordjes richting centrum een beetje draaien sturen we de toeristen gewoon naar het Oude Noorden of Kralingen. De Binnenweg doet ook mee: Schorem etaleert ons hippe imago en de toerist vindt er volop culturele diversiteit. Ons Zuid zorgt voor de rauwe bite.
Als we even doorzetten, bereiken we over niet al te lange tijd de status die Berlijn enige tijd had: trekpleister voor hippe mensen uit de hele wereld mét de bijbehorende stroom mainstream toeristen in hun kielzog. Had, ja, want een stad die zijn eigen hipheid als toeristische trekpleister inzet, raakt die status vaak snel weer kwijt. De toeristen overspoelen de straten, de inkomsten stijgen, maar het stijgende toerisme maakt de stad ook voorspelbaar en onaantrekkelijk voor de oorspronkelijke hipster, die verder trekt naar de volgende stad. Dan hebben we wel het Rotterdam van weleer terug: waar het draait om eten en werken, en hipheid al snel als exorbitant wordt gezien. Maar dan wel met een extra sector om flink winst in te maken: het toerisme.

Al 7 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures