In de serie die Vers Beton in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe maakt voelen wij jonge Rotterdamse ondernemers aan de tand. Wat doen ze? Hoe belangrijk is de stad voor hen? En tegen welke problemen lopen zij aan? In deze aflevering staat Dwillo centraal, een bedrijf dat ervaren mensen en starters met elkaar verbindt.
Bart en Daniël ontmoetten elkaar tijdens een starterslunch waarna ze besloten samen te gaan werken in het bedrijf ‘Dwillo’. Dit is Barts derde bedrijf, maar bij Dwillo is hij de CEO. Daniël is de salesman. Ze zijn pragmatisch en kennen alle Amerikaanse marketingtheorieën en ondernemerstermen uit hun hoofd. Maar kijk uit, dit zijn geen ‘wantrepreneurs’ (inderdaad, zo’n term dus). Het bedrijf groeit, de jongens werken hard en ze winnen prijs na prijs.
Leg uit: wat doen jullie?
Daniël: “Wij linken ervaren mensen aan starters. Daarvoor hebben we een online platform gemaakt dat mensen één op één met elkaar verbindt. Zoals alumni en studenten op universiteiten, seniors en starters binnen bedrijven en ondernemers en start-ups binnen een netwerkorganisatie. We vragen welke carrière-uitdaging ze willen tackelen en wie daarbij kan helpen. Een ervaren persoon kan zo iets teruggeven aan een nieuwe generatie, een jong persoon wordt een spiegel voorgehouden.”
Hoe zijn jullie op de naam Dwillo gekomen?
Daniël: “We zijn begonnen met de naam MentorMe, maar hier zijn we uiteindelijk weer vanaf gestapt, omdat die naam te beperkend was. Sommigen noemen het liever coaching of een buddy-programma. Ook was er in Amerika al een partij met dezelfde naam.
“We wilden graag een korte aanstekelijke naam en kwamen uiteindelijk hierop uit. Het klinkt lekker en het blijft goed hangen. En, niet onbelangrijk, als je het intikt op Google bezitten wij de eerste tien pagina’s .”
De naam is dus louter fonetisch? Lekker catchy? Geen Romeinse keizer die zo heette, geen Germaans ritueel?
Daniël: “Er zijn wel veel brainstormsessies aan vooraf gegaan. Ook aan een goede catchy naam gaat een creatief proces vooraf. Dwillo geeft een goede associatie bij ons bedrijf, het past bij de inhoud. Tijdens deze sessies keken we naar andere internetbedrijven. Die hebben ook korte namen: Apple, Google, Yahoo. Dat wilden wij ook.”
“En nee, ik heb nog geen keizer ontdekt die ook zo heette, haha.”
En het logo?
Daniël: “Dwillo klinkt wel een beetje als een naam van een dier. Op 99 designs hadden we aangegeven wat we deden en dat we graag een olifant wilden. Olifanten worden in veel godsdiensten, zoals het boeddhisme, gezien als wijs en bemiddelend. Dwillo is ook wel een goede olifantennaam. We kregen hierop wel 350 inzendingen, waarvan we er een hebben uitgekozen. Dat sloeg aan. We worden nu ook wel the guys with the blue elephant genoemd.”
Dwillo is gevestigd op de Schiekade. Het bedrijf zit in een oude villa, op de eerste verdieping. Het pand is de Eduvilla gedoopt, omdat er edupreneurs zitten: ondernemers met een educatieve grondslag. Zo is ook Projectcampus er gevestigd. Het pand is mooi, maar hier en daar een beetje aftands. Daniël lijkt het niet te deren, tijdens zijn rondleiding noemt hij het enthousiast ‘lekker ruw en Rotterdams’.
Hoe Rotterdams zijn jullie?
Bart: “Ik houd van de mentaliteit. Niet lullen maar poetsen. Ik heb het idee dat er hier harder wordt gewerkt.”
Is dat nou echt zo? Ik kan me niet voorstellen dat je als Utrechter bijvoorbeeld in Rotterdam gaat wonen en dan opeens heel hard gaat werken.
Bart: “Het is niet zo zwart op wit natuurlijk, maar ik ervaar wel een andere mentaliteit.”
Daniël: “In Amsterdam bijvoorbeeld heb je heel veel wantrepreneurs rondlopen, een beetje zwaaien met een Macbook Air en op een verjaardag vertellen dat je in een start-up zit. Je hebt je visitekaartje gedrukt, net zoals je T-shirtje met je start-up naam.”
Bart: “En vervolgens ga je alle borrels af.”
Daniël: “Precies. Daar moet je in Rotterdam niet mee aankomen. Je moet jezelf eerst bewijzen. Het gaat minder om het gezicht, maar veel meer om de resultaten. En verder merk ik in Rotterdam veel bereidheid om elkaar te helpen, een kruisbestuiving tussen ondernemers.”
Heb je een voorbeeld?
Daniël: “Een ander succesvol bedrijf, Housing Anywhere, heeft veel kennis en ervaring opgedaan in het leggen van contacten met universiteiten. Zij vertellen ons waar ze op stuitten, wat goed werkt. Wij leren van hun. Andersom hebben wij een systeem gevonden, Pipedrive, dat ons heel goed hielp om bij te houden wat onze klanten doen en willen. Zij deden dat nog gewoon met Excel. Bart is vorig weekend langsgegaan en heeft hen Pipedrive uitgelegd.”
Wat was jullie slimste zet tot nu toe?
Bart: “Het idee toetsen, voordat er een regel over op papier was gekomen. We zijn anderhalf jaar geleden, eigenlijk vrij brutaal, gewoon bij Rotterdam School of Management binnengestapt en hebben ons voorstel neergelegd. Zij hadden er oren naar, waarop wij in vier fasen een pilot hebben opgezet. We wilden vooral eerst de vraag beantwoorden of alumni hierin werkelijk geïnteresseerd zijn. Het project bleek een waanzinnig succes. Toen zijn we het pas from scratch echt gaan ontwikkelen om de website ook schaalbaar te maken.”
En de grootste beginnersfout?
Bart: “Te snel veel mensen aannemen en te veel delegeren. Er zijn blogs volgeschreven dat je niet te snel moet opschalen. Maar nergens staat uitgelegd waarom. Ik heb het antwoord nu wel gevonden: je moet dicht bij de klant blijven, daar niet meteen een laag werknemers tussen zetten. Je moet als founder uitvinden waar je product de meeste waarde toevoegt.”
Daniël: “We hadden op onze piek meer dan twaalf mensen, dan ben je meer een manager dan een ondernemer. Meeting in, meeting uit. Dat werd frustrerend. Dus we zijn nu weer wat kleiner geworden. Dat was dus een goed leerpunt: niet te veel personeel willen.”
Zoveel werknemers lijkt me ook behoorlijk duur?
Bart: “Inderdaad. We hebben besloten dat we het willen proberen zonder investeerders. We waren daar eerst wel een traject voor ingegaan, maar daar zijn we mee gestopt. We hebben nu voldoende deals gesloten om zelfvoorzienend te zijn, mede omdat sommige klanten ons ook willen helpen. Ook hebben we een bedrag binnengehaald met prijzen, zoals de Philips Innovation Award. We kunnen het voorlopig zelf, dus we halen nu de broekriem op.”
Doen jullie daarnaast nog aan marketing?
Bart: “We doen nog niet aan paid advertising. We bloggen en pitchen, we doen mee met wedstrijden. Op een podium staan, dat werkt wel. Er zitten mensen in de zaal die ons verhaal horen, die ons naar het product vragen na afloop. Daniël: “En we vragen onze bestaande klanten of zij nog interessante partijen kennen. Klanten vinden dat leuk, ze willen meedenken.”
Wat wordt de volgende stap?
Bart: “We hebben veel feedback gekregen van onze klanten, waar we nieuwe dingen mee kunnen ontwikkelen. Momenteel is de focus om de klanten die we hebben zo goed mogelijk te helpen en een hoop verbeteringen door te voeren op het platform. Zoals onze LinkedIn-import die we net gelanceerd hebben, waardoor een goed profiel aanmaken nu vijf seconden duurt.”
Dus vooral stug doorgaan?
Bart: “Inderdaad stug doorgaan. Een goed product maken wat onze klanten echt helpt en waar de gebruikers blij van worden. Als zij blij zijn, dan zijn wij dat ook.”
Over deze serie Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Nog geen reactie — begin de discussie!