Red De Kuip mag dan niet de renovatie van Rotterdams voetbaltempel uitvoeren, zijn communicatieman Robin van Holst blijft wel nauwkeurig in de gaten houden hoe het proces zich ontwikkelt. Het plan van bouwgigant BAM (pdf), dat met De Kuip Groeit de opdracht werd gegund, is namelijk eindelijk openbaar gemaakt (iets waar eerder nog erg geheimzinnig over gedaan werd, zogezegd vanwege bedrijfsgeheimen, maar blijkbaar valt dat dus wel mee) voor gebruik in de gemeenteraad.
Leuk voor de liefhebbers van cijfers, maar echt leuk wordt het in het document dat het advies (pdf) van de verkenners Wim van Sluis, Hans Vervat en Jos van der Vegt weergeeft. Smullen voor ontwikkelaars van Zion-protocollen en andere theorieën!
Gedurende de presentaties van beide partijen die door de verkenners en de stakeholders zijn bijgewoond maakt FFC meer de indruk veel ervaring te hebben met het bouwen van stadions dan Red de Kuip. Dit beeld wordt bevestigd door Fakton die heeft geconstateerd dat FFC op een veel meer gedetailleerd niveau uitgebreider inzicht kan geven in de bouwkosten dan Red de Kuip. Dit geeft de verkenners meer een gevoel van vertrouwen dan bij Red de Kuip.
Mocht je de documenten doorspitten en opmerkelijke onderdelen, uitspraken en feiten tegenkomen, dan horen we dat graag in de reacties!
Al 3 reacties — discussieer mee!
Op Twitter meldt Ard Buijsen vooral verbaasd te zijn door het gebruik aan inhoud van beide rapporten:
Goed, nog eentje dan, omdat Ard zo hard aan het uitpluizen is:
Als je met vernieuwbouw wil komen, moet je de huidige bouwsituatie in ogen schouw nemen. Dan moet je uitgaan van: wat moet er veranderd worden; wat worden de nieuwe eisen? kan ik deze toepassen op de bestaande situatie. Vaak kan dat wel, mits er geen wijzigingen met betrekking tot het wijzigen van de Kuip moet komen, zoals het bouwbesluit (KNVB, UEFA, veiligheidsbesluit) al aangeeft en er ook geen verdere bouwtechnisch gezien wijzigingsplannen worden meegenomen.
Je zal van de BVO moeten uitgaan en wel de vernieuwbouwperiode gaat duren. Kan ze toegepast worden tijdens de competitie wedstrijden? In feite niet, want door het bouwproces kan er ook gevaarlijke situaties voor de bezoekers plaatsvinden. Voorbeelden zijn geweest, dat dit zo was gegaan. Je ziet nu dus al wat voor belemmeringen er wel niet kunnen opdagen. Als je hier de plannen gaat doorzetten, dan moet je rekening houden met een vertragingsproces tijdens de bouw wat ook hogere financiële kosten met zich mee brengt.
Dan wil je het aantal toeschouwers van 47000 naar 70000 brengen. De huidige Kuip is zodanig ingedeeld met zitplaatsen, dat ze geen ruimte heeft om de toegang tot de zitplaatsen op ergonomische wijze behoort plaats te vinden. Dan zijn de trap opgangen en neergangen smal vergeleken bij bijvoorbeeld rampen. Deze moeten breder. Ook de toegankelijkheid aan de achterzijde vooral bij de 2e ring, behoort ook ruimer opgezet te worden. De uitbaterij van drankjes en hapjes zijn zodanig gehuisvest dat de vraag naar deze artikelen onvoldoende gevoed kan worden, omdat de lange rijen niet allen geholpen worden, waardoor omzetverlies optreedt.
Dan zijn de business units zodanig ingedeeld omdat de afmetingen karig zijn. De uitrusting is ook aan de magere kant, waardoor je je kan afvragen dat dat geen positieve invloed heeft op de zakenwereld.
Al met al kom je tot de conclusie, dat vernieuwbouw niet datgene brengt wat je op gehoopt hebt. De keuze voor nieuwbouw is makkelijker. Waarom? De aanpassingen van het bouwbesluit ( enz. zie boven), het voorzien van parkeergarages onder het stadion, de infrastructuur met betrekking tot het openbaar vervoer, ruimere business units en seats, maar ook voor de andere toeschouwer ruimere zitplaatsen en dat mensen moeiteloos kunnen passeren, De trapneergangen en trapopgangen zijn ruim bemeten om een goede doorstroming te garanderen, brede omlopen worden in de bouwplannen opgenomen, verbeterde huisvesting van verkoop van hapjes en drankjes, en achter de tribunes een ruime omloop en toegankelijkheid tot de versnapering sector, en tot slot een dak dat dicht kan en dan niet voor het voetballen, maar wel als zalen, ruimten enzovoort verhuurd kunnen worden door andere activiteiten.
Al met al zit je hoger in de kosten, maar daar staat tegenover dat parkeergarages en de infrastructuur voor het ov in de plannen zijn opgenomen. Het bouwproces kan net als het San Mames stadion worden ingevuld, waardoor de competitie wedstrijden ongestoord in de Kuip tijdens de bouw kan plaatsvinden. Het pluspunt meer is dat de omleg van de Coen Moulijnweg niet meer Im Frage ist. Tot slot kan als conclusie worden meegenomen, dat een plan voor nieuwbouw meer voor Feyenoord en de stad Rotterdam oplevert, dan vernieuwbouw.
Voorwaar, als dit plan dan niet meegenomen kan worden, dan begrijp ik dat er weinig intelligentie onder de besluitvorming nemers zit.