Het aantal incidenten in het openbaar vervoer is sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2009 flink gedaald. Ook Rotterdam plukt daar de vruchten van, weet dagblad Trouw vandaag te melden op basis van eigen onderzoek. “Dat komt vooral doordat er minder zwartrijders zijn. De meeste agressie komt van niet-betalende passagiers die betrapt worden.” Bovendien nam in Rotterdam het aantal zwartrijders af van 13,1% in 2009 naar 1,6% in 2013.
Nu is op de ov-chipkaart altijd veel kritiek (geweest), zoals de privacy-aspecten, hoge instapdrempel voor toeristen, onzekerheid bij ouderen en kosten bij ontbrekend uitcheckgedrag. Vers Beton vraagt zich daarom af: wat weegt zwaarder, de voor- of de nadelen? We horen graag je mening!
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 27 reacties — discussieer mee!
Komt dat door de OV-chipkaart, of door de poortjes die daarbij horen? Of misschien door het groter aantal controleurs op de tram/metro?
Interessant punt. Ga ik navragen bij de RET, want het zou inderdaad kunnen zijn dat de invoering van de ov-chipkaart & bijbehorende poorten samenhangt met meer inspanning/kosten voor controle, en dat de toegenomen veiligheid niet de (exclusieve) verdienste van de ov-chipkaart is.
Net even gebeld met de persvoorlichter van de RET. Ze gaan de cijfers bij elkaar zoeken om de periode van 2009 tot nu te kunnen vergelijken. We gaan tot op de bodem, Joey!
Soms zeg ik wel eens iets zinnigs 🙂
Veiliger? Mijn kinderen worden telkens geplet in die poortjes. En mijn moeder ook al. Ook die opdringerige zwartrijders die kort achter je gaan staan bij de poortjes vind ik geen veilig gevoel.
Ja, dat had ik in het begin ook, zwartrijders die veel te dicht achter je aan komen lopen als je door de poorten loopt. Dat was altijd erg intimiderend (en frustrerend, ik ging altijd trager lopen om de persoon achter me klem te laten zetten tussen de poorten, wat hilarisch was). Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van, maar ik neem aan dat dit nog te vaak gebeurt.
Ik heb niet zoveel moeite met de OV chip kaart.
Maar als er een paar verbeterpunten zijn dan heb ik die wel
1) Kunnen de poortjes sneller reageren? Het moet toch nog steeds mogelijk zijn om die volle sprint in te zetten om de metro te halen? Het is een secondenspel, dus ik kan het niet hebben dat het poortje na de bliep niet meteen openspringt.
2) Waarom maakt de automaat een piepgeluid als ik aan het betalen ben? Is dat een soort van waarschuwing aan alle kwaadwillenden dat ik aan het pinnen ben? “kom kijken beste mensen”. Zwaar hinderlijk.
3) De prijzen voor de chipkaart zelf (zeker die anonieme van plastic) zijn belachelijk. Geldklopperij
4) Het OV is ook significant duurder geworden. Ik kan niet aantonen hoeveel. Dat kan versbeton vast wel. Leuk dat het veiliger is. Mijn complimenten daar trouwens voor, maar moet dat het allemaal zoveel duurder maken?
5) Heeft hier niks mee te maken. Maar kunnen we de tram niet afschaffen hiero? Traag, het rijdt in de weg, kan niet overal komen en zijn bussen niet veel goedkoper en misschien zelfs milieuvriendelijker? Maar das misschien voor een andere keer.
Het is inderdaad erg frustrerend, die trage poortjes. Je merkt het ook bij de NS dat er een verschil zit tussen de kaartlezer in de poortjes, en in de palen. De palen zijn namelijk een stuk sneller.
Ik wacht op de OV-kaartstok, die je 5 meter voor je uit kan steken om alvast in te checken terwijl je naar de metro sprint.
Mooie punten.
Mijn grootste verbeterpunt (en hier denk ik serieus elke keer aan): waarom geven die poorten zo’n superirritant piepgeluid als ze open gaan? Waarom heeft niemand het beschavingsoffensief ingevoerd om een tof geluid te maken? Stel je voor hoe bizar cool het zou zijn als je elke keer het geluid van een munt uit een blok uit Mario Bros zou horen:
Of iets anders uit Mario (bijvoorbeeld ‘level completed’ bij de eindhalte, of ‘game over’ als je wilt inchecken maar je saldo te laag is):
Welke voordelen zijn er nog meer naast de veiligheid?
Een voordeel, naast veiligheid, is reizen op saldo in plaats van kaartjes van te voren kopen. Werkt nog niet vlekkeloos, bij de NS heb ik daar nog de nodig problemen mee in verband met kortingsregelingen.
Ik vind ook de privacy een probleem, ik ben tegen het opslaan van allerlei persoonlijke informatie op servers van derden. Laat je niet wijs maken dat het niet anders kan, het is gewoon technisch mogelijk maar al die partijen en ik denk zelfs de mens van nature, zijn “data-geil”.
Geluidontwerp kan zeker beter, kan er ook nog niet aan wennen dat een pinapparaat drie keer piept als het goed gaat. Piepen is voorbehouden voor problemen!
Heel logisch want de uitkomst stond van tevoren al vast. Zwartrijden kan nog bijna net zo makkelijk, hoef je niet voor achter iemand aan te lopen. Denk dat die poortjes een hoop agressie opleveren, het wordt alleen maar onpersoonlijker.
De voordelen Tycho: de NS kan het reizen op bepaalde tijden en trajecten duurder maken. Met een voordeelurenkaart kan je al niet meer in de avondspits reizen, straks wordt het in de ochtendspits duurder en dan ook maar de hele dag in de hele randstad omdat het daar de hele dag drukker is. De politie kan criminelen volgen. Werkgever bij wie je je hebt ziekgemeld kan straks zien in welke trein je zat enz. Vele voordelen dus maar niet voor de reiziger.
Jij bent geen fan, Meisje? 😉 Het klinkt een tikkie paranoide wat je zegt. Dat mag, maar je gaat nu per definitie uit van het slechtste bij de NS. Da’s natuurlijk bepaald geen vlekkeloze partij, maar – zeker met de overheid als controlerende partij – hen benoemen als the root of all evil is te veel eer.
Ik ben zelf een heel groot fan van de ov-chipkaart. Er zitten nog veel verbetermogelijkheden aan (waarom bevat zo’n kaart geen indicator van wel of niet ingecheckt zijn? altijd die neurose als een controleur de coupe binnenkomt en je je afvraagt of je wel ingecheckt hebt!), maar ik ben echt heel groot fan dat het gelukt is om één kaart te maken voor vrijwel alle vervoersmiddelen in héél Nederland (eat your heart out England, met je ‘buiten Londen wordt alles opeens anders hoor’).
Die privacy interesseert me heel weinig. Ik neem aan dat er goede controlerende instanties zijn die ervoor zorgen dat marktpartijen niet al te gekke dingen doen met mijn data. Voor mij heeft de registratie vooral voordelen: ik heb automatisch een archief met al mijn reizen en kan makkelijk vergoeding aanvragen bij vertraging (behalve bij de IC Direct, dat is dan weer zo moeilijk mogelijk gemaakt).
Ik vermoed ook dat in de trein – net als bij de metro gebeurt is – het verplicht inchecken gaat zorgen voor veel minder zwartrijden, en dus ook veel minder agressie. Dat betekent een stuk meer plezier voor reizigers én de controleurs.
Een strippenkaart was er toch ook al één kaart die overal geldig was? Zeker voor de mensen die toch geen abonnement hebben. Misschien ben je vaak in een andere stad en reis je daar ook met regelmaat met de ov, maar dat zal denk ik niet voor veel mensen gelden (kijkend naar de mensen die ik ken).
Verder zie ik niet echt in wat de enorme meerwaarde is van het hebben van een archief voor al je reizen. Al kan het zeker handig zijn voor werkgevers. Maar die voordelen, die sowieso niet voor veel mensen gelden, wegen toch niet op tegen de nadelen? Zeker ook de paar die Meisje ook nog benoemt.
Ja, de strippenkaart. Daar is-tie weer. Dat was nogal een dubieus ding, toch? Makkelijk vervalsbaar (waslaag eroverheen en je kunt alle stempels weghalen), ontransparant in werking (hoeveel strippen zou je nodig hebben?), discutabel in afrekenen (wat als je eerder uitstapt?), onhandig voor verre reizen (hoeveel strippen is dat nou, van Maastricht naar Groningen met de intercity?), niet combineerbaar met voordeeluurtarieven in de trein, en slecht registreerbaar voor je administratie.
Ik snap serieus niet wat mensen tegen de ov-chipkaart hebben. Eén betaalsysteem voor alle vervoersoorten in een heel land. Ik vind het vooral bizar dat het gelukt is.
Maar laat ik het nog een keer proberen: wat zijn die nadelen? Voor zwartrijden is het de minste van alle kwaden, de privacy wordt gecontroleerd door een externe waakhond, en de overige argumenten hierboven zijn ov-chipkaart-onafhankelijk. Wat mis ik dat jullie wél begrijpen?
Met een ov chipkaart kan je nog bijna net zo makkelijk zwart cq grijsrijden dus weinig verschil met strippenkaart.
Moest laatst wel een paar uur eerder op stap omdat je niet meer met korting in de veel te lange avondspits mag reizen, met het treinkaartje hadden ze die maatregel niet kunnen nemen.
Zwartrijden: als de poorten pas opengaan na inchecken wordt het wel wat lastiger dan met een strippenkaart het geval was, toch? Kijk maar naar de gedaalde cijfers in de metro.
Korting: dat kan de NS toch – ongeacht het betalingsmedium – aanpassen? Met gewone tickets kunnen ze toch ook gewoon zeggen: niet meer geldig tussen zo en zo laat? (zoals ze eerder ook voor de ochtendspits gedaan hebben).
Dat die kortingskaart niet meer in de avond werkt (ik weet hier de details niet van), is natuurlijk een ingrijpend ding. Maar om dat af te schuiven op de ov-chipkaart, dat lijkt me een onjuiste redenering.
Of mis ik iets? (ik hoor het graag, ik wil graag recalcitrant hier tegenaan schoppen, maar ik vind de ov-chipkaart gewoon goed werken, zéker in vergelijking met buitenlandse systemen)
Een wit- of zwartrijder moet zeker inchecken maar gaat om moment van uitchecken. Cijfers zeggen me niet zoveel. De ene site zegt dat er minder zwartrijders zijn, de andere zegt dat er meer zwartrijders zijn. Kloppen die wel en zijn er misschien minder controles en ligt het verminderde aantal incidenten uberhaupt aan de ov-chipkaart. Denk dat de conclusie van tevoren al vaststond want het moest lijken of de ovchipkaart er voor de veiligheid was dus dat wordt gebracht als uitkomst.
Met een ov-chipkaart gaat het om het moment van inchecken rond de avondspits en gaat het minder om het moment van in de trein zitten daarom kan je die maatregel nemen om het in de avondspits duurder te maken
Ik ben heel benieuwd (en dat meen ik, dus dit is niet ironisch of retorisch bedoeld):
-hoe je met een ov-chipkaart kan zwartrijden door op een creatief moment uit te checken
-welke sites zeggen dat er juist méér zwartrijders in de metro zitten
-hoe je zonder ov-chipkaart op een moment dat je geen recht hebt op voordeeluren daar toch gebruik van kunt maken.
Het punt dat de ov-chipkaart mogelijk niet exclusief verantwoordelijk is voor de veiligheid zou goed kunnen (zie ook hierboven mijn vraag hierover bij de RET), dus daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen.
Da’s t punt dat mensen tegenwoordig niet meer zelf nadenken. Ben een braaf meisje maar zie legio mogelijkheden tot zwart- cq grijsrijden maar ik geloof ook niet dat het dure systeem er is om zwartrijders tegen te gaan.
Bedoel met dat ze met dit systeem het toch makkelijker duurder kunnen maken in de avondspits juist door dat inchecken waardoor je erg op de tijd moet letten, heel anders dan met een kaartje.
Denk juist door het onpersoonlijker te maken dit juist agressie en verharding op kan roepen, op allerlei terreinen trouwens. Zogenaamde hufterproofe bankjes in het park worden bijv als barbecue gebruikt.
En stel dat er minde incidenten zijn, wie zegt er dat de agressie zich niet verplaatst naar andere plekken?
De claim die de RET maakt, is dat het zwartrijden voor agressie zorgt op het moment dat iemand aangehouden wordt. Door het aantal zwartrijders te verminderen (via de poorten) neemt ook het aantal agressiemomenten af. Dat type agressie zal zich niet snel verplaatsen. Ik denk alvast niet dat een voormalig zwartrijder tussen Zuidplein en Marconiplein in ruil daarvoor zwart gaat rijden tussen Dordrecht en Heemstede.
Update van de RET-woordvoerder: méér ov-chipkaart betekent mínder kosten.
“We hebben nu minder controleurs en toezichthouders en ook het geld is verminderd sinds het sluiten van de poortjes. Juist door de OV chipkaart en daarmee het sluiten van de poortjes zijn we in staat geweest beter in te spelen op vraagstukken betreffende sociale veiligheid.”
Uitspraken over exacte aantallen doet het ov-bedrijf niet omdat dit over bedrijfsvoering gaat (en dus een tikkie concurrentiegevoelig ligt).
Ah, dat is interessant. Want als je minder controleurs hebt, dan heb je ook minder aggressiemomenten door kaartjescontrole. Lies, damned lies, and statistics…
En hoe veilig is het als er brand uitbreekt of iemand gaat om zich heen schieten en de poortjes gaan niet open ……
Die poortjes kan je gewoon open trappen / beuken. Daarnaast zijn er ook nooduitgangen (die zitten alleen met een zwak magnetisch slot vast).
Zo moeilijk werkte het toch niet? En dan kon je het alsnog aan de conducteur vragen. Hoe vaak komt het nou voor dat je eerder uitstapt dan gepland en dat het ook een verschil is qua zone?
Een strippenkaart gebruikte je natuurlijk niet om met de trein van Rotterdam naar Maastricht te gaan. Maar ook daar kon je de strippenkaart zonder problemen gebruiken. Dan koop je dus gewoon een treinkaartje, die je met een voordeelurenkaart kunt gebruiken. Extra voordeel is dat je zo een strippenkaart met meerdere personen tegelijk kan gebruiken. Dus wanneer je iemand meeneemt met je voordeelurenkaart (hoe zit dat trouwens met de korting voor medereizigers in de NS?) hoeven we niet beide per se zo een chipkaart te hebben.
Een aantal nadelen heb je zelf in het artikel genoemd. Daarnaast is reizen een stuk duurder geworden en bij het vergeten van inchecken (vooral bij de tram) kan je dus gelijk een boete krijgen. Twee jaar terug heb ik dat zelf meegemaakt met mijn studenten ov-chipkaart. Ondanks bewijs dat ik al de hele dag heb ingecheckt (dan gebruiken ze het opeens niet het bewijs) en ik er geen voordeel aan had om niet in te checken kreeg ik van de asociale mensen van de RET in undercover een boet van €37,50 + een heleboel irritatie. Ik zal wel niet de enige zijn. Minder controleurs vind ik overigens zeer discutabel. Mijn gevoel zegt namelijk niet dat het aantal controleurs zijn verminderd. Met regelmaat zie ik ze controleren.
Hinderlijk is het ook dat je niet overal kan checken hoeveel geld je op je ov chipkaart hebt staan. Kan alleen bij de metro of bij de AH. Je kunt dus ook zomaar in het rood staan wil je de tram of bus pakken. Een strippenkaart kon je vrijwel overal kopen.
Ook is die ov chipkaart zeer fragiel. Iets dat mij ook een boete heeft opgeleverd omdat ik niet kon inchecken (ook toen had ik een studenten ov). Even googlen leerde mij dat ik niet de enige was die een heel klein, amper zichtbaar scheurtje in zijn kaart had waardoor die niet kon inchecken. En ook ik was niet de enige die daarvoor een boete heeft mogen ontvangen. Overigens was de oplossing ook zeer bijzonder en totaal klantonvriendelijk: koop een nieuwe chipkaart (wat ook weer 5 werkdagen zou duren onhandig wanneer je dagelijks reist).
Ga je ook nog eens kijken naar een iets groter plaatje dan vraag ik mij ook af of het allemaal wel zo natuurvriendelijk is om een heleboel extra elektronische apparaten 24/7 aan te laten staan. Lijkt mij niet.
De voordelen voor de RET zijn duidelijk: minder zwartrijders en dus meer geld. Echter konden ze de voordelen die ze daarnaast claimen zoals veiligheid ook anders. Het businessmodel van ov chipkaart is goed bedacht. Reizen is duurder, mensen vergeten uit te checken en sneller boetes geven. Met klantvriendelijkheid heeft het amper wat te maken en maar een relatief klein deel van de Nederlandse bevolking zal de voordelen van het hebben voor een pas in heel Nederland, die jij benoemt structureel ervaren. En dan is het ook nog maar eens de vraag of het hebben van een extra treinkaart als een nadeel wordt/werd gezien.