In samenwerking met Rotterdamse Nieuwe interviewt Vers Beton jonge, veelbelovende bedrijfjes en ondernemers uit de stad. In deze aflevering spreekt Dore van Duivenbode met Dave Hendriks en Kevin van Wijk, oprichters van schoenenmerk VICO.
Kevins huis werd te klein. De samples, schoenendozen en ordners kropen via de ramen naar buiten. Sinds dit jaar hebben de heren een onderkomen in Katshoek. Stukken leer liggen er op tafel, veters op de grond, het moodboard hangt vol schetsen en waar je ook kijkt: schoenen. Kevin: “Als je een grotere ruimte hebt, dan krijg je op de één of andere manier ook automatisch meer spullen.’” Vanaf het balkon kijken Kevin en Dave uit op de Hofbogen, waar hun concept store is gevestigd.
Hoe zijn jullie op de naam VICO gekomen?
Kevin: “Als kind bracht ik de vakanties vaak door in Vico, een klein bergdorpje op Corsica. Toen Dave en ik met een naam bezig waren, kwam deze steeds bovendrijven. Na al die jaren er op vakantie te zijn geweest, zocht ik op wat de naam betekent.”
Dave: “Vicus betekent ‘in de wijk’. In ons merk speelt reizen een grote rol. Iedere schoen wordt naar een wijk vernoemd. De ene keer is dat in Stockholm, dan weer in Venetië. De laatste keer was dat Londen.”
Kevin: “Dat vakantiedorpje bleek dus perfect bij ons merk te passen.”
Hoe zijn jullie wegen gekruist?
Dave: “We studeerden allebei Business Administration aan de Erasmus Universiteit. Doordat onze studentnummers op elkaar aansloten, zaten wij het laatste jaar ieder tentamen naast elkaar. Ik had een keer schoenen aan van een Frans merk dat je in Nederland weinig ziet.”
Kevin: “Dat viel mij op, waardoor wij een gesprek begonnen. Ieder tentamen hadden wij het vervolgens over onze schoenen.”
Waarom schoenen?
Dave: “Op mijn zestiende had ik een bijbaan in een sneakerstore. Dat was fantastisch! Al die kleuren, al die verschillende schoenen. Iedere schoen is anders.”
Kevin: “Bij mij gaat het nóg verder terug. Toen vriendjes vroeger nieuwe voetbalschoenen kregen, wilde ik perse aan die nieuwe schoenen ruiken. Op schoenen maak je dingen mee, ze zijn altijd bij je, beschermen je, je gaat er mee op reis.”
Wat is de stap van het praten over schoenen naar het opzetten van een bedrijf?
Kevin: “Ik ben na mijn studie bij een Rotterdams schoenenmerk gaan werken. Op een gegeven moment hadden wij daar iemand nodig en dacht ik, door die gesprekken op de universiteit, aan Dave.”
Dave: “Nadat wij bij dat merk weg waren wilde Kevin een eigen schoenenmerk opzetten en benaderde hij mij.”
Hoe Rotterdams is het bedrijf?
Dave: “We zijn beide Rotterdammers en hebben hier gestudeerd.”
Kevin: “Ik ben niet uit Rotterdam weg te slaan. De stad heeft ons gevormd. De Rotterdamse bouwdrang is bij ons omgezet in een drang tot creëren. Ik heb er moeite mee dat Rotterdammers het altijd over hun mouwen opstropen hebben en het idee heerst dat je met een béétje creatief gevoel naar Amsterdam moet. Terwijl het hier ook kan.”
Dave: “Door ons netwerk in Rotterdam en door de winkel in de Hofbogen verkopen wij hier het meeste.”
Kevin: “Terwijl wij niet zozeer een Rotterdams of een Nederlands merk zijn. Wij zijn Europees. De schoenen ontwerpen wij samen met een Italiaan in Montebelluna. De productie vindt plaats in Porto, Portugal. VICO staat voor Europa.”
Hadden jullie meteen een strategie?
Dave: “Wij hebben een heel plan! Daar staat in welke winkels wij willen benaderen, wie onze doelgroep is. Tot aan voorbeelden van mensen die wij inspirerend vinden. Zelfs het briefpapier is er in terug te vinden.”
Kevin: “En het belangrijkste: onze kernwaarden. Het zijn er vier: move forward, made in Europe, global neighbourhoods en urban-eco lifestyle. Wij zijn anti-retro, willen juist vooruit.”
Dave: “Ook vinden wij dat ieder modern bedrijf verplicht is aan een betere wereld mee te werken. Als start-up heb je die mogelijkheden, benut ze. Wanneer wij over een beslissing twijfelen, pakken wij die kenwaarden erbij. Zij bieden een leidraad.”
Jullie bestaan twee jaar, beginnersfouten gemaakt?
Dave: “Oh man, zoveel! We hebben echt ongelooflijk veel fouten gemaakt. De grootste?”
Kevin: “Van het schoenenmerk waar wij voor werkten, waren wij gewend dat je voor de productie naar China gaat. Wij dus met VICO die kant op. Het punt is alleen dat jij echt niet weet wat er gebeurt als je terugvliegt naar Nederland. Het is niet te controleren hoe er dan met personeel of jouw product wordt omgegaan.”
Dave: “Zo kwamen wij er achter dat wij ons op Europa moesten richten. Dat is ook beter te managen. Reken maar na: iedere keer op en neer naar Azië om te kijken of alles wel goed gaat. Dat is veel te kostbaar, in tijd alleen al. Kwaliteit is beter te managen.”
Kevin: “Dus ergens was China geen fout, maar een les.”
Slimste zet?
Kevin: “De fout van China omzetten in de productie in Portugal en dus vasthouden aan onze filosofie. Het is belangrijk je in het begin te focussen.”
Dave: “De winkel in de Hofbogen was ook een slimme zet. Zodra mensen daar binnen stappen, snappen zij het merk. Het wordt de toekomst van retail, merken beginnen eigen winkels.”
Kevin: “Wat voor ons verder goed werkt, is dat onze twee investeerders uit een totaal andere bedrijfstak komen. Zij delen de filosofie, maar bemoeien zich niet met onze markt. We hebben expres voor grijze mannen in pak gekozen die ons helpen met het ondernemerschap, niet met het merk.”
Hoe is de relatie met de gemeente?
Dave: “Op zich is de gemeente best goed met ondernemerschap bezig. Wij hebben in het begin meegedaan aan het Rotterdamse coachingtraject Your Navigator en zo een coach toegewezen gekregen. Verder hebben we eigenlijk niet zoveel met de gemeente maken.”
Kevin: “Wat lastig is, is het vinden van goedkope kantoorruimte voor starters. Terwijl er zo veel leegstand is! Het Zomerhofkwartier en plekken in Delfshaven zijn voorbeelden van hoe het wel kan.”
Wat is de ambitie?
Dave: “De afgelopen tijd is er veel veranderd. We hebben twee mensen aangenomen, nemen de distributie in eigen hand en staan op internationale beurzen. Ik ben net drie weken in de Verenigde Staten geweest om langs agenten te gaan.”
Kevin: “Na VICO twee jaar in Nederland te hebben getest, gaan wij het merk nu in het buitenland uitrollen.”
Dave: “Dat is stap één. Over tien jaar willen wij de productgroep uitbreiden. Even wegdromen, dan is stap twee: VICO Reizen, VICO Hotels, VICO Records. Maar wél allemaal binnen onze vier kernwaarden.”
Over deze serie Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: [email protected].
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 2 reacties — discussieer mee!
Hamvraag….wat kost een paar sneakers? 😉
Zie hier