Ga naar de inhoud

De BMW van Kunst en Vaarwerk brengt luchtigheid in de stad

De Rotterdamse straten, pleinen en buurten staan vol beeldende kunst. Rodin, Zadkine, Naum Gabo, Willem de Kooning, Picasso, Claes Oldenburg of Paul McCarthy. You name it, we’ve got it. Kunsthistorica Sara Wiersma verhuisde van Amsterdam naar Rotterdam en werd verliefd op de stad en zijn beelden. Op Vers Beton zet ze er elke maand één in het zonnetje en vraagt ze wat de Rotterdammers er zelf eigenlijk van vinden. Deze maand is het de beurt aan de BMW van Kunst en Vaarwerk.

BMW 'Kunst en Vaarwerk'
De BMW van Kunst en Vaarwerk

 
Een auto, die half over de gevel van een gebouw hangt. Alsof James Bond hem zelf zo heeft achtergelaten na een spectaculaire achtervolging. Wie iets verder kijkt, leert dat het geen rekwisiet is, maar een kunstwerk. Het is de BMW van ‘Kunst en Vaarwerk’. Wethouder J.M. Linthorst onthulde het werk van Cor Kraat, Hans Citroen en Willem van Drunen in 1987 en het werd daarna één van de bekendste werken van het collectief dat Rotterdam van 1979 tot 1992 met hun eigen variant op Pop Art onveilig maakte.
Pioniers van de wederopbouw
‘Kunst en Vaarwerk’ reageerde in de wederopbouw op de ‘lelijkheid’ van Rotterdam. Nog altijd worden ze daarom gezien als pioniers van de wederopbouw. “Als je in Rotterdam woont, reageer je op de grijze klerezooi die het hier is. We moeten proberen de stad leefbaarder te maken. Ik ben toevallig met kleur en vorm bezig, dus ik probeer het met kleur en vorm,’ aldus Kraat in 1975 in Elsevier. Typisch Kunst en Vaarwerk, typisch Rotterdams. Mét humor, zonder al te veel woorden.
De Rotterdamse haven was volgens de heren één van de mooiste stukjes van de stad. Het zicht erop was na de Tweede Wereldoorlog alleen weg. Kantoorkolossen, tochtige pleinen, enorme verkeersboulevards en grijze nieuwbouwwijken blokkeerden het zicht. Via de kunst bracht Kunst en Vaarwerk de haven weer in het stadsbeeld en de kunst weer in de haven. De eveneens beroemde ‘Hoedendoos’ in het Botlekgebied is daarvan ook een fraai voorbeeld.

Breeman
Niet alleen hun werk was wars van conventie; ook de financiering ervan was nieuw. Toen het beroemde Townpainting-programma van de Rotterdamse Kunststichting in 1979 stopte, namen de heren hun toevlucht tot commerciële financiering. “Met onze vrije monumentale kunst konden we in subsidieland nergens meer terecht”, aldus Kraat. De letters ‘BREEMAN’ op de kentekenplaat van de rode BMW zijn daarvan het letterlijke bewijs. Het verwijst natuurlijk naar de Rotterdamse BMW-dealer Breeman, die het kunstproject bekostigde.
BMW 'Kunst en Vaarwerk'
De BMW van Kunst en Vaarwerk

Nét echt
DHL-bezorger Erwin (52) reageert enthousiast op de rode wagen: “In de tijd dat ik ging stappen in Hollywood hing hij er al.” De Rotterdamse Greta (59) vindt het jammer dat hij niet erg opvalt door alle recente bebouwing. “Gelukkig kun je hem vanuit de tram nog wel goed zien!” Nish (35) heeft zo haar twijfels: “Hij is niet lelijk, maar of hij mooi is? Ik heb eigenlijk geen verstand van auto’s.” De BMW roept bij Manon (27) jeugdherinneringen op: “Ik dacht dat er echt een auto door de muur was gereden. Mijn ouders moesten er altijd nog even langsrijden, op weg naar huis.”
Voor Sarah (25), werkzaam bij bar Lungo, is de BMW haar dagelijkse uitzicht. “Ik ken de auto al mijn hele leven. De gezichten van toeristen, de verbaasde blikken als ze langs lopen en ‘m in de gaten krijgen. Dat is zo leuk!” Een jeugdherinnering, vertwijfeling, verbazing of een discussie over kunst. Kunst en Vaarwerk brengt nog altijd luchtigheid in de stad.

Al 6 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam