Dit weekend barst met Wereld van Witte de With ook het nieuwe culturele seizoen van Rotterdam weer los. Een goed moment voor Vers Beton voor een rondje ‘langs de velden’. Gaan we een mooi beeldend kunstjaar tegemoet? Of staat het water de kunstinstellingen tot aan de lippen?
De start van het culturele seizoen is reden voor een feestje, hoewel er twee weken geleden van een jubelstemming nog geen sprake was. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur presenteerde zijn tussentijdse evaluaties en kwalificeerde de culturele sector als vindingrijk en flexibel, maar signaleerde tegelijkertijd dat ‘de rek’ eruit was. Wethouder Visser nam de conclusies over, maar zag nog veel kansen in samenwerking. Hoe denkt de sector er zelf over?
Ove Lucas, directeur van CBK: “Wij hebben sinds de crisis en bezuinigingen het aantal activiteiten moeten verkleinen. Van alles een beetje minder, de kaasschaafmethode dus. Bij nieuwe bezuinigingen verandert de kaasschaaf in een rode pen, maar zover is het gelukkig nog niet. Voor komend jaar kijken we eerst of de Kunstuitleen aan de Nieuwe Binnenweg op eigen benen kan staan. Dat zal niet meevallen. De aankoop van kunst staat op een laag pitje, zowel bij particulieren als bij overheid en bedrijven.” Samenwerken doet het CBK al volop. Met de andere kunstinstellingen in en rondom de Witte de Withstraat in Kunstblock. De stichting organiseert onder andere het populaire Witte de With festival.
Showroom Mama is ook partner in Kunstblock en is vooral bang dat extra bezuinigingen ten koste gaan van de jongste en nog niet gevestigde kunstenaars. Directeur Ariadne Urlus: “Bezuinigingen dwingen soms tot ingrijpende beslissingen, en dus ook tot wijzigingen in je koers en missie. Omdat wij vaak experimentele kunstproducties van nieuwe makers ontwikkelen, dreigt dat bij forse bezuinigingen wellicht weg te vallen. Dat zou ik echt een verschraling van het kunstaanbod van Rotterdam vinden.”
Een politiek signaal
Mariette Dölle is artistiek leider van tentoonstellingsruimte TENT en kijkt terug op een bevlogen jaar. Het pand waarin TENT huist aan de Witte de With onderging een fikse verbouwing. De gevel werd opengebroken, waardoor eindelijk een functionerende plint werd gecreëerd. Voor de tentoonstelling van Anne Wenzel stonden er rijen voor de kassa. Ondanks deze successen werkt Dölle graag samen met anderen: “Die samenwerking is heerlijk! En het maakt de Witte de Withstraat levendiger.”
De tussentijdse evaluatie is volgens haar wel een belangrijk politiek signaal. “Gelukkig investeert minister Jet Bussemaker weer in de kunsten en niet weinig ook. Ook de gemeente Amsterdam draaide onlangs enkele bezuinigingen terug. In Rotterdam is er nu ook echt genoeg gekort. We staan tegenwoordig bekend als de hipste stad van Nederland. Dat komt niet door de haven, maar door alle creatieven, die hier elke dag weer iets ‘jawdropping’ artistieks presenteren. Het is tijd om te investeren in het creatieve succes van Rotterdam.”
Het is dus een gezellige boel in de Witte de Withstraat. Elders lijkt er echter nog steeds een gure crisiswind te waaien. Gerenommeerde galeries als Hommes, Galerie Phoebus, Cokkie Snoei, Zic Zerp, RAM en Galerie Frank Taal hebben het moeilijk. Frank Taal: “Bedrijfscollecties zitten op slot en musea worden beknot. Mijn geliefde Rotterdam is bovendien niet de gemakkelijkste stad voor galeries. Hier wordt het gemaakt, maar in Amsterdam verkocht. Ik zou graag meer samenwerking zien met TENT, Boijmans en Witte de With.”
Een nieuw kunstbastion?
Het positieve geluid lijkt zich dus te beperken tot de hipste ‘uitgaansstrip’ van Rotterdam. Daar zitten de gevestigde instellingen die subsidie krijgen. Kunnen we inmiddels spreken van een nieuw kunstbastion aan de Witte de With? Paul van Gennip, adjunct-directeur van Witte de With: “Wij zijn verre van een bastion, juist heel transparant, zeker met de nieuwe gevel.” Ook Witte de With werkt graag samen in Kunstblock. “Witte de With is helemaal voor samenwerking; maar wel altijd op inhoudelijke gronden. In Kunstblock behoudt iedereen zijn eigen DNA. Het gezamenlijke educatieprogramma 100% Hedendaags en De Derde Dinsdag zijn mooie voorbeelden van die inhoudelijke samenwerking.” Samenwerken met galeries blijft volgens hem lastig. “Dat is echt een andere wereld. Zij verkopen kunst en wij niet. Hopelijk profiteren zij van de spin-off die ontstaat van de beeldende kunst in de Witte de With.”
Deze bijdrage kwam tot stand in samenwerking met het kunstblog Blikvangen.
Nog geen reactie — begin de discussie!