Iedere week illustreert Anniek Tijmes het Rotterdamse nieuws. Deze week: de Markthal – een kathedraal voor het consumentisme.
Met de opening van de Markthal heeft Rotterdam er een nieuw shopping-Walhalla bij. De Markthal wordt door sommigen nu al aangeduid als de Sixtijnse Kapel van Rotterdam. Eerlijk is eerlijk: de grootsheid van het gebouw roept ontzag op, vergelijkbaar met een bezoek aan een kathedraal. Ook de functie van de Markthal vertoont overeenkomsten met een religieus instituut: het is een plek om te ontmoeten, te ontsnappen aan het alledaagse en je te laten inspireren. Dat een gebouw als de Markthal deze taak kan vervullen is kenmerkend voor de huidige samenleving. Waar de samenleving in de Middeleeuwen gestuwd werd door religie, is het consumentisme een drijvende kracht voor veranderingen in de hedendaagse maatschappij.
De Bijbel vertelt over Jezus in de tempel van Jeruzalem; een plek waar runderen, schapen en duiven krioelden en geld zich ijverig een weg van hand tot hand baande. Geschrokken riep hij: “Jullie maken een markt van het huis van mijn vader!” En zo is het. Het consumentisme heeft in vele opzichten de rol van religie overgenomen. De keuzes die we maken als we kopen zijn zelfs pseudo-religieus te noemen. Consumeren speelt een belangrijke rol in het benadrukken van een eigen identiteit: je bent wat je koopt. Daarnaast bevordert het consumeren een gevoel van saamhorigheid. Een communicatiemiddel tussen consument en samenleving. Door jouw keuzes op de markt geef je aan wie jij bent in relatie tot de rest. Consumeren is toebehoren. Consumeren is vereren.
Tekst: Jenny de Nobel
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Nog geen reactie — begin de discussie!