Ga naar de inhoud

Schrijver in de stad: requiem voor een junkie

Elke week trakteert columnist Vincent Cardinaal op een stadse observatie. Deze week: hoe Holtzappel een jongen leerde luisteren.

Vincent Cardinaal
Vincent Cardinaal beeld: Tom Slegtenhorst

Mijn vader had vroeger een vriend genaamd Holtzappel. Een opmerkelijke naam die ik later nooit meer tegenkwam. Er ging het gerucht dat hij Hans of Paul van zijn voornaam heette, maar dat werd nooit bevestigd. De meesten noemden hem simpelweg Holtzappel. Zijn naam werd met een bepaald ontzag uitgesproken, of misschien was het wel angst. Het was ook nogal een verschijning. Graatmager, lijkbleek, uitgerust met de langste vingers die ik ooit bij een mens zag. Zijn vingers zaten vol ringen, zijn hals vol kettingen. Meestal droeg hij een hoed en altijd cowboylaarzen en hetzelfde roze leren jack. Hij was een kruising tussen Crocodile Dundee en Johnny Flodder.

Holtzappel had een zoon: Nickie. Die was een tijd mijn beste vriend als kind. Samen trokken we door de wijk, op zoek naar onheil. Nickie was een moeilijk type dat vaak alleen was. Holtzappel zat de klok rond met mijn vader in de kroeg en waar Nickies moeder was, vertelde het verhaal nooit. Als avondeten at Nickie elke avond knakworsten (koud, zo uit blik) of hij regelde een portie bitterballen via zijn vader bij café Floor Beijen aan de Crooswijkseweg. Daar mochten we van onze vaders op de gokkast spelen.

Af en toe kwam ik bij de Holtzappels thuis. Het was er leeg op een campingkookstelletje en een platenspeler met fraaie collectie na. De rest was lang daarvoor door deurwaarders meegenomen. Aan het gasstel-met-pannetje mocht ik onder geen beding komen. Pas jaren later snapte ik dat er waarschijnlijk drugs in werden uitgekookt. Soms lagen er naalden naast. Als kind nam ik het ter kennisgeving aan.

Veel interessanter vond ik de pick-up. Ik koester de herinneringen waarin ik naast Holtzappel op de betonnen vloer zit, naar albums luisterend. Zijn zoon had geen interesse in muziek. Misschien dat hij daarom de moeite nam om mij van alles te laten horen. Hij toonde daar een kant die ik verder nooit zag. Het deed me geloven in de verhalen die stelden dat Holtzappel ooit piano aan het conservatorium studeerde en de mooiste jongen van zijn generatie was. De prins van Crooswijk.

Holtzappel liet me kennis maken met zijn held Lou Reed, een junkie die het beter trof in het leven dan een marginaal bestaan in Crooswijk. Ik leerde Berlin altijd luid te draaien. Niet vanwege de muziek maar juist vanwege de stiltes – “Jongen, je zult je donkerste gedachten leren kennen. Maar wees niet bang, die horen er ook bij.”

Lou Reed stierf bijna een jaar geleden. Hij blies zijn laatste adem uit terwijl de zon opkwam. Hij lag op de veranda van zijn villa in de Hamptons, net boven New York. Ook Holtzappel is er niet meer. Hij stikte in zijn eigen kots in een flatje in Schiedam. Lou Reed ontsprong de dans. Holtzappels lot was dat van bijna iedere junkie: uitgeteld op de koude tegels van de badkamer. Een leven vol spijt achter de rug.
Onlangs fietste ik over de Crooswijkseweg. Ik passeerde Floor Beijen en voelde een vreemd soort weemoed. Hoe zou het eigenlijk met Nickie zijn?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • In de strijd tegen explosievengeweld verliest de burgemeester haar menselijke gezicht

    • Misdaad

    Niet iedere explosie is het werk van drugscriminelen. Bij de helft gaat het om ruzies tussen Rotterdammers. Voor de burgemeester maakt dat niet uit; die sluit de woning. Zonder tussenkomst van een rechter mag de woningcorporatie vervolgens het huurcontract ontbinden. Waar is bij deze rücksichtslose maatregel de menselijkheid, die onze nieuwe burgemeester zo hoog heeft zitten?

  • De ‘blinde vlekken’ in de aanpak van femicide: “Zolang hij blijft ademen, houdt hij niet op”

    • Veiligheid

    Maar zelden wordt feminicide erkend voor wat het is: moord op vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn. Die blinde vlek werkt in het voordeel van plegers, die ondanks tal van signalen nog vaak vrij spel krijgen. Een groep Rotterdamse raadsleden zet zich daarom in om vrouwen beter tegen beschermen tegen gendergerelateerd geweld – met effect tot in Den Haag.

  • “Er komt toch niemand op mijn uitvaart” – eenzaamheid in Rotterdam

    • Human interest

    Eenzaamheid onder ouderen is een probleem in Rotterdam. Om daar iets aan te doen, bezocht Jaap Versluis jarenlang Rob, die zijn laatste jaren sleet in een verpleeghuis in Schiebroek. Er bloeit een bijzondere vriendschap op, waarin Jaap vooral fungeert als praatpaal.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Verhalenhuis Belvédère nodigt iedereen van harte uit op woensdag 18 december om 18 uur– op de Internationale Dag van de Migrant- voor een feestelijke Marokkaanse Luister Volkskeukenavond. Hiermee willen we de bijdragen van de eerste generatie migrantenfamilies op een positieve manier in de schijnwerpers zetten.

    Venue: Verhalenhuis Belvédère
    Datum:
  • On January 23, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architecture studio to the stage in Rotterdam: FABEL Arkitektur (Göteborg, Sweden). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • On January 16, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architect to the stage in Rotterdam: Francesca Torzo (Genoa, Italy). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Bij Theater Rotterdam krijg je de kans om jouw creativiteit en organisatietalent in te zetten binnen een culturele omgeving. Samen met twee ervaren eventmanagers speel je een actieve rol bij het plannen en organiseren van diverse verhuringen en evenementen. Zie jij jezelf in deze rol? Solliciteer nu op deze tijdelijke functie!

  • Het Chabot Museum Rotterdam is per direct op zoek naar een Hoofd/Medewerker Publiek en Communicatie voor 28 – 32 uur per week.

  • Om in een proces van co-creatie met de St.
    Michaëlschool in Hillegersberg en de Prins Alexanderschool in Ommoord activiteiten te ontwikkelen en te begeleiden is het Chabot Museum (i.v.m. zwangerschapsverlof van de huidige Cultuurcoach) per 1 maart op zoek naar een cultuurcoach beeldende kunst en erfgoed (in te vullen door een of twee cultuurcoaches) die zijn of haar enthousiasme voor verbeelding verbindend wil inzetten in alle klassen op deze scholen in twee verschillende wijken rond het Land van Chabot.

  • Bekijk alle vacatures