Ga naar de inhoud

Schrijver in de stad: Tingeltangel

Iedere week trakteert columnist Vincent Cardinaal op een stadse observatie. Deze week ontrafelt hij de mystiek van gestemd slagwerk.

Vincent Cardinaal
Vincent Cardinaal

Afgelopen vrijdag keek ik mijn ogen uit. Ik was uitgenodigd op de feestelijke opening van het jaarlijkse Gergievfestival. Burgemeester Aboutaleb gaf een speech en dat deed hij goed. Hij ging zelfs de moeilijke verhouding met Rusland én maestro Gergiev niet uit de weg. De vriend van Poetin liet zich verder niet zien, behalve op het podium. Ik mag hem wel, de dirigent. Controverse is tenslotte ook een vorm van karakter. Met wilde gebaren voerde hij zijn orkest aan dat voor deze gelegenheid onder meer Bartók en Ravel op het program had staan. Toch was hij voor mij niet de ster van de avond. Dat was de triangelspeler.
Helemaal schuin achteraan het bijna honderdkoppige gezelschap stond hij. Net als de rest van de slagwerkers hoorde hij er wel en ook weer niet bij. Ze oogden met zijn vieren als een bandje, dat permanent een rookpauze hield. Ginnegappend wachtten ze hun rol in de stukken af die ze dan naar behoren uitvoerden. Zo zijn ze ook wel weer, the boys. Behalve de triangelspeler. Die bleef als hij bijvoorbeeld op een glockenspiel speelde ter plaatse trappelen. Hij keek er gegeneerd bij alsof hij wilde zeggen: “Ja, ik speel ook liever alleen triangel. Maar goed, dit moet van hem daar. Die wildebras op de bok.”
Wie groeit op met de droom om triangel in een orkest te spelen? Tingeltangel in plaats van rock ’n roll. Bij ons op de basisschool bleef de ijzeren driehoek in ieder geval altijd als laatste over in de muziekkist. Het meest sneue jongetje van de klas, zo’n type dat altijd uit zijn bek stonk naar rijstwafels en pindakaas, kreeg hem dan toegeworpen.
Terug naar onze slagwerker. Het was een jongen van mijn leeftijd. Met zijn strakke jasje, baard en kapsel leek hij zelfs wel wat op me. Verder oogde hij alsof hij naast triangel spelen evengoed je biertje bij de Biergarten kan tappen of je hamburger serveren bij Ter Marsch. Ik begon me met hem te identificeren. Toen stond hij op. Het moment was bijna daar.
Ook ik ging staan. Het was sterker dan mezelf. Gergiev loodste het orkest door een wilde suite van Prokofjev. De triangelspeler gaf geen kik. Hij pakte zijn instrument. Langzaam, zelfzeker. Hij bracht het in de aanslag, liet hem nu nog zinloos in de lucht bungelen. Hij maakte klassieke muziek ter plekke cool.
Bij Gergiev stroomde het zweet in liters van zijn lijf, hij legde de zweep over de strijkers, de houtblazers konden het maar nét bijbenen. Precies nadat de dirigent in één klap de boel stillegde, pakte de triangelspeler zijn podium. Hij sloot de ogen en sloeg een keer tegen zijn instrument. Een perfecte tingeling resoneerde door de Doelen. Ik balde mijn vuisten en ging zitten. De avond kon niet meer stuk.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • In de strijd tegen explosievengeweld verliest de burgemeester haar menselijke gezicht

    • Misdaad

    Niet iedere explosie is het werk van drugscriminelen. Bij de helft gaat het om ruzies tussen Rotterdammers. Voor de burgemeester maakt dat niet uit; die sluit de woning. Zonder tussenkomst van een rechter mag de woningcorporatie vervolgens het huurcontract ontbinden. Waar is bij deze rücksichtslose maatregel de menselijkheid, die onze nieuwe burgemeester zo hoog heeft zitten?

  • De ‘blinde vlekken’ in de aanpak van femicide: “Zolang hij blijft ademen, houdt hij niet op”

    • Veiligheid

    Maar zelden wordt feminicide erkend voor wat het is: moord op vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn. Die blinde vlek werkt in het voordeel van plegers, die ondanks tal van signalen nog vaak vrij spel krijgen. Een groep Rotterdamse raadsleden zet zich daarom in om vrouwen beter tegen beschermen tegen gendergerelateerd geweld – met effect tot in Den Haag.

  • “Er komt toch niemand op mijn uitvaart” – eenzaamheid in Rotterdam

    • Human interest

    Eenzaamheid onder ouderen is een probleem in Rotterdam. Om daar iets aan te doen, bezocht Jaap Versluis jarenlang Rob, die zijn laatste jaren sleet in een verpleeghuis in Schiebroek. Er bloeit een bijzondere vriendschap op, waarin Jaap vooral fungeert als praatpaal.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vanwege het periodiek aftreden van een van de leden, zoekt Live@BIRD per januari 2025 een nieuw lid voor de Raad van Toezicht.

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Bekijk alle vacatures