Het AD weet te melden dat de verloederde Hofbogen in Rotterdam Noord worden opgeknapt. Woningcorporaties Vestia en Havensteder, ProRail en de gemeente Rotterdam zijn afspraken overeengekomen om het 1,9 km lange rijksmonument nieuw leven in te blazen nadat minister Blok eerder dit jaar geen toestemming wilde geven aan de corporaties om geld vrij te maken voor het project. De gemaakte afspraken houden als volgt in:
– ProRail maakt het dak van de Hofbogen vrij van spoorvoorzieningen (rails, grindbed en portalen van de bovenleiding).
– ProRail maakt het dak van de Hofbogen lekvrij, waarbij Hofbogen BV en de gemeente bijdragen aan de kosten.
– Hofbogen BV zal met een aanvullende EFRO-subsidie (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) een deel van de monumentale Hofbogen aanpakken.
De concrete invulling van deze subsidie moet worden opgesteld samen met o.a. Monumentenzorg. De subsidie wordt in ieder geval ingezet voor renovatie van het Bergwegstation aan het Eudokiaplein.
– Randvoorwaarde vanuit EFRO is dat alles voor 31 december 2015 moet zijn uitgevoerd.
“Wij zijn blij dat er een eind is gekomen aan de onduidelijkheid. Het gebouw is namelijk van grote waarde voor de stad en de omliggende wijken”, aldus communicatieadviseur van het projectbureau Hofbogen BV Nienke Honders. Vestia en Havensteder beheren de Hofbogen en hebben de Hofbogen in 2006 aangekocht met het doel om het verwaarloosde Hofpleinviaduct weer in oude glorie te herstellen en daarmee actief bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke omgeving.
Al 6 reacties — discussieer mee!
Hopelijk wordt het een succesvol project, en ik hoop vooral dat we er een mooi langs stadspark bij krijgen.
Weinig kans voorlopig. De corporaties mogen geen park maken van Den Haag omdat dat geen kerntaak is. De gemeente heeft geen geld. En private investeerders hebben geen interesse omdat al het vastgoed rond de lijn corporatiebezit is en er dus geen mogelijkheid is om zo’n investering terug te verdienen via vastgoed.
Denk ook niet dat de corporaties hun vastgoed van de hand willen doen maar dat zou wel ongekende mogelijkheden scheppen denk ik…
En als je de gebiedsinvulling crowdsourcet, zeg maar? Dat de gemeente zegt: fijne mensen, hier, gratis grond, doe er je ding mee, binnen die en die kaders? Of is dat wat te Berlijns-anarchistisch-utopisch voor Nederlandse begrippen? Wel enorm #kendoe en alles.
De gemeente kan dat niet zeggen want die bezit niks daar, behalve dan de straten natuurlijk maar die kan je niet gratis weggeven.
Hofbogen BV, anders? Blijkbaar worden/zijn die eigenaar, nadat Prorail het bezit heeft overgedragen, toch? Of blijft het van Prorail?
Afijn. Van wie dat dak dan ook moge zijn: dat mensen er zelf invulling aan mogen geven.
Dat klinkt logisch en frustrerend.