Ga naar de inhoud

"Rotterdam verdient een graffitibeleid"

Rotterdam ís graffiti. Dat stelt Dave Vanderheijden, van Hiphop in je smoel. Vers Beton sprak met hem over zijn plannen voor een graffitiroute, het vandalismecliche en de noodzaak aan gemeentelijk beleid.

Graffiti
Graffiti

Jarenlang keek de bonte dame je doordringend aan vanaf het schoolgebouw aan de Heer Bokelweg. Vorige week werd zij met een laag witte verf bedekt. Op dat verse canvas verscheen een nieuwe creatie van de Rotterdamse graffitiartiest Ozon. Het is het eerste, zichtbare resultaat van het project Rewriters! Initiatiefnemer Dave Vanderheijden wil de geschiedenis van graffiti in Rotterdam tot leven brengen met een speciale route en een app. Zijn uiteindelijke streven is een gemeentelijk beleid voor straatkunst.
Vanderheijden is de eigenaar van de website Hiphop in je smoel. Aangezien graffiti een wezenlijk onderdeel is van hiphop is hij ook een liefhebber van de visuele uitingsvorm. In buitenlandse steden bezoekt hij dan ook graag routes die aan graffiti zijn gewijd. Tijdens die trips vraagt hij zich vaak af waarom er niet zo’n route in Rotterdam is. “Want ook hier is er een lange geschiedenis op het gebied van graffiti” zegt Vanderheijden in zijn kantoor aan de Delftsestraat, langs het spoor bij CS.

Opnieuw in beeld

Op loopafstand van zijn onderkomen staan al meerdere muren die hij wil opnemen in zijn route. Zoals de afbeeldingen aan de zijkant van Perron, de tekst op het Hiphophuis door Bruce Tsai en het steegje dat onder handen werd genomen in het kader van Cats vs Dogs.
Vanderheijden: “Met dit initiatief wil ik al die bestaande kunstwerken in beeld brengen. Daarnaast is het plan om vijftien nieuwe kunstwerken te creëren. Dat gaan we stap voor stap doen. Het werk aan de Heer Bokelweg is de eerste muur. De huidige afbeelding van de vrouw is getiteld Cryptic Duality en is in 2009 gemaakt door de Braziliaanse kunstenaar Horowai. Omdat er een verkeerde coating is gebruikt is het aan het afbrokkelen. Ozon was al lang bezig om toestemming te krijgen voor een nieuw werk op de muur en voegt zich nu bij het project Rewriters dat alle oude een nieuwe spuitbuskunst in de stad in kaart wil brengen.”

Schutting en toilet

De geschiedenis van graffiti in Rotterdam begint in de vroege jaren ’80. In de jaren daarvoor worden er al kreten op schuttingen en openbare toiletten gekalkt. In 1982 nodigt de gemeente de Amerikaanse graffitiartiest Lee uit om een schildering op de Lijnbaan te zetten. Plaats van afspraak is de zogeheten ‘berenkuil’, een kelderpand waar ooit Van Leest en nu G-star Raw zit.
Het is het eerste voorbeeld van de kleurrijke graffiti die in New York is ontstaan en de basis van wat we nu onder de kunstvorm verstaan. Ook Museum Boijmans van Beuningen koopt in die periode werken van Jean Michel Basquiat, Seen en Dondi aan. Vanderheijden: “Die werken zitten nog steeds in de collectie. Het zou mooi zijn als die weer eens in de toenmalige opstelling getoond worden.”
Vanderheijden: “Graffiti heeft bij veel mensen helaas nog het cliché-imago van vandalisme. Terwijl het een manier kan zijn om plekken op te fleuren. Ik gebruik dus liever de term straatkunst. In de app willen we dan ook een functie inbouwen waarmee buurtbewoners aan kunnen geven welke grauwe plekken ze willen laten voorzien van een muurschildering.”

Beleid please

Een ander onderdeel van de app is de mogelijkheid om met de layar-functie oude werken te zien op het beeldscherm. Voor de informatie en het beeldmateriaal wordt er gebruik gemaakt van verschillende bronnen. Hij wijst naar de archiefkast: “Er zijn al meerdere boeken verschenen zoals Hello, Our Name is Lastplak and We love to paint! van het Lastplak-collectief en Graffiti in Rotterdam door Rens Muis en Wessel Wessels. Ik heb contact gezocht met Wessel en hij heeft alle beeltenissen uit het boek nog en die mogen we gebruiken!”
Tijdens het onderzoek en de voorbereiding van het project kwam Vanderheijden er tot zijn verbazing achter dat Rotterdam geen gemeentelijk beleid heeft op het gebied van graffiti. Naast de realisatie van de route – met daarin verweven de vijftien nieuwe kunstwerken – en de informatieve en interactieve app is het ultieme doel inmiddels dan ook dat er een beleid komt.
Vanderheijden: “In andere steden met zulk beleid zijn legale plekken waar kan worden gespoten. Het resultaat is dat er veel minder illegale graffiti is. Dat scheelt behoorlijk aan schoonmaakkosten. Bovendien kan zo jong talent worden gesteund. Veel vermaarde kunstenaars zijn op straat begonnen als graffitiartiest. Rotterdam kan zich daar gezien de flinke aanwezigheid van kunstenaars en voorbeelden van buitenkunst mee onderscheiden.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurorganisaties op Zuid vechten voor hun bestaan

    • Kunst en Cultuur

    Drie culturele organisaties op Zuid luiden de noodklok over hun voortbestaan, onder meer tijdens het inspreekmoment over het Cultuurplan 2025-2028 deze woensdag. “De commissie blijkt toondoof voor de breed gedeelde ambitie om Rotterdam-Zuid ook op cultureel gebied te ontwikkelen.” Lees hier hun slotpleidooi en cris de coeur.

  • Onderzoek: hoe staat het Rotterdamse nachtleven ervoor?

    • Kunst en Cultuur

    Het weer leent zich niet meer voor festivals en de dagen worden korter: het nachtseizoen is begonnen. Maar hoe gaat het eigenlijk met de Rotterdamse nacht? Abe Minnema sprak Thys Boer van N8W8 en Mirik Milan van VibeLab over het rapport Creative Footprint Rotterdam, waarin het Rotterdamse uitgaansleven wordt onderzocht.

  • Het Rotterdamse nachtleven heeft bindingsangst

    • Kunst en Cultuur

    Volgens Time Out magazine is Rotterdam één van de beste uitgaanssteden ter wereld. Sharyfah Bhageloe vraagt zich af hoe dat kan, fietsend door de zaterdagnacht op zoek naar een last dance resort, eindigend voor gesloten club- en cafédeuren.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Op vrijdag 15 november 2024 organiseert AIR de 10e editie van dé jaarlijkse Rotterdamse werkplaats van het stadmaken: het Stadmakerscongres 2024. Dit keer in Theater Zuidplein.

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • In het weekend van 25-27 oktober opent bij het Nieuwe Luxor Theater een nieuwe hotspot voor makers, kunstenaars en cultuurliefhebbers waar zij kunnen zij try-outen, exposeren en publiek ontmoeten.

    Venue: Nieuwe Luxor Theater 
    Datum:
  • Het uit Athene afkomstige Planet of Zeus rifft al er sinds de eeuwwisseling al flink op los: de band is meer onderweg dan dat ze thuis aan de ouzo zitten. Door het vele optreden heeft de band een eigen sound ontwikkeld die zich het beste laat omschrijven als een mix van vuige stoner, ouderwetse hard rock met vleugjes southern rock.

    Venue: Grounds
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam