Twee weken geleden presenteerde wethouder Adriaan Visser een nieuwe subsidieregeling voor een Rotterdams popinitiatief. De discussie over de noodzaak van zo’n initiatief laaide direct weer op. Zo meende Dick Pakkert op Vers Beton dat een poppodium zichzelf niet kan bedruipen en veegde en passant de vloer aan met het plan van Ted Langenbach en Koos Hanenberg voor het Katoenveem. Wij vroegen initiatiefnemer Langenbach daarom om reactie.
Beginnend bij het begin: waarom moet er een nieuw poppodium komen?
“De popsector in Rotterdam zit in een patstelling. Popmuziek wordt geclaimd door meerdere partijen die allemaal op hun apenrots zitten, zoals Rotown. Zij preken voor eigen parochie. Ik verwacht van de wethouders in dit nieuwe college dat ze de kans grijpen om het monopolie van deze instituten open te gooien. Er moet meer pluriformiteit komen. Wij hebben met dit nieuwe plan de media opgezocht om een reactie te ontlokken vanuit de politiek. Ik hoor daarom graag de reactie van met name Adriaan Visser en Joost Eerdmans op mijn voorstel. De politiek is tot nu toe stil.”
Wat zijn jullie van plan met het pakhuis Katoenveem in Delfshaven?
“Pop is een hybride begrip geworden. Het is steeds meer een lifestyle waarin pop, dance en elektronische muziek door elkaar lopen. De nieuwe cultuurconsument is veeleisender geworden en wil een totaalpakket van stijlen. Bovendien is het nu cool om een band te zien in een andere stad dan je eigen. Wij willen daarom iets neerzetten zoals club Berghain en de Panoramabar in Berlijn, of de Razzmatazz in Barcelona. Dat zijn echte avantgarde clubs. Laat het publiek naar Rotterdam komen om hier de sfeer te proeven.”
“De club in Katoenveem geeft ruimte aan nieuwe, gekke dj’s en bands die iets moois willen neerzetten. Rotterdam heeft behoefte aan rauwe locaties die flexibel zijn, zodat artiesten hun eigen gang kunnen gaan. Ook coole brands willen in dit frisse culturele veld participeren. Katoenveem kan daarom in diverse capaciteiten en voor verschillende disciplines worden ingedeeld, bijvoorbeeld voor opera, dans, theater, mode en exposities. Alles moet kunnen. ”
Wat vind je van de nieuwe subsidieregeling voor een popinitiatief?
“Wat de wethouder nu zegt, is: vecht het onderling maar uit. Maar ik zeg dan: kom met nieuwe locaties! Laat die Kendoe-mentaliteit aan me zien. Je krijgt namelijk altijd te maken met regelgeving, vergunningen en bestemmingsplannen. Er is nergens zoveel leegstaande ruimte als in Rotterdam, en tegelijkertijd is er nergens zoveel geklaag door bewoners die overal een stokje voor kunnen steken. En dat terwijl de overheid zelf het alleenrecht lijkt te hebben op het veroorzaken van overlast. Kijk maar de Witte de Withstraat die nu weer open ligt.”
Begrijp je de kritiek van Dick Pakkert op jullie plannen?
“Dick, Harry, Dave, Philip: allemaal hebben ze eigen belangen. Ik snap het wel, en ze doen ook mooie dingen met het geld dat ze krijgen. Het Metropolis Festival vind ik een goed voorbeeld daarvan. Maar hoezo moet popmuziek gratis zijn? En hoezo moet de overheid daaraan meebetalen? Het is tijd voor een nieuw model. Kijk naar andere steden in Europa zoals Praag, Budapest, Berlijn en Krakow. Daar komt geen overheidsgeld aan te pas bij de poppodia. Popsubsidie is ouderwets. Zo’n pitch-idee van Visser is al 30 jaar oud. Dat noem ik linkse babyboomers-politiek met een jongerencentra-attitude.”
“Maar wat deze politici zich niet realiseren, is dat popmuziek verandert en dat alle genres door elkaar gaan. De tijd van segmentatie is echt voorbij. Promotors en organisatoren bepalen de kwaliteitsnormen, niet door de overheid. Artiesten bepalen zelf waar ze spelen, de promotor bepaalt en het publiek betaalt. Daar komt het geld van de overheid dus niet bij kijken. De creatieve norm moet boven de politiek komen te staan. Pop en elektronische muziek kunnen, net als goede kunst, nooit democratisch zijn! Je krijgt anders zoiets stoffigs als de publieke omroep. Met overheidssubsidie loop je altijd achter de feiten aan, terwijl de markt ook kan betalen.”
Hoe ziet dat nieuwe model er volgens jou uit?
“Instituten die gerund worden door linkse babyboomers, zoals Rotown, LantarenVenster en De Doelen, die zijn niet meer van nu. Nieuwe cultuurmakers en cultuurconsumenten eisen frisse, out of the box-modellen. De discrepantie tussen oude en nieuwe makers, de innovators, is erg groot. Je ziet dat ook op andere terreinen terugkomen. Kijk maar naar de discussie over zzp’ers versus werknemers in vaste loondienst. Deze week maakte staatssecretaris Dekker van Cultuur bekend dat de NPO meer ruimte moet gaan maken voor nieuwe televisiemakers. Deze mentaliteitsverandering is hard nodig.”
“Er zijn in Rotterdam deze zomer al wel een aantal mooie tegenacties ontstaan. Festivals zoals het Vrije Volk zijn leuke, nieuwe, kleine evenementen die gemaakt worden door de incubators van nu. Voor zulke acties moet meer ruimte worden gemaakt, ook in de fysieke zin van het woord. De in Rotterdam gewortelde artiesten waaieren nu uit naar Amsterdam, met name het Amsterdam Dance Event, en de rest van de wereld. Jarenlang heeft de politiek ten onrechte nadruk gelegd op urban, terwijl Rotterdam juist uitblinkt in house en elektronische muziek. Hernieuwde aandacht zou daarom goed zijn. In nieuwe locaties zoals Katoenveem moeten broedplaatsen ontstaan waarin de makers kunnen innoveren. Ik zou op deze plek bijvoorbeeld graag een vervolg willen geven aan het festival Blown Away, of ruimte geven aan voorstellingen uit de Rotterdamse Schouwburg zodat ook die makers los kunnen komen van het monopolie van de instituten.”
Wat heb je dan nog nodig van de wethouder?
“Alleen de sleutel! In juni komt het pand vrij van erfpacht en kunnen we aan de slag. Het geld voor renovatie, beveiliging en programmering komt uit de markt. Omdat dance, pop en elektronische muziek zo’n enorm groot exportproduct zijn geworden, wekt Nederland de aandacht van buitenlandse investeerders. Neem SFX Entertainment, dat onlangs Awakenings heeft opgekocht. Er is dus momenteel veel geld in de markt met nieuwe entrepreneurs die snel reageren. De ambtenarij moet hierop inspringen door industrieel erfgoed beschikbaar te stellen. Het gebied rondom Marconiplein moet een soort vibrerende, economische vrijplaats voor kunst en muziek worden. Een goed particulier initiatief is de Ferro Dome, op een steenworp afstand van Katoenveem. Dit podium zal het Heineken Music Hall-model (dance-events, concerten en externe verhuur, zonder subsidie, red) aanhangen en heeft een capaciteit van vier- a vijfduizend man, net zoiets als de Maassilo.”
Wat moet er met de zaal van De Nieuwe Oogst in de Maassilo gebeuren?
“Weet je wat nou zo wrang is? Als een gedeelte van het geld van de verbouwing voor het urban-podium in de Maassilo naar WATT was gegaan, dan had die zaal kunnen blijven bestaan. Nu is er elf miljoen euro over de balk gegooid. Dáár komt het imagoprobleem van Rotterdam vandaan. Popmuziek is daardoor een beladen onderwerp geworden waardoor ontwikkelingen zijn gestagneerd.”
“Ik zal je een ander voorbeeld geven. Al mijn intellectuele eigendom zit in Now & Wow, dat ik twee keer per jaar in de Maassilo organiseer. Toen De Jeugd Van Tegenwoordig met een nieuw album kwam, wilde ik hun cd-presentatie tijdens Now & Wow doen. Die jongens zijn daar ooit begonnen en vonden dit dus een leuk idee. Maar wat gebeurt er dan? Komt Rotown met een gesubsidieerd aanbod aanzetten waar ik met mijn marktconforme prijs niet mee kan concurreren. Dus toen ging de cd-presentatie van De Jeugd Van Tegenwoordig naar een Rotown-optreden in de Maassilo, twee weken voor een editie van Now & Wow. Ik kan die jongens niet kwalijk nemen dat ze voor het geld kiezen, want ik snap wel dat je dat doet. Maar het mag weleens afgelopen zijn met die oneerlijke concurrentie. Iedereen moet de kans krijgen.”
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 16 reacties — discussieer mee!
“Alleen de sleutel!” > dat is toch ook gewoon een vorm van subsidie, als je niet moet betalen voor je locatie?
Ik blijf me afvragen waarom we een nieuw pand zouden moeten inrichten en verbouwen, terwijl de Maassilo met al miljoenen gemeenschapsgeld is verbouwd. Het is daarnaast ook nog eens een betere locatie van Marconiplein.
“Al mijn intellectuele eigendom zit in Now & Wow, dat ik twee keer per jaar in de Maassilo organiseer.” Nou Ted, 2x per jaar een feestje organiseren, het is een hele prestatie. Alsjeblieft geen 3e Now&Wow en Watt, deze man leunt op frisse jonge geesten als Aziz Yagoub en verwijt de popsector ‘links babyboom-denken’. Vermoeiend, de arrogantie van de beste man. Daarbij, als ik lees dat vanaf juni de grond erfpacht-vrij is, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen; zeker als er marktpartijen bij betrokken zijn…
Tijd voor je pensioen, Ted?
Wat Dorien zegt. +1.
check
Hear, hear, hear. +1, wat zeg ik? +100.
Valide punt, Eeva, al noemen we het nu faciliteren – en dat hoeft gezien alle leegstand helemaal geen kwalijke zaak te zijn, want leegstand = duurstand). En vroeger of later komt het begrip marktconforme huur uiteindelijk altijd om de hoek kijken.
Voor de verdieping ende onderbouwing ook even dit linkje naar een helder stuk van de hand van Ingmar Griffioen voor 3voor12.nl: http://3voor12.vpro.nl/nieuws/2014/oktober/Waarom-Rotterdam-geen-groot-poppodium-nodig-heeft.html. met ook een paar goede links naar het (jammerlijke) gemiskleun rondom WATT e.a. tenten.
.. geen idee overigens waarom dit onder Doriens comment terecht komt 😉 maar die heeft ook een aantal valide punten, hoewel niemand van mij vanwege zijn/haar leeftijd alleen al met pensioen hoeft, hoor, of je nou een linkse of een rechtse babyboomer bent 😉
Dit is wat ik een ‘blabla’ verhaal noem. Beetje termpje zus en begripje zo lanceren en je dan zogenaamd als vernieuwend neerzetten. Meneer had consultant kunnen worden.
Verder natuurlijk allen maar prima als er een nieuwe coole locatie komt.
Mooi tegengeluid!
Maar die schenenschopperij, is toch nergens voor nodig. Daarmee wordt het echt niet makkelijker samenwerken met gemeente en andere partijen.
Komt er trouwens nog een nieuwe Blown Away? Tof concept!
Watt was een debacle pur sang. 11 miljoen, ik heb het nooit begrepen en ben nog steeds benieuwd waar het is gebleven.
Maar het zal enige babyboomer wel een nieuwe fiets hebben opgeleverd.
Maar ik ben het ergens zeker eens met meneer Langenbach. Subsidie leidt soms tot concurrentie vervalsing. De macht is blijft zo verdeeld als hij al staat. Daar is de politiek niet alleen goed in. Het is vooral hun onmacht. Ik noem dat gebrek aan visie. Het initiatief moet ook daar niet liggen. Dat moet liggen bij de nemers. De organisatoren en de popondernemers.
Geef in gelijke mate ruimte en tijd aan meerdere partijen om zich te bewijzen. Wie blijft staan heeft ook bestaansrecht. Dat kun je dan weer verder ondersteunen. En dat hoeft geen miljoenen te kosten. Maar ondersteuning mag er zijn.
Nog een punt waar ik het mee eens ben. Er staat onwaarschijnlijk veel leeg in Rotterdam. De gemeente heeft het handvat eigenaren te stimuleren hun panden te ontwikkelen. ( bankgebouw aan de maas in bezit van Van der Valk staat al 5 jaar leeg).
De gemeentelijke politiek is er om te faciliteren wat de inwoners willen. Is mijn optiek.
Tot slot zie ik dan een EN EN. Dus waarom niet een Marconiplein, Pijnakkerplein, Maaskant, Graansilo en wat nog meer zei. Als daar ruimte en animo voor is zonder oeverloze subsidiestromen. Ja.
Mijn complimenten voor het vlot geschreven stuk van Lara de Looze en vooral ook voor de vrolijke&frisse illustratie van Rachel Sender. Voor boven je bed Ted!
Ben fan van Ted maar dit verhaal is niet sterk. Realiteit is voor zover ik weet dat zaken als Rotown Ted voorbij zijn gestreefd. En de nieuwe vriend van Ted genaamd Aziz is ook groot geworden met gemeenschapsgeld dacht ik.
Enige oplossing: alle subsidie etc stopzetten en de markt zijn werk laten doen. Iedereen blij en niemand wat te klagen. Recht van de sterkste dus, game on motherfuckers!
De heer Langenbach heeft na zich te hebben laten misbruikt door schimmige horeca-patjepeeërs als Koos Hanenberg en de gebr. Tieleman die allen heel goed wisten hoe overheidsgeld te verdonkeremanen weer een foute zakenpartner weten op te duikelen (hoe is het mogelijk?): Aziz Yagoub. Het heeft Ted allemaal heel veel centjes gekost waarover hij altijd veel huilie huilie doet, maar feit blijft dat hij met zijn eigen mediageilheid en quasi visionair gewauwel steeds met de verkeerde mensen de verkeerde keuzes maakt en al jaren dezelfde riedel als mantra uitstrooit over allerlei locale media: je ken het wel precies zoals hierboven: hybride clubs in Barcelona en Berlijn. Ik vraag me af of hij die echt bezoekt of gewoon in de Wallpaper leest. Reizen op die leeftijd lijkt me vermoeiend: de heer Langenbach verschilt wat leeftijd niet zoveel met de Babyboomers, het enige verschil is dat die allemaal hun pensioen goed geregeld hebben en de heer Langenbach nog steeds zijn oude succesnummers moet opgraven om alsnog een pensioen bij elkaar te scharrelen. Geef nieuwe kansen aan nieuwe generatie; jonge mensen met frisse en open attitude en negeer deze man aub.
Een stuk vol met onkunde van meneer Langebach. Als zijn plannen door gaan vrees ik dat we weer terug bij afkomen.
1) “De popsector in Rotterdam zit in een patstelling. Popmuziek wordt geclaimd door meerdere partijen die allemaal op hun apenrots zitten, zoals Rotown. Zij preken voor eigen parochi
Wat bedoeld Ted hier mee. Zolang deze instellingen goed functioneren en bouwen aan een popklimaat is er toch niks mis mee? Paradiso bestaat ook al jaren. Omdat een instelling al lang in een stad zit hoeft het toch niet te verdwijnen en de stekker er uit getrokken te worden.
Daarnaast als er iemand voor eigen Parochie preek is het de heer Langebach. Vrijwel alle events die hij de afgelopen jaren heeft genoemde in zijn hetze tegen de andere organisaties.. zijn events met een belang van Ted of vriendjes van Ted. Ted onafhankelijke geest. Laat me niet lachen.
2) Wij willen daarom iets neerzetten zoals club Berghain en de Panoramabar in Berlijn, of de Razzmatazz in Barcelona. Dat zijn echte avantgarde clubs
Dus inplaats van iets zelf te bedenken gaan we clubs die in een anderestad, in een andere scene zijn ontstaan maar na-apen. Creatief meneer Langebach. En dan ook nog eens met de meest voorspelbare voorbeelden komen.
3) Ook coole brands willen in dit frisse culturele veld participeren
Dat is een goede. En zou ook moeten gebeuren. Naast subsidie zou het interessant zijn dat Brands ook aan de slag gaan met Cultuur. Een groot gevaar is wel dat er bij Brands vrijwel altijd een winst belang is. Dus dat het beleid van de meeste brands een jaar later weer totaal anders kan zijn. En dan ben je snel weg met je events.
4) Begrijp je de kritiek van Dick Pakkert op jullie plannen?
Maar hoezo moet popmuziek gratis zijn? En hoezo moet de overheid daaraan meebetalen? Het is tijd voor een nieuw model
Wie spreekt hier over gratis? Wat wordt hier bedoeld. De meeste concerten wordt gewoon entree gevraagd aan de deur dus op die manier zijn ze niet gratis.
Dan is er ook nog eens het verschil tussen kleine en grote podia. De overhead bij een klein podium is vaak veel hoger. Zonder subsidie is een klein concert daardoor vaak lastig. En zeker bepaalde muzieksoorten zullen niet meet te horen zijn. Markwerking zoals Ted voorstelt is vaak kapitalisme en we weten wat kapitalisme doet. Martkwerking zorgt er voor dat de massa regeert en dat klein initiatieven het lastig zullen hebben. Een jazz, alternatieve pop, electronica concert met 80 bezoekers krijg je lastig rendabel maar moet er wel kunnen zijn. Moet wel kunnen bestaan…. De basis kosten zoals hotel, vervoer, fee voor de band etc,etc wegen vaak zo hoog op de begroting dat het onmogelijk is om dit nog te organiseren.
Laat Ted maar eens een sluitende begroting maken. Uiteraard is het zo dat als er een grote partij instapt zoals Id & T het best rendabel te krijgen is. Een model zou kunnen zijn dat je de winst van de grote events in de kleine jazz, indie, electronica events stopt. Alleen is de vraag of grote bedrijven dat willen doen en die culturele bereidheid hebben en de culturele kennis hebben.
5) Kijk naar andere steden in Europa zoals Praag, Budapest, Berlijn en Krakow
Dat kun je hard roepen. Maar of het echt waar is kan ik nergens vandaan halen?
Daarnaast wat is pop en wat is geen pop.
6) Instituten die gerund worden door linkse babyboomers, zoals Rotown, LantarenVenster en De Doelen, die zijn niet meer van nu
Aha dus Ted is inmiddels een rechtse Pvv-er geworden?
Overigens is Lantaren volgens mij in grote lijnen een jazzpodium en geen poppodium. (Er wordt wel wat pop gedaan natuurlijk)
7) Er is dus momenteel veel geld in de markt met nieuwe entrepreneurs die snel reageren. De ambtenarij moet hierop inspringen door industrieel erfgoed beschikbaar te stellen.
“Alleen de sleutel!
Over Subsidie gesproken een gratis pand is pas subsidie terwijl je collega’s gewoon huur moeten betalen.
8) Dit podium zal het Heineken Music Hall-model (dance-events, concerten en externe verhuur, zonder subsidie, red)
Uiteraard zal een Ferro het zonder subsidie moeten doen. Dat is bij locaties van dit soort formaat redelijk gewoon. Nogmaals de overhead bij een podium van 4000 man is veel lager dan bij een podium van 200 man. Alleen al om die reden hebben veel kleine podia die bijzondere dingen doen extra geld nodig. Daar is niks mis mee. Er gaat jaarlijks veel geld naar van de overheid naar autosnelwegen, het bouwen van grote bouwwerken. Waarom zou dat wel mogen en zou cultuur geen overheids stoon mogen krijgen. Het aggeren tegen subisidie is een nieuwe stokpaardje van Ted, samen met Barcelona en Berlijn noemen in interview en de rest van veel van de mooie initiatieven in de stad afkraken
9) “Weet je wat nou zo wrang is? Als een gedeelte van het geld van de verbouwing voor het urban-podium in de Maassilo naar WATT was gegaan, dan had die zaal kunnen blijven bestaan. Nu is er elf miljoen euro over de balk gegooid. Dáár komt het imagoprobleem van Rotterdam vandaan. Popmuziek is daardoor een beladen onderwerp geworden waardoor ontwikkelingen zijn gestagneerd.”
Huh maar popmuziek heeft toch geen overheids geld nodig?? Waarom zou er dan geld van Urban Podium naar Watt moeten gaan.. in het eerdere deel van het interview zegt Ted dat pop geen subsidie nodig heeft. Met het geld van het Urban podium bedoeld hij toch overheids geld?
10) “Ik zal je een ander voorbeeld geven. Al mijn intellectuele eigendom zit in Now & Wow, dat ik twee keer per jaar in de Maassilo organiseer. Toen De Jeugd Van Tegenwoordig met een nieuw album kwam, wilde ik hun cd-presentatie tijdens Now & Wow doen.
Wat ik begreep heeft ted ook subsidie gehad 25.000 voor Now en Wow Fest. Blijkbaar heeft hij een kort geheugen.
http://www.herrzimmerman.eu/pers/AD-Rotterdam-25.000-euro-gemeentevoorlangenbach-dance-event-maassilo.pdf
De Rotterdamse pop&dance cultuur zal nooit meer iets worden zolang Ted Langebach er iets in te zeggen blijft hebben.
Laat hem lekker twee keer per jaar in de Maassilo zijn Now&Wow concept uit de kast trekken, maar voor de rest niet meer!
Kom eens met iets nieuws, bedenk eens iets anders. Het hele clubje om Ted heen leeft nog in de jaren 90! Ja, ik heb super genoten van alle feestjes die Ted gaf, maar dat is nu passé, we moeten vooruit in Rotterdam en elk nieuw initiatief met Ted Langebach en aanhang is twintig stappen terug!
Bulls eye !!