Ga naar de inhoud

Ted Langenbach: popsubsidie is ouderwets

Twee weken geleden presenteerde wethouder Adriaan Visser een nieuwe subsidieregeling voor een Rotterdams popinitiatief. De discussie over de noodzaak van zo’n initiatief laaide direct weer op. Zo meende Dick Pakkert op Vers Beton dat een poppodium zichzelf niet kan bedruipen en veegde en passant de vloer aan met het plan van Ted Langenbach en Koos Hanenberg voor het Katoenveem. Wij vroegen initiatiefnemer Langenbach daarom om reactie.

Ted Langebach
Ted Langenbach

 
Beginnend bij het begin: waarom moet er een nieuw poppodium komen?
“De popsector in Rotterdam zit in een patstelling. Popmuziek wordt geclaimd door meerdere partijen die allemaal op hun apenrots zitten, zoals Rotown. Zij preken voor eigen parochie. Ik verwacht van de wethouders in dit nieuwe college dat ze de kans grijpen om het monopolie van deze instituten open te gooien. Er moet meer pluriformiteit komen. Wij hebben met dit nieuwe plan de media opgezocht om een reactie te ontlokken vanuit de politiek. Ik hoor daarom graag de reactie van met name Adriaan Visser en Joost Eerdmans op mijn voorstel. De politiek is tot nu toe stil.”
Wat zijn jullie van plan met het pakhuis Katoenveem in Delfshaven?
“Pop is een hybride begrip geworden. Het is steeds meer een lifestyle waarin pop, dance en elektronische muziek door elkaar lopen. De nieuwe cultuurconsument is veeleisender geworden en wil een totaalpakket van stijlen. Bovendien is het nu cool om een band te zien in een andere stad dan je eigen. Wij willen daarom iets neerzetten zoals club Berghain en de Panoramabar in Berlijn, of de Razzmatazz in Barcelona. Dat zijn echte avantgarde clubs. Laat het publiek naar Rotterdam komen om hier de sfeer te proeven.”
“De club in Katoenveem geeft ruimte aan nieuwe, gekke dj’s en bands die iets moois willen neerzetten. Rotterdam heeft behoefte aan rauwe locaties die flexibel zijn, zodat artiesten hun eigen gang kunnen gaan. Ook coole brands willen in dit frisse culturele veld participeren. Katoenveem kan daarom in diverse capaciteiten en voor verschillende disciplines worden ingedeeld, bijvoorbeeld voor opera, dans, theater, mode en exposities. Alles moet kunnen. ”
Wat vind je van de nieuwe subsidieregeling voor een popinitiatief?
Wat de wethouder nu zegt, is: vecht het onderling maar uit. Maar ik zeg dan: kom met nieuwe locaties! Laat die Kendoe-mentaliteit aan me zien. Je krijgt namelijk altijd te maken met regelgeving, vergunningen en bestemmingsplannen. Er is nergens zoveel leegstaande ruimte als in Rotterdam, en tegelijkertijd is er nergens zoveel geklaag door bewoners die overal een stokje voor kunnen steken. En dat terwijl de overheid zelf het alleenrecht lijkt te hebben op het veroorzaken van overlast. Kijk maar de Witte de Withstraat die nu weer open ligt.”
Begrijp je de kritiek van Dick Pakkert op jullie plannen?
“Dick, Harry, Dave, Philip: allemaal hebben ze eigen belangen. Ik snap het wel, en ze doen ook mooie dingen met het geld dat ze krijgen. Het Metropolis Festival vind ik een goed voorbeeld daarvan. Maar hoezo moet popmuziek gratis zijn? En hoezo moet de overheid daaraan meebetalen? Het is tijd voor een nieuw model. Kijk naar andere steden in Europa zoals Praag, Budapest, Berlijn en Krakow. Daar komt geen overheidsgeld aan te pas bij de poppodia. Popsubsidie is ouderwets. Zo’n pitch-idee van Visser is al 30 jaar oud. Dat noem ik linkse babyboomers-politiek met een jongerencentra-attitude.”
“Maar wat deze politici zich niet realiseren, is dat popmuziek verandert en dat alle genres door elkaar gaan. De tijd van segmentatie is echt voorbij. Promotors en organisatoren bepalen de kwaliteitsnormen, niet door de overheid. Artiesten bepalen zelf waar ze spelen, de promotor bepaalt en het publiek betaalt. Daar komt het geld van de overheid dus niet bij kijken. De creatieve norm moet boven de politiek komen te staan. Pop en elektronische muziek kunnen, net als goede kunst, nooit democratisch zijn! Je krijgt anders zoiets stoffigs als de publieke omroep. Met overheidssubsidie loop je altijd achter de feiten aan, terwijl de markt ook kan betalen.”
Hoe ziet dat nieuwe model er volgens jou uit?
Instituten die gerund worden door linkse babyboomers, zoals Rotown, LantarenVenster en De Doelen, die zijn niet meer van nu. Nieuwe cultuurmakers en cultuurconsumenten eisen frisse, out of the box-modellen. De discrepantie tussen oude en nieuwe makers, de innovators, is erg groot. Je ziet dat ook op andere terreinen terugkomen. Kijk maar naar de discussie over zzp’ers versus werknemers in vaste loondienst. Deze week maakte staatssecretaris Dekker van Cultuur bekend dat de NPO meer ruimte moet gaan maken voor nieuwe televisiemakers. Deze mentaliteitsverandering is hard nodig.”
“Er zijn in Rotterdam deze zomer al wel een aantal mooie tegenacties ontstaan. Festivals zoals het Vrije Volk zijn leuke, nieuwe, kleine evenementen die gemaakt worden door de incubators van nu. Voor zulke acties moet meer ruimte worden gemaakt, ook in de fysieke zin van het woord. De in Rotterdam gewortelde artiesten waaieren nu uit naar Amsterdam, met name het Amsterdam Dance Event, en de rest van de wereld. Jarenlang heeft de politiek ten onrechte nadruk gelegd op urban, terwijl Rotterdam juist uitblinkt in house en elektronische muziek. Hernieuwde aandacht zou daarom goed zijn. In nieuwe locaties zoals Katoenveem moeten broedplaatsen ontstaan waarin de makers kunnen innoveren. Ik zou op deze plek bijvoorbeeld graag een vervolg willen geven aan het festival Blown Away, of ruimte geven aan voorstellingen uit de Rotterdamse Schouwburg zodat ook die makers los kunnen komen van het monopolie van de instituten.”
Wat heb je dan nog nodig van de wethouder?
“Alleen de sleutel! In juni komt het pand vrij van erfpacht en kunnen we aan de slag. Het geld voor renovatie, beveiliging en programmering komt uit de markt. Omdat dance, pop en elektronische muziek zo’n enorm groot exportproduct zijn geworden, wekt Nederland de aandacht van buitenlandse investeerders. Neem SFX Entertainment, dat onlangs Awakenings heeft opgekocht. Er is dus momenteel veel geld in de markt met nieuwe entrepreneurs die snel reageren. De ambtenarij moet hierop inspringen door industrieel erfgoed beschikbaar te stellen. Het gebied rondom Marconiplein moet een soort vibrerende, economische vrijplaats voor kunst en muziek worden. Een goed particulier initiatief is de Ferro Dome, op een steenworp afstand van Katoenveem. Dit podium zal het Heineken Music Hall-model (dance-events, concerten en externe verhuur, zonder subsidie, red) aanhangen en heeft een capaciteit van vier- a vijfduizend man, net zoiets als de Maassilo.”
Wat moet er met de zaal van De Nieuwe Oogst in de Maassilo gebeuren?
“Weet je wat nou zo wrang is? Als een gedeelte van het geld van de verbouwing voor het urban-podium in de Maassilo naar WATT was gegaan, dan had die zaal kunnen blijven bestaan. Nu is er elf miljoen euro over de balk gegooid. Dáár komt het imagoprobleem van Rotterdam vandaan. Popmuziek is daardoor een beladen onderwerp geworden waardoor ontwikkelingen zijn gestagneerd.”
“Ik zal je een ander voorbeeld geven. Al mijn intellectuele eigendom zit in Now & Wow, dat ik twee keer per jaar in de Maassilo organiseer. Toen De Jeugd Van Tegenwoordig met een nieuw album kwam, wilde ik hun cd-presentatie tijdens Now & Wow doen. Die jongens zijn daar ooit begonnen en vonden dit dus een leuk idee. Maar wat gebeurt er dan? Komt Rotown met een gesubsidieerd aanbod aanzetten waar ik met mijn marktconforme prijs niet mee kan concurreren. Dus toen ging de cd-presentatie van De Jeugd Van Tegenwoordig naar een Rotown-optreden in de Maassilo, twee weken voor een editie van Now & Wow. Ik kan die jongens niet kwalijk nemen dat ze voor het geld kiezen, want ik snap wel dat je dat doet. Maar het mag weleens afgelopen zijn met die oneerlijke concurrentie. Iedereen moet de kans krijgen.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • — Publiek Programma Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam–
    Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar en af en toe is dat behoorlijk ingewikkeld. Want iedereen weet wel een onderwerp dat men liever uit de weg gaat. Toch? Of dat nu in de privésfeer is, in de context van het werk of nog anders.

    Venue: Maaspodium Rotterdam
    Datum:
  • Comedy Club Haug heeft een van de grootste sterren uit de
    Amerikaanse comedy weten te strikken. Op 20 oktober maakt
    stand-up comedian Sam Jay, bekend van haar HBO-special Salute
    Me or Shoot Me, die werd bekroond met een NAACP Award, haar
    debuut voor het Rotterdamse publiek.

    Venue: Comedy Club Haug (corner room)
    Datum:
  • The Independent School for the City organises a seminar of 3 afternoon sessions about the rebuilding of destroyed cities, taking place on Friday 15, 22 & 29 November 2024.

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Stichting Opzoomer Mee zoekt een creatieve communicatiestrateeg die hart heeft voor Rotterdam en bewoners die zelf het initiatief nemen om hun straat of buurt gezelliger, groener en schoner te maken. Je kijkt met een communicatieblik naar onze activiteiten, je schakelt snel tussen thema’s, doelgroepen en middelen. Natuurlijk weet je goed in te schatten hoe je het meeste uit je eigen tijd en ons budget haalt.

  • Wil jij werken aan een sterkere buurt in Rotterdam?
    Ontwikkeling van buurten vind je ontzettend boeiend, want het zit op het snijvlak van de stad en de mens. Wil jij onze projecten regisseren die onze bewoners ráken, en onze buurten sterker maken voor de toekomst? Lees dan snel verder!

  • Theater Walhalla is op zoek naar een hands-on administrateur, die in staat is een nauwkeurige en inzichtelijke boekhouding te voeren. We zijn op zoek naar iemand die nauwgezet te werk gaat, met oog voor de dynamiek van het bedrijf.

  • Bekijk alle vacatures