Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Ongegeneerd trots én kritisch op Rotterdam

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Bart van der Zande is trots én kritisch op Rotterdam. Hij vindt daarom alleen maar bedenkingen hebben tegen het gejubel over de stad en de marketing onzin.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui beeld: Anniek Tijmes

Rotterdam is een rauwe arbeidersstad. We hebben niet veel, zijn laagopgeleid, stropen onze mouwen op en werken allemaal in de haven. We doen normaal en blazen niet hoog van de toren. Niet lullen maar poetsen. En zo is dat.

Een stad vol met problemen, armoede en werkeloosheid, vooral ‘op Zuid’. Daar zijn pas problemen. En die problemen pak je aan door allemaal je mouwen op te stropen en hard te werken. Gewoon allemaal, stuk voor stuk, handen uit de zakken en in de modder die knuisten. Het liefst tot aan Aboutaleb aan toe. Want dat is Rotterdam.
Zoals Zihni Özdil in zijn vernietigende stuk over de Markthal al schreef: “Rotterdam heeft het hoogste aantal lage inkomens en de meeste werklozen. Dat zijn de echte Rotterdammers.” Echte Rotterdammers hebben lage inkomens en zijn werkloos! Het artikel wist één dag na de opening wie de komende tijd in de Markthal zouden komen (hipsters only) en om welke reden de Markthal slecht is voor de stad.

Ook Vers Beton’s finest, Vincent Cardinaal, bood een stok om alle positieve aandacht over de stad van tafel te kunnen slaan. Zie je nou wel, Rotterdam is een stad met vooral heel veel problemen. Al die lijstjes die moeten wel gekocht zijn. Of nog erger, Rotterdam heeft ‘city marketing’ bedreven.

Vincent roept de stad dan ook op om te stoppen met marketing en de problemen aan te pakken. Het wordt tijd dat de twee dames die verantwoordelijk zijn voor de Rotterdamse pr achter hun bureau vandaan komen en ‘arme’ en werkloze mensen gaan helpen! De echte Rotterdammers.

Schamen voor trots zijn op stad

Het moge duidelijk zijn: het nieuwe optimisme dat heerst in de stad wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Sterker nog, ik zou me eigenlijk moeten schamen dat ik elke dag trotser word op mijn stad. Misschien mag je het wel voelen, maar spreek het niet uit! Die tijd had je immers ook kunnen besteden met echte problemen aankaarten en aanpakken.

De huidige anti pro-beweging gaat naar mijn idee aan een aantal dingen voorbij. Ten eerste, marketing van een stad kan ook bijdragen aan de ontwikkeling. Een aantrekkelijke stad trekt meer mensen aan, creëert meer economie, meer banen en dus minder ‘echte werkloze Rotterdammers’.

In de tweede plaats wordt er vanuit gegaan dat het kiezen is: kritisch blijven en op problemen blijven richten óf wat al goed gaat promoten. Als je het ene bejubelt, betekent dat niet per definitie dat je het andere negeert. Volgens mij kan het prima samen gaan. Laten we dan ook niet stoppen met de marketing. Laten we met zijn allen ongegeneerd trotse ambassadeurs zijn van onze stad met de New York Times onder de arm én laten we kritisch blijven op de topklasseringen in de negatieve lijsten.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • De programmaleider is verantwoordelijk voor het jaarlijks organiseren en programmeren van vijf bijeenkomsten van de Van der Leeuwkring. Deze bijeenkomsten bieden ruimte voor reflectie, dialoog en actie over maatschappelijke en culturele vraagstukken met een ruimtelijke component die relevant zijn voor de stad Rotterdam.

  • Wil jij je financiële en strategische kracht inzetten voor een theater met grootstedelijke uitstraling en een diepgewortelde maatschappelijke missie? Ben je ondernemend, extern gericht en zie je kansen om het verdienvermogen van onze organisatie verder te vergroten? Theater Zuidplein zoekt een zakelijk directeur die helpt bouwen aan de volgende fase van een sterk, inclusief en ambitieus podium op Zuid.

  • De operationeel medewerker horeca zorgt voor de operationele en administratieve processen samenhangend met de horeca…

  • Bekijk alle vacatures