Met al dat gefluit, gesis en gezuig op straat is Elfie Tromp helemaal klaar, net als met de reputatie van Rotterdam als gangbang-hoofdstad van Nederland. “Het enige dat op straat van belang is, is of mijn kont bekoort.”
Het gebeurt als ik een jurk aan heb. Het gebeurt als ik een broek aan heb. Het gebeurt waar mijn vriend bij is. Het gebeurt ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat.
Dagelijks word ik nagefloten en -gestaard op straat. Ongevraagd krijg ik evenveel koosnaampjes als scheldwoorden naar mijn hoofd.
Vorige week kwam een video online waarin een vrouw, gekleed in een spijkerbroek, T-shirt en gympen, tien uur lang door de straten van Brooklyn liep. Ze kreeg meer dan honderd opmerkingen over haar uiterlijk naar haar hoofd geslingerd, variërend van een vriendelijk compliment en expliciet seksuele opmerkingen tot een engerd die vijf minuten zwijgend naast haar liep.
De reacties die het filmpje losmaakt, zijn overweldigend. Sommigen zijn gechoqueerd. Anderen vinden het onbeleefd dat het meisje de mannen negeert. Wat is er mis met een compliment? Sommigen vinden haar een aansteller en raden haar aan een hoofddoek te dragen als ze niet wil worden lastig gevallen. Maar ik geloof niet in Allah, ik geloof in gelijkwaardigheid.
Stellen dat seksuele intimidatie op straat wel meevalt, is niet alleen badinerend, maar ook kwetsend. Nee, niet elke man heeft slechte bedoelingen, en nee, niet elk compliment is een verkapte bedreiging, maar het is wel een teken van iets groters en naargeestigers. In een samenleving die gelijkwaardigheid propageert, zijn de straten ook in Nederland nog steeds geplaveid met seksisme. En ik ben klaar met het gedoogbeleid.
Gulp openritsen
Er was de opticien die mijn moeder tijdens een oogtest in haar kruis greep. De man die op haar ejaculeerde toen ze op een bankje in Hillegersberg zat te soezen. De kennis die, toen ze na een drankje teveel over de pot gebogen stond om over te geven, achter haar zijn gulp al openritste.
Dit is slechts een greep uit de verhalen waar ik mee ben opgegroeid en bang gemaakt. Mijn moeder gaf haar kostschoolverleden de schuld van haar naïviteit. Mijn zus en ik hadden geen excuus om in dit soort situaties terecht te komen. Ons werd geleerd vreemden te allen tijden te wantrouwen.
Toch overkwam het me. De postbode die me naar zijn busje riep. Ik, die, denkend dat hij een huisnummer zocht, op hem af liep en zijn hand driftig op en neer zag gaan in zijn broek. Special delivery, inderdaad.
Twee jongens, een kop groter dan ik, versperden mijn pad terwijl ik mijn hond uitliet. Ik stapte door, weigerde me te laten intimideren. Op het moment dat ik me tussen hun schouders door wrong, hijgde de een: “Lekkertje.” En de ander: “Ik weet wel wat ik met jou zou willen doen.” Snel liep ik door, hopend dat ze me niet achterna zouden komen.
De man die me uit het niets “bitch” noemde en met gebalde vuisten achter me aan kwam toen ik “sukkel” terugriep.
Mocht je je niet in deze anekdotes herkennen: voel je gezegend, maar ontken niet dat seksuele intimidatie op straat gebeurt. Het gebeurt. En er is in Nederland niets dat ik hier aan kan doen.
Ik zie mezelf als een open, benaderbaar persoon. Iemand die nieuwsgierig is en graag een praatje maakt. Ik geef toe dat een welgemeend, beleefd compliment een opsteker kan zijn. Ik pleit er niet voor om elkaar te negeren op straat. Maar er is een verschil tussen kijken en staren. Een verschil tussen compliment en intimidatie. En dat is iets wat nog te weinig mensen lijken te beseffen.
In het licht van vele intimidaties krijgt een onschuldig compliment een nare bijsmaak. Achter al het gefluit, gesis en gezuig ligt een hele nare gedachte. Namelijk dat het helemaal oké is om continu en ongevraagd beoordeeld te worden. Dat het normaal is dat ik op straat gereduceerd wordt tot wat er in mijn broek zit. Een zwak geslacht, volgens velen. De straat is geen vrijplaats voor vrouwen, integendeel. Het is de plek waar mijn diploma’s, karakter, geloof of geschiedenis niet uitmaken. Het enige van belang op straat, is of mijn kont de mannen bekoort.
Woedende mannen
Waarom zijn seksuele opmerkingen zo vaak agressief? Wat is het aan een vrouw die voorbij loopt, dat een man woedend maakt? In het Guardian-artikel Why Are Some Men So Angry? wordt agressie uitgelegd als een substituut voor emoties, waarvan mannen niet hebben geleerd ze te accepteren of die mannen nooit is toegestaan te uiten, zoals onzekerheid. “De agressie bewijst dat ze niet kwetsbaar zijn, maar impliceert dat ze de druk die ze voelen, wel degelijk aankunnen”, aldus Jackson Katz, auteur van The Macho Paradox.
Als dit inderdaad waar is, moet seksuele intimidatie op straat niet alleen worden afgestraft, maar moeten we als samenleving ook kijken hoe we onze jeugd leren om te gaan met hun emoties. Daar verbetert niet alleen de sfeer op straat van, vermoed ik.
In België is seksuele intimidatie op straat inmiddels strafbaar gesteld. Dit naar aanleiding van de documentaire Femme de la Rue, waarin filmstudente Sofie Peeters laat zien hoe zij wordt behandeld in de straten van Brussel.
Het houdt in dat ‘elk gebaar of elk verbaal of ander gedrag strafbaar wordt gesteld, dat uitdrukkelijk tot doel heeft iemand van een ander geslacht te misprijzen op basis van diens geslacht, of dat tot doel heeft hem/haar als ondergeschikt te beschouwen of te reduceren tot zijn seksuele dimensie, wat een ernstige aanslag op zijn/haar waardigheid betekent’.
Hoewel Nederland een actief beleid tegen discriminatie handhaaft, gedoogt het seksisme. Op straat heerst dan ook een gevoel van straffeloosheid onder de daders en een machteloos gevoel onder de slachtoffers. Als ik weer voor hoer of slet ben uitgemaakt, probeer ik het zo snel mogelijk los te laten. Ik vertel het als ‘grappige’ anekdote aan mijn vrienden. Want wat kan ik er anders aan doen?
Seksistische hotspots
De Amerikaanse stichting Hollaback richt zich op het vormen van een netwerk voor slachtoffers van seksisme op straat. Zo hebben ze een app waar je kunt aangeven met een korte omschrijving –of beter: een foto van de dader – waar en door wie je bent lastig gevallen. Zo wordt inzichtelijk gemaakt waar in een stad de seksistische hot-spots zijn.
Ik stel me voor dat lokagenten niet alleen voor het helen van gestolen fietsen, maar ook hiervoor kunnen worden ingezet. Dan kunnen ze bestraffen wat ze ongetwijfeld meemaken als ze hun uniform niet aan hebben. Hoewel Hollaback inmiddels in 26 landen actief is, laat een Nederlandse tak of alternatief nog op zich wachten.
Gangbang-stad
Rotterdam staat niet alleen als metropool, havenstad en inmiddels toeristenstad bekend. We zijn ook een stad met een groot aantal zedenzaken. De kelderbox-incidenten in heden en verleden zijn talrijk. Ik noem de kelderboxen van Katendrecht. De groepsverkrachtingen op de 1e IJzerstraat in West. Ze zijn een smet op de smeltkroes die Rotterdam pretendeert te zijn. Een bijnaam als dé gangbang-stad van Nederland is niet iets om trots op te zijn.
Als er één gemeente is die voorop zou moeten lopen in het terugdringen en bespreekbaar maken van seksueel geweld en intimidatie op straat, dan is het wel Rotterdam. Ik wil bij deze ook het gemeentebestuur aansporen om hier treffende maatregelen voor te bedenken en implementeren. Het wordt hoog tijd dat we seksisme de plek geven waar het hoort. Dat is niet op straat, maar in het verleden.
UPDATE Elfie Tromp vertelt naar aanleiding van dit opiniestuk op OPEN Rotterdam meer over haar ervaringen:
Al 61 reacties — discussieer mee!
Hoe ziet men hier die strafbaarstelling van seksuele intimidatie? Als het echt zo breedsprakig en multi-interpretabel is als de volgende passage doet vermoeden, moet iedere bouwvakker die weleens iemand heeft nagefloten vrezen voor een strafzaak. Het houdt in dat ‘elk gebaar of elk verbaal of ander gedrag strafbaar wordt gesteld, dat uitdrukkelijk tot doel heeft iemand van een ander geslacht te misprijzen op basis van diens geslacht, of dat tot doel heeft hem/haar als ondergeschikt te beschouwen of te reduceren tot zijn seksuele dimensie, wat een ernstige aanslag op zijn/haar waardigheid betekent’
Willen we nou echt dat dit dat de wezenlijke discussie (zeker in Nederland) over gelijkheid tussen man en vrouw en vrouwenemancipatie wordt doodgeslagen met zo’n draak van een wet? Volgens mij bewijs je juist de slachtoffers van werkelijke misogynie of huiselijk geweld dan een hele slechte dienst. Net als de maakster van die viral.
Dit soort eikels, daar mag die wet nou wel voor gelden, want gelukkig is dat wel strafbaar. http://www.frontaalnaakt.nl/archives/julien-blanc-de-menselijke-pusbuil.html
Raar dat het hier afgedaan wordt als onhandige versierpogingen. Meeste jongens weten echt wel dat je zo geen meisje versiert; het is gewoon intimidatie.
Helemaal niet gek dat je je daardoor ongemakkelijk of zelfs onveilig voelt op straat. En ligt dan het probleem bij jou omdat je niet adrem of stoer genoeg bent?
Ik vond deze draai heel mooi: Als het zo onschuldig en vriendelijk is, waarom begroeten mannen niet ook mannen op dezelfde manier? Hieruit kwam op Twitter de hashtag #dudesgreetingdudes voort.
Gerelateerd: “What Men Should Ask Themselves Instead of Wondering Why Women Don’t Like Catcalling”
Ik heb het trouwens niet over het NYC filmpje. Dat zijn overwegend positieve opmerkingen.
Uitgezonderd de twee creeps die meelopen en niet snappen dat ze er duidelijk niet van gediend is. Dat soort types kom je in Rotterdam helaas opvallend vaak tegen.
En als een wet de enige manier is om duidelijk te maken dat dat niet oké is, prima! Of ben je er niet zeker van of je versierpogingen een grens overschrijden, Jan?
Het is natuurlijk triest om wildvreemde vrouwen op straat aan te spreken zeker na een uitvoerige visuele keuring. Wat wil zo’n man hier nou mee bereiken? Ik krijg toch altijd het gevoel dat het een soort van haantjesgedrag is. Kijken tot hoe ver je kan gaan en zien of er een vrouw toehapt. Als je dat zo graag wil zijn er zat gelegenheden waar dit op een normale manier kan. En na een afwijzing een vrouw beledigen is helemaal not done. Beetje niet tegen je verlies kunnen mentaliteit. Waarom mensen elkaar niet op een normale manier kunnen behandelen is mij echt een raadsel. Ach misschien komt het omdat ik een betaman ben 😀
“Fijn” om te lezen dat mijn vermoedens over Rotterdam hier enigszins bevestigd worden. Als student zijnde heb ik mijn vriendinnen verspreid over het land en gaan we nog wel eens op stap in steden als Utrecht, Nijmegen, Den Bosch, Amsterdam en Rotterdam. Waar je in Utrecht slechts een vrolijke dronken oude man tegenkomt die “jullie prachtige dames” een “bijzonder positieve avond” toewenst, is de toon in Rotterdam vaak anders. Je wordt stapvoets achtervolgd door auto’s, klemgereden, nagefloten en uitgescholden voor hoer of vijf minuten lastig gevallen door een groep jongens die wil weten waarom je niet nu met ze naar huis zou willen. En waag het niet er op in te gaan, dan staan ze met een mes klaar.
Dit ligt niet aan provocatief kleden. Tenminste: op een avondje stappen in Nijmegen heb ik nog nooit zoiets meegemaakt. “Blijf dan lekker in Nijmegen” vind ik een waardeloos verweer, evenals “draag dan lekker een hoofddoek”. Dat Rotterdam bij uitstek een multi-culturele omgeving is betekent niet dat we maar met zijn allen moeten tolereren ons daar niet veilig te voelen. Dit zou toch geen enkel verband mogen hebben?
heel fijn verwoord, dankje
6 Things You Might Not Think Are Harassment But Definitely Are > http://www.filmsforaction.org/articles/6-things-you-might-not-think-are-harassment-but-definitely-are/
Er een petitie geopend om dit onderwerp op politiek niveau te belichten. Laat je horen en teken op http://www.straatintimidatie.org/
Morgenavond, dinsdag 9 december, college over het onderwerp!
https://www.versbeton.nl/2014/12/kun-je-sissen-strafbaar-stellen-strafrechtspecialist-joost-verbaan-geeft-morgen-in-de-schouwburg-een-minicollege-over-straatintimidatie/
”ons goud” schrijf je in de Metro. Maar hoe kom Nederland aan zoveel goud? Antwoord: door plunderingen. Je had moeten zeggen dat het Surinaamse, indische, Chinese goud was, en niet ”ons goud”. Heling is inderdaad strafbaar. Misschien wordt het dan toch een tijd voor Nederland om haar opmerkelijke groot goudvoorraad terug te geven aan zuid-oost aziaten en ex-koloniën. Het is wel zo eerlijk vind jij niet?
Tips over hoe hiermee om te gaan (voornamelijk vanuit de culturele groepen waartoe deze mannen behoren) zijn wat mij betreft hieronder welkom.
Ik heb alles uitgeprobeerd, maar zelfs na een vriendelijke gedag, een glimlach en nee dank je krijg ik nog “bitch” of “hoer” naar mijn hoofd.
Goed stuk! Zowel in het belang van vrouwen als mannen komt er snel een einde aan straatseksisme.
Als homo word ik ook vaak nageroepen als ik met mijn vriend hand in hand loop. Meestal zeggen ze dan ‘homo’, al dan niet met ‘vieze’ ervoor. Heel vermoeiend. Het heeft weinig met seksisme te maken vrees ik. Het is vooral een bepaalde groep mensen, laten we ze voor het gemak niet in een hokje duwen, die last heeft van deze intimiderende mondwinden.
Het is pure provocatielust waar deze mensen last van hebben. Dat én geen reden om iets beters van hun leven te maken. Ze zijn gewoon trots op het feit dat ze zich altijd kunnen beroepen op het feit dat ze zichzelf mogen zijn.
Wat ertegen te doen? Ehm, ik vrees weinig. Zelfs een opsporingsambtenaar doet daar weinig aan. We krijgen al niet eens hondenpoep uit het straatbeeld, laat staan dit soort bullshit. En een virtuele schandpaal als Hollaback lijkt me zelfs gevaarlijk. Laten we vooral de aandacht vestigen op de dingen die wel leuke lijstjes opleveren in de pers. Want zolang dit verfoeilijke gedrag breed wordt uitgemeten in de pers, geven we toe aan precies datgene dat we willen vermijden.
En ik heb liever dat die leuke agent een stukje met mij oploopt, dan dat ie z’n tijd verspilt aan de droeftoeters die me naroepen.
Mariska, ik ben bang dat er geen afdoende reactie bestaat die dit soort gedrag doet verdwijnen. De mentaliteit waaruit het voortkomt zit zó diep dat zelfs een uitgebreide uitleg geen effect zal hebben.
Mannen die dit doen zien de openbare ruimte als van hun en nadrukkelijk níet van vrouwen die zich daarin bevinden. Dat gevoel van relatieve bevoorrechting van henzelf kun je o.a. opmaken uit de opeenvolging van eerst “complimenten” gevolgd door scheldwoorden als het slachtoffer ze negeert. Door ze te negeren ontken je dat ze macht over je hebben en dat pikken ze niet. In hun optiek bepalen zij of, wanneer en hoe jij moet reageren op hun geroep en als je je niet aan hun regels houdt voelen ze zich in hun mannelijkheid aangetast en dat roept agressie op.
Hier helpt geen enkel antwoord tegen. (Her)opvoeding is het enige middel.
Goed artikel! Ik was niet bekend met de maatregelen in andere landen tegen seksuele intimidatie. Lopen wij toch een stuk achter.
Ter verlevendiging van de discussie, Rebecca van Putten vind het aanstellerij. Ik ben het volledig met haar eens. http://aichaqandisha.nl/aanstelsters/
Ik had het gevoel dat het niet zozeer over angst en intimidatie gaat (in het viral-filmpje en dit stuk).
De ongewenste kreten op straat hebben meer het effect van waterdruppels die een steen langzaam maar zeker uithollen. Als een persoon keer op keer op keer te horen krijgt dat ze er alleen is om als “eye-candy” voor mannen te dienen kan ik me voorstellen dat dat op den duur je zelfbeeld aantast.
Leuk voor je als jij erboven kunt staan, maar dat neemt niet weg dat andere mensen dat anders ervaren.
Goed stuk, al blijft het voor mij als man moeilijk om me een voorstelling van de omvang van het probleem te maken.
Waar ik echter wel kritiek op heb, is wat er na ‘gangbang-stad’ komt. Sowieso kan ik nergens terugvinden dat Rotterdam die bijnaam zou hebben (maar misschien zoek ik niet goed Elfie?), maar zelfs al is er wel 1 opgefokte site die die term gebruikt dan nog betwijfel ik de feitelijkheid ervan. Komen gangbangs hier significant vaker voor dan in vergelijkbare steden?
Tenslotte vind ik het vreemd om dit in direct verband met de ‘smeltkroes die Rotterdam pretendeert te zijn’ te plaatsen. Dat vind ik discriminerend. Zedendelicten hebben psychologische en sociaaleconomische oorzaken, niet een culturele.
Dat iedereen het anders ervaart, prima. Waar ik moeite mee heb is dat onhandige, pathetische versierpogingen op straat op een hoop worden gegooid met huiselijk geweld. Een vrouw een compliment geven op straat over haar kleding vind ik iets wezenlijk verschillends dan een gang bang. Als je in dat eerste een voorbode van dat laatste ziet, dan zit wat mij betreft je behoorlijk klem in een slachtofferrol.
Met zo’n starre houding lijkt het bijna alsof je je als man moet verontschuldigen als je vrouwen begeert.
Jan, je hebt gelijk. In dit hele verhaal zijn mannen de échte slachtoffers.
In het geval van huiselijk geweld en verkrachting zijn vrouwen zeker slachtoffer, en valt er helemaal niets aan te relativeren. In het geval de vrouw in het filmpje die ruiterlijk beloond wordt vind ik het al bespottelijk om überhaupt te discussiëren over wie er nou slachtofferrol is.
Het is gewoon niet oké om een vergelijking te trekken tussen “Hé meisje!” naar misogynie en gang bang.
Wel vraag ik me af waarom er “Dushi” in de titel staat en waarom en bovendien dat groepsverkrachtingen “een smet op de smeltkroes” zouden zijn (zoals Ties Joosten opmerkte). Waarom deze verwijzingen naar immigranten, zonder dit te expliciteren, Elfie?
Seksisme en zedendelicten sociaal-economisch gerelateerd? Je wilt niet weten hoeveel seksisme je als vrouw tegenkomt op een gemiddeld studentencorps-feestje. Waar date-raping ook echt net zo goed voorkomt. En waar alle jongens dubbele voornamen en hun ouders dubbele salarissen hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dat seksisme wel veel met cultuur te maken heeft in de betekenis van cultuur als ‘omgangsvorm’, zoals een studentenvereniging ook zijn eigen cultuur kent. Veel straatseksisme in de stad is volgens mij inherent aan de dominante straatcultuur die heel erg macho is. Dan denk ik aan de definitie van socioloog Illias el Hadioui van straatcultuur: dat is niet iets “geïmporteerd van elders” maar een smeltkroes die juist hier in de grote steden op straat is ontstaan. Die omgangsvorm met vrouwen krijgen ze echt niet thuis van hun moeder mee.
Dan vertelt ik je bij deze, Jan: héél veel vrouwen maken wél deze vergelijking. Dus als een man op een bepaalde toon zegt “Hé meisje” dan legt ons brein een link met “pas op, potentieel gang-bang”. Je voelt je dan super kwetsbaar, een soort prooi waar mannen denken aanspraak op te kunnen maken. Dus of die vergelijking nu altijd oké is of niet, het minste wat we vragen is of je je wilt inleven en hier rekening mee wilt houden.
In 40% van de gevallen zijn het de mannen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld. Dat is onbekend omdat mannen daar niet voor durven uitkomen. Zie o.a.:
Verder is het probleem van viral-filmpjes dat ze op zichzelf staan. Daarmee wil ik geen probleem ontkennen, maar om goed zicht op de zaak te krijgen zou je bijvoorbeeld 100 van deze dames 100 dagen moeten volgen.
En als dit een probleem is, dan staat het niet op zichzelf. Verwijder dan ook sex uit reclames, van het internet en uit films. Het is nu eenmaal een feit dat het menselijk brein in de lust-modus schiet als het een lust-object ziet. En de een is beter in het controleren van emoties dan de ander. Daarbij zal scholing ook van belang zijn.
Ik vrees dat dit net zo’n lange adem moet gaan hebben als de Zwarte Piet discussie. Zo gaat dat met bewustwording.
Er is iets misgegaan met de link in mn reactie. Hier…
Deze reactie had ik graag een duimpje omhoog willen geven. Bij deze
Ter volledigheid, ik heb ook straatseksisme ervaren dat ik niet als grootstedelijke straatcultuur zou typeren, maar als een soort ‘boerse recht voor je raap’-cultuur. Het marktkoopmannen-seksisme. Dat uit zich anders dan “Hey, meisje”.
Dag Jan, Rebecca van Putten is typisch het soort mens dat zichzelf en haar eigen ervaringen als standaard wil zien en daarmee elk ander standpunt ridiculiseert. Het spijt me zeer, maar haar stuk voegt werkelijk niéts toe aan deze discussie. Om het geheel nog even verder af te zwakken, vraagt ze om humor. Oh ja! Vrouwen hebben geen humor. Hoe konden we dát vergeten?
Last but not least kunnen we ons volgens Rebecca beter op een ander onderwerp richten: vrouwenrechten in Saoudi-Arabie bijvoorbeeld! Tja, op die manier veeg je natuurlijk elke discussie van tafel.
Florian, wat jij zegt is waar en mooi, al die kreten hollen een mens uit. Nog even los van het feit dat sommige van deze mensen wel degelijk vervelende intenties hebben en dat er genoeg vrouwen (en mannen) zijn die dat aan den lijve hebben ondervonden. Snel doorlopen en nergens op reageren is soms de enige manier om zonder incidenten thuis te komen.
@ Daan
Zelfs als deze viral niet op zichzelf staat kaart het wat mij betreft geen maatschappelijk probleem aan. Ik zie werkelijk niet wat voor wereldschokkende zaken het zeikerige filmpje aan het licht brengt.
Wat betreft je reactie ‘En de een is beter in het controleren van emoties dan de ander’ hoop ik toch dat je dat met enige ironie brengt. Zo’n opstelling zou ieder tribaal gedrag kunnen goedpraten en wel een vrijbrief kunnen zijn voor vrouwenhaat en seksisme. In tegenstelling tot die overschatte viral.
Ties, dat filmpje Ten Hours Of Walking in NYC ís de omvang van het probleem. Ik heb zo vaak in mijn leven zo’n filmpje willen maken, alleen maar om de mannen in mijn omgeving te laten zien ‘Kijk! kijk! Dáárom wil ik liever niet alleen ’s nachts over straat. Dit is wat er gebeurt, óók als je naast me loopt, maar je ziet het niet! AAARGH’
Wat is volgens jou dan de gewenste manier waarop mannen en vrouwen elkaar mogen bejegenen zonder de kwalificatie ‘seksistisch’ op zich te krijgen. Als ik een knappe vrouw een knipoog geef, moet ik dan al vrezen dat de lokagenten op mijn nek springen? Als ik een vrouw een oprecht compliment geef voor haar kledingkeuze?
Ik chargeer misschien, maar dat is wel de absurde reflex waar deze discussie in lijkt te vallen. Of moeten mannen volgens het dictaat leven dat ik in het ironische commentaar onder de viral kon lezen:
‘Hey men, never greet a woman, or speak to her, or acknowledge her existence at all okay? Because if you do then that is harassment. If a woman is interested in you she will let you know. ‘
Ik praat er niks mee goed. Ik breng een feit. De hele reclamebizz – en het grote succes ervan – is gebaseerd op de zwakte van de mens tov zijn emoties. En de een kan die emo’s beter handelen dan de ander. Wat dus mede afhangt van scholing (bewustwording).
Als je weet dat bepaalde groepen mannen zichzelf niet in de hand hebben bij het omgaan met vrouwen, dan moet je die lui niet ook nog eens gaan voeden met sex / porno in de media. Want dat trekken die hersenen niet. Het hele anti-drugsbeleid is op dezelfde gedachte gebaseerd.
Behandel porno dus hetzelfde als harddrugs, wil ik maar zeggen. En trouwens, ook geweld op TV, want dat is ook een onderwerpje waard…
Kortom, het heeft allemaal niks met normen en waarden te maken. Het is gewoon Pavlov: Man ziet vrouw en gaat kwijlen. Is een feit. Wil je er iets aan doen, herconditioneer hem dan. Door porno uit de media weg te slopen.
Je doet alsof je geen idee hebt van normale omgangsvormen en vrouwen het expres ingewikkeld maken.
Simpele testvraag: je loopt buiten en wilt iemand aanspreken die je niet kent. Doe je dat:
A: Terwijl je diegene tegemoet loopt, aankijkt en op zo’n twee meter afstand zeg je iets wat niet verwijst naar erogene zones of gewoonlijk bedekte lichaamsdelen, zoals “hallo” of “wat heb je mooie ogen”
B: Vanaf de overkant van de straat schreeuw je “hee schatje, wil je me bijles geven”
C: Je loopt vlak langs haar en op het moment dat je haar passeert, fluister je in haar oor “lekkere billen”.
Als je dit echt heel vaag vindt, moet je misschien toch maar eens praten met iemand die niet is opgevoed door wolven.
Wacht even. Van de drie opties die jij geeft vind ik er twee tamelijk smakeloos. Ze zijn echter verre van strafbaar, godzijdank. Ik lees hierboven een artikel waarin iemand zonder blikken of blozen wordt gesuggereerd dat er lokagenten ingezet moeten worden om bij iedere uiting die een vrouw haar waardigheid (wtf?!) aantast in te grijpen. Zonder enige ironie. En dan ben ik de gene die de normale omgangsvormen in acht moet nemen. Ja, de koekkoek.
Maar goed, bedankt dat jij nog even in eigen persoontje bevestigt in wat voor spastische reflex deze discussie aan het schieten is.
Je vergeet D, E en F:
D: Terwijl je diegene tegemoet loopt, aankijkt en op zo’n twee meter afstand zeg je iets wat niet verwijst naar erogene zones of gewoonlijk bedekte lichaamsdelen, zoals “he schatje wil je me bijles geven?”
E: Vanaf de overkant van de straat schreeuw je “lekkere billen!”
F: Je loopt vlak langs haar en op het moment dat je haar passeert, fluister je in haar oor “hallo”.
Waarmee ik maar wil zeggen: wie is u om hier te testen? Probleem in deze discussie is dat vrouwen hier op een bepaald gelijk zitten en mannen hier op eieren lopen. Wees blij met die paar mannen die zich aan deze discussie durven te wagen. Maar u lijkt bij voorbaat boos op ze.
Misschien moeten we het voor het begrip wat breder trekken. Vriend van me in een rolstoel. Loop een dag naast hem en je ziet ineens hoe er op hem neer wordt gekeken. Andere vriend met peentjesrood haar: krijgt de hele dag opmerkingen naar zn hoofd. Andere vriend, 2,05 lang. Hele dag: ” He lange!”
Kortom, dit gaat niet over vrouwen, dit gaat over discriminatie en stereotypering iha. En onbeschoftheid. En laten wij als samenleving nou allemaal (V/M) schuldig zijn daaraan…
Dat je als homo ook wordt nageroepen wil niet zeggen dat seksisme geen rol speelt bij het naroepen van vrouwen. Integendeel, zou ik bijna zeggen. Homo’s worden door flinke groepen namelijk gezien als vrouwelijk.
Een bijdehante fluit
naar een leuk figuur
o wat stoer
haar behandelen als hoer
slachtoffer der lust
niets lekkers onopgemerkt
viezerik in duur pak
nu verliest ze haar gemak
opgefokt en ongeduld
vele wensen onvervuld
stoer doen en fluiten
tot je iets kan pakken
compleet opgedirkt
o wat ziet er lekker uit
waag maar en fluit
oeps de verkeerde
ze is het zat
baksteen in haar tas
nu slaat ze je plat
Dood
Je kunt beter geweld en machtsvertoon van tv weren. Vrouwen hebben namelijk over het algemeen geen probleem met seks, maar met intimidatie.
Ik heb het niet over seksisme, dat kom je inderdaad overal tegen, maar over gangbangs, die Elfie in een adem met smeltkroes noemt. Zelfs al bedoelt ze met smeltkroes ‘straatcultuur’, dan nog zou ik graag een bewijsje zien dat hierdoor zoveel gangbangs plaatsvinden in Rotterdam.
Ha Ties,
Ik heb geen harde cijfers over de hoeveelheid zedenzaken er in R’dam spelen tegenover de rest van NL. Wel baseerde ik me op het rapport van het WODC: (https://www.wodc.nl/images/volledige-tekst_tcm44-81630.pdf)
Waarin wordt gesteld dat: ‘Het persoonlijkheidsprofiel van jeugdige groepszedendaders is gemiddeld; van psychiatrische problematiek in engere zin of ontwikkelingsstoornissen is zelden sprake. In ons land is de meerderheid van de daders van allochtone afkomst, autochtone daders zijn echter ook regelmatig bij dit soort delicten betrokken.. Een groot percentage van de daders komt uit stedelijke agglomeraties en kansarme milieus. Groepsdaders verschillen op weinig aspecten van solodaders die een leeftijdgenoot misbruiken.’
Ook staat hier in dat: ‘Enerzijds is die maatschappelijke aandacht verklaarbaar door een aantal opzienbare en ernstige zaken, met name in Rotterdam. ‘
Ook de kelderboxzaak van Katendrecht die in 2005 breed in de landelijke pers werd uitgemeten bestond uit voornamelijk Kaap-Verdiaanse daders en ik geloof dat de daders van de 1e IJzerstraat ook van allochtone afkomst zijn.
De term ‘gangbang-stad’ heb ik niet uit de media, maar uit de volksmond opgepikt. Arbeiders in het staalbedrijf van mijn oom noemde Rotterdam zo, ten tijde van deze zedenzaken. De term is blijven hangen.
Precies, en over dat soort smakeloze dingen hebben we het. Voor jou dus blijkbaar ook helemaal niet zo vaag waar de grenzen liggen. Vind je het gek dat vrouwen het niet fijn vinden om dat met grote regelmaat mee te maken?
En hoewel ik snap dat je strafbaarstelling ver vindt gaan, kun je je misschien voorstellen dat vrouwen daarom vragen als ze dit soort dingen (en erger) al 17 jaar minimaal wekelijks meemaken? (Ik neem mijn eigen situatie maar even als voorbeeld, hoewel ik niet voor de inzet van lokagenten ben.)
De wet hoeft niet perfect te zijn, we hebben rechters om een afweging te maken. Zo is het ongewenst binnendringen van iemands lichaam met een object strafbaar, maar voor een wattenstaafje in iemands neus steken zul je waarschijnlijk niet zo’n zware straf krijgen als voor iemands anus binnendringen met een dildo.
En Daan, voelde je vriend van 2m05 zich op dat moment erg kwetsbaar en bedreigd, en had hij veel last van alle herinneringen van mensen die gedreigd/gepoogd hadden hem lichamelijk geweld aan te doen vanwege een specifiek lichamelijk kenmerk?
En gelukkig bewaar ik de scheidslijn tussen smakeloosheid en crimineel gedrag. Want een wet baseren op de smaak van de desbetreffende rechter lijkt me op zijn zachtst gezegd onverstandig. Of lijkt het je een goed idee dat ik me voor de rechtbank gaan verantwoorden iedere keer dat ik een blauwtje heb opgelopen bij een vrouw door mijn onhandigheid?
Bovendien, als we alles wat kwetsend ervaren kan worden meteen gaan uitvechten in de rechtbank, dan lijkt me dat ook meteen het einde van de vrijheid van meningsuiting in dit land.
Wat de scheidslijn is tussen smakeloos en crimineel, is iets wat we met de maatschappij als geheel bepalen. Wetten zijn niet onveranderlijk.
Verder is jouw argument zoiets als tegen strafbaarheid van winkeldiefstal zijn omdat je weleens verstrooid bent en je kratje bier op de achterkant van je kar soms vergeet te melden.
Goed, als er daadwerkelijk mensen zijn die de kreten in het filmpje vatbaar vinden voor een strafrechtelijk proces, dan rest ik mijn case maar. Maar dan niet gaan zeuren, indien smaak de hoofdnoot van ons wetboek wordt, als jij een keer voor de rechter wordt gedaagd vanwege een onwelgevallige mening of muzieksmaak. Naar zo’n bekrompen samenleving ga je dan ook naar toe.
Ha Jan, ik denk dat het heel belangrijk is dat we nadenken over wat toelaatbaar is op straat. Het heeft ook vaak met context te maken. Een opmerking overdag op een vol terras is wellicht minder bedreigend dan dezelfde opmerking ’s nachts in een donker steegje.
Wat betreft de opmerkingen in het filmpje: ik las op een van de vele discussiefora hierover een mooie vergelijking. Het is als telemarketeers. De eerste vijf keer kun je nog vriendelijk bedanken. De zesde (of honderdste) wil je de ‘beller’ het liefst wurgen met zijn eigen telefoonkoord.
Als ik op een wandeling van 20 minuten van mijn huis naar de stad zes keer wordt nagefloten, ja, dan ontgaat mij het plezier om te genieten van een onschuldig compliment. Dan erger ik me dat ik ongevraagd weer een oordeel over mijn uiterlijk krijg. Dat dan positief is maakt me vaak niet meer uit. Ik haal mijneigenwaarde gelukkig niet van straat en heb het oordeel van vreemden niet nodig.
Homorechten en vrouwenrechten (en de bijbehorende emancipatie) gaan in heel veel situaties hand in hand. En was het maar zo simpel dat we andere culturen de schuld kunnen geven. In onze cultuur is dezelfde angst/haat/aggressie/seksisme ook ‘gewoon’ aanwezig, maar soms iets beter verborgen onder een dun laagje beschaving.
Wat jij noemt zijn meer beledigingen. De dingen die elfie benoemt herken ik. Ik kan nog niet eens naar de dirk lopen voor boodschappen of ze roepen me na, hun lippen likkend; ‘He meisje lekker ben je, helemaal compleet met alles’ Dit is welzeker seksueel getint, althans dat vind ik. En ik weet vrij zeker dat wanneer ik erop inga, ze een stap verder zetten. Ook komt het regelmatig voor dat ze me de weg versperren en vorige week zat er zelfs een aan m’n kont te voelen. Ik was te geschokt iets te doen. Echt uitgescholden ben ik nooit, zoals zedat wel tegen jou doen met ‘vieze homo’ Ook dat is overlast, maar wel van andere aard dan wat ik en elfie ervaren. Beide kan overigens niet door de beugel.
In mijn optiek is het duidelijk, de man is gewoon een onzeker dier die niet weet hoe met zijn emoties dan wel gevoelens om te gaan. Ik vrees dat hier een meerderheid van is maar gelukkig zijn er ook voldoende mannen die wel het kunnen opbrengen om zich van al deze narigheid te distantiëren.
ja idd. Goed dat je dat nog even benadrukt. Dat hadden hij en die jongen in de rolstoel en rood haar ook. Schelden, wijzen, aanstaren en duw- en trekwerk. Jazeker.
Best allen,
Hoewel ik het mooi vind dat social media echt leerzaam kan zijn, ik wist oprecht niet dat vrouwen hier zoveel last van ondervinden, vind ik echter wel dat jullie nu een beetje doorslaan.
Zoals Jan terecht aangaf maakt een wetsregel die het strafbaar maakt om vrouwen een compliment te geven de weg vrij voor nog idiotere regels, muzieksmaak, kledingstijl, haarstijl, zo kan zelfs de manier van lopen strafbaar gemaakt worden.
Het grote probleem van deze discussie is dat het vooral persoonlijk ligt, wat de één als bedreigend ervaart , kan iemand anders juist als complimenteus zien. We leven in een bepaalde ‘vleeskeuringsmaatschappij’, waarbij mannen een erg open communicatie hanteren binnen het uiten van wat zij mooi/sexy/aantrekkelijk vinden, uiten vrouwen dit voornamelijk onder elkaar. Als ik met mijn vrienden en de vriendinnen van mijn vriendin op het terras zit, roepen mijn vrienden weleens een mooie dame na, terwijl vrouwen vooral in hun groep de fysieke kenmerken van een aantrekkelijke man bespreken. Wij uiten het tegen de persoon, jullie niet…maar uiteindelijk doen wij allebei aan dezelfde vleeskeuring.
Oh, en ik zie de link van een compliment naar een gangbang echt TOTAAL niet…en ik ben toch redelijk empatisch ontwikkeld.
Goed stuk inderdaad!
Zie mijn reactie bij Ties Joosten.
Ha Elfie,
heb het rapport ook even doorgenomen en het is wel wat genuanceerder dan jij in je stuk schetst. Inderdaad is de meerderheid allochtoon, maar wel een kleine meerderheid (60-40) en de oorzaak daarvan wordt vooral gezocht in het feit dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in achterstandsbuurten. Bovendien stellen ze juist dat ook buiten de Randstad groepsverkrachtingen plaatsvinden – het is dus zeker geen exclusief Rotterdams probleem. Zoals de onderzoeker in dit artikel ook zegt:
‘Groepsverkrachting zou een probleem van de laatste tijd zijn. De daders zouden Antilliaanse en Kaapverdiaanse jongens zijn die vooral in grote steden als Rotterdam hun wandaden begaan. „Wij willen afstand nemen van dat beeld.”‘
Ik denk dan ook echt dat het belangrijk is wat minder makkelijk de sprong van seksisme naar (groeps)verkrachting te maken. Het laatste maakt een karikatuur van een belangrijk punt dat je in de rest van je artikel adresseert.
Marinthe, helaas is het zo dat er lieden zijn die dat doen, maar om dat nou op Rotterdam als stad te schuiven, en dan te stellen dat in Utrecht hooguit een oude heer iets zegt… Zegt de Utrechtse serieverkrachter je iets? Juist ja.
Daarbij ken ik uit het studentenleven anekdotes van Utrechtse dames die de Rotterdammers juist heren vinden die een beetje hun best toen, ten op zicht van Utrechtse vlerken die vrouwen uitmaken voor hoer die in de weg van hun bier staan.
🙂 Maar ik zou het ook fijn vinden als in mijn stad vrouwen nooit, maar dan ook nooit lastig gevallen worden, dit moet altijd het streven zijn. Mores in deze trant moeten vanuit ouders, scholen, en samenleving komen.
Elfie, snap het nou, je bevindt je in het policor-hol van de leeuw 🙂
Zoals Moslim-terrorisme niets met Islam heeft te maken, hebben ook Rotterdamse zedendelicten niets met allochtonen te maken. Maar Zwarte Piet is wél racistisch. Het lijkt ingewikkeld, maar je leert het wel, hoor.
Ik heb een mooie, blonde dochter. Voor wat zij (en haar vriendinnen)zoal meemaakt op straat, inclusief een bezoekje aan de EHBO, hoef ik niet een rapport te lezen om te weten wat er speelt in de stad.
PS Heb het net voor alle zekerheid nog even nagevraagd bij mijn dochter (die verder voor geen meter ‘racistisch’ is, haar vriendenkring heeft alle kleuren). Haar letterlijke woorden: ‘Als we worden lastig gevallen, zijn het eigenlijk altijd allochtonen. En heel af en toe een Rotterdamse tokkie’.
Duzzzzz
Inderdaad. Als fysiek onaantrekkelijke, sociaal onhandige, laagbetaalde autochtoon laat ik het wel uit mijn hoofd om vrouwen te benaderen. Soms gaat het toch mis. Zonet in het donker bij het fietsersstoplicht. Toen ik groen licht verwachtte keek ik over mijn schouder om te kijken of er misschien een auto aankwam. Nee, maar er stond wel een fietster. Ze schrok zich zichtbaar wezenloos van mijn blik. Vol schuldgevoel over mijn intimidatie fietste ik weg.
Een voorstel voor inzetten van een lokagente is door de PVDA-fractie gedaan in 2007. Realisitisch is zo’n voorstel niet. Ten eerste zet je al een dame in , wat vooringenomenheid in de hand werkt. Ten tweede krijg je dan een agent(e) die naar de uitlatingen en houding van mensen in het openbaar gaat kijken op professionele basis, hetgeen ook vooringenomenheid met zich mee brengt. Het delict is namelijk al bekend, alleen de dader ontbreekt nog en die zal er gemakkelijk bij gefingeerd kunnen worden of ander gedrag wat helemaal niet met seksisme heeft te maken wordt aangevat als excuus om publiek aan te spreken of zelfs te beboeten.
Ten derde: wat is strafbaar in zo’n geval? ‘Hee schatje’, vinden sommigen aanstootgevend, anderen niet. Je krijgt dus een algemene bevoegdheid voor een vaag gebied (uitlatingen van onbekenden op straat) en daar kan weinig goeds van komen. In de praktijk leidt dit waarschijnlijk tot typische kneuterigheid in uitvoering van vage wetten die nooit opgesteld hadden mogen worden.
Wat blijft er over: opvoeding, of mensen erop aanspreken, iets anders is niet realistisch of wenselijk. Sowieso zal een verlegen man dan ook helemaal nooit meer een vrouw aanspreken, maar netjes afgericht zijn beurt afwachten tot de vrouwen het blieft hem aan te spreken. Dat is ook een vorm van seksisme lijkt me.
Het leven brengt risico’s met zich mee, alles dichttimmeren levert een zuurdere maatschappij op dan degene die je wilde veranderen.