December nadert en de discussie loeit weer aan: Zwarte Piet of niet? Leefbaar Rotterdam hing recent Zwarte Pieten op aan palen in de stad met de tekst “wij willen blijven”. Awais Hassan legt op Vers Beton uit waarom hij deze Zwarte Pieten verwijderde. Over het wegblijven van Leefbaar bij het Zwarte Pietendebat vanavond: “De partij van het benoemen blijft misschien thuis, maar in Rotterdam wordt er eindelijk over gelijkheid gepraat.”
“Deze mooie Nederlandse traditie stel je niet ter discussie. Als we zo gemakkelijk buigen voor het gekrakeel van een aantal kwibussen, kunnen we straks alles dat onze cultuur kenmerkt herzien of in twijfel trekken.” Zo verdedigde Leefbaar voorman Molenaar het ophangen van Zwarte Pieten aan lantarenpalen. Vergelijkingen met lynchpartijen van niet zo lang geleden werden als walgelijk van de hand gedaan.
De partij van het benoemen wil dat tradities niet ter discussie worden gesteld. Hypercorrect noemen ze het om Zwarte Piet een racistisch symbool te noemen en daarom aan te passen. Leefbaar wilde met deze actie een halt toeroepen aan de discussie die in Rotterdam nog niet uitgewoed is. En Leefbaar is hier niet alleen in.
Veel zwijgen en weinig benoemen
Er zijn veel mensen in mijn omgeving die roepen of het nu eindelijk afgelopen kan zijn met die onzindiscussie. Pijnlijk genoeg ook vrienden en collega’s. Die heel hard schreeuwen dat Zwarte Piet écht geen racisme is. Die poppetjes aan paaltjes hangen, in de hoop hiermee andere geluiden te stillen. En noem ze zeurpieten, noem ze kwibussen; de tegenstanders van Zwarte Piet houden desondanks aan.
De traditie die ter discussie staat is niet Zwarte Piet. De Nederlandse traditie die ter discussie staat is die eeuwige tolerantie. Leven in tolerantie betekent veel zwijgen en weinig benoemen. Niet debatteren, niet bespreken. Verbloemen en vooral ontkennen. Beestjes mogen in deze stad niet bij hun naam worden genoemd. Tenzij het exotische beestjes zijn.
Diep in de leugen
De tactiek van ontkenning (bruin van de schoorsteen) en misinformatie (4000 jaar oude overlevering) kan niet de feitelijke geschiedenis van dit land wegpoetsen. Zo heeft Nederland naar schatting net zoveel slaven verhandeld over de Atlantische Oceaan als dat er mensen wonen in Rotterdam. In 1928, de oudste Rotterdammers herinneren zich dit misschien nog, werd een “negerdorp” tentoongesteld. Mensonterend. De bewoners werden geïmporteerd uit Senegal. Geen protesten toen. Net als nu werd het stilzwijgend goedgekeurd.
Uit diezelfde cultuur en tijdsgeest komt Zwarte Piet voort. Deze geschiedenis kan niet worden genegeerd. De naïviteit doet mij denken aan een witte jongen die ik een keer zag in een Amerikaanse tv-show waarin vaderschappen worden getest. Ik voelde met hem mee. Hij verklaarde zonder blikken of blozen de biologische vader te zijn van een schattig halfbloedje met kroeshaar. Zijn vrouw was ook wit. Zit dit land echt zo diep in de leugen dat het de uitgang niet meer kan vinden?
De discussie afdoen als een minderheidsstandpunt dat verder geen aandacht behoeft is respectloos. Het fanatisme waarmee in Nederland wordt geëist dat Zwarte Piet zwart blijft, is racistisch. Het vraagt van iedereen die tegen Zwarte Piet is dit te tolereren en zich neer te leggen bij de status quo. Het vraagt van iedereen die opkomt voor gelijkheid om zich te schikken.
Essentiële discussie voor Rotterdam
Dit is een essentiële discussie voor Rotterdam. Zien wij iedere Rotterdammer als gelijke? Hebben we empathie met mensen die de vernedering van het racisme voelen? Hebben we de menselijkheid onze fouten toe te geven? Hebben we de moed om met een nieuwe bladzijde te beginnen? Juist in deze stad die in zoveel voorop loopt in Nederland is het teleurstellend dat deze discussie niet wordt gevoerd.
Leefbaar gaf aan dat op hun actie werd gereageerd met veel woede. Ik was erbij. Met een aantal mensen trokken we er op uit de poppetjes van de palen te knippen. We brachten ze netjes terug naar het Stadhuis, met een briefje erbij. Om terug te lezen in de media dat Leefbaar is aangevallen, is op z’n zachtst gezegd overtrokken.
Misschien deinst Leefbaar terug voor de nieuwe mondigheid van mensen die zij liever zien zwijgen. Misschien vrezen zij voor de uitkomst van een debat. Ontkennen is hier niet op zijn plaats. Dit beestje heeft een naam. De partij van het benoemen blijft misschien thuis, maar in Rotterdam wordt er eindelijk over gelijkheid gepraat.
P.S.: Knutseltip voor hen die thuis blijven: om kosten te besparen knip je voortaan Zwarte Pieten-slingers uit de zwarte bladzijdes van de vaderlandse geschiedenis. Vereeuwig het met een #pietfie.
Woensdagavond 5 november vindt in het Douwe Egberts Café Het Grote Zwarte Pietendebat plaats georganiseerd door Lokaal en AD. Leefbaar Rotterdam zal niet bij het debat aanwezig zijn vanwege ‘de agressieve sfeer van de tegenstanders van Zwarte Piet’. Klik hier voor meer informatie.
Al 24 reacties — discussieer mee!
+1 voor het idee van de pietenslinger 🙂
Chapeau! zeer goed verwoord en geschreven stuk.
Jullie zijn allemaal schatjes, en ik begrijp dat je boos bent. Maar als dit ‘de toon van het debat moet zetten’, blijf ik ook liever thuis.
Er zijn best veel Rotterdammers (hoi!) die graag willen praten over een niet-racistische variant van het kinderfeest. Maar zolang voor- en tegenstanders elkaar nog vliegen afvangen en poep in de haren smeren, gaat dat gesprek er, vrees ik, niet komen. Wat heb ik aan dit lelijke cynisme? Vertel me liever hoe we nu verder moeten, nu ’s lands racisme eindelijk op tafel ligt.
Leuk stuk, maar wel vol met stereotypen.
Uiteraard kan je met de bril van nu abject kijken naar het slavernij verleden van Nederland. Maarde realiteit is dat een uitwas was van de tijdsgeest van toen. En voor het gemak wordt vergeten dat de slaven gevangen en verkocht werden door (rivaliserende) Afrikaanse stammen. De Nederlanders hebben zoals altijd hier handel in gezien.
Maar dat is niet de discussie die wat mij betreft gevoerd moet worden. De vraag die voor ligt is of een traditie aangepast moet worden aan de wensen van een kleine minderheid. Ik denk van niet.
het Nederland van nu is een multi culturele samenleving met meer dan 150 nationaliteiten. Dit betekent eigenlijk dat het ondoenlijk wordt om teveel rekening te houden met gevoelens va bevolkingsgroepen. Want mogen de Armenen hu de genocide straks niet meer herdenken omdat de TTurkse mensen dit als vernederend beschouwen of moGen de katholieken in het Zuiden straks geen carnaval meer vier150
Ging niet helemaal goed op de IPad.
Ik denk dat de huidige multiculturele samenleving met zich meebrengt dat mensen een schild dienen te ontwikkelen tegen gekwetst zijn. Hans Teeuwen heeft dit ooit uitsteken verwoord in zijn discussie met de meiden van Halal.
Anders zijn we voortdurend bezig met het rekening houden met gevoelens van groepen.
Het punt van racisme vind ik een dooddoener. Elk samenleving kent racisme dus ook de Nederlandse. Maar ook de verschillende groepen die hier leven. Leuk boek hierover is Alleen maar nette Mensen, wat natuurlijk een uitvergroting is.
Vindt de afwezigheid van Leefbaar opmerkelijk maar vergeet niet dat een van hun voormannen is wel vermoord. Denk dat ze het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Er zullen wel serieuze dreigingen geweest zijn.
Grappig dat u Robert Vuijsjes boek noemt. Deze met een Surinaamse getrouwde auteur is juist van mening dat ZP niet langer past in onze moderne, multiculturele samenleving. Hij heeft hier meerdere malen in de Volkskrant over geschreven en hij heeft ook een kinderboek over Sint en Piet geschreven. Ik zou zeggen: lees eens wat meer van hem ipv alleen het boek dat je noemde.
Democratie is niet simpelweg de dictatuur van de meerderheid, het is ook begrip tonen voor de wensen van minderheden. En een minderheid vraagt nu een kleine aanpassing van een traditie, namelijk dat Piet er niet langer als een n**** uitziet.
De term ‘racisme’ is naar mijn mening inderdaad niet correct. Maar ZP wordt wel als kwetsend ervaren en ik ben met Vuijsje van mening dat het ongepast is.
De vraag die bij mij opkwam en die iedereen zich misschien zou moeten stellen is: Zou u een zwart/negroïde persoon (bij voorkeur een bekende), van wie u het standpunt betreffende ZP niet kent, durven vragen ZP te spelen?
Ik niet.
Dat wil niet zeggen dat je de moord op Pim Fortuyn er bij moet betrekken.
Haalde Robert Vuijsje aan omdat de auteur volgens mij een beetje doet voorkomen of racisme alleen bij blanke Hollanders bestaat. Het zp standpunt van hem vind ik niet zo relevant.
Het punt wat ik wil maken is dat er in een diverse samenleving er altijd groepen zich gekwetst zullen voelen. Het is ondoenlijk om daar altijd rekening mee te houden. Het beroemde fragment van Hans Teeuwen met de meiden van Halal zegt wat mij betreft alles.
Ik weet dat er Christenen zijn die zich gekwetst voelen omdat de winkels op zondag open zijn. Of Turkse mensen die het vervelend vinden als Armeniërs spreken over genocide.
Dus waar leg je de grens ? Dat is de vraag. Vindt zp eigenlijk niet zo heel relevant.
Vind ik wel, geeft aan dat dreiging reëel is.
dat klopt.
door de hele geschiedenis heen zijn er bevolkingsgroepen geweest die niet met elkaar mixen. dat is overal ter wereld zo. in de tijd van de slavernij had je ook Afrikanen in de koloniën die zich gedroegen naar de stam waar ze vandaan kwamen. je had ook Europeanen van verschillende oorsprong die niet op elkaars terrein mochten komen.
Nee. De moord op Fortuyn had in mijn ogen hele andere oorzaken. was bedreiging van de gevestigde orde. We weten niets van de motieven van Volkert van de G. Dit is echt een heel andere kwestie.
‘De partij van het benoemen wil dat tradities niet ter discussie worden gesteld.’
Wat een enge, reactionaire partij is LR toch ook. De Rotterdamse equivalent van de Partij voor de Vrijheid, die als je bovenstaande quote leest toch beter kan worden gezien als Partij voor de Eigen Vrijheid.
Ik vind niet dat Sint en Zwarte Piet een racistisch kinderfeest is, ik vind dat je het hoogstens als racistisch kan opvatten, maar zo’n opiniestuk is al een stuk beter te pruimen dan de houding van die verkapte racisten van LR.
Benoemen mag enkel als het gaat om allochtonen of niet-blanke bewoners van Rotterdam. Een blik op de blanke autochtoon moet ten aller tijd worden vermeden, en haal het niet in je hoofd om wat dat betreft dingen te gaan benoemen, anders donder je maar lekker op naar je eigenland ofzo!
*gaap*
Dat ZP niet langer kan, daar ben ik het zeker mee eens. Maar er zitten wat onevenwichtige kantjes aan het anti-ZP-argument. En dat is ook hier weer (net als bij dat nafluiten van vrouwen op straat) dat de gepresenteerde slachtoffersgroep te nauw is genomen, en dat ook hier geldt dat de donkere medemens niet de enige is die wordt gediscrimineerd of – zoals igv ZP – in verlegenheid wordt gebracht (want het is eerder het in verlegenheid brengen dan discriminatie zo heb ik ondervonden toen ik met een Surinaamse vriendin naar een Sint-intocht was geweest).
Mensen met rood haar ondervinden dit soort dingen bijvoorbeeld ook aan den lijve. Clowns in circussen hebben allemaal rood haar. Moeten we dat ook gaan verbieden en/of afschaffen? Wat maakt dat anders dan het ZP-gedoe? Of als er aso’s en Tokkies worden verbeeld, dan worden er altijd dikke karakters opgevoerd. Ik ken een aantal heel dikke lui die helemaal niet zijn gediend van die vergelijking.
Al die groepen mensen worden ook in verlegenheid gebracht. Waarom wordt hier dan enkel ZP aangevoerd als een verschijnsel dat niet langer kan?
De vergelijking met het ‘stilzwijgend goedkeuren van slavenhandel’ gaat volledig mank en geeft blijk van een gebrek aan historisch besef.
Joh, pas die Piet toch gewoon aan. Met een paar kleine veranderingen kunnen we een streep zetten onder deze discussie en wordt Sinterklaas weer wat het hoort te zijn: een leuk feest, maar dan voor iedereen.
En nee: rekening houden met een ander, zelfs met een minderheid, is wat anders dan buigen of verliezen.
het gaat wel ver om de moord op Pim Fortuyn hierbij te betrekken.
Wat is nu de essentie van het probleem? Dat zwarte piet zwart is?
Wat is daar nou zo racistisch aan? als we een zwarte piet cao schrijven is het dan oke? Tenslotte is het dan geen slaaf, tenminste niet meer dan Piet die in 2007 een huisje heeft gekocht en nu een financiële slaaf aan z’n werk is.
Wat mij betreft is het “kamp” anti zwartepiet een egoïstische clubje die inmiddels een halve generatie geen sinterklaas in onschuld heeft laten vieren zoals wij dat konden.
Beste Jan, ” die verkapte rascisten van Leefbaar Rotterdam” je durft zeg. Dus als ik voor zwarte piet ben, wel begrijp dat er mensen zijn die er moeite meehebben maar dan nog vind dat deze Nederlandse traditie in ere moet worden gehouden maakt mij een rascist of ben ik dat volgens u per definitie? Ben tenslotte ook lid en vertegenwoordiger van Leefbaar Rotterdam ware het op zeer kleine schaal. Als u mij een rascist vind, prima maar dan nodig ik graag uit om mijn politieke opponenten maar collegas van bv PVDA en SP te vragen hie rascistisch ik ben en met mij merendeel van onze vertegenwoordigers. Laten we wel wezen in iedere partij zitten rare snuiters met rare ideeen en bij ons wellicht ook maar om meteen iedere. Weg te zetten riekt een beetje naar discriminatie vind u niet. Beter nog kom eens een zondagochtend met mij mee als gast naar mijn kerk… Nou doe maar niet want als enige blanke in deze ‘zwarte’ kerk zou u min wel eens kunnen vergissen met Sinterklaas, in dat geval luister ik met genoegen naar onze predikpiet.
Sorry wederom voor alle typefouten… Helaas heeft ondank suggesties de beheerder van deze site nog steeds geen mogelijkheid ingebouwd om naderhand te corrigeren of verwijderen…
…wanneer gaat u?… *snurk*
Daan, ben het volmondig met je eens, behalve dat ik ZP nog wel vind kunnen. Maar idd ieder mens heeft wel iets waar die door wordt gekwetst. En dan hebben we het nig niet gehad van de discriminatie van blanke hollanders die met de nek worden aangekeken. Ik ben de laatste die enig mens zal discrimineren (hoop ik) maar als ik zoals deze week weer iemand op grensschrijdend gedrag aanspreek (pissen tegen een muur van een school) en dan wordt uitgejouwd als blanke k. kaaskop terwijl ik niet keek naar kleur maar zijn actie dan vraag ik mij af of we ons allemaal niet een beetje aanstellen. En te snel de discriminatiekaart trekken. Vooral aan linkerzijde zijn ze daar te snel mee. Discriminatie is altijd fout maar dat spel wordt overal gespeeld alle kanten, lagen en sferen.
Denk dat het verder gezocht is dat LR de discussie ontwijkt. Ze zijn aanwezig geweest bij tal van debatten met een vijandig publiek. Veiligheid is nu eenmaal een iets om rekening mee te houden.
En toen was het natuurlijk weer stil. Ik had zeker een punt?