Ga naar de inhoud

Andere Tijden: wacht de Markthal hetzelfde lot als de Lijnbaan?

In Andere Tijden gisteravond: een reportage over de Lijnbaan. Het programma keek terug op de ontwikkeling van de winkelstraat in de periode vlak na de oorlog. De binnenstad was niet volledig verwoest door het bombardement. Zo stond de oude Schouwburg op de Aert van Nesstraat nog grotendeels overeind. Toch hebben vrijwel alle gebouwen op en rond de Lijnbaan die het bombardement hebben overleefd, het veld moeten ruimen.

De oorspronkelijke filosofie achter de Lijnbaan en haar aanvankelijke aantrekkingskracht doen denken aan de Markthal nu. Zo was het de bedoeling dat mensen er kwalitatief hoogwaardige producten konden kopen die elders moeilijk te verkrijgen waren. Verder stroomden er uit het hele land mensen toe om dit nieuwe winkelconcept van dichtbij te bekijken en de nodige inkopen te doen. Ook trok de Lijnbaan destijds de aandacht van buitenlandse media.

De reportage laat ook zien hoe de Lijnbaan langzaam in verval raakte: hogere huren, nieuwe ideeën over winkelen en de intrede van de grotere ketens, verloedering en uiteindelijk de beslissing om de Lijnbaan in haar oude glorie te herstellen. Laten we leren van het verleden en hopen dat de Markthal dit lot bespaard kan blijven.
Kijk en oordeel zelf.

Al 9 reacties — discussieer mee!

  • Omdat het andere tijden zijn wil dit niet zeggen dat er uit de geschiedenis geen lessen kunnen worden getrokken. Dit is nu juist de kracht van een wetenschappelijke discipline als geschiedenis. Ook vind ik het ironisch dat je kritische reflectie op een jubelproject als de Markthal dood wil slaan door te wijzen op de PH-waarde van de mensen die dit vermogen aan de dag leggen. Verder hoop ik voor de standhouders dat het een succes blijkt.

  • Leuke woordspeling Tim 🙂

    Maar andersom geldt natuurlijk ook: dat de wereld veranderd is, wil niet zeggen dat we niets meer van vroeger kunnen leren. De vraag is: wat wel en wat niet. Niet?

  • Natuurlijk kan er iets geleerd worden van het verleden. Als de Markthal niet mee groeit met zijn tijd zal hij in verval raken. Tijden veranderen nu nog sneller dan toen. Dus in die zin kan je er zeker wat van ‘leren’. Mijn reactie was meer op de heer Eikenboom die al van het negatieve uit gaat terwijl er op dit moment niets is wat daar op wijst. Dat vind ik inderdaad een hoge PH-waarde hebben. Ik denk dat De Markthal veel in zich heeft om zich aan te kunnen passen aan de tijd. Veel meer dan het vastgeroeste concept van de Lijnbaan waar we nu zelfs een monument van gemaakt hebben…

  • Sorry maar dit moet even, een lage pH-waarde is zuur, een hoge juist niet 😉 Een vergelijking tussen de Lijnbaan en gebouwen als De Doelen en de Markthal lijkt mij moeilijk te maken, zeker gezien de tijd waarin deze zijn ontstaan. Laten we uitgaan van het positieve, zelfs de Lijnbaan ziet er tegenwoordig redelijk uit 😉

  • Zo zal het nu ook gaan. Toen de Doelen openging was er ook landelijk een enorme belangstelling voor. In de theaterwereld nog steeds bekend als ‘het doeleneffect’. Na een tijdje liep dat natuurlijk terug tot het huidige niveau. De Markthal zal een vergelijkbaar lot treffen. Kijkers en kopers nemen af, standhouders redden het niet (of er moet zwaar gesubsidieerd worden, waarom niet) en gaan langzaamaan plaatsmaken voor goedlopende ramsj.

  • De uitzending gemist gisteravond, ga zo nog even kijken. Wel het artikel in de VPRO-gids gelezen. Termen als somber, sfeerloos, kil, zwaar verwaarloosd je denkt dat het over een getto gaat. Beelden van Detroit, Warschau (in 1989) komen op je netvlies.

    Is dit de Lijnbaan waar ik als binnenstadsbewoner bijna elke dag wel even langs loop voor de dagelijkse boodschappen? Natuurlijk, het concept stamt uit de jaren ’50, de achteringangen (bevoorrading) van de winkels achter de Lijnbaan zijn te typeren als sfeerloos. Maar de Lijnbaan zelf? Alleen het stuk rond de mogelijke ontwikkeling van Forum ziet er nu niet uit door leegstand.

    Maar wel eens ’s avonds over de Kalverstraat of de Nieuwe Dijk in Amsterdam gelopen, ook niet echt chique én gezellig.

    In het VPRO-artikel staat ook nog de wens tot afwisseling, broodjeszaak, terras. Wel eens op de kop van de Lijnbaan geweest vraag ik mij dan af. Of op het recent nieuw ingerichte Binnenwegplein, wat ik ook maar even tot het Lijnbaanensemble reken.

    Alles plat zegt Dirk Schennink van RTM XL, de panden zijn te klein en voldoen niet meer. Opvallend is juist dat de Lijnbaan nog steeds erg in trek is bij de grote ketens. Natuurlijk geeft dat deels eenheidsworst, maar is dat niet de werking van de markt of een generieke Nederlandse situatie in de topwinkelstraten.

    Alles plat, is dat niet het verouderde Rotterdamse “wederopbouw denken” wat nu achterhaald is. Organische groei lijkt mij een beter concept voor de komende decennia.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures