Ga naar de inhoud

Aruna Vermeulen: dankbaar voor alle steun voor het Hiphophuis — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het Hiphophuis heeft geld nodig. Om het hoofd boven water te houden organiseert de instelling aan de Delftsestraat deze dagen een grote benefietactie, dat afgesloten wordt met een matineefestival komende zaterdag in het Nieuwe Luxor. Vers Beton vroeg oprichter Aruna Vermeulen waarom ze nu geld nodig heeft en wat de rol van hiphop is in de stad.

Aruna Vermeulen_Hiphophuis
Aruna Vermeulen in het Hiphophuis beeld: Victor Wollaert

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zag dat jullie twee keer zijn opgenomen in het Cultuurplan en beide keren zo’n drie ton subsidie hebben gekregen. Hoe komt het dan dat er nu te weinig geld is?
“Dat heeft te maken met onze verhuizing in 2012 van de Coolhaven naar de Delftsestraat. De verhuizing was noodzakelijk om de grote vraag naar workshops op te vangen, maar omdat de huur flink omhoog ging, kregen we minder ruimte om te programmeren. Om dat op te vangen gingen we een samenwerking met De Nieuwe Oogst aan: we zouden verschillende evenementen en trajecten samen gaan programmeren. Helaas verdween dat podium al heel snel, en daarmee ook het geld voor artistieke producties.”
Ah, De Nieuwe Oogst! Miljoenen pompte de gemeente destijds in het creëren van een Urban Culture Podium, maar van de grond kwam het nooit. Wat vonden jullie van die plannen?
“Wij vonden ze waardeloos. Ik bedoel, wij zijn toch ook een urban culture podium? En Nighttown was dat toch ook? Om een relevante plek te bieden aan die doelgroep, moeten mensen uit die scene daar vorm aan geven.
Omdat dat niet is gebeurd had het plan een valse start. Een podium voor urban culture moet geen initiatief van de gemeente zijn, dit soort dingen werken simpelweg niet als je ze top-down organiseert. En als je het dan toch doet, dan moet je het de tijd geven. Sta fouten toe, anders kan je er niet van leren. Dat heeft de gemeente nooit gedaan.
Het Hiphophuis is daarom een goed voorbeeld van de lange adem. Voet tussen de deur, zet je heupen erin, en op een gegeven moment kunnen mensen niet meer om je heen. De Nieuwe Oogst heeft die kans nooit gekregen, de gemeente vond al heel snel dat het podium niet sterk genoeg was.”
Heeft het Hiphophuis na de sluiting van De Nieuwe Oogst de taak van een Urban Culture Podium op zich genomen?
“We zijn natuurlijk geen podium, maar wel een centrum voor urban culture. Daar is zoveel vraag naar, dat wij het niet aankunnen. Er is behoefte aan meer lessen, meer plekken om te oefenen, verbinding met andere sectoren, docentenopleidingen, coaching… Zo kan ik nog wel een uur doorgaan. Daarom organiseren we ook het benefiet: er is onvoldoende geld.”
Vanuit de gemeente is er nu wat steun voor jullie, geloof ik: het college schonk 1000 euro. Heb je niet het gevoel dat jullie nu het paradepaardje zijn?
“Nee, niet perse. We worden gehoord, dat zeker. Maar als je het bedrag dat wij omzetten afzet tegen het subsidiebedrag dat we ontvangen – en je vergelijkt dat met de financiën van andere instellingen – dan is het Hiphophuis maar een vlieg.”

Hiphophuis
Hiphophuis

Op de tafel ligt een stapeltje folders van het Hiphophuis. Power to the people, staat er in koeienletters op de voorkant gedrukt.
Het Hiphophuis is ontstaan uit je eigen behoefte aan oefenruimte. Welke behoeften heeft de jongere generatie nu?
“Jongeren hebben altijd behoefte aan een plek waar ze zich kunnen uiten. Door de jaren heen is die behoefte niet veranderd. Wat wel is veranderd, is de manier waarop de jeugd zich uit. Ik deed vroeger aan breakdance, de nieuwe generatie doet aan krumping of house dance. Ik zette vroeger een cd op, zij pluggen hun telefoon in.”
Lukt het jullie om de mening van jongeren te betrekken bij het maken van beslissingen?
“Dat is iedere keer een opgave. Het kost ons veel moeite om ons oor op de vloer te houden. Maar we hebben veel vrijwilligers, floormanagers en stagiaires: allemaal medewerkers die veel contact hebben met onze bezoekers. Als zij iets horen of zelf iets te melden hebben, nemen we dat echt serieus.”

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam