Ga naar de inhoud

Aruna Vermeulen: dankbaar voor alle steun voor het Hiphophuis — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het Hiphophuis heeft geld nodig. Om het hoofd boven water te houden organiseert de instelling aan de Delftsestraat deze dagen een grote benefietactie, dat afgesloten wordt met een matineefestival komende zaterdag in het Nieuwe Luxor. Vers Beton vroeg oprichter Aruna Vermeulen waarom ze nu geld nodig heeft en wat de rol van hiphop is in de stad.

Aruna Vermeulen_Hiphophuis
Aruna Vermeulen in het Hiphophuis beeld: Victor Wollaert

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zag dat jullie twee keer zijn opgenomen in het Cultuurplan en beide keren zo’n drie ton subsidie hebben gekregen. Hoe komt het dan dat er nu te weinig geld is?
“Dat heeft te maken met onze verhuizing in 2012 van de Coolhaven naar de Delftsestraat. De verhuizing was noodzakelijk om de grote vraag naar workshops op te vangen, maar omdat de huur flink omhoog ging, kregen we minder ruimte om te programmeren. Om dat op te vangen gingen we een samenwerking met De Nieuwe Oogst aan: we zouden verschillende evenementen en trajecten samen gaan programmeren. Helaas verdween dat podium al heel snel, en daarmee ook het geld voor artistieke producties.”
Ah, De Nieuwe Oogst! Miljoenen pompte de gemeente destijds in het creëren van een Urban Culture Podium, maar van de grond kwam het nooit. Wat vonden jullie van die plannen?
“Wij vonden ze waardeloos. Ik bedoel, wij zijn toch ook een urban culture podium? En Nighttown was dat toch ook? Om een relevante plek te bieden aan die doelgroep, moeten mensen uit die scene daar vorm aan geven.
Omdat dat niet is gebeurd had het plan een valse start. Een podium voor urban culture moet geen initiatief van de gemeente zijn, dit soort dingen werken simpelweg niet als je ze top-down organiseert. En als je het dan toch doet, dan moet je het de tijd geven. Sta fouten toe, anders kan je er niet van leren. Dat heeft de gemeente nooit gedaan.
Het Hiphophuis is daarom een goed voorbeeld van de lange adem. Voet tussen de deur, zet je heupen erin, en op een gegeven moment kunnen mensen niet meer om je heen. De Nieuwe Oogst heeft die kans nooit gekregen, de gemeente vond al heel snel dat het podium niet sterk genoeg was.”
Heeft het Hiphophuis na de sluiting van De Nieuwe Oogst de taak van een Urban Culture Podium op zich genomen?
“We zijn natuurlijk geen podium, maar wel een centrum voor urban culture. Daar is zoveel vraag naar, dat wij het niet aankunnen. Er is behoefte aan meer lessen, meer plekken om te oefenen, verbinding met andere sectoren, docentenopleidingen, coaching… Zo kan ik nog wel een uur doorgaan. Daarom organiseren we ook het benefiet: er is onvoldoende geld.”
Vanuit de gemeente is er nu wat steun voor jullie, geloof ik: het college schonk 1000 euro. Heb je niet het gevoel dat jullie nu het paradepaardje zijn?
“Nee, niet perse. We worden gehoord, dat zeker. Maar als je het bedrag dat wij omzetten afzet tegen het subsidiebedrag dat we ontvangen – en je vergelijkt dat met de financiën van andere instellingen – dan is het Hiphophuis maar een vlieg.”

Hiphophuis
Hiphophuis

Op de tafel ligt een stapeltje folders van het Hiphophuis. Power to the people, staat er in koeienletters op de voorkant gedrukt.
Het Hiphophuis is ontstaan uit je eigen behoefte aan oefenruimte. Welke behoeften heeft de jongere generatie nu?
“Jongeren hebben altijd behoefte aan een plek waar ze zich kunnen uiten. Door de jaren heen is die behoefte niet veranderd. Wat wel is veranderd, is de manier waarop de jeugd zich uit. Ik deed vroeger aan breakdance, de nieuwe generatie doet aan krumping of house dance. Ik zette vroeger een cd op, zij pluggen hun telefoon in.”
Lukt het jullie om de mening van jongeren te betrekken bij het maken van beslissingen?
“Dat is iedere keer een opgave. Het kost ons veel moeite om ons oor op de vloer te houden. Maar we hebben veel vrijwilligers, floormanagers en stagiaires: allemaal medewerkers die veel contact hebben met onze bezoekers. Als zij iets horen of zelf iets te melden hebben, nemen we dat echt serieus.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures