Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Voor wie is het gebouwd? Is er wel vraag naar? Vragen die twee maanden na de opening nog altijd over de Markthal gesteld worden. Gerben Helleman van het blog Stadslente dook in de statistieken en wetenschappelijke literatuur om de door felle meningen overheerste discussie van wat feiten te voorzien.
In het stuk gaat Helleman dieper in op de definitie en gevolgen van gentrificatie. Wat blijkt? Wetenschappers hebben nog altijd moeite om een causaal verband te vinden tussen gentrificatie en het verhuizen of uitzetten van bewoners met lagere inkomens.
Daarnaast vermoedt Helleman dat er wel degelijk vraag is naar de Markthal. Rotterdam mag dan wel de armste van de vier grote Nederlandse steden zijn, maar in de omgeving van de Markthal wonen vooral veel alleenstaanden uit een hogere of middeninkomensgroep. Hij concludeert: “Je kan gentrification niet van bovenaf creëren als er geen (latente) behoefte is. Wel kan je het stimuleren of faciliteren.”
Een verkorte versie van het artikel is hier te lezen. Lees ook gelijk dit stuk, waarin Marguerite van den Berg zich afvraagt voor wie al die ‘iconische’ gebouwen als de Markthal bedoeld zijn: de Rotterdammer of de toerist?

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

profielfoto

Jelena Barišić

Jelena Barišić (Bugojno, 1990) is freelance journalist, (eind)redacteur en programmamaker. 

Profiel-pagina