Ga naar de inhoud

"Gemeente zet succesverhaal Deliplein in de uitverkoop" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het Deliplein in Katendrecht: een publiekstrekker met een historisch hart, een roemrucht verleden als hoerenbuurt en een onzekere toekomst, nu de gemeente Rotterdam het plein wil laten herontwikkelen. Dit beweert buurtbewoner Rookje Meijerink, die tegen de komst is van de 44 meter hoge Fenixlofts.

fenixlofts

Rauw als Berlijn, charmant als een Frans dorpsplein, hip als Brooklyn. Het Deliplein in Katendrecht is een publiekstrekker waar wekelijks honderden, zo niet duizenden bezoekers op af komen. Het plein wordt internationaal bejubeld in de pers en wordt gezien als een succesvol voorbeeld van de wederopstanding van Rotterdam. Met drukbezochte restaurants, hippe koffiebarretjes en een duurzame, ambachtelijke foodcourt; de Fenix Food Factory. Met een mix van bewoners: oorspronkelijke ‘Kapenezen’, hogeropgeleiden, creatives en gezinnen met jonge kinderen.

Je zou verwachten dat de gemeente Rotterdam zuinig is op het Deliplein; zeker nu het beleid van de gemeente, de inzet van de eerste ondernemers en de durf van de eerste nieuwe bewoners hun vruchten beginnen af te werpen. Nu wordt het Deliplein door de beleidsmakers van diezelfde gemeente echter in de uitverkoop gezet. De Fenixloodsen, de twee voormalig industriële loodsen die direct aan het negentiende-eeuwse Deliplein liggen, worden de komende jaren herontwikkeld door een projectontwikkelaar. Op zich positief, ware het niet dat de bouwplannen massaal zijn, geen relatie hebben met het plein, en zich niet verhouden tot de menselijke maat.

Bovenop Fenixloods 1 mogen negen lagen extra worden gebouwd, tot 44 meter hoog. Dat is zo hoog als een Bijlmerflat. Of, om een Rotterdamser voorbeeld te noemen: de Markthal. Bovendien is het ontwerp voor de eerste loods maatgevend voor de ontwikkeling van de tweede loods. Twéé Bijlmerflats dus, die het Deliplein door een muur van hoogbouw afsluiten van de buitenwereld.

Twee lagen auto’s

In de nieuwbouw komt onder meer woningbouw. De eerste woningen, de Fenixlofts, staan nu in de verkoop. Jammer genoeg komt precies datgene wat potentiële kopers aantrekt – de charme, de sfeer, de levendigheid van het plein – met die Fenixlofts onder druk komt te staan. Voor circa 35% van de woningen is een voorlopig koopcontract getekend; de overige woningen staan nog in de verkoop of moeten worden verhuurd. Ondanks de gerichte marketingcampagne van de projectontwikkelaar blijkt de werkelijkheid van de woningmarkt dan ook weerbarstig, zelfs op het hippe Katendrecht. Aan de overkant van de water, op de Wilhelminapier, staan bovendien al de nodige woningen leeg – en ook daar wordt weer gebouwd. Hoeveel markt is er eigenlijk voor woningen met uitzicht op de Rijnhaven?

Op straatniveau van de Fenixlofts komen een winkelcentrum, bedrijfsunits, en een parkeergarage – met een open gevel, op de eerste twee verdiepingen. Waar de woningen en de terrassen van het Deliplein nu nog uitkijken op de skyline van de Wilhelminapier, hebben ze straks uitzicht op twee lagen auto’s. De bedrijfsunits moeten worden betrokken door Codarts, Circus Rotjeknor, de Fenix Food Factory en een groot dansgezelschap. Zij zitten nu gedeeltelijk ook al in de Fenixloodsen, en hebben veel waarde voor het plein. Maar zij geven zelf al aan dat hun deelname aan het project, gezien de huurprijzen en de binnen het pand voor hen gereserveerde locaties, allesbehalve zeker is. Blijft het Deliplein met de nieuwe plannen ook voor dit soort partijen interessant? Of wordt het te duur, te anoniem?

Daarnaast komt er ruimte voor creatieve ondernemers als architectenbureaus, grafisch ontwerpers, reclamebureaus. Dat klinkt mooi, maar ook kantoren van creatieve ondernemers zijn uiteindelijk gewoon kantoren. Die voegen weinig toe aan de levendigheid op straatniveau. Als het tegenzit, staat er over een paar jaar dus een half bewoonde Bijlmerflat, met een doodse plint op straatniveau en parkeren op ooghoogte aan het Deliplein.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam