Wie dacht het met “#Kendoe” qua motto’s dit jaar wel gehad te hebben, die komt bedrogen uit. “Make it Happen” is de leus waar we het in 010 voorlopig mee mogen doen. Er gaat niets boven Groningen, Limburg je zal er maar wonen, I Amsterdam en nu dus Rotterdam dat het laat gebeuren.
Het motto wordt de komende jaren gebruikt door de gemeente, het havenbedrijf, de Erasmus-universiteit en stadspromotor Rotterdam Partners. Op zich is er niks mis mee om als ‘stakeholders’ met een ‘motto’ je ‘imago’ te ‘borgen’. Goed voor de ‘pay-off’ ook. Past bovendien goed bij het ‘DNA’ van de stad.
Op de kaart
Maar. Maar. Maar, het motto moet Rotterdam internationaal op de kaart zetten terwijl Rotterdam internationaal net op die kaart stond. Koekoek. Eindelijk verkoopt Rotterdam zichzelf. Om dán aan te komen kakken met het allergrootste cliché uit de Engelse taal – dat maakt meer kapot dan je lief is. Bovendien begrijp je hét dan niet. Een stad die met een dergelijk uitgewoonde slogan komt aanzetten, zal internationaal vooral argwaan wekken. We sluiten een Rotterdams topjaar aldus knullig af. Je ziet ze op de redactie van de New York Times en Die Zeit vertwijfeld naar hun hoofd grijpen.
Rotterdam volgt al enkele jaren de strategie om zijn kroonjuwelen – de medische sector, de haven en de universiteit – beter in de etalage te zetten. Bovendien wil de stad andere (lees: hoger opgeleide en kapitaalkrachtigere) inwoners aantrekken door het centrum te verdichten en meer gezinswoningen te bouwen. Een goede strategie, zeker nu het voor al die mensen die hier komen wonen of werken inderdaad op dit moment gebeurt in Rotterdam.
Keerzijde
Volgens een woordvoerder van de gemeente is de slogan gekozen om “Hier gebeurt het, daar zorgen wij wel voor” uit te stralen. Een groot probleem is alleen dat het sinds 2008 voor een groot aantal Rotterdammers juist níét meer ‘gebeurt’. Die inwoners zijn werkloos en wonen in een slechte buurt. Leveren een tegenprestatie of rollen van slecht betaald baantje naar slechter betaald baantje.
Van het college van B&W hoeven zij voorlopig niet al te veel te verwachten. #Kendoe staat voor niet veel meer dan het afvinken van de makkelijke lijstjes. Vanaf 1 januari krijgen die Rotterdammers bovendien te maken met een overheid die afstand neemt en zegt: “Help jezelf, wij laten het eerst maar even gebeuren.”
Rotterdam voert nog altijd een flink aantal slechte lijstjes aan. De feestjes werden in 2014 vooral gevierd op de noordoever. Belangrijke projecten komen op Zuid moeizaam (Nationaal Programma) of niet (gebiedsontwikkeling rond het nieuwe stadion) van de grond. Een stad die soms vergeet waar ze vandaan komt. Een stad die ook nog eens bestuurd wordt door een bedilzieke bestuurlijke kaste die gefixeerd is op imago en makkelijke lijstjes – dat is vragen om problemen. Er zit voorlopig echter niets anders op dan het maar te laten gebeuren.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Wat stel je voor Willem; Rotterdam let’s it happen? Overigens is dat Make it Happen inderdaad een nogal slap en belegen Engels/modisch aftreksel van de jaren ’80 kreet ‘Rotterdam Maakt Het’. (als reactie op het toenmalige Amsterdam Heeft Het)
“Make it happen” is de reclameslogan van Tena Lady.
http://www.make-ithappen.eu