Toneelgroep Rotterdam beleefde onlangs haar première van het stuk “To Kuip or not to Kuip”. Het stuk is het eerste deel van een tweeluik over het proces dat moet leiden tot een (ver)nieuw(d) onderkomen voor voetbalclub Feyenoord. De productie vraagt het uiterste van cast en publiek. Misschien wel te veel.

Een lange aanloop
Het stuk duurt om te beginnen veel te lang. In het eerste bedrijf is Ivo Opstelten nog hoofdrolspeler, wanneer er een luchtkasteel van 650 miljoen in de Maas wordt bedacht. Dat haalt de eindstreep niet. Putin (WK 2018) en de sjeik van Qatar (WK 2022) staan in de weg. Goed. In het tweede bedrijf sneuvelt Het Nieuwe Stadion (HNS), een plan van 360 miljoen, nog voordat de gemeenteraad van Rotterdam er een beslissing over kan nemen. Vooruit.
In het derde bedrijf wordt opeens een zogenaamde “trojka” geïntroduceerd. Wat tot een climax en een doorbraak in het dossier had moeten leiden, eindigt in een catastrofe. De drie leden van de trojka leveren letterlijk borrelwerk af door niet alle ingediende plannen serieus te nemen en in de vergelijking geen enkele nieuwbouwvariant te betrekken. Voorts blijft onduidelijk op welke criteria de plannen nu precies afgerekend worden. Uiteindelijk komt BAM als winnaar uit de bus. Het stuk begint eindelijk op stoom te komen.
Trojka hier, trojka daar
Helaas. Niets blijkt minder waar. Het plan rammelt aan alle kanten. Het komt op geen enkele manier tegemoet aan de laatste UEFA-normen. Feyenoord blijkt er financieel weinig tot niets mee op te schieten. Maar het ergste is nog dat de verlengde derde ring aan de noord- en zuidkant niet op het eigen terrein van het stadion blijft. Wethouder Schneider, een schitterende rol van acteur Leo de Kleijn, heeft al aangegeven dat eventuele meerkosten voor rekening van het stadion komen. Grond kopen en wegen omleggen is een duur geintje, ook in Rotterdam.
Het toneelstuk krijgt in het derde bedrijf langzaamaan de trekken van een heuse klucht. Als in september blijkt dat het stadion op het terrein van de buren terecht dreigt te komen, stelt projectdirecteur Hans Vervat in het Rotterdams Dagblad: “[…] zodra we op het terrein van de buren komen dan pakken we het gummetje en tekenen we opnieuw. Staal is bovendien buigbaar en wordt steeds goedkoper, dus daar zoeken we de oplossing in.” Zijn geloofwaardigheid krijgt een definitieve knauw als hij, met nog 12 dagen te gaan, in het Rotterdams Dagblad meldt dat “iedereen met een “lumineus idee om de [constructie]kosten omlaag te krijgen” de dure plicht heeft zich te melden. Desnoods een uur voor de dode lijn. Het hoongelach vanuit de zaal is homerisch.
Bijrol in de hoofdrol…
“Red de Kuip” doet het in het derde bedrijf niet veel beter. Gesteund door een deel van de fanatieke Feyenoord achterban permitteert zij zichzelf voortdurend een grote bek op het podium. Niet te zuinig en bovendien onterecht.
Hoewel zij zich als ‘redders’ presenteren, lijken ze De Kuip eerder grondig aan te tasten en te verwoesten. Een belangrijk stijlkenmerk van De Kuip is volgens deze ‘redders’ het overhangen van de tweede ring. Dat een derde ring dáárom ook over moet hangen is een fijne drogreden. Dat gaat er bij deze recensent niet in. Een ander belangrijk stijlkenmerk, de ovalen structuur van de Kuip, kan natuurlijk nóóit behouden blijven bij nieuwbouw, zo stellen de ‘redders’. Het ergste is nog dat het plan van Red de Kuip niets te bieden heeft voor de supporters op de eerste en tweede ring. Comfortabeler zitten ze er de komende 50 jaar in ieder geval níet bij.
Hoofdrolspelers onzichtbaar
De gemeente en de raad blijken in het stuk bipolaire hoofdpersonages waar niet op te rekenen valt. Ze buitelen bovendien over elkaar heen. Of je wilt wat, of niet, maar dat gedraal gaat na tien jaar vervelen. Van druk mee-lobbyen en rekenen in de eerste twee bedrijven schieten ze in het derde bedrijf door naar de andere kant en geven dan alleen nog maar de “kaders” aan. Zo mag een gemeentelijke bijdrage in het vermogen niet groter zijn dan 35 miljoen en is de hele inpassing van het stadion (inclusief de parkeeropgave) voor rekening van Feyenoord. Een onmogelijke opgave. De kosten voor alleen al de inpassing en het parkeren worden geschat op zo’n honderd miljoen euro.
De directies van het stadion en de voetbalclub ontbreken in alle drie de bedrijven. Ze komen de coulissen niet uit. Waarom deze acteurs dan toch in het programmaboekje worden vermeld, blijft een groot raadsel. Jammer is tot slot dat de hoofdrolspelers in het tweede en derde bedrijf allemaal vastzitten in hun eigen gelijk. Het komt de dialogen in het stuk niet te goede. Begint de één over financieringslasten, dan brengt de ander onmiddellijk de hellingshoek van de derde ring te berde. Er is voor de toeschouwers geen doorkomen aan. Enige spanning komt nog van verschillende (doods)bedreigingen, maar die maken het er niet gezelliger op.
Het vervolg
De intrige van een tragedie werkt normaal gesproken toe naar het punt waarop de held tot inzicht komt in zijn falen, waarna een plotselinge en hevige ommekeer van zijn situatie volgt. Het is daarom te hopen dat de schrijver van het stuk zich in het tweede deel (mei 2015) revancheert door De Kuip eindelijk te slopen. In sentiment kun je niet voetballen en van nostalgie kun je niet vreten. De laatste keer dat Feyenoord kampioen werd, betaalden we nog met guldens. Ken je nagaan.
Nog een decennium doorgaan in De Kuip is geen optie. Vernieuwbouw is gewoon niet goed genoeg, omdat het niet voldoet aan moderne normen en eisen. Lucratieve toernooitjes, evenementen en interlands laten Rotterdam dan nog steeds links liggen. Bovendien tasten deze varianten evengoed het karakter, de structuur en beleving van De Kuip aan.
Nee, het is te hopen dat in een eventueel tweede deel eindelijk rekening wordt gehouden met de wetten van de klassieke tragedie: eenheid van plaats, tijd en handeling. Het is de hoogste tijd geworden om het beste te doen en de wensen van het merendeel van de supporters te honoreren.
Er komt nieuwbouw. Er komt geen betonnen bak! Daar zorgt een gemengd spreekkoor van supporters en capuchonnetjes voor. En over eenheid van plaats gesproken: Het stadion wordt ingezet als middel om dit deel van Rotterdam eindelijk te ontwikkelen en te verbinden met Vreewijk en de zuidoever van de Maas.
Kortom: Toneelgroep Rotterdam doet zich met dit eerste deel van het tweeluik ernstig te kort. De groep heeft genoeg potentie. Er is dan ook alle reden om reikhalzend uit te zien naar een vervolg. De werktitel van deel twee (“Een nieuw icoon op Zuid” ) is wat dat betreft veelbelovend.
Al 21 reacties — discussieer mee!
Willem, je verkondigt een onjuistheid als je stelt dat HNS niet is doorgegaan door politiek gestuntel. HNS is niet doorgegaan vanwege het prijskaartje en vanwege het uitblijven van een goed gedetailleerd plan. De gehele constructie rond dat plan was in het nadeel van Feyenoord. Op korte termijn zou het de club heel weinig opleveren. We praten dan over de eerste tien a vijftien jaar. De lasten zouden in die eerste jaren torenhoog zijn. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de constructie zoals die beraamd werd bij HNS, maar Feyenoord zou niets meer dan een gast zijn in HNS. HNS Holding B.V. en VW zouden de eigenaren zijn van het stadion en Feyenoord zou de eer mogen hebben om te spelen in HNS. De vaste vergoeding zou 4,1 miljoen euro bedragen en daarnaast zou er eventueel een variabele vergoeding worden uitgekeerd. Die variabele vergoeding zou de som zijn nadat aan alle verplichtingen zou zijn voldaan. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te concluderen dat de eerste tien a vijftien jaar de club er niet significant erop vooruit zou gaan . Je hebt nou eenmaal te maken met torenhoge verplichtingen aan aflossing en rente. We hebben het hier over een bedrag van 360 miljoen euro. HNS is niet doorgegaan door het ontbreken van een gedetailleerd plan, het ontzettend hoge prijskaartje, de financiele situatie bij Feyenoord en doordat de Gemeente het plan gewoon niet vertrouwde.
Snap eigenlijk niet zo goed waarom ze in de onderste onderleague van het Europese voetbal stadions moeten hebben met +40.000 zitplaatsen. Voetbal in NL stelt niks voor, is op sterven-na dood en zal verder wegkwijnen. NL elftal ondergaat zelfde lot. WK-2012 was laatste oprisping voor een barre winter qua NL-voetbalresultaten. Vraag me af of het uberhaupt daarna nog lente gaat worden. Mondialisering drijft de kwaliteit naar de grote Europese steden. Boel sterft hier af. Over 20 jaar groeit er alleen nog maar mos in Arena en Kuip. Betonrot en metaalmoeheid.
Ik zou er mn centen niet insteken…
Beschouw de Kuip als een soort Zwarte Piet als Traditie gebaseerd op Nationalisme met Sinterklaas als Koning Voetbal waar alles voor moet wijken. Documentairemakers roem mee kunnen vergaren en politici over kunnen struikelen. Da’s een begin van de de musical ‘Zuiderkuip’. Geschreven door Johan Derksen, geproduceerd door Endemol en de muziek van De Amazing Stroopwafels. Hitsingle ‘Pleurt op, gooi die Kuip op ze kop!’.
Als seizoenkaarthouder van Vakkie W ben ik het hier werkelijk waar voor 100% mee eens. Elke speler van dit toneelstuk is wel iets te verwijten. Op naar deel 2, hopelijk een gloednieuwe, moderne en sfeervolle episode!
Mooi geschreven, helaas is er geen woord gelogen !
Er staat maar 1 foutje in, en dat is dat borrelwerk waarschijnlijk broddelwerk had moeten zijn 😉
Goed geschreven uit een leuke invalshoek, maar dieptriest dat alles 100 % waar is, en dat in de stad van niet lullen maar poetsen, en bij de club van geen woorden maar daden.
Hopelijk komt er nog een goed einde aan deze soap.
Het word tijd dat de echte feyenoorders opstaan, en de club behoeden voor renovatie, waardoor de weg open ligt voor een succesvolle toekomst in een gloednieuw stadion .
Gudde, van Merwijk, VVF,…………………toon eens daadkracht!!!!!
Als invalshoek stilistisch mooi, maar jammer genoeg alleen te begrijpen voor ingewijden, zoals een theaterrecensie die alleen te volgen is voor mensen die het stuk al gezien hebben. Veel mening, weinig onderbouwing.
Intussen vraag ik me af waarom het alternatieve nieuwbouwplan van VolkerWessels De Superkuip zo buiten de discussie valt. Nieuwbouw, maar wel in de sfeer van de huidige Kuip. Beter dan de plannen van BAMm en Redt De Kuip in mijn ogen. Wat is hier mis mee? Te duur? Geen vriendjes met de directie:? Is er al een deal met BAM en kan men daar niet onderuit?
http://www.desuperkuip.nl/
Dank. Na veel onderbouwing is het de hoogste tijd voor een mening. Dossier ligt volledig op zijn gat. De beuk, die moet erin.
Te duur. Veel te duur als het om totale stichtingskosten gaat. VolkerWessels heeft een business-unit genomen in de Kuip om zich aan te dringen, dus qua vriendjes zit het wel goed. Maar die kosten en bijbehorende condities van de financiering zijn dusdanig slecht dat nieuwbouw echt geen optie is. Hoe mooi de Proza van Willem hierboven ook geschreven is… Veel inhoud staat er niet in.
Tekenend. In plaats van (nogmaals) te wijzen op de sterkte van je eigen plan maak je (nogmaals) de concurrentie verdacht. Zwaktebod. HNS is niet doorgegaan omdat het financieel niet haalbaar was. Voor jouw informatie.
Tekenend. In plaats van (nogmaals) te wijzen op de sterkte van je eigen plan, maak je (nogmaals) de concurrentie zwart. Zwaktebod. Voor jouw informatie. HNS is niet doorgegaan omdat het financieel niet haalbaar was. Maar vanwege politiek gestuntel van de eerste orde.
Ik beantwoord slechts 2 vragen Willem. Schijnbaar zijn er een hoop onduidelijkheden over alle plannen (imo hadden de verkenners meer openbaar moeten maken). Daarnaast zijn er mensen die beweren dat je voor de prijs van de bam-renovatie ook nieuwbouw kan neerzetten, dat is dut pertinent onwaar.
En mbt het reddekuip plan en dit artikel: je schrijft dat er niks gedaan wordt aan de 1e en 2e ring, dat is dus flink onjuist. En kan je ook niet weten omdat je nooit gevraagd hebt om het plan in te zien, en de verkenners het ook niet openbaar hebben gemaakt.
Robin,
RDK gaat het probleem met de 1 en 2e ring niet oplossen conform de uefa/fifa eisen mbt zichtlijnen, beenruimte, en hellingshoek, dat kan namelijk alleen bij volledige nieuwbouw.
En de superkuip van VW is niet te duur, het is nu ongeveer even duur als het huidige BAM plan namelijk 240 miljoen, in een uitgebreidere vorm komt het op 265 miljoen, maar in beide gevallen voldoet het stadion wel aan alle modernste eisen die gesteld kunnen en moeten worden aan een nieuw stadion, en 1500 parkeerplaatsen onder het stadion., maar het belangrijkste is dat een nieuwbouwstadion onder de streep ten alle tijde meer oplevert voor feyenoord dan welk renovatieplan dan ook.
Dit komt door de gunstigere leningsvoorwaarden, namingrights, langere afschrijving, betere exploitatie voor niet voetbalactiviteiten, grotere aantrekkingskracht, binnenhalen van finales en lucratieve wedstrijden vanwege uefa/fifanorm. tevens is het beter financierbaar vanwege een lager risico ,grotere uitstraling, langere afschrijving en minder onderhoudskosten.
Als het BAM plan van de baan is, is het 100% duidelijk dat renovatie een doodlopende weg is, en kan RDK samen met BAM in de prullebak met een stevig deksel er op.
Nieuwbouw is het beste voor feyenoord, is compromisloos, het duurzaamst, en brengt het meeste op, bovendien past nieuwbouw als enige plan op een acceptabele manier in de stadiondriehoek.
Hou toch eens op met dat gezwets over renovatie.
Een mooi stukje over de hele k*tsoap en de vertegenwoordiger van “RED” de Kuip zit alweer bovenop.
Wat voor stadion je ook neer dondert WIJ maken de sfeer, WIJ zijn de mooiste en grootste club van het land.
En een concertje van Geer en Goor kunnen ze lekker houden in de smerige betonbak in 020.
Niet Lullen maar poetsen!!
Niemand snapt waarom er niet allang weer nieuwbouw wordt overwogen. Al die renovatie zijn inmiddels dezelfde prijs dus dan kan je net zo goed ook weer nieuwbouw overwegen. Daarnaast mag de gemeente nou weleens open kaart spelen wat nou het budget is die men voor dit gebied voor ogen heeft. Allemaal een grote waffel over wat er nodig is maar de knip trekken ho maar. En dan wel het investeringsfonds die in het leven is geroepen om structurele verbeteringen voor de stad te kunnen financieren misbruiken om de sociale dienst aan te vullen. Hoe bedoel je geld in een bodemloze put flikkeren? Gebruik daar een flinke zak geld van om dit gebied een impuls te geven. Bij de EU zullen er ook wel potjes zijn waar dit gebied voor in aanmerking komt.
Zou iemand dat nakijken? Denk van niet. Derde stadsbrug, metrolijn naar de Kuip, ambitie voor een nieuw stadion, niks horen wij van de gemeente. Nee een betaald voetbalorganisatie die na 40 jaar weer uit de schulden is moet een plan presenteren. Om te janken!
Is toch eigenlijk te gek voor woorden.
Er wordt een serieuze vraag gesteld op dit forum en notabeen de vertegenwoordiger van RdK komt met zoiets als “vriendjes” van VolkerWessels.
Probeer het gewoon bij je eigen plan te houden zoals Willem dat duidelijk aangeeft.
Het zwartmaken van je “tegenstander” is simpelweg echt kinderlijk.
Er is nu wederom duidelijk geworden dat er nieuwbouw moet komen, of dit nu gebouwd moet worden door VW/BAM/GAMMA zal mij in ieder geval een worst zijn.
Je vergat inderdaad de “magische” klapstoeltjes Willem.
Kan je de aankomende 50 jaar elke keer opstaan als een plofkippetje mocht iemand moeten piesen.
Inderdaad moet er door de gemeente worden gekeken naar het gebied rondom het nieuwe stadion.
Gooi heel Zuid op de schop en kijk of er inderdaad een potje bij de EU beschikbaar is.
Als het over de nieuwe Markthal gaat staan ze allemaal vooraan om te reageren bij de gemeente, wanneer het over Zuid gaat is er opeens niemand meer.
Nieuwbouw wordt niet overwogen omdat er een groep schreeuwers binnen de eigen aanhang de Kuip heilig hebben verklaard. Die zeggen voor de achterban te spreken maar de realiteit is juist dat er veel draagvlak is voor een nieuw stadion. Iedereen is dat gezeik met die renovatie helemaal zat, zeker omdat het je uiteindelijk bijna net zo veel gaat kosten en nooit zo’n goed stadion oplevert als een nieuwe.
Hmmm, smerige betonbak in 020… Ik hoor het al een echte Feyenoorder. Triest!
Vervat: ”Wensenlijstje Feyenoord te lang geworden”
Ik snap dit echt niet. BAM is een gruwelijk groot bedrijf, die kunnen zo’n project toch wel normaal regelen? Als zzp’er maak ik nog betere offertes dan BAM (“oh, 70 duizend stoeltjes? nee, dat had ik niet zo begrepen, sorry, het is ook zo’n lang cijfer, haha!”).
Als ik niet beter wist, zou ik denken dat heel het BAM-plan stiekem een truc is om alsnog zoveel aversie tegen renovatie op te wekken dat VW zijn nieuwbouw kan neerzetten.
(wat ik ook hoop, trouwens, in BAM heb ik inmiddels weinig vertrouwen meer, en ik vind die video van VW nog steeds enorm kicke)
Klets, pats boem. En toen was Robin ‘wij van WC Eend’ van Holst ineens verdacht stil.