Rotterdam af? Bent u gek. Want terwijl we nog vol verwondering naar de Markthal en De Rotterdam staren, bouwt de stad er vrolijk op los. Vers Beton inventariseert daarom wat eraan zit te komen en vraagt zich af: is dat nou goed of slecht nieuws?
Bij een openbare presentatie in het Maritiem Museum op 28 oktober 2014 maakte Arjen Knoester, senior stedenbouwkundige bij de dienst Stadsontwikkeling, een interessante opmerking: “In het afgelopen half jaar zijn er heel veel nieuwe bouwinitiatieven bijgekomen, waarvan een groot deel voor het centrum van de stad.” Veel van die initiatieven staan uiteraard nog achter de schermen, maar de crisis lijkt voorbij en nieuwe bouwprojecten staan op stapel. Vers Beton zet daarom voor tien nieuwbouwprojecten op een rijtje wat de bedoeling is en waar we ze kunnen verwachten.
- Gedempte Zalmhaven
- Forum Rotterdam
- Het Collectiegebouw
- Nieuw Crooswijk
- Wilhelminapier
- Fenixloodsen & Katendrecht
- Schiekadeblok
- First Rotterdam
- Rotta Nova
- UP:Town & Maritiem District
1 Gedempte Zalmhaven
Het bouwplan voor de Gedempte Zalmhaven was – na forse weerstand van omwonenden – nog amper uit de politieke molen of de crisis sloeg in alle hevigheid toe. Het plan voor bijna zevenhonderd woningen in onder andere de hoogste wolkenkrabber van Nederland (211 meter hoog) aan de voet van de Erasmusbrug verdween diep ‘in de vrieskist’ van de ontwikkelaar. Mede-ontwikkelaar Amvest meldt bij navraag dat het plan nu in meerdere fases kan worden gebouwd in plaats van in één keer en dat het plan zo is aangepast dat het “in een kritischere woningmarkt tegen een stootje kan”, inclusief de woontoren.
De ontwikkelaars zijn momenteel druk in overleg met de Gemeente Rotterdam om de Gedempte Zalmhaven te realiseren. Het project vervangt het verouderde wit-blauwe kantoorgebouw en moet dit stuk Scheepvaartkwartier weer allure geven.
2 Forum Rotterdam
Over Forum Rotterdam, de kubus naast de Koopgoot met winkels, hotel, woningen en kantoren, is een hoop discussie geweest. Dit ging met name over de geplande nieuwe winkels die op voorhand lastig te strikken te waren om een huurcontract te tekenen. Inmiddels is duidelijk dat het project definitief doorgaat. Multi Vastgoed heeft met de Primark een grote winkelketen gevonden die als publiekstrekker gaat fungeren voor het project en de helft van de winkelruimte afneemt. Voor het hotel en de woningen waren al investeerders gevonden.
De eisen van de Primark betekenen wél dat het ontwerp flink moet worden aangepast. Bovendien gaat Multi Vastgoed proberen de bouwtijd flink te verkorten omdat de kledingwinkel er zo snel mogelijk in wil. Begin 2015 moet duidelijk zijn wat die eisen voor het ontwerp betekenen, waarna Multi zo snel mogelijk met de bouw begint.
3 Het Collectiegebouw
Zoals elk groot bouwproject stuit ook het nieuwe, publieke kunstdepot van Museum Boijmans van Beuningen in het Museumpark op veel weerstand. Die weerstand richt zich met name op de locatie in het Museumpark. Uit een onderzoek van de Raadscommissie blijkt echter dat een ruime meerderheid van de centrumbewoners vóór de bouw is. Het is nog niet zeker of het Collectiegebouw, ontworpen door de Markthal-ontwerpers van MVRDV, er ook echt gaat komen. De gemeenteraad moet daar begin 2015 een besluit over nemen.
Als het Collectiegebouw gebouwd wordt, versterkt het in ieder geval het culturele cluster in het Museumkwartier als extra publiekstrekker. Bovendien heeft het gebouw een publiek uitkijkpunt op het dak waardoor het als nieuwe toeristentrekker kan fungeren. En je zou het bijna vergeten, maar waar het uiteindelijk allemaal om te doen is, is dat de collectie van Boijmans eindelijk een moderne, veilige en droge plek krijgt.
4 Nieuw Crooswijk
Nieuw Crooswijk was deels een verloederde woonwijk, niet ver van het Kralingse Bos. Het ergste deel van de wijk is voor de crisis gesloopt en er is begonnen met de bouw van – vooral duurdere – gezinswoningen en appartementen. Mede door de crisis hebben de rest van de sloop- en bouwplannen flinke vertraging opgelopen. De plannen zijn daarom aangepast. Zo worden er minder woningen gesloopt dan aanvankelijk gepland was.
Anno 2015 komt de bouwproductie echter weer op gang en gaan de te realiseren grondgebonden woningen als zoete broodjes over de toonbank. Zo was het deelproject ‘Huis van Wensen’ met 32 grondgebonden woningen binnen twee weken uitverkocht, meldde de projectwebsite eind oktober. De volgende fase, ‘Huis van Verlangen’, start begin 2015 met de verkoop van vijftig gezinswoningen. Snel hierna start waarschijnlijk een nieuwe fase met wederom vijftig woningen.
5 Wilhelminapier
Crisis of geen crisis: de afgelopen jaren ging de bouw van De Rotterdam op de Wilhelminapier gewoon door. Na oplevering hiervan werd het even stil op Zuid, maar inmiddels is de bouw begonnen van de Boston & Seattle, twee woontorens pal naast de New Orleans en beide zo’n zeventig meter hoog. Ook is de renovatie gestart van Pakhuismeesteren, het laatste leegstaande pakhuis dat onderdak gaat verlenen aan het Spaanse Room Mate Hotel en een foodcourt.
Bovendien zijn er ook voor diverse vrije bouwkavels op de pier al plannen. Zo komen naast Boston & Seattle nog twee woontorens, de Philadelphia en Havana, van respectievelijk zeventig en 150 meter hoog. Hoe snel die er daadwerkelijk komen is nog onbekend, want er zijn nog geen geen concrete plannen beschikbaar.
6 Fenixloodsen & Katendrecht
Een groot, in het oog springend project is de herontwikkeling van de Fenixloodsen op Katendrecht. Mede door de komst van de Rijnhavenbrug is dit een gebied geworden met enorme potentie. In de loodsen moeten voorzieningen komen die het gebied verder verlevendigen, zoals nu de tijdelijke invullingen al doen. Ook komen er bovenop de loods woningen, waar veel animo voor is. Veel potentiële kopers zijn betrokken bij de ontwikkeling en het is de bedoeling om in 2015 bij de oostelijke loods met de bouw te beginnen. Omwonenden hebben alleen wel de nodige weerstand tegen de bouw. Meest genoemde argument daarbij is dat het te massaal zou zijn voor Katendrecht, hoewel het plan de schaal van de bestaande fabrieken niet overstijgt.
Daarnaast zijn er kleinere projecten op Katendrecht, zoals in het ‘Polsgebied’ (het begin van de pier) en de her en der plaatsvindende renovatie en nieuwbouw van woningen. De status van het stilgevallen European China Center naast metrostation Rijnhaven is ondertussen nog altijd onduidelijk.
7 Schiekadeblok
Na een paar jaar van ‘bezinning’ en veel discussie ligt er nu een plan voor nieuwbouw in het Schiekadeblok. Dit is het gebied tussen het Delftseplein en de Schiekade, waar ook het bedrijfsverzamelpand Schieblock staat. Binnenkort begint de bouw van een hotel- en kantoortoren voor het InterCityHotel Rotterdam. Het plan is goedgekeurd door de Welstandscommissie en ook de omgevingsvergunning (die nodig is om überhaupt te mogen gaan bouwen) is eind november verleend.
Dit gebouw is, in contrast tot de eerdere superhoogbouwplannen, slechts vijftig meter hoog en ontworpen door Dam & Partners uit Amsterdam. Voor de bouw moet het huidige pand (met op de begane grond Espressobar Lungo) worden gesloopt. In ruil daarvoor komt er een gesloten plint en een hotellobby. Het is nog onduidelijk wat er in volgende fases gaat gebeuren in het Schiekadeblok, aangezien ontwikkelaar LSI de plannen niet verder wil toelichten.
8 First Rotterdam
Kantoortoren First Rotterdam is met zijn 130 meter het hoogste gebouw dat momenteel in Nederland in aanbouw is. De bouwers hebben daarbij een flinke vertraging opgelopen doordat er verkeerd beton is gebruikt voor de geprefabriceerde kolommen. Hierdoor is First niet aan het einde van dit jaar op hoogte. Om tijd in te halen, zal het gebouw snel de lucht ingaan en per week twee tot drie lagen gaan groeien.
Het project kent aan de kant van het Kruisplein, recht tegenover het Codarts-gebouw, nog een tweede fase. Het was altijd al de bedoeling om daar honderden woningen te realiseren, en met de aantrekkende woningmarkt en de uitverkochte Calypso aan de overkant lijkt de tijd daar rijp voor. Ontwikkelaar Maarsengroep laat bij navraag echter weten dat die plannen nog ‘prematuur’ zijn.
9 Rotta Nova
Rotta Nova moest oorspronkelijk tegelijkertijd met de Markthal klaar zijn. Initiatiefnemer Van Herk Groep kreeg de financiering van de toren alleen niet rond. Maar nu de crisis voorbij lijkt, is er een nieuw plan gelanceerd, inclusief een nieuw ontwerp van Klunder Architecten, die eerder ook al 100Hoog ontwierpen.
De bouw van de twee woontorens van zeventig en 64 meter hoog moet eind 2015 van start gaan. Het project biedt onderdak aan zo’n vijfhonderd nieuwe centrumbewoners, meldt Van Herk Groep. Bovendien start in de loop van 2015 in de Westewagenstraat, dus om de hoek van Rotta Nova, de bouw van 231 studentenwoningen naar ontwerp van dezelfde architect.
10 UP:Town & Maritiem District
Op het Wijnhaveneiland, niet ver van The Red Apple, ging aan het begin van de crisis UP:Town in de verkoop. Dat liep alleen voor geen meter in de gestagneerde woningmarkt. UP:Town richtte zich op starters, maar wie van hen gaat met 3,5 jaar bouwtijd in het vooruitzicht een woning kopen? Navraag bij ontwikkelaar HD Projectrealisatie leert dat het in overleg is met een investeerder om toch weer een toren op die locatie te ontwikkelen.
In de omgeving zijn bovendien nog andere locaties met mogelijkheden. Zo staan naast de – in de crisis gebouwde – 100Hoog nog twee verouderde kantoorpanden en een parkeergarage waar al jaren geruchten over zijn. Dat zou daarom een ideale plek zijn voor een nieuwe woontoren of twee, bijvoorbeeld 120 Hoog en 160 Hoog. Sjoerd Berghuis van Klunder Architecten publiceerde onlangs schetsen voor twee nieuwe woontorens in dit gebied.
Voorstander of scepticus?
Zoals gezegd: bovenstaande is slechts een selectie van de grote projecten die bekend zijn. Er staat vast nog meer op stapel, zoals hoogbouw, kleinere projecten, woningen en herontwikkeling van bestaande gebouwen. Bent u groot voorstander van dit nieuws, of stemt het u juist sceptisch? We horen het graag in de reacties bij dit artikel en in de poll!
UPDATE Naar aanleiding van dit artikel was Tim de Bruijn te gast bij OPEN Rotterdam. In de radio-uitzending vertelt hij meer over de nieuwbouwplannen in de stad.
Al 38 reacties — discussieer mee!
Bij nummer 10 (Up:town) staan leuke schetsen van overburen. Maar hier vind je beelden van het feitelijke project, waarvoor een bouwvergunning is afgegeven: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.255776837885759.63959.251066541690122&type=3
Allemaal leuk en aardig, en wat goed dat Klunder zo lekker verdient aan de Rotterdamse binnenstad. Dat zorgt in ieder geval voor een prettig samenhangend gevelbeeld.
Ik mis de beloofde kritische noot. ‘Meest genoemde argument daarbij is dat het te massaal zou zijn voor Katendrecht, hoewel het plan de schaal van de bestaande fabrieken niet overstijgt.’ ??? Dit rijtje is feitelijk niet veranderd sinds 2008, oftewel we blijven elkaar lekker met zijn allen zoethouden met hopelijk ooit realistische opleverdata.
Waarom staat er in deze top 10 geen enkele goed transformatieproject? De toekomst van de Robeco-toren en de gemeente-kolossen op het Marconiplein zijn volgens mij niet alleen een stuk concreter, maar ook een stuk belangrijker dan de helft van wat hier boven staat.
Rotterdam is een modern snel groeiende stad, en eigenlijk de enigste met een echte skyline ik vind dat als mensen niet van zulke projecten willen midden in de stad dat zei dan maar moeten gaan verhuizen. De economie van Rotterdam en Nederland hangt veel van Rotterdam af ik vind dat wij iets nodig hebben waar van Nederland en zelf heel europa en de wereld verbaasd gaan worden. Ik denk dan aan zo veel mogelijk wolkenkrabbers en of de hoogste wolkenkrabber van europa. Ik denk meer aan de hoogste wolkenkrabber van europa als het eenmaal klaar is dan kijken en lachen andere mensen wel anders dat is de slimste iedee van Nederland in plaats van meerdere de hoogste van Europa wij hebben al een skyline en als daat de hoogste gebouw van Eurpa uit steekt dan ziet dat er ook heel mooi uit volgens wikipedia is de hoogste wolkenkrabber van Europa in Moskou de Mercury City Tower is 339 m hoog als wij der een van 350 maken dan staan wij voorlopig wel in de top 20.
Allemaal mooie projecten, behalve Nieuw Crooswijk. Ik vond de oude woningen erg mooi, die had ik liever grondig gerenoveerd gezien. Maar ja, dat hebben we vaker in de ‘kanswijken’: ze moeten gesloopt worden om de oude bewoners er uit te krijgen.
Om positief af te sluiten: ik zie hier boven veel mooie ontwerpen. Zijn er meer tekeningen van de beoogde toren van de Gedempte Zalmhaven?
Wat betreft Forum houd ik mijn hart vast. Waar ik een beetje bang voor ben, is dat je een soort Zuidplein krijgt, midden in het centrum. Een plaats dus die weliswaar bezoekers trekt om te komen winkelen of andere dingen te doen, maar dat je hiermee het leven uit de straten van de stad trekt. Met name ’s avonds maar ook overdag loop ik nu al eens door het centrum, en denk ik: wat een dooie boel is het hier. Als je iedereen een overdekte kubus in jaagt, wordt dit er niet beter op. Bovendien wordt het ontwerp, zoals dat bijna altijd gaat met ontwerpen van Koolhaas, met de week minder spectaculair. Hij haalt een opdracht binnen met een mooie kunstenaarsimpressie en zodra ze aan de gang gaan, blijkt de helft van wat ons voorgeschoteld wordt niet mogelijk.
Dat Collectiegebouw van Boijmans is werkelijk stapelmesjokke. Boijmans is te klein! Een gebrek aan expositieruimte leidt ertoe dat stapels werken van Monet, Kandinsky, Dalí en Van Gogh, om er maar een paar te noemen, steevast in de kast hangen. Iets waar ik me sinds jaar en dag groen en geel aan erger. Maar in plaats van het museum uit te breiden, zodat we meer kunnen zien, gaan ze een enorm gebouw neerzetten waarin we kennelijk naar de kasten kunnen gaan kijken waar die schilderijen inhangen. Welke lumineuze geest verzint zoiets?
Op Nw Crooswijk en het depot na een totaal onnatuurlijke ontwikkeling. Reden: er is geen vraag naar. Enig gevolg: verplaatsingen door de stad en afwaardering van bestaande gebouwen.
Rdam is de afgelopen jaren niet of nauwelijks gegroeid qua inwoners. Vwb kantoren en winkels is er enkel groeiende leegstand.
Als je in zo’n situatie nieuwbouw gaat plegen voor deze functies, dan creeer je enkel verplaatsingen. Plus je vernietigt de waarde van wat er nu al staat aan woningen, appartementen, kantoren en winkels. Kwestie van vraag en aanbod: Vraag blijft gelijk (of neemt af), aanbod gaat flink omhoog => prijzen omlaag.
Iedere makelaar in de stad zal dit erkennen. Ik verneem het dagelijks van hen.
Het enige gevolg van de nieuwbouw van appartementen en woningen zal zijn dat nog meer woning-eigenaren ‘onder water’ komen te staan. Ik begrijp niet dat het stadsbestuur dat voor zijn rekening wenst te nemen.
Dat stadsbestuur zou wat bescheidener moeten zijn qua toekomstige bouwplannen. Het fiasco met bijv. de LSI-transactie (Schieblock) van tientallen miljoenen (wat deze week in het AD was te lezen) zou tot bescheidenheid en meer ingetogenheid moeten leiden.
“dat je hiermee het leven uit de straten van de stad trekt”
Ik zal het je sterker vertellen: Dat is officieel beleid van het stadsbestuur. Men wil winkels concentreren in Zuidpleiachtige winkelgebieden en straten als Nwe Binnenweg langzaamaan laten ‘ontwinkelen’.
Reden: bouwlobby, en een vml. makelaar die een aantal jaren bouw-wethouder is geweest (met het LSI-fiasco tot gevolg).
Heerlijk stuk en als Rotterdammer vind ik het broodnodig dat deze ontwikkeling zich doorzet! De Gedempte Zalmhaven is werkelijk een fantastisch project. De Newyork-stijl van de toren is magistraal. Hopen dat die stijl blijft in het nieuwe ontwerp
Als je in google Zalmhaven toren invult bij afbeeldingen dan zie je meer gedetailleerde tekeningen van het oude ontwerp. Waarschijnlijk zal het hier niet veel van afwijken aangezien ook de hoogte gelijk is gebleven. Laatste nieuws is wel dat ze niet eerder dan over 3 jaar kunnen beginnen daar ivm de te doorlopen procedures.
Het Collectiegebouw van Boijmans wordt juist ook een uitbreiding van het museum met expositieruimtes en dus niet alleen opslag. Dus precies wat jij wilt Fra&zovoorts. Ik weet alleen niet hoeveel plek er in komt voor het exposeren van de collectie. Is dat wel genoeg?
Waarom denk je dat Rotterdam de afgelopen jaren niet is gegroeid? op 1 januari 2008 had de stad ca. 582.000 inwoners terwijl er op 1 november 2014 624.000 inwoners geregistreerd staan. Dat zijn 42.000 nieuwe (inclusief 12.500 uit Rozenburg) Rotterdammers! Er is dus duidelijk vraag naar nieuwe woningen in de stad.
Niet voor niets was Rotterdam in oktober van dit jaar de snelst groeiende stad van het land met een plus van 1.877 inwoners 🙂
Gaan met die banaan. In Rotterdam horen bouwkranen. Alleen die plinten van woontorens zijn vaak erg matig. Als daar nou eens mooie hoge units komen zonder al teveel vloeroppervlak dan kan je ook de wat kleinere ondernemers wat bieden. Die enorme bakken die nu opgeleverd worden vul je niet zo snel. De hoge torens moeten niet het leven van de straat trekken maar juist stimuleren. Drie lagen parkeren doden ook alle sfeer op straat en ze staan voor 80% nog leeg ook.
Vindt de Rotta Nova maar niks, het verpest het uitzicht twee kanten op. Vanaf de Markthal zie je de hele laurenskerk niet meer en vanaf de laurenskerk zie je het pronkstuk van de blaak de Markthal niet meer. Daarnaast vindt ik dat het een deuk slaat op het nieuw plein wat ze er willen bouwen door het zo hoog te maken en WEER gevuld met woningen hopelijk niet weer een oudere woning zoals het ander complex naast de laurenskerk, je kan niet eens leuk een feetje houden in het centrum van je stad zo.
Centrum is nog steeds onderbevolking dus hoezo weer woningen? Mogen er nog wel een paar duizend bij.
Ik snap sommige mensen echt niet.. Onze binnenstad heeft juist behoefte aan meer woningen en voorzieningen. Het aantal inwoners van de binnenstad Rotterdam is in vergelijking met die van Amsterdam nog steeds erg laag.
Daar gaat de komende jaren verandering in komen als alle projecten hierboven gerealiseerd gaan worden! 😉
Voor de goede orde. Er staat geen ouderencomplex naast de Laurenskerk. Bedoel je misschien de Hofdame? Dat zijn gewoon normale koopwoningen in het midden en duurdere segment.
Je gaat willekeurig om met cijfers. Je neemt 2008 als beginpunt. 2008 was een dieptepunt qua bewonerstal (582.949). In 2004 was het 599.544, in 1994 was het 598.694. Dus de stad zal als geheel altijd rond de 600.000. En dat was exclusief Rozenburg (ca. 12.500). Dat betekent dat de stad + Rozenburg gezamenlijk zaten op 600.000 + 12.500 = 612.500. Dat is in 2014 een getal van 618.109. Een groei – sinds 1994! – van +/- 20.000. Dat is niks. (Hier de getallen).
Dat hoogtepuntje in oktober dit jaar is in statistische zin natuurlijk zonder betekenis. We hebben het immers over structurele groei als we het over bouwontwikkelingen hebben.
Ik ver-tel me zelfs; sinds 1994 een groei van 618.109 -/- 612.500 = 5.609 (terwijl ik per ongeluk nog 20.000 schreef).
Dus nog even voor het overzicht:
1994 -> 598.694
2004 -> 599.544
2014 -> 605.609 (dat is Rdam minus de 12.500 van Rozenburg)
In totaal gedurende 20 jaar een groei van – in exacte getallen – 6.915 (de 5.609 die ik hierboven noemde kwam door een afronding).
Dat is een groei van 345,75 per jaar over de afgelopen 20 jaar. Dat valt onder mijn begrip ‘nauwelijks groei’.
En die ‘groei’ gaat de komende jaren ‘afvlakken’, zoals dat in de bevolkingsprognoses heet.
Ondanks dat ik erg onder de indruk ben van de plannen en zeker vind dat Rotterdam zich kenmerkt door deze ontwikkelingen, mis ik een beetje een mix. Zoals het er nu uit ziet worden het voornamelijk hoge torens in het centrum. Jammer dat er geen grootschalige renovaties van oude (kantoor?) panden tussen staan. Er valt in Rotterdam nog zo veel te winnen met de bestaande bouw! Ik hoop dat deze plannen er wel zijn, maar niet spannend genoeg waren voor het lijstje.
Die plannen zijn er zeker. Afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld al veel kantoren omgebouwd naar hotels, zoals ook The Student Hotel. Daar gelijk achter aan het Haringvliet wordt een leegstaand kantoor omgebouwd naar 587 woningen! Project De Nieuwe Admiraliteit is dat. Die had er misschien best tussen gemogen. Maar er is meer, ook kleinere projecten in de zelfbouw of de ´plug´ projecten. Ook in de (oude) wijken rond het centrum gebeurt veel met kleinere renovaties of sloop en nieuwbouw. Maar dat is teveel om allemaal op te noemen.
Je hoeft maar naar ontwikkelaars als Moervast te kijken om te zien wat voor kleine ontwikkelingen ook plaatsvinden. Als dat Heineken gebouw in Crooswijk een nieuwe bestemming krijgt zou dat ook een boost geven daar. Hoop zelf dat die Cooltower nog eens ontdooit.
Probeer daar eens een beeld bij te schetsen: de Primark gaat eisen stellen aan Rem Koolhaas.
Ja, First Rotterdam, want er staan nog niet genoeg lege kantoren op het Weena! Maak er een woontoren van, daar is tenminste echt vraag naar (perfecte locatie voor forenzen).
Mooie lijst! Hopelijk wordt een top 10 binnenkort te kort om eer te doen aan alle ontwikkelingen.
Om my, het is te erg om alleen maar aan te denken. En dan moeten we er nog 50 jaar mee doen, ook als de Primark hopelijk allang weer verdwenen is.
Is het ontwerp erg gewijzigd sinds vorig jaar? Is er misschien ook al iets concreets duidelijk over bouwstart? Zou erg mooi zijn als ook deze toren snel start!
Klopt omdat het beeld van de toren aan de Glashaven zeer recent is hebben we die gekozen om er bij te plaatsen. Van up:town is niet bekend of de beelden zoals die bekend zijn ook nog steeds recent zijn. Het is jaren erg stil geweest rond up:town, ben benieuwd hoe snel men eventueel zou kunnen gaan bouwen. Met al die woontorens bij elkaar wordt het Wijnhaveneiland een erg bijzonder stukje Nederland.
Er is mij niets bekend over herbestemming van de Robecotoren en De Europoint torens. Maar als jij zegt dat daar concrete ontwikkelingen zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Wanneer gaan die ouwe kioskjes weg op de coolsingel tegen over het prachtige stadhuis?,waar bijvoorbeeld de Has zit??, dat is juist genoodzaakt om er nieuwe horeca pandjes te plaatsen. En of de mac donald wat een oud vies pand! Groeten peter
Het zijn weer typische Rotterdamse projecten (als ze al doorgaan). Torens, torens en slechte plinten. Wanneer gaat men nou eens stad bouwen? Gesloten bouwblokken met voorzieningen in de plinten, dat levert niet alleen stad op, maar ook hoge dichtheden. Ik wil niet in een decor of skyline wonen, maar in een levendige stad waarin van alles gebeurt. Dat mis ik hier en dat ga je ook niet krijgen met die povere plannetjes hierboven.
Het meest urgente bouwproject lijkt me de sloop van die panden aan de Westewagenstraat. Alsjeblieft, zo snel mogelijk tegen de vlakte ermee en er nieuwe studentenwoningen neerzetten.
En kon je maar iets doen met die hulpcentrale voor stadsverwarming aan de Delftsevaart. Geen idee of die centrale nog in gebruik is, maar zo niet, dan lijkt me dat een ideaal poppodium.
Ik vind het ontwerp voor RottaNova geweldig, maar zou het graag op een andere locatie zien. Hier staat het niet goed in contrast met de Laurenskerk en laatstgenoemde moet een mooie oude locatie blijven tussen de nieuwbouw in.
Beste TIM, wat had je er van gedacht om het kerplein; wat het meeste walgelijkste en meest dooie kerkplein plein van heel Nederland is eens grondig op te knappen? Al m ijn gasten waar ze ook vandaan komen vinden het echt gruwelijk zoals het daar uit ziet! Kaal doods en absoluut geen leven!
Dat vind ik een prima plan. Sinds kort is er gelukkig een terras van de Laurenskerk. En tijdelijk het ‘flying carpet’ met kunstgras, die mooi de potentie van de plek laat zien want zitten gelijk mensen met mooi weer. Alleen zitten er eigenlijk alleen dode plinten aan het plein. Zowel onder de Fit 4 free als er tegenover zou de begane grond moeten worden omgebouwd zodat daar horeca kan komen met terrassen. Gelukkig verdwijnt met de bouwplannen aan de Westewagenstraat wel het zicht op de lelijke achterkanten gelijk aan de overkant van het water. Beter voor het aangezicht maar zal voor de functie van het plein weinig uithalen.
Alles zo rechttoe rechtaan, behalve het collectiegebouw (3). Ik vind het maar oerhollands. Waar blijft de dynamische en spectaculaire architecturische hoogstand? En het wordt eens tijd voor wolkenkrabbers op wereldformaat, échte grote brede hoge wolkenkrabbers van allure en met prachtige futuristische vormen en kleuren.
Tot nu toe vind ik Rotterdam oersaai. Wat was er bijvoorbeeld mis met de Jungerhanstoren? Dát was een mooi concept, daar zat vorm in en een verticale tuin bijvoorbeeld. Al dat rechte en blokkerige is oerlelijk.
Het renovatieplan voor tuindorp Vreewijk was veelbelovend. Diverse straten van dit beschermd stadsgezicht zouden in oude luister worden hersteld. Maar helaas, onlangs heeft Havensteder gemeld dat het geld op is. Als gevolg van bezuinigingen door de regering. Onduidelijk verhaal. Zeer teleurstellend. Een domper op de festiviteiten rond het 100-jarig bestaan van Vreewijk.
Dat zicht op de Laurenskerk is al totaal verprutst door wederopbouw aan de Hoogstraat, die langgerekte witte laagbouw met winkels waar o..a ook Xenos in zit. Vreselijk jammer wanneer je vanaf station Blaak richting Laurenskerk loopt. Het zou een enorme upgrade geven als dat stukje wederopbouw gesloopt zou worden, eventueel gedeeltelijk, alleen dat deel dat het zicht op die kerk verprutst.