Vers Beton schrijft elke maand een column in de Uitagenda Rotterdam, het gratis culturele uitgaansmagazine. In de dubbele editie van januari en februari tipt Ferrie de historische tentoonstelling Tweehonderd jaar Koninkrijk en signaleert en passant een comeback van autoriteit.
Vroeger keken mensen anders. Bekijk een fotoportret uit 1930 en je ziet het meteen: die persoon is rijk/arm, links/rechts, katholiek/communistisch, boer/burger. Na de oorlog verandert dit. Je ziet ineens niet meer wat iemands klasse of afkomst is. Bekijk een foto van Juliana die klungelig op de fiets stapt (1967), en je begrijpt wat ik bedoel: Dat had ook tante Sjaan uit Vreewijk kunnen zijn.
De foto van Juul op de fiets is nu te zien in de Kunsthal, met tientallen andere afbeeldingen van tweehonderd jaar Nederlandse geschiedenis. Het zijn prenten, foto’s en reclamefolders uit de beroemde verzameling ‘Atlas van Stolk’. Een welgestelde Rotterdamse houthandelaar, Abraham van Stolk, begon deze collectie in 1835, met als doel de complete Vaderlandse Geschiedenis in kaart te brengen, van de Batavieren tot zijn eigen tijd.

Al één reactie — discussieer mee!
“Volgens mij is autoriteit bezig aan een comeback.”
Onzekere tijden -> angst -> roep om sterke man = autoriteit.
Waarbij de ‘grap’ is, dat zij die het bangst zijn voor de ‘anti-Westerse’ waarden van bijvoorbeeld de islam, het hardst roepen om die te bestrijden met anti-Westerse waarden (beperking vrijheden van godsdienst, vereniging, privacy etc.) met als gevolg dat de anti-islambeweging creëert wat zij vreest.
Straks, als Willem-Alexander zijn baard laat staan, zullen we weten dat het fenomeen autoriteit weer springlevend is.