Ga naar de inhoud

Kunst in Rotterdam heeft meer marketing nodig

De culturele talkshow de Derde Dinsdag vraagt elke maand iemand uit de kunstsector om op één van de stellingen van Wim Pijbes te reageren. Deze maand reageert Fons Hof, directeur van de kunstbeurs Art Rotterdam op de stelling: “Maak minstens een keer per jaar een werkelijk internationale toptentoonstelling en maak een revolving fund voor afwisselend Boijmans en Kunsthal.”

fonshofs_topkunst
Publiek betreedt top-kunst-stad Rotterdam beeld: Rachel Sender

“Maak minstens een keer per jaar een werkelijk internationale toptentoonstelling en maak een revolving fund voor afwisselend Boijmans en Kunsthal.” Dat is één van de vijf stellingen die Wim Pijbes uitsprak tijdens zijn keynote-speech op festival Wereld van het Witte de Withkwartier. Doel is om Rotterdam internationaal op de kaart te zetten.

Ik ben het met bovenstaande erg eens. We hebben in Rotterdam een zeer rijk aanbod van musea en tentoonstellingsruimten. Eigenlijk ongekend rijk als je dat vergelijkt met andere Europese steden van dezelfde omvang. Het is daarom vanzelfsprekend dit potentieel zo goed mogelijk te benutten en te streven naar een zo’n hoog mogelijke kwaliteit van tentoonstellingen. De internationale kunstliefhebber moet zo naar Rotterdam te lokken zijn.

Dat is goed voor de bezoekerscijfers van de musea en goed voor de economie van de stad. Koppel deze internationale toptentoonstelling aan andere culturele evenementen, zoals bijvoorbeeld Art Rotterdam, en je creëert meerdere redenen om Rotterdam te bezoeken. Een apart fonds kan een belangrijke bijdrage leveren aan deze doelstelling want het maken van internationale tentoonstellingen is duur en zal in de toekomst alleen maar duurder worden met de stijging van de prijzen voor topwerken op de internationale kunstmarkt.

Toch heb ik nog twee mitsen en maren.

Je zou door deze stelling ten onrechte kunnen denken dat er momenteel geen internationale toptentoonstellingen gemaakt worden in Rotterdam.

Topkunst in Rotterdam

De tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray – Framing Sculpture, die afgelopen februari tijdens Art Rotterdam opende in Boijmans was zo’n tentoonstelling. Terecht door Kunstbeeld uitgeroepen tot beste Nederlandse tentoonstelling van 2014. Het liet sculpturen zien van de drie meesters met een speciale nadruk op hun gewoonte om speciale foto’s te maken van de sculpturen en deze foto’s als autonome kunstwerken te presenteren. En laat dat laatste nou net weer heel actueel zijn bij de huidige generatie kunstenaars.

Of de tentoonstelling The Temptation of A. A. Bronson in Witte de With, mijn persoonlijke favoriet van 2014. A. A. Bronson is de enige overlevende van het in de jaren tachtig door aids getroffen kunstenaarstrio General Idea. Wellicht kent u wel hun iconische AIDS Sculpture, waarbij de vier letters net zo gestapeld zijn als de LOVE-sculpturen van Robbert Indiana uit de jaren zestig. Hiermee de donkere lading van de seksuele revolutie benadrukkend.

Deze A.A. Bronson is een echte “artist artist” en had in Witte de With een geweldige tentoonstelling samengesteld met het werk van zijn bewonderaars. Zoals gezegd; mijn persoonlijke internationale toptentoonstelling van 2013.

Een goed idee is belangrijker dan geld

Mijn tweede ‘maar’ berust op de aanname dat een toptentoonstelling alleen met geld te maken zou zijn. Dat is zeker niet waar.

De twee tentoonstellingen die ik hiervoor noem zijn het bewijs dat een uitstekend idee altijd leidend is. En niet per se geld. In beide gevallen vormde het idee de basis en was de perfecte uitvoering daarvan doorslaggevend voor het niveau. Framing Sculpture zal zeker een dure tentoonstelling zijn geweest – hij werd niet voor niets medegefinancierd door de particuliere Turing Foundation. Maar een prestigieus instituut als Turing heeft de projecten voor het uitzoeken. De reden waarom zij voor Framing Sculpture heeft gekozen was weer; het goede idee. Het beleid van Boijmans voorziet in het aantrekken van internationale toppers. De tentoonstelling was samengesteld door curator Francesco Stocchi, een groot talent. Een zelfde beleid ten aanzien van het aantrekken van buitenlands talent zie je bij Witte de With. Daar heeft de jonge Belgische curator Samuel Saelemakers net zijn eerste tentoonstelling The Part of the Story… samengesteld. 

…en vergeet de marketing niet!

Naast geld en het goede idee is er nog een belangrijk element om de internationale bezoeker te trekken, namelijk: branding! Wim Pijbes weet dit als geen ander – dat maakt hem mede tot zo’n goede museumdirecteur.

Mijns inziens is er op dit terrein nog winst te boeken. Je zou internationaal onder andere via reisgidsen en op verschillende websites de Nederlandse Kunstroute kunnen promoten. Een soort Dutch Art Track die de internationale liefhebber van beeldende kunst naar Nederland een handleiding biedt. Kwestie van samen optrekken en zo de vruchten plukken. Er is bijna geen regio in Europa te vinden die zoveel topkunst centreert als de Randstad. Van het Frans Halsmuseum in Haarlem via Amsterdam en Den Haag naar Rotterdam. En ergens daar tussenin verschijnt ook nog het te openen privémuzeum van Joop van Caldenborgh in Wassenaar. Dit alles in een gebied dat van 100 kilometer in lengte en perfect bereikbaar met het openbaar vervoer.

Het is voor mij simpel. Als Rotterdam dezelfde moeite qua marketing en steun in de musea stopt als het gedaan heeft met de Martkthal, wordt ook dit een internationaal doorslaand succes.

Laat die buitenlandse kunstliefhebbers maar komen!

De Derde Dinsdag reflecteert op ‘De Vijf van Pijbes’ Deze tekst is uitgesproken tijdens de culturele talkshow De Derde Dinsdag. De Derde Dinsdag nodigt de komende afleveringen deskundigen uit om te reageren op één van de stellingen van Wim Pijbes, welke op Vers Beton worden gepubliceerd. De Derde Dinsdag wordt georganiseerd door Kunstblock, samenwerkende kunstinstellingen in het Witte de Withkwartier.

Vanavond, dinsdag 20 januari, is er weer een editie van De Derde Dinsdag. Met o.a. wethouder Adriaan Visser in centrum Witte de With. Meer info, klik hier

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures