Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer
1969-2887
De Gouvernestraat in 1969. Beeld met dank aan stadarchief Rotterdam Beeld door: beeld: Stadsarchief Rotterdam

Sinds 2010 is het karakteristieke pand aan de Gouvernestraat eigendom van de gemeente, die het destijds voor 1 euro van Lantaren Venster kocht. Inmiddels wil zij daar weer vanaf, maar niet zonder voorwaarden: het liefst ziet de gemeente dat het pand zijn culturele bestemming behoudt. Daarom is een selectieprocedure opgestart waarin de invulling van de cultuurfunctie zwaar wordt meegewogen, naast zaken als het financiële bod en de technische haalbaarheid van de plannen.

Een keuze voor continuïteit, want sinds de oplevering in 1909 heeft het pand louter culturele instellingen gehuisvest. Het werd geopend als Ons Huis (lees hier Gyz la Rivieres longread over de roemruchte geschiedenis als centrum voor de ‘bevordering van volksontwikkeling’) en werd na de oorlog in een aantal fases verbouwd tot een filmtheater, dat sinds ’52 de naam Lantaren/Venster draagt.

Tot 31 oktober vorig jaar konden geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen op het pand, waarna alle kandidaten hun plan aan een beoordelingscommissie gepresenteerd hebben. Op 1 februari zou bekend worden aan wie het pand gegund wordt, maar de gemeente meldt dat deze beslissing tot half maart uitgesteld is.

Huis voor Rotterdamse kunsten

In de tussentijd wordt in het pand sinds 2010 gewoon geprogrammeerd, door de tijdelijke huurders van Stichting de Gouvernestraat. Zij zijn ook één van de partijen die een bod hebben uitgebracht op het pand. In de afgelopen vijf jaar heeft de stichting de vier zalen gebruikt om een plek te bieden aan jong Rotterdams talent. Voor het ontwikkelingen, monteren en repeteren van voorstellingen, en vervolgens ook het tonen van de producties, zodat het publiek kan zien wie de nieuwe Rotterdamse makers zijn. Deze functie zou Stichting de Gouvernestraat met de koop van het pand graag verder uitbouwen.

Initiatiefnemer Petter van Raalte: “We willen meer publiek programma toevoegen aan onze programmering. Daarnaast zal de koop veel meer rust brengen. Nu kunnen we nooit verder dan zes maanden vooruit plannen, dat maakt het programmeren heel ingewikkeld.”

Wel heeft Stichting de Gouvernestraat de afgelopen vijf jaar kunnen werken aan de opbouw van een formidabel netwerk aan samenwerkingspartners. Het plan van de Gouvernestraat wordt dan ook gesteund door een groot aantal Rotterdamse instellingen: in Brief aan de gemeenteraad wijzen onder meer Productiehuis Rotterdam, de Schouwburg, het IFFR en nog vele anderen op het gebrek aan voldoende ruimte in Rotterdam voor talent om zich te manifesteren, en bepleiten zij de noodzaak van een plek die de verbinding kan vormen tussen het onderwijs en de bestaande instellingen.

Voor een goedkope exploitatie én het vergroten van de betrokkenheid bij het podium experimenteert de stichting al een tijdje met een ruilmodel. Van Raalte: ‘Drie weken gebruik van de zaal staat gelijk aan drie weken achter de bar, of meehelpen bij de communicatie. Het gebouw kan zo met een minimaal aantal vaste medewerkers gerund worden, aangevuld door manuren van de gebruikers.’

Filmtheater

Een tweede plan zet vooral in op het terugbrengen van film naar de Gouvernestraat. Initiatiefnemers Jan de Vries en Frank Groot, beide met een achtergrond in de filmindustrie, willen van het pand weer een filmtheater maken. De Vries: “We mikken op de betere arthouse, met soms crossovers naar meer mainstream films, en daarnaast een focus op klassieke cinema. Dat laatste wordt nu in Rotterdam namelijk niet structureel vertoond. Een Hollywoodfilm als Inherent Vice zouden we draaien, maar dan bijvoorbeeld gekoppeld aan een programma met klassieke films waardoor P.T. Anderson (de regisseur van de film -red) geïnspireerd is.”

Maar er wordt niet enkel ingezet op film, het moet ook een platform zijn voor partijen uit de stad: de grote zaal blijft beschikbaar voor podiumkunsten, maar ook voor congressen en bijvoorbeeld colleges van partner Willem de Kooning. In de foyer wordt in samenwerking met MESS een pop-uprestaurant ingericht en de kantoren boven worden verhuurd aan bedrijven en zelfstandigen uit de audiovisuele sector. “We hebben tot nu toe vijftien partijen uit de filmindustrie bereid gevonden ruimte te huren. Dat zijn producenten, editors, filmmakers, allemaal Rotterdamse partijen”, aldus De Vries.

Door deze mix van gebruikers moet de Gouvernestraat zeven dagen per week levendig zijn. De Vries: “We zetten in op totaal gebruik van het pand, met een integratie van filmtheater, creatieve werkplek en café-restaurant. Op dit moment is het pand maar drie dagen in de week open. In ons plan zijn er van 9 tot 5 boven mensen aan het werk, die ook van het café en de zalen gebruik kunnen maken. Vanaf 4 uur beginnen de films, en dan is de foyer tot 1 uur ’s nachts open.”

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Sereh Mandias

Sereh Mandias

Na studies wijsbegeerte en bouwkunde laveert Sereh Mandias (1987) in haar werk tussen ontwerp en theorie, met een specifieke interesse voor de totstandkoming van de hedendaagse stad. Ze is werkzaam als docent en coördinator bij de leerstoel Interiors Buildings Cities (faculteit Bouwkunde, TU Delft) en redacteur van podium voor stadscultuur De Dépendance.

Profiel-pagina