Ga naar de inhoud

Het bombardement: leuker kunnen we het niet maken, wel commerciëler — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Op 14 mei organiseert de Rotterdam Running Crew een hardlooptocht langs de brandgrens van Rotterdam. Jelle Simons plaatst vraagtekens bij deze Brandgrensrun. Valt de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog ten prooi aan de commercialisering?

Zouden ze dat in Dresden doen? Een gesponsorde hardloopwedstrijd organiseren langs het gedeelte van de stad dat in 1945 – ten koste van 35.000 doden – werd weggevaagd. Wordt in Japan een zeiltocht georganiseerd tussen Hiroshima en Nagasaki? Om bij de finish de deelnemers te verwelkomen voor een met bedrijfslogo’s beplakte sponsorwand, precies op de plek waar ooit een atoombom viel?

1946_luchtfoto_Aviodrome
Luchtfoto Rotterdam 1946 beeld: Collectie Aviodrome

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam