Paul Sharo is een man met een bril. De koffieondernemer heeft sinds kort zijn intrek genomen in het Hofbogentracé. Ter hoogte van de gekleurde spijlen aan het Ammersooiseplein heeft hij zijn ‘Hoofdkantoor’: een koffiebar annex –branderij.
Wie de zaak bezoekt stapt binnen in een bewust informele setting. Je kunt aan een lage bar gaan zitten bij het keukentje of aan een grote eettafel links van het midden. De achterste helft is de branderij, die geheel zichtbaar is. Het personeel loopt relaxt rond, altijd bereid om een vraag te beantwoorden over koffie, de stad of iets anders willekeurigs. Op de stereo klinkt alternatieve muziek en classic rock – The Stones, AC/DC, het Vlaamse bandje Balthazar. Dit is geen plek waar alleen zogenaamde connaisseurs een kop koffie durven te bestellen. Hier komen Rotterdammers voor wie koffie een belangrijke bijzaak van het leven is. Paul Sharo overziet het allemaal rustig. Onderwijl drinkt hij zijn eigen koffie uit een simpele blauwe mok. Het is een treffend symbool van de mix tussen ambacht en huiselijkheid die hier heerst.
Je bent een man, en je hebt een bril. Een een-tweetje kortom.
Paul Sharo: “Ha, ja. Zo bezien wel. De naam is me een beetje overkomen, hoor. Het was geen bewuste keuze. Ik had hiervoor een restaurant, gedurende een aantal jaar, wat ik later heb verkocht. Ik prepareerde daar vaak de koffie voor het personeel en de jongens in de keuken begonnen dat de ‘man met brilkoffie’ te noemen. Zo is het blijven hangen. Het logo van toen, wat ik zelf heb zitten knippen en –plakken, is ook vrijwel identiek aan het huidige. Het is hooguit wat beter uitgevoerd, haha!”
Dat roept het beeld op van een relaxte ondernemer, die van weinig onder de indruk is. Details zijn toch wel belangrijk?
“Uiteraard. Ik vind de naam nog steeds wel leuk bijvoorbeeld, maar er zitten ook wat haken en ogen aan. Soms denken mensen dat het ludiek bedoeld is, een halve grap. Dan bel ik voor acquisitie en gaan ze direct een beetje lachen. Dan voel je je wel eens niet serieus genomen. ‘Hallo, ik probeer hier wel een zakelijk aanbod te doen!’
“Mensen zeggen verder vaak dat ze mij een geboren ondernemer vinden, maar zelf vind ik dat helemaal niet. Wel heb ik altijd op eigen benen willen gestaan. Maar veel denkwerk is daar niet bij komen kijken. Ik wil het gewoon graag zelf doen, met mijn mensen. Ook deze zaak hebben we eigenhandig verbouwd. Met koffie is het net zo gegaan. Ik snap dingen vaak niet en dan ga ik het zelf uitzoeken.”
Is dit een echt Rotterdamse onderneming?
“Ik doe het voor de stad, met de stad, in de stad. Let wel: het is geen sociaal project. Maar je geeft iets terug aan de plaats waar je inspiratie vandaan haalt. Het gaat heel goed met Rotterdam, maar we kunnen ook overdrijven. We zijn er echt nog niet hoor, ook al staan we bovenaan allerlei lijstjes. Daarom wilde ik graag een koffiebar, want iedere échte stad hoort een goede koffiebar te hebben. En een goede koffiebar is een beleving, iets speciaals.”
Wat maakt volgens jou dan een goede koffiebar?
“Eén. Je bent zeven dagen per week geopend, geen concessies. Twee. Je bent eerder open dan de rest van de stad. Het liefst zou ik om 6 uur ’s ochtends beginnen. Dat is in Rotterdam net wat teveel van het goede, dat kan alleen in een echte wereldstad. En dat zijn we niet. En drie. Een koffiebar is de uitzondering. Wat ik daarmee bedoel is dat een IKEA langs de snelweg moet zitten en een supermarkt centraal in de wijk. Maar een koffiebar moet juist overal kunnen opduiken, zich er tussen wurmen. Daarom zit ik ook hier, op niet het meest prominente stuk van de Hofbogen. Zo maak je het speciaal en heeft de omgeving er ook iets aan.”
Je bent overduidelijk een begeesterd mens. Ben je weleens tegen de grenzen van dat enthousiasme aangelopen?
“Oh, zeker. Man met Bril bestond al toen ik mijn restaurant nog had. Toen werkte ik zeven dagen, 52 weken lang van 6 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts. Dat houd je niet vol he? En voor je relatie is het ook niet al te handig, om het zo maar te zeggen. Toen ik mijn restaurant verkocht ging het direct ook veel beter met Man met Bril. Focus is onontbeerlijk. In Rotterdam gaan de zaken goed, al denk ik wel dat het plafond in zicht aan het komen is. Daarom kijk ik al verder: waar wil ik heen, hoe wil ik groeien?”
Wat is Rotterdam voor ondernemingsstad?
“Tegenwoordig een heel fijne ondernemingsstad. In vergelijking met vijf jaar geleden is er zoveel verbeterd vanuit de gemeente. Een vergunning krijgen, een pop-up starten: dat kan nu allemaal vrij simpel. Dat was destijds nog een crime. Zo moest je ook voor een pop-up verplicht twee aparte toiletingangen hebben, om maar wat te noemen. Idiote regeltjes die nergens toe dienen en alle creativiteit slopen. Dat is gelukkig ten goede gedraaid.”
Wat voor koffiedrinker is de Rotterdammer eigenlijk?
“Een koffiedrinker die niet de makkelijkste is. Een Rotterdammer wil kwaliteit en ook wat risico is geen probleem, maar het moet wel binnen de perken blijven. Dat is een evenwichtsoefening. Zelf ben ik overigens niet anders hoor. Ik wil altijd de koffie blijven proeven, hoe vreemd dat misschien klinkt. Je kunt met tal van fruit aan de haal gaan en noem maar op, maar de bottom line is dat het koffie moet blijven.”
“Dat is soms ook een beetje de moeilijkheid met horecaondernemers. Je bent geen onderwijzer, echt niet. Dus let op hoe ver je wil gaan met je eigen experiment. Horeca is synoniem voor gastvrijheid en daar hoort dus bij dat je goed oplet wat je klanten willen en fijn vinden. Je bedient hen, niet jezelf.”
Tot besluit – wat brengt de toekomst?
“Op korte termijn vlieg ik naar Tanger, Marokko. Daar investeer ik kennis, tijd en geld in een branderij die net is opgezet. Zo houd ik ook het productieproces steeds meer in eigen hand. Ik zit sowieso al geregeld in Midden-Amerika, Indonesië, Afrika. Dat is allemaal investeren in je bedrijf. Verder heb ik de droom om in 2016 drie maanden lang een pop-up in Londen te openen. Inderdaad, een echte wereldstad. Eindelijk, haha!”’
Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.
Nog geen reactie — begin de discussie!