Hoe kwam Rotterdam afgelopen dagen in de media? Over welke onderwerpen raakten we niet uitgepraat? Een overzicht van het Rotterdamse nieuws van afgelopen week.
![Nieuws-Vers-Beton](https://www.versbeton.nl/wp-content/uploads/2015/02/27155028/Nieuws-Vers-Beton.jpg)
Radicalisering en Rotterdam
De media is nog altijd niet uitgepraat over de radicalisering van moslims. Hoe kan het dat in een multiculturele stad als Rotterdam het aantal meldingen van radicalisering zo laag blijven? vraagt de Vlaamse krant De Tijd zich af. Het stuk sluit af met een Rotterdams recept, waarin debat en dialoog, een sterk antiradicaliseringsbeleid en moslims in de politiek enkele belangrijke ingrediënten zijn.
Donderdag waren Rotterdamse filmmaker Abdelkarim El-Fassi en NIDA-voorman Nourdin El Ouali te gast bij De Wereld Draait Door, naar aanleiding van de veelbesproken video die zij afgelopen week de wereld in stuurden. Daarin is te zien is hoe kinderen hun excuses aanbieden voor het terrorisme in de wereld. Het filmpje leidde in DWDD tot een felle discussie tussen El-Fassi en tafelheer Adriaan van Dis.
Ondertussen ging De Limburger langs bij de Rotterdamse docent Halil Karaaslan. Een leerling van school sturen, omdat hij ‘IS is de beste’ op het schoolbord heeft geklad? Geen goede aanpak, vindt Karaaslan. “Dan krijgt hij alleen maar de bevestiging dat hij er niet bij hoort in Nederland. Je drijft hem zo de handen van de ronselaars in. Praat met die jongen, stuur hem niet weg.”
Art Rotterdam, Ronnie Flex en El-Fassi
Art Rotterdam domineerde de stad deze week, en dat ontging ook de kranten niet. Zo vroeg de Volkskrant verzamelaars en handelaren op de kunstbeurs naar de ins en outs van kunst kopen. ‘Beurs zonder poeha voor de fijnproevers’, kopte de recensie van Art Rotterdam in Trouw (****). NRC Handelsblad was minder onder de indruk. “Veel galeries spelen het op safe”, concludeerde de krant.
Ook was er deze week opvallend veel aandacht voor Rotterdamse kunstenaars, muzikanten en andere creatievelingen. Zo ging Nieuwe Revu op stap in Capelle aan den IJssel met rapper Ronnie Flex, interviewde NRC de documentairemaker Abdelkarim El-Fassi en ging Vrij Nederland langs bij stadslandbouwbedrijf Uit Je Eigen Stad in het Merwe-Vierhavensgebied.
En verder…
- De nieuwe APTM-terminal op de Tweede Maasvlakte ontving deze week haar eerste containerschip. De APTM is een unieke containerterminal die zo’n zestig hectare beslaat en bijna volledig gerobotiseerd is.
- Een grote gasexplosie richtte afgelopen zondag een ravage aan in een flat in de wijk Schiebroek. De flat blijft naar verwachting nog maanden onbewoonbaar. Niels Markus sprak voor Trouw met een aantal getroffen bewoners.
- Ahoy haalt nauwelijks nog grote bands en popsterren binnen, maar dat wil niet zeggen dat het gedaan is met de evenementenhal. Met grootschalige sportevenementen, vakbeurzen en terugkerende evenementen als Night of the Proms en North Sea Jazz weet Ahoy nog altijd winst te behalen. In 2016 gaat zelfs een grootschalige verbouwing van start, waarbij er een groot congrescentrum en een nieuwe muziekzaal voor 7000 bezoekers bij komen.
Al 14 reacties — discussieer mee!
Van Dis verlangt naar een reactie uit de islamitische cultuur.
Volgens dit Volkskrantartikel zit dat er helaas niet in…
Er zit een tegenspraak in die hele discussie over afstand nemen:
– enerzijds profileert men zich als groepslid (als moslim, Marokkaan, blijft men kinderen Arabische namen met islamitische betekenis geven, bevestigt men schotelantennes aan balkons etc.)
– anderzijds stelt men niet gedwongen te kunnen worden tot afstand nemen vanwege het feit dat men een autonome persoon zou zijn.
Daar klopt niks van.
“45% of moslimpopulation in Western Europe have a fundamentalistic view on their religion…”, aldus de in het Volkskrantartikel geciteerde Ruud Koopmans. Hier een videootje van hem…
Ooit stelde Tariq Ramadan, dat de moslims opgewonden standjes zijn en dientengevolge zou men zich moeten aanpassen aan hun manier van denken inzake humor. Het typeert een soort kromdenken en dat was ook bij de DWDD het geval. Behoor je door uiterlijk tot een bepaalde sociale groep dan heb je ook enige mate van verantwoordelijkheid voor datgene dat minderheden uit die groep doen.
Ooit werd een goede vriend van mij, van Indonesische afkomst n.a.v. de Molukse treinkaping vooral bij de grens even apart gehouden vanwege zijn uiterlijkheid. En hij begreep…zeurde niet.
Als ik met een Marokkaanse vriendin en haar kinderen winkel, en een moslim fluistert in het Arabisch een Marokkaans meisje van 15 jaar in het oor, omdat ze met mij wandelt, dat ze een hoer is dan mag ik die man opheldering vragen en hij dient zich te verantwoorden t.o.v. van mij en dat meisje, zijn reactie hoe begrijpelijk en discriminatoir ook is schofferend.
Dit soort intolerantie van de soort is verwerpelijk. Als mijn kinderen niet met uw kinderen mogen trouwen vanwege geloof dan mag u mij ter verantwoording roepen. Maar als u uw toestemming er aan verbindt, wanneer ze dan praktiserend moslim zouden moeten worden, dan is er fundamenteels iets verkeerd bij u.
Ooit kwam Henri Salvador met “L’abeille et le Papilion” en Dorus bracht toen het liedje het liedje uit ” de krokus en de hyancinth” toen Nederland geconfronfronteerd werd met de migratie onze mensen uit West-Indië.
Vraagt u het eens op en luister.
Ik kan me de schofterige reactie van NIDA nog herinneren na het ophangen van zwartepiet poppetjes.
Misschien kan iemand even googelen naar het filmpje van Saddam Hoessein, die een doodsbang gegijzeld Australisch jongetje “geruststelt?” (1991)
Van alle ander disctators of ze nu uit het voormalige Oostblok, 20e eeuws Europa of Zuid-Amerka komen zijn plenty foto’s met kinderen voorhanden.
Ik vind overigens vooral die mevrouw, die het over Breivik heeft verschrikkelijk. Van Het Grote Licht uit het Oosten “pedagoog” N.e.Q. had ik niets anders verwacht.
Gezien uw naam ben ik in de veronderstelling dat u een blanke man bent, vergeef mij de aanname als ik het verkeerd zie. Kan ik u de bankencrisis in bepaalde mate kwalijk nemen omdat u tot de “sociale groep” behoort die hier verantwoordelijk voor is? Of het Rotterdamse Hooliganisme? Gelukkig behoort u tot de meerderheid waardoor er sneller nuances worden gemaakt wat betreft vooroordelen. Vervelender wordt het als u tot een minderheid behoort, zoals uw Indonesische vriend, en uw uiterlijke kenmerken worden gereduceerd tot een potentieel probleem. Met als gevolg, aanhoudingen bij de grens, nagekeken worden op straat, wantrouwen van onbekenden, problemen bij solliciteren om er een paar te noemen. Ook ik begrijp dat.
Maar het blijven stelselmatig, irriterende steekjes elke dag weer die aantasten in het menszijn van een persoon. Je krijgt immers structureel een ongegrond vervelender behandeling dan uw gelijke medemens. Zou u dat, net als uw vriend, simpelweg dagelijks slikken en er verder niet over “zeuren”?
Je bedoelt het lynchen van Zwarte Piet? Ja, dat was nogal een domme reactie van Leefbaar op het debat.
Kunnen we alsjeblieft een (€) achter de Blendle linkjes zetten?
We praten toch over de impact, die radicalen binnen een groep hebben op andersdenkenden en de reactie van die andersdenkenden op die groep en in het bijzonder kleine donkergetinte jongetjes ?
.Ik vind dat je als groep dan ook verantwoordelijke bent voor de gedragingen van radicalen. En de vraag je standpunt te bepalen is legaal.
Hiervoor je kind ten tonele te voeren komt me overtrokken voor
Dit heeft overigens niets te maken met tot meerderheid te behoren. Juist democratie houdt in luisteren naar de minderheid om het leven leefbaar te houden.
Maar wat ik niet begrijp is waarom zwartepieten, tirannene en rechts radicalen hiermee te maken hebben
De hr. S. had bijv. ook kunnen verwijzen naar lijfeigenen en horigen, die ten tijde van de anti-slavernij leefden, of meer overleefden. Lijfstraffen waren onvoorstelbaar wreed. Het zou wat meer wederzijds begrip hebben opgeleverd, dunkt me.
Ik ben meer voor de handreiking, geachte hr. S.
Ja, ik ben Nederlander en geboren Rotterdammer, een bleekscheet dus
Zie mij antwoord aan S.
En ja ik zou aanvaarden als het billijk is (zelfreflectie betrachten) en geen vorm van discriminatie tov mij als de “ander”
Wist u dat men 50 jaar geleden geen baan bij V&D en C&A kon krijgen als je niet van roomse huize kwam?
Na het gefriemel van katholieke priesters met minderjarige jochies heb ik mij meteen uitgeschreven bij de R-K kerk. Overweging: ik wil niet bij zo’n club piespeuken horen.
Ik vrees dat het niet begrijp.
Ik ben blij, dat we kennelijk niet op dezelfde golflengte zitten.
Mijn hemel! Daar sta ik dan met uitgestrekte hand.
Gewoon een keer op dezelfde golflengte afstemmen, mijn beste.
Ik heb meer behoefte aan onderbouwde kritiek dan aan scheldkanonades. Het spijt me.
Het spijt