Terwijl Haagse politici langs elkaar heen kletsten over hoe ze drie buitenlandse Islamgeleerden uit Rijswijk konden weren, namen Rotterdamse moslims het heft in eigen handen. Ze eisten hun moskee terug van rijke Arabieren met hun conservatieve agenda. Rachid Benhammou moedigt de opstand aan.

Het gebedshuis met minaretten zo groot als de lichtmasten van de Kuip is de grootste moskee van Nederland. Als ik zondags samen met duizenden andere supporters over de brug naar Feijenoord richting de heilige Kuip loop, ben ik geïmponeerd door de immense en mystieke uitstraling van de Essalam Moskee.
Achter de muren van deze moskee woedt een machtsstrijd. Een paar weken geleden ging het gerucht dat het moskeebestuur de statuten wilde wijzigen. Als gevolg zouden Arabieren er volledig de dienst uit gaan maken. De moskeebezoekers waren de Arabische invloed in het bestuur beu en eisten volgens het AD vorige week dat er binnen twee weken een Rotterdammer aangesteld moet worden. Anders zullen ze de moskee bezetten.
Rijke sjeik
De veranderingen in de statuten zouden zijn ingefluisterd door de Al-Maktoum Foundation uit de Verenigde Arabische Emiraten. Deze instelling is van de rijke Arabische sjeik El-Maktoum die de moskee deels heeft gefinancierd. In ruil hiervoor kreeg de sjeik een aantal vertegenwoordigers in het bestuur. Nu wil hij zijn invloed kennelijk uitbreiden.
Wat betekent die invloed uit het Midden-Oosten nu precies? Via moskeebesturen proberen vreemde mogendheden de Islamitische geloofsgemeenschap in Nederland te beïnvloeden om de door hun voorgestane beleving van het Salafisme over te nemen. Het Salafisme is een conservatieve stroming, geïnspireerd op de begintijd van de Islam.
Ze maken moslims wijs dat ze terug moeten gaan naar de oorsprong, het verleden. Want dat zou de ‘ware’ Islam zijn. Men wil eigenlijk dat de gelovigen terugkeren naar de mentaliteit en beleving van de donkere dagen van de middeleeuwen. Het zijn verleidelijke woorden voor naïeve moslims, ondersteund met vele oliedollars. Ze zijn deels de reden dat de ‘verlichting’ binnen de Islam lang op zich laat wachten.
Doorprikken
Gelukkig hebben de Rotterdamse moskeebezoekers hier doorheen geprikt. Ze pikken het niet meer. Uiteraard hadden ze al tijdens de bouw door moeten hebben dat er niet zoiets bestaat als ‘gratis oliegeld’, er zit altijd wel een addertje onder het gras. Maar beter laat dan nooit.
Ik vind het ook echt stoer wat deze mensen doen. Ze staan op en verzetten zich tegen een machtige tegenstander: de Salafistische mondiale beïnvloeding. De bezoekers eisen op een onvervalst Rotterdamse no-nonsense manier hun moskee terug en dat is niet niks. Dat mag best een keer gezegd worden.
Bedenk dat als je je verzet tegen deze beïnvloeding vanuit het Midden Oosten, je dan al snel het verwijt naar je hoofd krijgt geslingerd ‘de ware Islam’ de rug te keren. Maar uiteindelijk hebben de gelovigen zelf het laatste woord en niet de imam of een rijke oliesjeik.
Power to the people
Moskeeën in Nederland worden al langer gefinancierd door buitenlandse overheden, islamitische organisaties en rijke sjeiks. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan de Rotterdamse Essalam Moskee.
De moskee was sowieso al goed bezig daar op Zuid, met de verschillende initiatieven en debatten die de bezoekers organiseren rondom actuele en maatschappelijke vraagstukken. Ook het feit dat de jonge, goed Nederlands sprekende imam van de moskee, Azzedine Karrat, vaak zinnige dingen preekt, spreekt tot de verbeelding. En nu is er dus de opstand tegen Arabische invloed.
Het wordt tijd dat meer moslims het heft in eigen handen nemen. Als ze iets willen veranderen, dan moeten ze stoppen met klagen en in plaats daarvan zelf met oplossingen komen. Dan moeten ze stoppen met het blijven accepteren van geld uit het Midden Oosten en in plaats daarvan hier in Nederland naar geldbronnen zoeken. Dan moeten ze stoppen met het uitnodigen van geleerden uit het buitenland en in plaats daarvan de in Nederland opgeleide imams een podium geven. De bezoekers van de Essalam Moskee doen het, en dat stemt mij tevreden. Power to the people.
En als die sjeik van de gekkigheid echt niet meer weet wat hij met al zijn geld moet doen: Feyenoord kan nog wel een scorende spits gebruiken…
Ach, laat ook maar.
Al 41 reacties — discussieer mee!
Net voor het slapen gaan.
Oosterijk – trekt zich terecht niets aan van de EU – scherpt de Islamwet aan. Gebert dat bij ons dan moet de Essalam moskee sluiten.
Prof dr. Paul Scheffer UvT en peveda ideoloog stelt: “Het valt niet uit te sluiten dat een grote minderheid, en misschien zelfs een meerderheid, van de moslims in Nederland vindt dat de democratie geen plek heeft in de islam en dat de islam ook niet bij een democratie hoort.”
Daarna tijdens het debat in de Tweede Kamer commissiezaal: Scheffer stelt dat wordt onderschat hoe groot het aandeel moslims is dat een “fundamentalistische uitleg van het geloof aanhoudt met een sterk vijandelijkheidsgevoel.”
Prima. Ik ken ‘m en hij hoeft zijn excuses niet te maken namens zijn politieke club. Een paar anderen wel, maar ik heb niet de hele nacht de tijd om die namen op te schrijven.
Beste Rachid, het salafisme is zeker een conversatieve stroming die absoluut niet is geïnspireerd op de begintijd van de Islam, maar op geleerden van de afgelopen 200 jaar zoals ibn baz, uthaymeen, albani en ibn taymiyah.
Deze mensen laten andere mensen denken dat zij de Sa7abah volgen maar volgen zelf een verkeerde domme stroming die afdwaalt van de echte Ahlu Sunnah wa el jama3a.
wat is de significantie van deze zin?
“Ook het feit dat de jonge, goed Nederlands sprekende imam van de moskee, Azzedine Karrat, vaak zinnige dingen preekt, spreekt tot de verbeelding.”
Het maakt mij alleen maar nieuwsgierig naar wát hij zegt….
In mijn relatief geringe contacten met Marokkanen zijn mij altijd 2 dingen opgevallen
1. Onder geen voorwaarde wilde men de politieke en geestelijke macht overdragen aan de ” Arabier” en bij doorvragen ontdekte ik, dat de oorzaak de Arabische overheersingen de reden was. Door de eeuwen heen was dat een zeer wrede overheersing was. Zelfs op bepaalde punten vergelijkbaar met het lijfeigenschap bij ons van vóór 1863.
2. De Jodenhaat wordt alom in de M.O.-landen binnen families gepropageerd. En als ik naar grond vroeg en stelde ” wanneer bent u voor het laatst benadeeld door een al dan niet westerse Jood ?” dan bleef men het antwoord schuldig en bleek, dat men zich laat leiden door het verre verleden en sommige machthebbers in het M.O. De machthebbers aldaar hebben er gewoon baat bij, dat die haat blijft bestaan al was het alleen maar om de aandacht van van zichzelf af te leiden.
Ik ben daarom erg gelukkig met die actie van die Rotterdamse moslims, die in deze context niet genoeg aandacht kunnen krijgen…positieve aandacht wel te verstaan
Beste Pim,
Deze jonge imam probeert bijvoorbeeld, sinds hij daar is aangesteld, voornamelijk de jeugd te behoeden voor radicalisme Zo heeft hij het vaak in zijn preken gehad over het gevaar van IS, dat men niet al te emotioneel moet reageren op gebeurtenissen elders op de wereld, etc…
Je zou haast denken dat het contact met zijn jonge achterban de steun van de actualiteit nodig heeft. Ik heb de overtuiging dat het wijzen op het ‘gevaar’ van ISIL niet bijdraagt aan een andere kijk of een antwoord is op de problemen die deze jongeren dagelijks ondervinden. Onze samenleving biedt in die zin een grotere uitdaging voor hen waar de moskee alleen geen oplossing voor kan bieden. Er op voor staan dat jonge imams hier wel aan kunnen bijdragen vergt mijns inziens toch veel meer openlojke samenwerking met de sociale netwerken. En dat moet ook vanuit de gehele samenleving aangespoort worden. Daarin schuilt, zichtbaar, een mogelijke basis voor conflict. Maar het is het vermijden ervan dat de zaak telkens vooruit schuift. We hebben daarom een duidelijkere maatschappijvisie nodig waar jongeren van alle gezindten zich bij kunnen aansluiten. Gek genoeg zijn we als ‘Westerse Natie’, zoals we ons graag benoemen niet zo ver. Ik ken landen waar dit wel is. Kijk maar naar de US. Een gek genoeg…. Maar ja….
Het is natuurlijk ,openlijke samenwerking’ en ‘En gek genoeg…..’
En ‘aangespoord’. pfffffff
Nou, ik heb eens een preek van hem beluisterd. Over al-Aqsa. Ik werd er niet vrolijk van. Erg oplossingsgericht was het verhaal niet.
Overigens is die preek voor een kwart in het Arabisch. Ik kreeg nou niet de indruk dat daar de olijftak werd aangereikt.
wat mijn betreft kan de oplossing nooit sec binnen de eigen gemeenschap gevonden worden. Je merkt altijd dat er erg veel ‘bonding’ is en weinig bridging. Sociale cohesie op religieuze gronden binnen de brede maatschappij is wat mij betreft altijd een utopie.
Ehhh, ‘Wat mij betreft…’
Nog wat pareltjes uit Azzedine’s preken:
Over de rol van een moeder:
– haar kinderen dienen altijd voor te gaan. Boven werk, zo stelt hij.
– zij dient een ondersteunend “middel” (sic) te zijn voor haar man.
De rol van de vader:
– De vader is hoofd van het gezin.
– De vader heeft als enig voorbeeld Mohammed. En Mohammed’s metgezellen en de vrome voorgangers die na hem zijn gekomen.
Hij predikt gelukkig ook nog barmhartigheid en genade (voor vrouw en kind) maar wat dat dan inhoud…
Een vader mag niet slaan, maar daarna krabbelt hij toch wel wat terug als hij de soera’s aanhaalt waarin staat dat dat wel mag. Daar moeten z’n toehoorders zelf maar over gaan lezen. Gemiste kans!
Als ik blij moet zijn met zo’n imam, dan toch maar niet.
Niet zo kinderachtig r.m.n. Hij vertelt dat onthoofden, verkrachten, levend verbranden etc. eigenlijk niet goed is!
Een verlichte geest!
Waarom moeten we hier interesse in hebben?
De oud gereformeerde kerk heeft een andere dominee en de PKN kerk op de Oudedijk ook. Van de RK kerken weet ik het niet of er andere priesters zijn. Wil ik ook niet weten , is een zaak voor de gelovigen zelf.
Vanwaar die onbescheidenheid te denken dat we in Rotterdam allemaal willen weten, dat er één Rotterdammer in het bestuur van een moskee moet komen?
Ik hoop dat hier een reactie op komt.
Maakt mij ook geen hol uit. Maar als het wordt gebracht als een oplossing voor een sociaal-cultureel probleem wordt ik nieuwsgierig. Moet wel erg innovatief zijn…..
“Ze staan op en verzetten zich tegen een machtige tegenstander: de Salafistische mondiale beïnvloedingIk vind het ook echt stoer wat deze mensen doen. Ze staan op en verzetten zich tegen een machtige tegenstander: de Salafistische mondiale beïnvloeding. De bezoekers eisen op een onvervalst Rotterdamse no-nonsense manier hun moskee terug en dat is niet niks.”
Heeft de politiek al gereageerd ? Hoe staat NIDA hierin of de PvdA. Ik neem aan dat het voornamelijk hun achterban betreft.
60 % van de moslims in Europa wil terug naar de oorsprong van de Islam (onderzoek Ruud Koopmans)
Dus nu komt er één representant van die 40% die dat niet vindt en dan is het haleluja?
NIDA is zondagmiddag al door de papierversnipperaar gegaan en de peveda is boos, omdat nu ook de Turken weggelopen zijn.
We?..we? U..niet ik. Ik zou bijna zeggen monsieur l’ Arrogance.
Het valt me op dat een aantal figuren op deze site niet verder komen dan het niveau van destijds “Ben je bang voor mij” – site.
Veel herrie, weinig wol.
Als u de RS. bent, die ik vermoed dat u bent dan zie ik u slechts als een “volger” geen leidende kracht; anders zouden er bruggen gebouwd worden ipv kinderlijk negatieve opmerkingen plaatsen en de aandacht van het geheel afleiden en positieve ontwikkelingen afkraken..
uw huidige leidsman GW is dan dacht ik agnost…geen vlees of vis. Helaas waar
Och jongens, het is weer een warm bad van constructieve meningen hier op Vers Beton! Mag die jongen ook eens iets vinden? En als je het niet de moeite waard vindt om te lezen, dan lees je iets anders. Ik heb laatst gelezen dat er wereldwijd netwerk van computers bestaat waarop zo veel informatie staat dat een mens het in één leven niet uit krijgt. Men noemt dit de Interwebs. Neem er eens een kijkje, zou ik zeggen, het schijnt fascinerend te wezen.
Laat ik nou eens aannemen dat er in die moskee ook minder prettige dingen worden gezegd of gedacht, maar dat er ook iets positiefs gebeurt. Rachid moedigt het positieve aan, en krijgt een emmer stront over zich heen omdat hij kennelijk onvoldoende afstand neemt. Flauw.
De eerstvolgende keer dat ik iemand op de basisschool van mijn kind een spelfout zie maken, steek ik het gebouw in de fik, met de kinders er nog in. Je moet fouten immers keihard afstraffen, anders leren ze het nooit.
Wie kaatst moet de bal verwachten. Vind het wel meevallen met die enorme emmer stront. Nergens wordt gescholden en ik lees alleen meningen en argumenten.
Over bruggen bouwen. Gebeurt op dit moment overal in de stad (gesprekken) en ik bemoei me er niet mee, omdat ik zeer slechte ervaringen heb. Daarnaast heb ik geen zin in scheldkannonades van “goedmensen”
a. Op die gesprekken zie je altijd dezelfde mensen. Bij gesprek op de Wolfert moest de burgemeester sommige islamofielen rechts passeren.
b. Tijdens de Islamdebatten in 2004 kwamen de moslims in onze stad met de meest radicale iman op de proppen: Homo’s varkens, afvalligen dood etc.
c. Toen moslim wethouder Kaya (GL) macht kreeg, benoemde hij Tariq Ramadan als “bruggenbouwer” Bleek later innige banden met Iran te hebben en ook homo’s te vervloeken.
d. Een brug moet twee fundamenten hebben. Als een van die fundamenten ontbreekt kan je er beter niet over gaan lopen. Islam
betekent “onderwerping”. Dat geldt ook voor jou John Vol. In het Nederlands zeggen we : buigen of barsten” Niet de mentaliteit om bruggen te bouwen.
e. In geen enkel Islamitisch land worden bruggen naar minderheden gebouwd. Ze worden keihard gediscrimineerd. Dat doen wij uiteraard niet, maar hopelijk weten we waar we aan toe zijn.
f. Mijn leerlingen zeiden. Dat wij moskeëen mogen bouwen en eigen scholen kunnen hebben, betekent dat jullie het met ons eens zijn. Onderwerpen dus.
Hopelijk komt er nu in de Essalam moskee een zwaluw die zomer brengt, maar ik zie het niet gebeuren, ook omdat al bij de oprichting allerlei ruzies en problemen waren.
“als je het niet de moeite waard vindt om te lezen, dan lees je iets anders.”
O ja! En hoe kom ik er achter of ik het “niet de moeite vind”? Opdat ik iets anders kan gaan lezen?
Helaas nemen veel te veel mensen jou ‘raad’ ter harte: Hoeveel ‘dood aan Rushdie’ roepende mensen zullen “de Duivelsverzen” gelezen hebben? En hoeveel demonstranten die omkwamen bij rellen zullen de cartoons hebben gezien?
Heel, heel erg weinig. “Ik hoef ze niet te zien/te lezen om te weten dat ik er tegen ben.” (Zelf gehoord toen ik er eens wat Arabieren op aansprak)
Ik vond de preken van Azzedine dan ook zeer de moeite waard: Ik heb nou zelf gehoord wat daar gepreekt wordt.
En als die sjeik van de gekkigheid echt niet meer weet wat hij met al zijn geld moet doen: Feyenoord kan nog wel een scorende spits gebruiken…
Klopt!
Voetbal is ontstaan toen moslims onderweg naar Amerika (Erdogan) zich aan boord verveelden. Ze hadden uiteraard netten en kokosnoten aan boord en gingen kokosnoten in netjes gooien en schoppen; dat was het eerste begin (dus ook uitvinders handbal!)
Toen ze later het vliegtuig uitvonden (tentoonstelling 1001 etc.) markeerden ze de randen van de start-landingsbaan weer met kokosnoten en zagen dat het schoppen op een vlak terrein beter gaat dan op een deinende schuit.
Als je de grondleggers ben van de moderne wiskunde, architectuur,
astrologie etc. (tentoonstelling 1001) dan is het een kleine stap naar voetballen.
Proest!
Jij kan wel geinig uit de hoek komen, Ronald. Met jouw permissie.
Je stipt echter de gemiddelde onwetendheid van veel burgers aan. Aan beide zijden van het spectrum, wel te verstaan. De wijze waaop het populisme hiermee omgaat maakt de zaak er niet beter op. En ga nu niet ontkennen dat het een verleiderlijk paradigma is. Enfin, daarom ben ik niet zo gecharmeerd van het benoemen van mogelijke tekortkomingen van processen die gedoemd zijn te mislukken. Maar daar heb je dan in alternatief wel weer andere processen tegenover nodig anders zitten we straks met een zooitje ongeregeld.
En straks zitten we creationisten te bespreken….
Mee eens @Marcel. Ik vind de bijdrage van Rachid al een verademing vergeleken met de leugens en het gejammer op Vers Beton van de fundamentalistische NIDA-broeders en zusters.
Rachid laat precies dat geluid horen wat NIDA jokt te zijn. Vandaar de oorverdovende stilte uit die hoek? Offtopic ; maar heb je buitenhof gezien? Debat met prof Koopmans nav fundamentalisme. Uitspraak Ouali : “Tuurlijk ben ik tegen de doodstraf voor ongelovigen, maar om dit aan de islam te koppelen is te simpel. Er spelen ook historische en geopolitieke oorzaken mee”. Met andere woorden : het feit dat een substantiële groep moslims in onze samenleving de doodstraf voor ongelovigen wil invoeren, komt vooral door het westen zelf en heeft niets met de islam te maken!????
Nog bizarder is dat volgens Ouali een open democratische samenleving hier maar tegen moet kunnen,. Amerika heeft immers ook de doodstraf!
Zet dit af tegen de gepeperde uitspraken over ZP en GAZA en de uitspraak dat Ouali zijn islamitische waardes ( kent geen onderscheid tussen politiek en religie) boven de Nederlandse rechtstaat en haar grondwet stelt. Dan kan er toch wel op z’n minst geconcludeerd worden dat het salafisme niet alleen de dienst in de moskee wil gaan uitmaken, maar ook aan haar opmars binnen de Rotterdamse politiek bezig is. Ik hoop dat er meer jongens zoals Rachid hier tegen in opstand komen.
Beste Ronald,
Het stuk gaat voornamelijk over een, in mijn ogen, positieve ontwikkeling binnen deze gemeenschap. Namelijk dat de bezoekers van de moskee zich verzetten tegen Salafistische beinvloeding van buitenaf. En dat men moet ophouden met het accepteren van buitenlandse invloed door bv geld aan te nemen of islamgeleerden uit te nodigen. En aan een positieve ontwikkelingen mag gerust wat aandacht geschonken worden.
PS: het valt inderdaad reuze mee met die emmer stront.. 🙂
Ach, weet je Rachid; ik help je het hopen.
Bij die enquetes van Joop Koopmans, die Quali wel becommentarieerde, maar niet gelezen had, * is wel sprake van een flinke meerderheid fanatici, maar ook een substantieel deel “gematigden”
Die moeten inderdaad steun krijgen, maar mijn glas – door ervaring zeer achterdochtig geworden – is altijd half leeg en mijn steun zal averechts werken. Dus steunen zal ik zeker niet doen en ik blijf mijn wantrouwen onderbouwd uiten.
Ik denk wel dat we in de toekomst de schapen en de rammen, het kaf en het koren moeten scheiden. Dat kan alleen geïnitieerd worden vanuit de “gematigden” wiens levenswijze veel meer onder druk staat dan de mijne. Ik ben het dus voor 100% met mijn burgermeester eens.
Goed trouwens dat je reageert.
* Volgens Koopmans zelf nadat Quali opmerkte dat bij het onderzoek de kriteria geschiedenis en geopolitiek niet waren meegenomen. Buitenhof 22-02-15
Weinigen weten dat Koopmans zelf ook verbijsterd is over de uitslagen. Fijn dat wetenschap voor hem preveleert boven policolor wishfull thinking. Jammer, dat zowel hij als Wittenman zoveel erbarmen hadden met het Grote Licht uit het Oosten, hun nonverbale expressie “sprak” boekdelen.
De Essalam moskee moet het dus zeker niet van hem en zijn aanhang hebben!
Men zou wat minder de kop in het zand en meer hand in eigen boezem moeten steken. Deze onderzoeksresultaten moet je serieus nemen en aan de hand daarvan daadwerkelijke oplossingen bedenken. Niet in de verdediging blijven steken. Aanpakken, daar waar nodig, maar dan zul je eerst accepteren en bevestigen dat er problemen zijn. Zolang die gedachte niet breed gedragen wordt binnen de gemeenschap, de politiek en binnen de samenleving, blijf je dus hangen in de fase van pappen en nat houden. En daarom sta ik ook 100 % achter de burgemeester.
Sörensen je bent een verbitterde persoon, die overal en alleen kritiek levert. Ga je verbale diarree lekker ergens anders uitstorten.
Ik vind het een goed column en ben er helemaal mee eens dat mensen die Arabieren uit het M.O. moeten boycotten.
Het is soms handig om een beetje filosofisch tegen deze discussie aan te kijken. Angst leidt tot woede, woede leidt tot haat. Haat leidt tot lijden. Lijden maakt kwade krachten los.
Een beetje Sun Tzu helpt. Het is maar een klein boekje.
Als je boos reageert kun je nooit begrepen worden.
Als je je woede richt op een ander sta je zelf in beeld.
@Mike
Dit al gezien? Waarschuwing: héél eng filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=iYyN1I5IF8E
Sörensen je bent een verbitterde persoon, die overal en alleen kritiek levert. Ga je verbale diarree lekker ergens anders uitstorten.
Het randje, maar toch mijn stelling 1 vind ik.
Goed boekje Pim. Mooi toepasselijk citaat!
Ik wil niet vooruit lopen, maar ik ben er zeker van dat de beleidsbepalende politici (incl. Aboutaleb) zullen het opnemen voor de rijke Arabische sjeik El-Maktoum. Anders zal er veel handelsbelangen in gevaar komen! Met hetzelfde argumentatie hebben die sjeiks eerder greep op de religieuze zaken van de moslims in Nederland (en elders) gekregen, waarna veel is fout gegaan.
Het zou mooi zijn als die opstandige moskeegangers hun protest voortzetten en niet langzaam zwijgen onder druk van Nederlandse politici als belangenbehartigers van sjeik El-Maktoum of andere slafisten uit Verenigde Arabische Emiraten.
Wat de Nederlandse overheid niet doet, doen die moslims zelf wel; uit de buitenlandse invloeden stappen.
Beste Nass,
Klopt wat je zegt. Maar de mensen waar we het over hebben doen anderen geloven dat het is geinspireerd op de begintijd. De truc is vaak om het leven van de profeet erbij te halen om bepaalde zaken te legitimeren.
Ik zie hier vaak de term “gematigden” langskomen. Begrijp ik het goed, dat als je de Islam niet toepast zoals bedoeld, maar er een westers sausje over giet, je bij de gematigde Islam hoort en anders een salafist bent? Wat een kul weer al die stempels. Alhamdulilah ben ik een Moslim!
Maar ik bemoei niet …
Wat een misleidend stuk, zoals het gros van de artikelen over deze kwestie.
“De moskee was sowieso al goed bezig daar op Zuid, met de verschillende initiatieven en debatten die de bezoekers organiseren rondom actuele en maatschappelijke vraagstukken. Ook het feit dat de jonge, goed Nederlands sprekende imam van de moskee, Azzedine Karrat, vaak zinnige dingen preekt, spreekt tot de verbeelding.”
Dit was niet ondanks, maar juist dankzij het beleid van de geldschieters en de medewerkers die dit soort activiteiten organiseerden. De zwartmakerij van deze ‘opiniemakers’ heeft alles te maken met een oud bestuur en een (familie en kennissen)kliekje daar omheen dat meer zeggenschap en vooral zelf meer geld wil. Deze mensen zijn zelf niet capabel om vanuit de moskee maatschappelijk betrokken initiatieven te organiseren. Dit alles in combinatie met racisme, omdat degene die het voor het zeggen hebben in de moskee niet van dezelfde berg in Marokko komen als zijzelf. Zij willen er een suffe moskee van maken: beetje bidden, oudere mannen die thee drinken en wegwezen. Niks voor jongeren en vrouwen, met weinig tot geen maatschappelijke betekenis.