Ga naar de inhoud

Permanente kermis aan de Maas — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het wordt permanent kermis aan de Maas, met de komst van Speelstad Rotterdam naar het voormalige AVR-terrein. Past de nieuwkomer op die plek en dreigt er geen tweede Zuidplein te ontstaan? Myrta Otten liep mee met bedenker en spraakmakende ontwikkelaar Hennie van der Most.

Één van de eerste uitstapjes van mijn pasgeboren dochter was enkele weken geleden naar de oude afvalverwerkingsfabriek in onze wijk Charlois. Naar alle waarschijnlijkheid viert ze hier over een paar jaar haar kinderfeestje. Op de plek van de in onbruik geraakte vuilverbander moet in 2017 een heus pretpark verrijzen, Speelstad Rotterdam.

Zelf groeide ik op onder de rook van de AVR-vuilverbrander. Als de wind de ‘goede’ richting op stond, drong de afvalwalm (gemengd met de weeïge lucht van de Meneba-fabriek) m’n neus binnen. In de toekomst zullen de pretparkgeluiden van Speelstad Rotterdam onze kant op waaien.

Ondernemer Hennie van der Most presenteerde onlangs zijn plannen voor de afgedankte fabriek aan bewoners. Het voormalig industrieterrein moet een plek worden waar de bewoners van Rotterdam-Zuid trots op zijn. Die bewoners mochten een kijkje nemen achter de rozenschermen, die de bouwplaats nu nog uit het zicht houden.

Niemand minder dan Hennie van der Most himself leidde de groepen geïnteresseerden door de bouwput heen, onderwijl enthousiast vertellend van zijn plannen. “Ik doe het niet voor het geld, ik vind het een uitdaging.”

Platform

Architect Jos Donkersloot van Westland Company Architecture tekende voor het ontwerp van het park. Meest in het oog springt het 1,2 hectare grote platform op palen dat aan de oude fabriek wordt gebouwd. Daarop is onder andere plek voor een reuzenrad, botsauto’s en een achtbaan. Het platform wordt voorzien van een kleurige rand, passend bij de kleurige attracties. Zo vormt het met de toestellen, aldus de Welstandscommisie in november 2014, “een kleurige wereld, ingeklemd tussen bestaande gebouwen”.

Kijkend naar het ontwerp lijken pretpark en industriële omgeving inderdaad een contrast en de oude fabriek een excuus om het complex ook voor ‘indoor speeltuin’ te laten doorgaan. Terwijl het merendeel van de attracties buiten staat. Tekenend is dat in het voorlopige ontwerp de onderkant van de fabrieksgevel wordt geopend om het platform te laten doorlopen in de fabriek. De oorspronkelijke kolommen die zodoende zichtbaar worden, krijgen een verhullende bekleding. “Het complex moet geen gevangenis lijken”, licht Van der Most toe.

Parkeren aan de Maas

Daar waar fabrieksomgeving en pretpark niet naadloos in elkaar overgaan, is wel gedacht aan de verbinding tussen pretpark en water. Zo moet het openen van de fabrieksgevel ervoor zorgen dat je vanaf het begin van het park zichtlijnen hebt tot het water. Aan de waterkant worden tergelijkertijd de plinten van de voormalige kantoren transparant gemaakt, zodat ook deze gebouwen het zicht op het water niet ontnemen. De Maas moet op die manier een belangrijk onderdeel van de belevenis van het park worden, de publiekstoegankelijkheid van de kade helemaal in lijn met de ambitie van de dienst Stadsontwikkeling. (Van der Most nam al de tijdelijke voetgangersbrug van Cruise Port Rotterdam over. Bezoekers hebben daarom vanaf de geplande aanlegplaats voor watertaxi’s een mooie entree tot het park).

Het niveauverschil dat overal wordt aangebracht lost ook direct een deel van het dreigende parkeerprobleem op. Bijna het gehele maaiveld van het park is gereserveerd voor auto’s. Niet vreemd als je bedenkt dat er minstens 200.000 bezoekers per jaar worden verwacht uit Rotterdam en omstreken.

In de voormalige fabriek zelf, ook wel ‘De Kathedraal’ genoemd, komen binnenattracties zoals een kleine draaimolen en springkussens. Dat is passen en meten want door het hoge, maar relatief ondiepe pand lopen tal van stalen constructiebalken. Van der Most: “Het is een hele klus dat slopen”.

Van der Most heeft al een plan liggen om een vierhonderd meter lange glijbaan in de hal te plaatsen. Ook voor de karakterestieke oude schoorstenen van de vuilverbander heeft hij een plannetje. Iedere avond een lichtshow vanaf de schoorsteentop zou zomaar eens goede reclame zijn, aldus de enthousiaste ondernemer.

Permanente kermis

Niet iedereen is zo enthousiast als Van der Most zelf. Zo is de Commissie Welstand niet helemaal te spreken over het openen van de karakteristieke ‘aluminium’ gevel en voornamelijk Katendrechtse omwonenden vrezen overlast. Maar de meeste bewoners op de bijeenkomst lijken blij met de komst van het pretpark. Er wordt zelfs al gevraagd naar de prijs van een toegangskaartje. Dat moet goedkoop worden. Bezoekers (gemikt wordt op gezinnen met kinderen tussen de 4 en 14 jaar) betalen vervolgens per attractie. Een soort permanente kermis-constructie dus.

De vraag is wat dit alles voor Rotterdam-Zuid gaat betekenen. Van de Most laat niet na om te benadrukken dat hij graag wil dat de bewoners van Rotterdam-Zuid zich verheugen op de komst van zijn Speelstad. “Ik heb er geen belang bij dat jullie last hebben. Ik wil zorgen dat jullie ook blij zijn.” Wordt Speelstad Rotterdam een plek waar de bewoners trots op gaan zijn of wordt het meer een soort tweede Zuidplein? Katalysator voor parkeerdruk in de omliggende wijk en een permanente hangplek voor verveelde jeugd? De toekomst zal het uitwijzen. Maar, zoals de overenthousiaste voorzitter van de bewonersorganisatie Oud-Charlois de kritische omwonenden voorhoudt, alles beter dan een vuilverbrander.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Wat als we het concept van een Nationaal Park loslaten op de stad?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Mark Cridge, directeur van de National Park City London Foundation, weet: ook steden kunnen ecologisch extreem divers zijn. Dus waarom zouden zij niet het predikaat Nationaal Park verdienen? Teun van den Ende sprak Cridge over opnieuw verbinden met de natuur en de belangen van gemeenschappen daarbij.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures