Jaap Rozema reageert op de kantel-aflevering van Tegenlicht. Volgens hem worden veel kantelinitiatieven per abuis voor een transitie versleten.
Kantelt Nederland? Rotterdam? Afgelopen zondag, in een aflevering van Tegenlicht, opperde hoogleraar Jan Rotmans van de Erasmus Universiteit het idee dat we aan de vooravond van een ‘nieuwe’ economie staan. Rotmans bestudeert transities, allesomvattende omwentelingen van ons dagelijks bestaan. Zoals hij zelf stelt: geen tijdperk van verandering, maar verandering van tijdperk.

Al 6 reacties — discussieer mee!
Het -is- ook een religie. Zoals communisme en socialisme uiteindelijk leidden tot bijna religieuze en verstarde wereldbeelden.
Zoals feitelijk iedere hype, waarmee de goedgelovige bevolking een rad voor ogen gedraaid wordt. Het is in dit geval gewoon een nieuwe jas voor het inmiddels wat oudere (en verouderde) wereldbeeld van het neoliberalisme. De nieuwe jas oogt aantrekkelijker dan de “ieder voor zich en god voor ons allen” uitstraling van de vorige jas. Veel wordt ook verhuld door de haast onwereldse vrolijkheid en opgewektheid van de nieuwe zeloten die er achteraan hobbelen, de koffiebareigenaars en de superzaadverkopers.
Maar het blijft leeg gewauwel om te maskeren dat er maar twee doelen zijn: zelfverrijking en het uitroeien van de zwaksten.
Ik noem Rotmans een tijwisselaar
zie hier:
Zulke lieden verdienen een boterham met het benoemen van verschijnselen en de suggestie van controle.
Als de technologie verandert dan heeft dat invloed op de inrichting van de samenleving.
Voor het eerst leven veel mensen in overvloed waar altijd schaarste was. Dan is het niet verwonderlijk dat onnodige spullen worden gekocht: hebben is hebben. Maar na één generatie realiseert men zich dat het handiger is om weinig gebruikte apparaten als hogedrukspuiten met je buren te delen. Zulke dingen gebeuren vanzelf, ondanks geleerde filosofische beschouwingen.
Prima stuk! Wat mij ook zo opvalt aan die ‘kantelaars’ en mensen rondom Rotmans; het lijkt wel een religie. Compleet met drogredenaties, overversimping en de wens om de wereld mooier te laten lijken dan hij werkelijk is.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Staan we heel erg ver weg van de echte maatschappij.
Klinkt als tekstboek kapitalisme joh!
Dit stuk is, sorry, semantisch gekissebis. Kip of ei. Is kanteling een ‘product’ van de huidige orde? Of een radicale breuk met diezelfde orde?
Boeien.
Waar Rotmans – volgens mij – op wijst is een gelijk opgaan van verandering in technologie (meer kansen voor het individu), economie (meer nadruk op duurzaamheid) en denken (meer ruimte voor vertrouwen versus wantrouwen). Natuurlijk is dat een idealistisch geïnspireerde voorstelling van zaken, door sommigen hier zelfs negatief bestempeld als ‘een religie’. Fair enough.
Maar de wérkelijk interessante vraag is natuurlijk: dwingt ons huidige tijdperk wel of niet tot idealisme? Tot een radicale keuze voor ‘een nieuwe wereld’? Of is tastenderwijs voort modderen met het huidige syteem te verkiezen?
Rotmans is kiest ogenschijnlijk voor optie één. En draagt daar m.i. goede argumenten voor aan.