Is Rotterdam gebaat bij meer Bijbelse normen en waarden? Dat vraagt Vers Beton zich af ter voorbereiding op aflevering 2 van Vers Geluid, het radioprogramma voor de dwarsdenkende Rotterdammer. Komende woensdag is namelijk Jan Schippers te gast, Rotterdammer en directeur van het wetenschappelijk bureau van de SGP. Wat vind jij
De denktank van de SGP, de Guido de Brès-Stichting, vraagt onder leiding van Jan Schippers vanuit Rotterdam aandacht voor ‘cruciale Bijbelse waarden’ in politiek en samenleving. Tijdens Vers Geluid vertelt Schippers daarom wat Bijbels geïnspireerde politiek te bieden heeft voor Rotterdam.
Vers Geluid wordt gemaakt en gepresenteerd door Marco Visscher (chef curator Tegengeluid) en Inge Janse (redacteur Vers Beton). Celeste Boddaert verzorgt de straatinterviews over het thema, terwijl Vincent Cardinaal de wekelijkse column verzorgt. Het programma wordt uitgezonden door OPEN Rotterdam op woensdag tussen 19 en 21 uur.
Bijbelse wetten
Graag horen we van tevoren van jou als Vers Beton-bezoeker hoe jij over dit onderwerp denkt. Hiervoor plaatsen we een stelling waarop je kunt reageren, waarna we jouw reactie mogelijk gebruiken in de uitzending.
De stelling van deze week luidt als volgt:
“Rotterdam wordt veel vreedzamer en veiliger als we onze wetten baseren op de bijbel.”
OPEN Rotterdam is te beluisteren via 93.9 FM en de livestream op de website, waar de uitzendingen later in het online archief terug te vinden zijn. Vers Geluid wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Rotterdam.
Al 29 reacties — discussieer mee!
Deze hele discussie lijkt me zinloos, omdat ons hele waarden en normen systeem is gebaseerd op de Bijbel.
In de Verlichting is ons geloof – het Christendom – door wasmachine van de ratio gehaald.
Vrijheid, gelijkheid en broederschap zijn direct uit – met name – het Nieuwe Testament te halen. Zelfs atheïsten en agnosten hebben zich laten leiden door die waarden en normen, die uiteindelijk hebben geleid tot onze wetboeken. Ook de Universele Rechten van de Mens hebben een duidelijke lijn naar het Nieuwe Testament. Vandaar ook dat de federatie van Islamitische landen (daar is het I woord weer) die rechten niet erkent en een eigen Cairo – verklaring heeft opgesteld, gebaseerd op de Sharia, waarin duidelijk onderscheid maakt tussen “waardevolle gelovigen” en “waardeloze ongelovigen”
De opmerking van ene uiensoep die policolor de islam tussen de andere monotheïsmen zet, is dus absoluut onjuist. Niet goed voorbereid dus, niet ingelezen en ja, ik ben en blijf schoolmeester.
Dat iemand anders mijn commentaar op haar/hem zich aantrekt? Ach: wie de schoen past trekke hem aan! Inderdaad lezen is soms moeilijk.
Hoi Ronald,
Ik ben niet geneigd om zomaar met je stelling in te stemmen. Het zou voorbij gaan aan wat Grotius, Locke, Hobbes, Rousseau en Montesquieu hebben opgetekend.
Daarnaast ken ik ook een ander benadering van een sociaal contract. Wellicht ken jij dat ook:
”Voor het zedelijk en lichamelijk welzijn van een volk is noodig een krachtig staatsbestuur, zelfrespect van de natie, tucht, orde, solidariteit van alle bevolkingsklassen en het voorgaan van het algemeen (nationaal) belang boven het groepsbelang en van het groepsbelang boven het persoonlijk belang”
Daar zie ik teveel verschijnselen van. Laatst nog op een bungalowpark.
Nee, de hele actuele discussie vergt enig dieper inzicht in het verschijnsel.
Deze is wel leuk:
http://www.theatlantic.com/features/archive/2015/02/what-isis-really-wants/384980/
Hoi Pim
Wat is het referentiekader van de door jou genoemde filosofen?
Uiteraard naast de Bijbel de Klassieke beschaving.
Plato geeft heel duidelijk zijn visie hoe hij denkt dat een staat bestuurd moet worden. De trendsetter! Daarna volgen velen.
Toch zijn Bijbel en Klassieke beschaving via.o.a. Paulus ook verbonden!
Ik denk dat ondoenlijk is om bij iedere wet aan te geven : deze is voor 100% bijbels en deze is voor 100% klassiek. Wel denk ik dat de teneur, die uit onze wetgeving spreekt, het beschermen van het individu tegen de staatsmacht vooral klassiek is en de bescherming en de ondersteuning van de zwakkeren vooral bijbels is. Maar niet voor 100% dus.
Nou, je zou in de huidige tijdsspanne kunnen zeggen dat onze rechtsstaat nu niet echt opkomt voor de rechten en vrijheden van het individu. Alhoewel men er alle schijn van wil geven.
Maar een ethisch referentiekader o.i.d.? Maar nu moet ik dan wel even koffie gaan drinken…
Dat is de invloed van teveel Broederschap en te weinig Vrijheid oftewel socialisme.
is dus veroorzaakt door politieke keuzes.
De samenvatting van de 10 geboden: “God liefhebben boven alles en jouw naaste als jezelf” lijkt mij voor alle mensen, wel of niet christelijk, duidelijk in haar boodschap. Waar oprechte liefde is, is de mens niet meer alleen gericht op het eigen ik, maar denken we ook om de ander. Dat dit zal leiden tot een vreedzame samenleving waarin iedereen zich veilig kan voelen, moge duidelijk zijn!
ja,
want de 10 geboden die ik heb meegekregen uit Gods woord zijn min of meer ook in de wetten van Nederland overgenomen. en als die geboden zouden worden nageleefd zou de samenleving er een stuk beter uit zien
Mvg,
Bertine van Vliet
Wat een non-discussie. Je ziet toch wel dat partijen die zich op basis van geloof organiseren vet in de minderheid zijn in 010? En dan nog wel op basis van de SGP-visie op de bijbel, met hun halve zetel in de Rotterdamse gemeenteraad.
Natuurlijk zal het dan heel vreedzaam worden. Immers is dan iedereen die masturbeert, een cheeseburger, bloed, of vet eet (of überhaupt niet koosjer eet), homoseksueel is, geen christen is, of zelfs alleen maar werkt op de Sabbat, die zijn dan allemaal ter dood veroordeeld. Dat ruimt lekker op!
Vergeet vooral vreemdgaan niet.
Wellicht sluit deze hele discussie vanuit de confessionele gemeenschap aan bij de opkomst van het idee om ook de sharia te willen invoeren voor de islamitische gemeenschap. Maar ik hoor nu John Locke, Hugo de Groot en Immanuel Kant en nog een stelletje filosofen enorm veel toeren in hun graf maken.
Best te begrijpen hoor. Dat er sprake is van enig nihilisme in onze samenleving valt niet te ontkennen. En dan grijpt men weer de kans. Vanuit religies of levensovertuigingen. (Wanneer hebben we dat al eerder meegemaakt…) De vraag is dus wíe het wil.
Dan zal het wat duidelijker worden. We hebben nu een sociaal contract. Ik zou zeggen, afblijven met je poten for the time being.
Wetten volgens de bijbel zullen naastenliefde en respect voor het leven bevorderen. Dat is alles beter dan mensen stimuleren egoïstisch te zijn wat liberale partijen promoten. Als iedereen alleen maar zijn eigen belang nastreeft, krijgen we sowieso oorlog. Elkaar helpen en samen problemen oplossen bevordert daarentegen de vrede in Rotterdam!
Overigens ben ik van mening dat iedereen wel het recht heeft om een eigen mening er op na te houden. Uiteraard sta ik vierkant achter onze Grondwet. Ik ben daarom nog steeds van mening dat Carthago volledig met de grond gelijkgemaakt moet worden.
Oh, en Alle Menschen werden Brüder uiteindelijk. Maar die is niet van Bach. Die toch meer van de Verlossing enzo….
de huidige regelgeving in Nederland sluit reeds merendeel aan op de levenswijze van het christendom, de islam en het jodendom. Daarbij zijn deze geschriften op ethische gronden al vrij universeel en zie ik niet in waarom we dat verder zouden moeten uitdiepen.
Voor zover in de Bijbel enige aandacht wordt geschonken aan ‘wetgeving’ (kwestie van interpretatie, anders heb ik iets anders op school geleerd) wil ik er in mee gaan dat de huidige wetgeving qua effect een beetje naar de kant van het dienen van de mammon gaat waarover Thomas van A. ook zijn ideeën had. Althans in het maken van enig onderscheid en voor zover ook in die tijd men werkelijk mededogen voor iedereen had……
Dus. Persoonlijk heb ik het niet zo op deze exercitie op rechtsfilosofische gronden. Zijn we al sinds Plato mee bezig, tôch?
Afijn, ik hoor nog steeds al die graven zoemen…..
En bovendien, in Rotterdam mot je gewoon je muil houwe!
DE BIJBEL ALS LEIDDRAAD
Er zijn een tig aantal godsdiensten en alle gelovigen daarvan hangen de idee aan dat hun Opperwezen onfeilbaar is. Hij schept dan ook de mens in zijn hoedanigheid van de Onfeilbare.
En nu menen die aanhangers, dat er mensen zijn , Zijn eigen scheppingen dus, die anders denken en dus gedood moeten worden. M.a.w. Ze geven hiermee aan, dat hun Opperwezen feitelijk feilbaar is.
Anders gezegd:
1. Het Opperwezen is onfeilbaar en dan blijf je met je poten van zijn schepping de mens in alle verschijningsvormen af,of 2. hij is feilbaar en staat het je vrij dat vermeende Opperwezen te ontkennen en indien nodig te bekritiseren.
En nou zijn er in het verleden een paar machtswellustelingen geweest, die een hiërarchisch systeem hebben uitgedacht om zelf macht (controle) te kunnen uitoefenen ten koste van de ander bijv. de vrije liberaal tov de sociale mens. Als media werden en worden de kerk/moskeestructuren misbruikt om om die controle ook geestelijk te kunnen uitoefenen.
Het geeft de gelovige weer macht en dus komt de SGP op het idee, dat precies de sharia een vorm is, die ze zelf ook graag weer terug zouden willen zien. Terug naar de Hoekse en Kabeljauwse twisten; of naar de soennitische en sjiitische tribal wars
Het zal de SGP geen goed doen terug te willen naar de Wet van de Woestijn.
Zou prettig zijn als deelnemers aan een polemiek zich even zouden verdiepen in het onderwerp.
De wet gebaseerd op de islam is de sharia. Die gaat uit van het ongelijkheidsprincipe. Ongelovigen zijn minder dan gelovigen voor de wet vrouwen zijn minder dan mannen voor de wet.
Sluit onze regelgeving daarbij aan? Zelfs de tien geboden geven geen onderscheid aan of het moet voor vreemdgangers zijn!
Het spijt me maar volgens mij was de vraagstelling:
” Rotterdam wordt veel vreedzamer en veiliger als we onze wetten baseren op de Bijbel”
Of je nu een onderworpene, zoals de islamist. bent of een kind van God , zoals de christen is niet relevant, dunkt me.
Het is wel zinvol correlaties te zien in het streven naar macht.
Nederland wordt straks bij wijze van spreke weer een domineesland
Ik ben het dus ook oneens met de stelling. Compris?
Het zou ook enigzins beleefd zijn om niet bijdehand te doen. Spreek voor uzelf en ik kan heel goed een artikel lezen.
En als u zich ongemakkelijk voelt als het niet over de islam gaat is dat uw probleem.
Ik krijg de indruk, dat iedereen langs elkaar zit te lullen. So be it.
Zoek het maar uit. En dit is al de tweede keer. Gegroet
Doe niet zo zielig. Wie is iedereen?
Oh ik snap het nu:
Ik had moeten schrijven:
Beste R. Sörensen,
Het zou ook enigzins beleefd zijn om niet bijdehand te doen. Spreek voor uzelf en ik kan heel goed een artikel lezen.
En als u zich ongemakkelijk voelt als het niet over de islam gaat is dat uw probleem.
Maar als u de R. sörensen bent die ik voor ogen heb, begrijp uw reactie wel.
Dit was de tweede keer, dat ene hr. R. Sörensen iets ongebreidelds de groep ingooide. Uw laatste zinsnede opende mijn ogen. Give it a second chance. Excuses, dat ik eea onjuist interpreteerde.
Geeft niet. Dank voor je reactie.
“Rotterdam wordt veel vreedzamer en veiliger als we onze wetten baseren op de bijbel.”
Nee. De bijbel is geen vreedzaam boek, en veilig is het er ook al helemaal niet in.
Je eigen zoon offeren om je eigen fouten goed te maken (nl.: Jezus aan het kruis laten nagelen vanwege die appel) is echt een HEEL slecht levensmotto.
Mooi, maar ik hou het bij Mattheus 7:1-12. da’s genoeg bijbels advies voor mij. En als atheist denk ik over de rest anders….