De Nieuwe Binnenweg was vroeger vuil en versleten maar is nu één van de smaakmakers van de Rotterdamse binnenstad. Wouter Veldhuis waarschuwt op Archined echter voor een te eenzijdige focus op Arts, Boutiques & Cafe’s.
Het artikel is een bundeling van conclusies van het programma Streetwise van de Rotterdamse academie van Bouwkunst, waarin de straat als sociale ruimte onderzocht wordt.
Initiatiefnemer Veldhuis is enthousiast over de ontwikkeling die de Binnenweg doorgemaakt heeft: ‘de Nieuwe Binnenweg is vakkundig opgeknapt, zowel het vastgoed als de openbare ruimte. Kleine details, die een stadstraat leesbaar en aantrekkelijk maken, zijn gerealiseerd’. Maar, zo stelt hij, de stadstraat is een kwetsbaar ecosysteem. ‘En een straat kan net zo makkelijk te succesvol worden, waardoor de grote internationale investeerders de lokale ondernemers wegdrukken.’
Om de Nieuwe Binnenweg een glorieuze toekomst te geven zou de gemeente analoog aan de Londense high streets volgens Veldhuis niet alleen op Arts, Boutiques & Cafe’s moeten inzetten, maar juist het economisch potentieel van de straat aan moeten spreken. Als voorbeeld dient Watt Nou, een verlichtingswinkel die gekoppeld is aan een aantal webshops, met achter de schermen tien werknemers die werken aan productie en distributie. Veldhuis: ‘Het is essentieel dat de gemeente haar verantwoordelijkheid voor de publieke zaak neemt en verkent hoe deze nieuwe economie zich kan nestelen op de Nieuwe Binnenweg en voldoende bewegingsruimte houdt voor toekomstige groei.’
Nog geen reactie — begin de discussie!