Ga naar de inhoud

BREEK: Voorlopig geen nieuw poppodium, alle plannen ontoereikend

Deze week zou de gemeente Rotterdam bekend maken welke van elf initiatieven voor een nieuw poppodium tot een shortlist van drie zouden gaan behoren. Naar nu blijkt is dat er geen één. 

De gemeente stelt dat geen van de 11 ingediende plannen toereikend is. En dus wordt er voorlopig helemaal niets gesteund of van subsidie voorzien. De Rotterdamse Raad voor Kunst & Cultuur zou dwars zijn gaan liggen, zo melden meerdere bronnen. Volgens hen zou geen enkel plan ‘levensvatbaar’ zijn.

Een aantal kandidaten die plannen inleverden laten weten ‘flabbergasted’ en ’totaal verrast’ te zijn. Ook worden de wenkbrauwen gefronst bij het feit dat de indieners van de plannen niet zijn uitgenodigd voor de bekendmaking van het nieuws deze middag.

Om 15 uur geeft de gemeente een persconferentie. Later meer.

UPDATE Bevestiging van het bovenstaande – de RRKC heeft wethouder Visser onomwonden geadviseerd geen van de elf plannen te honoreren en de procedure te beëindigen. ‘Op basis van het advies van de RRKC vindt het College het risico op tegenvallend programma en tegenvallende resultaten te groot. Daarom heeft het College besloten geen tweede fase in te gaan. Deze tweede fase was bedoeld om één of meerder initiatiefnemers de ruimte te geven om hun plan verder uit te werken en om aanvullend onderzoek te doen.’

Wethouder Visser: ‘Ik heb veel waardering voor het getoonde initiatief en de energie in de sector. In aanloop naar het volgende Cultuurplan gaan we ons beraden op de lange termijn ambities op het gebied van popmuziek. Daarbij nemen we uiteraard de aandachtspunten uit het advies van de RRKC mee. Er komt een vervolggesprek met de RRKC en ik wil nog van gedachten wisselen met de sector over de toekomst van pop, zoals we ook andere instellingen laten meewerken aan de uitgangspunten voor het nieuwe Cultuurplan.’

Al 8 reacties — discussieer mee!

  • wellicht dat de bestaande podia in rotterdam betere resultaten kunnen boeken. verder vind ik persoonlijk dat subsidies niet bedoeld zouden moeten zijn om dergelijke initiatieven te steunen. Waar vraag naar is, komen mensen op af en wil men best voor betalen.

  • Mocht u willen lachen/huilen: alle plannen worden in deze pdf besproken. Er zitten hilarische conclusies bij, soms bijna neigend naar de oliebollentest van het AD. Aanrader.

    Wat hoogtepunten:

    Waterfront: “Het plan voor S.U.R. bevat geen overtuigende inhoudelijke visie. ”

    Tropicana: “Daarnaast is onduidelijk hoe het hergebruik van de black box in zijn werk gaat. Dat onderdeel van het plan is essentieel, maar niet uitgewerkt.”

    Paard van Troje: “(er wordt) geen concreet voorstel gedaan voor een popinitiatief in Rotterdam.”

    O13: “Er is nog geen beoogde locatie en een begroting voor de locatie ontbreekt daardoor ook. ”

    Muziekfabriek: “Het plan getuigt van te weinig artistieke visie voor een poppodium met een brede programmering. ”

    Luxor: ” De trackrecord van de betrokkenen overtuigt niet en er is geen sprake van worteling in de Rotterdamse popsector”

    Katoenveem: “Het plan is niet duidelijk over wat voor en hoeveel concerten er geprogrammeerd gaan worden.”

    Empire: “De toename van het aantal concerten van 40 naar 80 in 2015/2016 en 280 in 2020 is weinig realistisch.”

    De Doelen: “Het plan getuigt niet van een visie op popprogrammering, het leunt op de programmering van partijen aan wie de zaal verhuurd wordt. ”

    Cell: “Een ander punt van zorg is de nabijheid van omwonenden en het hotel. “

  • Ik vraag me af of dit het falen is van de RRKC als uitvoerende partij of dat de gemeente Rotterdam (lees de wethouder) een slechte uitvraag gedaan heeft (wat wel meevalt gelet op de lijst van criteria die gesteld werden aan de RRKC).
    Hoe kan het vandaag de dag dat een gemeente als Rotterdam (laten we het gemakshalve even een bedrijf noemen want dat is het toch wel met zijn omvang) een uitvraag doet namens de gemeenschap (blijkbaar was/is er een culturele behoefte in de vorm van poppodia) en dat dit resulteert in deze, voor menige cultureel betrokken persoon en instelling in een behoorlijke deceptie.

    Sinds een kleine twee jaar wordt door de gemeente Rotterdam het begrip ‘Best Value Procurement (wat volgens de definitie zou moeten resulteren is betere inkoop ook door kleinere aanbieders)’ gepropageerd als de beste vorm om te komen als het gaat om inkoop van producten en diensten. Volgens mij was de vraag van de gemeente redelijk helder: doe ons een poppodia op basis van gestelde criteria.

    Wat schetst de verbazing? De RRKC keurt alles af met argumenten als ‘niet goed onderbouwd etc…’. Misschien hebben ze gelijk maar was de uitvraag die aan de potentiële poptent bouwers gesteld was te vaag? Mijn inziens niet.

    Op welke wijze is de beoordeling van de RRKC tot stand gekozen? Zou je als orgaan in R’dam niet juist hoor en wederhoor moeten toepassen? Laten we eerlijk zijn, waar mensen met passie ergens aan werken gaan wel eens ‘dingen’ mis. Worden zaken nog wel eens qua realisme uit het oog verloren. ‘He, de sky is the limit denken we dan’. Juist een orgaan als de RRKC zou mijn inziens de toetsing van de gepresenteerde plannen moeten doen middels dialoog. Spreek met de passie volle mensen… luister… beargumenteer wat er wel en niet goed is… geef ruimte om zaken te verbeteren en zo te komen met een verbeterd voorstel…..

    Heeft de procedure nu dan niets opgeleverd? Jazeker wel… decepties en gesneuvelde dromen bij de mensen die er met passie aan gewerkt hebben … en geen poppodia.

    What do you care? Ik heb niets met poppodia… maar wel met de stad R’dam en de ontwikkeling er van. Volgens mij is er hier behoorlijk gefaald. De gemeente had hier actief het voortouw kunnen nemen.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam