Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Rotterdam heeft ‘t!

Vers Beton voorziet u van een wekelijkse portie prikkelende gespreksstof, zo vlak voor de vrijmibo. Stuurvrouwe Yvonne Rijpers waarschuwt voor Amsterdamse toestanden in de Rotterdamse toeristenindustrie.

 

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui beeld: Nina Fernande

Rotterdam stond vorige week op zijn kop. Madonna zou hier een appartement hebben gekocht (hét penthouse van de Rotterdam) om zo dichter bij haar ‘Rotterdamse toyboy’ te zijn. Gekte alom, want de Queen of Pop in je stad, beter wordt het haast niet, ja toch? Het zou de kers op de taart zijn, die de afgelopen jaren in de oven is gebakken en er vorig jaar eindelijk uit mocht: Rotterdam doet er toe! We hebben het Calimero-complex van ons afgeworpen en staan genietend in de wereldwijde spotlights. We zijn te vinden op de lijst van de beste alternatieve stedentrips van the Guardian; en op nummer 10 in de lijst ’52 places to go in 2014’ van de New York Times. Daarnaast worden we op allerlei internationale fora geroemd om onze architectuur en ‘liveability’. Wie had dat ooit gedacht? Ik in ieder geval niet toen ik in 1999 hierheen verhuisde.

Het toerisme neemt zienderogen toe. Ik kijk al bijna niet meer op van groepjes mensen met rolkoffertjes in mijn rustige straat en vind het al bijna normaal dat ik niet meer aan buitenlandse kennissen hoef uit te leggen dat Rotterdam niet een verbastering is van Amsterdam. Echter, tot op welke hoogte is het succes van een (binnen)stad ook echt goed voor de stadsbewoner? Wanneer veranderen de rolkoffertjes van grappig in overlast en de architectuurliefhebbers van leuk in vervelende yuppen? In hoeverre is stijging van vastgoedwaarde wenselijk en hoe verhoudt zich dat tot het inkomensverloop en de economische kracht van de gemiddelde Rotterdammer?

En… in hoeverre is er in een succesvolle en aantrekkelijke stad nog ruimte voor experiment, nieuwe dingen en schoppen tegen de gevestigde orde? Met torenhoge huurprijzen en continue ruimteschaarste, zoals op veel plekken in Amsterdam, wordt dat lastig…

We boffen: Amsterdam was ons voor, dus we hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden. Wat we wel kunnen doen (altijd leuk voor de Rotterdammers) is naar Amsterdam kijken hoe het NIET moet op sommige gebieden. En het dan beter doen, volgens de wet van de remmende voorsprong.

Dus: laten we inderdaad het succes en het bloeien van Rotterdam omarmen, maar, laten we ook een kritische blik behouden en voorkomen dat we straks een ingezonden brief van Sjarel Ex krijgen over de teloorgang van onze stad.

Naast inzetten op mooie architectuur, een levendige binnenstad, shopping en cultuur, óók de vrijplaatsen voor experimenten koesteren, óók de creatieve ondernemers en – in veel gevallen –aanjagers van nieuwe ontwikkelingen (zoals Schieblock) binnen het centrum houden. Zodat we niet alleen een visitekaartje zijn voor de (buitenlandse) toerist, maar vooral voor onszelf.

Laten we ons nu dus goed bezinnen op de waarde van Rotterdam voor en door Rotterdammers en die koesteren. En dan ook keuzes maken, die ons misschien niet nog hoger op de wereldlijstjes stuwen, maar die er wel voor zorgen dat de Rotterdammers zich senang blijven voelen in hun stad en de bezoekers met trots tegemoet treden. Want ‘liveability’ is het allerbelangrijkst voor degenen die hier ook echt wonen, niet voor de vluchtige toerist of een popkoningin die een pied-à-terre zoekt.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • “Nog meer vloeibaar gas in de Rotterdamse haven? Dacht het niet”

    • Haven

    De Rotterdamse bedrijven Vopak en Gasunie willen hun LNG-terminal Gate uitbreiden. Waanzin, betoogt Leo van Kampenhout van Fossielvrij NL in dit opiniestuk. “Dit project tegenhouden kan, maar daar hebben we de creatieve kracht van Rotterdammers voor nodig.”

  • Waarom je in Rotterdam nog steeds plastic flesjes zonder statiegeld kunt kopen

    • Economie en ondernemerschap

    In de kleine supermarkten én tussen het zwerfafval vind je in Rotterdam nog plastic flesjes zonder statiegeldlogo. Opvallend, want sinds 1 juli 2021 geldt in Nederland een statiegeldplicht. De Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft, maar na twee jaar zijn er nog steeds overtreders. Hoe kan dat?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam