Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Zwarte schaap op wielen in de Zwart Janstraat

Stuurvrouwe Katinka Buters waagt zich op de fiets niet meer in de Zwart Janstraat. De fietser is er het zwarte schaap in een kudde op wielen, die maar door dendert. En dat mag wel eens stoppen.

Fietsen in Rotterdam is praktisch, maar niet altijd een pretje. Vooral niet in de Zwart Janstraat, een drukbezochte winkelstraat in het Oude Noorden.

Heel vaak gaat het daar net goed op de fiets. Tot die ene doodklap op 17 februari. Een 20-jarige Française werd doodgereden door een vuilniswagen, die haar overduidelijk niet gezien had. De chauffeur reed bovendien tegen het verkeer in vanuit de 1e Pijnackerstraat naar de Zwart Janstraat. Dat er maar één slachtoffer viel, is een klein wonder: de vrouw, een au pair, had net de kinderen naar school gebracht.

Is het nu eindelijk duidelijk dat in deze smalle, drukke straat geen plek is voor auto’s en fietsers van beide kanten? Niet zelden ben ik hier gesneden, geschept, uitgescholden. Er wordt vaak gevaarlijk gereden en volop dubbel geparkeerd. Inmiddels fiets ik al jaren ergens anders naartoe voor mijn boodschappen. Bevriende gezinnen uit de buurt bedenken zich twee keer voor ze zich met kinderen achterop of met kinderfietsjes in deze heksenketel begeven. De bakfietsers uit het aanpalende Liskwartier zie je al helemaal niet.

De winkeliers willen tweerichtingsverkeer omdat ze bang zijn om klanten te verliezen. Geachte winkelier, dan heb ik nieuws: de klant op de fiets bent u zo kwijt. Beste gemeente: graag eenrichtingsverkeer en fietspaden, dan fietsen wij met onze portemonnees misschien weer richting Zwart Janstraat.

Thomas Roskam, voorzitter van de gebiedscommissie Noord, meldt in een interview met Cineac Noord: “Dit is in principe geen onveilige straat. Natuurlijk triest dat dit ongeluk gebeurd is, voor alle partijen.”

Ja, vooral de dode partij. In principe.

Al 9 reacties — discussieer mee!

  • Ik heb het inmiddels opgegeven om me aan de verkeersregels te houden op de Zwartjan. Door rood rijden, tegen het verkeer in, met een ruime boog over links inhalen, nog even die BMW afsnijden voor de bocht, kom maar op. Ik vermoed dat iedereen die daar vaker rijdt dat ook heeft opgegeven, waarmee dan meteen ook het gevaar is verklaard. Wat mij betreft is de beste oplossing om de marginale winkelnering op de Zwartjan weg te halen. Iets dat zich volgens natuurlijke selectie al aardig voltrekt, nu nog het besef dat dat voor iedereen het beste is…

  • Helemaal eens. Gevaarlijke straat voor fietsers. Ook erger ik mij aan die rare bobbels op elk kruispunt: zij weerhouden automobilisten niet, of nauwelijks, er plank-gas overheen te sjezen. Overstekende fietsers daarentegen, moeten die bulten echt bedwingen. Zonder gele trui vergt het een flinke inspanning om zo’n obstakel te beklimmen. Ik haal soms net de top niet. Op zo’n moment belemmer je het doorgaand verkeer.

  • Komende vanaf de Crooswijksestraat heb ik twee optie’s om het Oude Noorden in te gaan. Ik kan de Zaagmolenstraat nemen of ik kan Noordmolenstraat/Zwartjanstraat nemen.
    Ik neem beide zeer regelmatig, maar wissel wel vaak af. De Zaagmolenstraat is eigenlijk voor een fietser op dit moment niet te doen en te gevaarlijk. Je hebt een kleine strook om te fietsen tussen de geparkeerde auto’s en de tram baan. Hoe vaak heb ik het al niet gehad dat er ineens een autodeur openging op het moment ik aan kwam fietsen? Te vaak! Auto’s die met volle snelheid door de straat racen en jouw als fietser aan de kant duwen. De tram die je passeert en daardoor een nog kleinere strook om te fietsen overhoudt. Elke keer als ik op de Zaagmolenstraat fiets ben ik me er bewust van dat er elk moment iets zou kunnen gebeuren. Als autorijder vind ik die straat ook te smal voor het drukke verkeer wat er door heen moet.

    De Noordmolenstraat/Zwartjanstraat is een ander verhaal. Het gedeelte Noordmolenstraat is te smal en auto’s racen daar nog met volle snelheid door heen. Ook moet er gewoon een parkeerstrook tussen uit, dan parkeren mensen de auto maar ergens anders. Het Zwartjanstraat gedeelte is te onoverzichtelijk, en ook hier word te hard gereden.
    Ik vind het in dit gedeelte voornamelijk ook liggen aan de mensen die er rijden en gebruik van maken. Die straat heeft ook nog een last van jongeren die het leuk vinden om rondjes te rijden door de straat om op te vallen. Er word ONWIJS veel dubbel geparkeerd; niemand houdt zich in die straat aan de regels.

  • De beste oplossing is eenrichtingsverkeer met aan een kant een parkeerstrook.
    Aan de andere kant een dubbel ,afgescheiden fietspad.
    Als je dat aan de parkeerkant legt kun je er donder op zeggen dat auto’s daar dubbel gaan parkeren.
    Er zijn hobbels is soorten en maten, maar een korte hoge drempel op de rijbaan doet wonderen.
    Als je daar te hard overheen gaat wordt je gelanceerd.
    Op het fietspad heb je daar geen last van.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam