Ga naar de inhoud

Het geld zit in de crowd — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In 2014 werd er in Rotterdam 2,3 miljoen euro bij elkaar gecrowdfund: een verdubbeling ten opzichte van 2013. Steeds meer Rotterdammers halen dus geld voor hun projecten op zonder tussenkomst van een bank. Hoe ziet de Rotterdamse crowdfunding-scene eruit?

Het gaat beter met de Rotterdamse economie – althans, er is geen sprake meer van krimp. In het laatste kwartaal van 2014 kende de stad een groei van 1 procent, blijkt uit de onlangs verschenen Economische Verkenning Rotterdam (EVR). Ondanks dit bescheiden groeicijfer zijn de voorspellingen van ING en Rabobank voor 2015 opmerkelijk positief. In een rapport worden de aantrekkende particuliere consumptie en de toename van het aantal toeristen naar Rotterdam aangehaald als stuwende krachten achter een doorzettende groei. Maar er is een derde factor die de economie prikkelt: crowdfunding. Welke Rotterdamse ondernemers kiezen ervoor om hun ideeën op deze manier te financieren, en waarom? Vers Beton interviewde Gijsbert Koren, medeoprichter van crowdfunding-adviesbureau Douw&Koren en sprak een aantal Rotterdamse pioniers op het gebied van crowdfunding om daarachter te komen.

Crowdfunding
Crowdfunding is een economische factor van betekenis beeld: Rachel Sender

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Een interessant verhaal.
    Wat ik echter mis, is, dat de gemiddelde kandidaat, die volgens zeggen ” het gat in de markt” heeft gevonden in de praktijk niet beschikt over zgn. kengetallen van zijn totaalmarkt en zijn daarin te ontwikkelen marktaandeel.
    En echt met een beetje rekenen en met opzoeken kom je heel ver in het vaststellen, of je levensvatbaar bent.
    Bijv. Je wilt varkensvlees exporteren naar Marokko en een ieder zal je voor gek verklaren. Niets is minder waar, want de Koran staat ingeval van schaarste toe varkensvlees te nuttigen, maar je mag er geen gewoonte van maken.
    Dan kan je denken aan medicinale voorschriften of noodrantsoenen, als ze mekaar weer eens de pan inhakken, of als smaakmaker bij shoarma, of de in hun ogen zgn. andersdenkenden, die het wel pruimen en gek genoeg gezond zijn en blijven, of gekke koeienziektes. Het vlees is minder rood, dus je wordt er minder agressief van (medisch advies).
    Nou, en dan tel je al die groepen eens op, vertaal je het in kgs per hoofd en dan ligt daar jou levensvatbare markt.
    OK.Je zit in een grijs circuit tegen het zwarte aan, maar…..
    Leer zo eens denken voor je je vraag bij crowdfunding neerlegt.
    Onder ons:
    Niet aan 020 laten lezen, want die gabbers hebben geen idee hoe een “maak” industrie van de grond moet worden gebracht, daar hebben wij alleen het karakter voor.

    Succes

  • Interessant stuk. Ik vind crowdfunding heel sympathiek, maar 2,3 miljoen is eigenlijk niks, daar is nog een lange weg te gaan.

    Michiel Werkman heeft het op Follow the Money (http://www.ftm.nl/column/mkb-financiering-kantelt-maar-banken-bepalen-nog-altijd-de-koers/) niet over pizza-financiering, maar over gestapelde financiering, vooral om aan te geven dat de positie van de bank vaak fundamenteel anders is dan die van een crowdfunder.

    Als een innovatieve startup 500.000 euro’s nodig heeft en daarvan 150k ‘uit de crowd’ weet te halen, trekt dat wellicht de bank over de streep om de resterende 350k te financieren. Maar de bank zal daarvoor vaak dezelfde zekerheden eisen (privé ook meetekenen, onderpand leveren etc) die ze anders voor die 500k had geëist. De mensen die de 150k gecrowdfund hebben lopen op die manier veel meer risico dan de bank. Is niet per se een probleem, als je je maar bewust bent van dat risico.
    Maar zolang crowdfunding (ik ga even een tikje chargeren hoor) vooral door banken ingezet wordt om risico’s te verkleinen, zal het heel moeilijk worden om van die 2,3 miljoen echt substantieel meer te maken.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures