Ga naar de inhoud

Laat de Rotterdamse fietser het lekker zelf uitzoeken — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Back To The Future had ongelijk. We hebben geen vliegende auto’s gekregen, maar zetten juist een stap terug in de tijd: we stappen weer de fiets op. Anno 2015 staat de oerdegelijke traditie meer dan ooit op de Rotterdamse kaart. Het aantal fietsers is in Rotterdam de afgelopen tien jaar – op een tienduizendje na – verdubbeld. Vers Beton schrijft over het fietsklimaat in Rotterdam en wat we kunnen leren van andere steden. We hoeven het wiel immers niet opnieuw uit te vinden.

 

Tien jaar geleden stapten er 40.000 Rotterdammers per dag op de fiets. Mede door het hogere aantal inwoners in de binnenstad zijn dat er nu 70.000 per dag. Rotterdam wil dat aantal laten groeien en heeft de ambitie in 2018 een ‘fietsstad’ (pdf) te zijn. Arminius, AIR en deBuren (BE) organiseren daarom deze dinsdag een Stadsgesprek, om te zoeken naar een antwoord op een vraag die nog niet vastomlijnd blijkt te zijn. Martin Guit, senior adviseur mobiliteit van de gemeente Rotterdam: “Wat een fietsstad eigenlijk is? Goede vraag. Rotterdam is het in ieder geval nog niet en wil het wel worden. De fiets wint terrein en wij willen daarop inspelen met een fietsplan.”

 

Fiets
Fiets in Rotterdam beeld: Rosanne Dubbeld

Al 28 reacties — discussieer mee!

  • Als niet rotterdammer rijd ik zelf vaak tot hartje centrum alwaar je de auto onder het nieuwe cs kan stallen. Vele miljoenen kost zon garage vele miljoenen levert het waarschijnlijk ook weer op. De automobilist betaald en bouwt zo zijn eigen paradijs. Ik geloof wel in het alternatieve automobilistenvervoer, heb zelf een vouwfiets, maar erken ook de beperkingen van de ijzeren paarden in de lage landen. De tramsporen, gebrek aan actieradius voor interstedelijk vervoer. Toen ik in moskou woonde werkte mijn vouwfiets hand in hand met de metro. Ik kwam op die manier overal. In dat opzicht zouden fietstunnels of betere metrosystemen het combinatievervoer aantrekkelijker kunnen maken, ahhhh en nog een tip! In moskou rijden alle treinen met -40C gewoon door waardoor je binnen 1uur overal in de metropool kan zijn. Die betrouwbaarheid en snelheid van het systeem maakt het ov in combinatie met de (vouw)fiets een goed alternatief voor filerijdende auto’s

  • Fietsers op de stoep, tegen het verkeer in, door rood licht, zonder verlichting. Toe maar, jongens. Maar 53 km. per uur met de auto of je vuilniszak verkeerd aanbieden levert meteen een fikse boete op. Waarom is anarchie slechts voorbehouden aan fietsers?

  • En omdat R’dam zo’n beetje de vieste lucht heeft van Europa, weg met die vieze tweetact-brommertjes. Alle brommers en scooters verplicht elektrisch graag. Desnoods een opkoopregeling en subsidie op elektrische brommers, maar ze moeten weg.

  • https://vimeo.com/76207227

    Deze film over Groningen als fietsstad is zeker een aanrader; in Groningen zijn niet ‘aanpassingen’ gedaan om het voor fietser ‘comfortabeler en veiliger’ te maken, maar er is al decenia actief fietsbeleid. Zo zijn (auto-)wegen aangepast en om het centrum gelegd, zijn grote stukken in het centrum autovrij en verplaats je op de fiets altijd sneller dan in de auto. Auto(-en brommer!) rijden onaantrekkelijk en langzaam maken in Rotterdam!

  • Rotterdam als fietsstad vind ik een kansloze ambitie, een wassen neus. Rotterdam formule1-stad lijkt me realistischer. Fietsen is de laatste jaren alleen maar beroerder geworden. Gemeentelijk beleid richt zich vooral op veiligheid, vandaar dat je steeds meer van die onmogelijke vrijliggende fietspaadjes overhoudt waar je amper iemand kunt inhalen, zoals op de Bergweg bij de Schiekade en bij de tramhaltes op de Binnenweg. Ik vind verplicht achter hordes schoolkinderen of scootmobielen aanhobbelen nu niet echt een aanmoediging voor de fietsers onder ons.
    Een ander voorbeeld: zelfs in vriendelijke stadjes als Zutphen en Heemstede zie ik overal stoplichten waar je op ziet hoe lang je moet wachten op groen, terwijl de stad met de breedste kruispunten van Nederland daar volgens mij uberhaupt nog nooit van heeft gehoord. Terwijl je hier boven ook wel tussen de regels kunt lezen dat fietscomfort ook betekent dat je reistijd betrouwbaarder wordt.
    Het eerste wat de gemeente (in de persoon van Meneer Guit wellicht) dan ook zou moeten doen is de geciteerde heren uitnodigen om zich eens te laten bijpraten over fietscomfort in 2015.

  • De geur/stank en het lawaai van Schiphol, naast het enorme, extensieve, ruimtegebruik, is inderdaad aanzienlijk. Desondanks of dankzij is de Zuid As wel de beste kantorenplek van Nederland, hoewel ik er niet zou willen zitten.
    China heeft moet nog wel heel veel vooruitgang maken en nog wel wat landen, zoals Rusland waar ze bij voorkeur alles maar lieten verrommelen in heden en verleden.
    Maar goed, het ging over de fiets …

    • Jazeker, de fietser….., die moet al die lucht, onder inspanning, dus inademen. Maar sportief/correct dat je je eigen antwoord gelukkig weer wat nuanceert. De Zuid As de beste kantorenplek van Nederland, tja, waarom dan? Zeer hoge huurprijzen per m2, lawaaiig, luchtverontreiniging van de A10 en Schiphol. De Zuid As wordt ook wel als mislukt beschouwd terwijl ik vandaag zag dat ze daar volop aan het bouwen zijn. Maar goed ook want zoals iedereen weet is er een enorm gebrek aan m2 kantoorruimte.
      Sorry, ik vind het Amsterdamse lulkoek. En die lulkoek heeft daar vier functies: het suggereert daadkracht, projecteert succes, genereert draagvlak en verdoezelt de coalities van particuliere belangen die zich erachter hebben geschaard. De bouw-vastgoed-financiële coalitie bij de Zuidas, de bouw-transport-infrastructuur coalitie bij de Noord-Zuidlijn, de NWO-KNAW-VSNU coalitie bij de kenniseconomie en de corporatie-welzijn coalitie bij sociale cohesie.

  • Misschien ben ik een beetje in een cynische bui, maar was het niet in 2009 of 2010 dat Rotterdam in het kader van ‘De Tour de France start bij ons!!1!’ ook al riep dat we een ‘fietsstad’ gingen worden?
    5 jaar later is er dan een ambtenaar voor aangesteld. Who-ho.
    Ik lees in het hele stuk twee zaken die in Rotterdam gebeuren voor fietsers (altijd-groen en speciale fietsstraten waar tóch auto’s op mogen) en verder is het een brainstorm over Denemarken.

    Het stuk wordt m.i. interessant op het punt waar Bendiks zichzelf tegenspreekt. Automobilist en fietser wisselen regelmatig van rol, en kennen daardoor elkaars gedrag, en kunnen daarop anticiperen, en dat is veilig. Behalve op Zuid, daar ‘fietst men minder’. Het is makkelijk om Zuid weer de uitzondering te laten zijn, is dat zo, of is Zuid de regel en zijn die beleefde automobilisten uit Noord misschien de uitzondering?

    Misschien dat Bendiks met zijn dochter van drie kan proberen de Nieuwe Binnenweg uit te fietsen. Een groot deel van die veelbelovende straat is vers gerenoveerd de afgelopen jaren, en ’t was een beetje dringen met alle modaliteiten, maar je kan er fietsen. Maar ik ken eigenlijk geen ouders die dat durven.

  • Vergeet niet dat een scooter veelal een alternatief voor de auto is op middellange afstanden, en niet zozeer een alternatief voor de fiets.

    2takt is al uit het straatbeeld aan het verdwijnen, en een 4takt met een verbruik van 1:45 of zuiniger is een prima alternatief voor een auto.

    Goede electrische scooters zijn duur, hebben nog altijd een beperkte actieradius en de (milieu onvriendelijke) accu’s gaan beperkt mee. Elektrisch is juist bij zwaardere voertuigen een mooi alternatief.

  • Ergenis: fietsers tegen het verkeer in, als je als voetganger oversteekt. Onverlichte fietsers, zelfs zonder reflector, als je automobilist bent in het donker en/of in de regen. Weesfietsen: fietsen zonder eigenaar en ‘geweeste’ fietsen; de wrakken die overal ruimte in beslag nemen en de hoofdoorzaak zijn van te weinig fietsparkeerruimte bij de NS stations, ondanks een fantastische kelder bij Centraal: er worden te weinig fietsen weggeknipt.

    In dit artikel staan wel een paar leuke ideeën: fietsers een paar seconden eerder groen geven bijv.

  • Stinkstad Amsterdam?: http://aqicn.org/map/europe/#@g/52.1744/4.4489/9z Kreeg een grappig mailtje van iemand die zich afvroeg of die link die ik mailde wel echt was. Jazeker, het zijn live(!!) RIVM-meetpunten die voldoen aan een internationale standaard zodat je over de hele wereld luchtkwaliteit kan vergelijken. Als je uitzoomd of een ander continent pakt kan je dat mooi zien. Om de 10 minuten wordt de meting ververst.

  • Hoi Daan,
    Nou dat is niet helemaal waar want er staat er een aan het Bentinckplein en een aan de Pleinweg. De ’s-Gravendijkwal is slechts een stukje van die doorgaande route en is vooral in het nieuws gekomen vanwege het plan om die helemaal te ondertunnelen en is zo een soort symbool van de luchtvervuiling geworden. Had lekker wel als voordeel dat ze nu al het vrachtverkeer over die route hebben verboden. Niet alleen een verbodsbord maar ook een signaleringssysteem. Boete € 160 per overtreding naar ik heb begrepen. En verdomd, het helpt!
    Jazeker het zijn allemaal live meetpunten op die kaart! Ik zou zeggen, ga het eens gebruiken en bestudeer eens een apart meetpunt. Natuurlijk zijn er veel meer meetpunten maar die zijn niet allemaal aangesloten op dat internationale net. Dat net is geijkt en de waarde die wordt afgegeven is een combinatie van diverse waarden. De frequentie van meten is ook een eis die werd gesteld aan opname in het net.
    Amsterdam is een drukke stad en de effecten van verkeer worden daar goed gemonitord en juist de GGD zit er daar fel op omdat er inderdaad heel wat mis met de luchtkwaliteit in Amsterdam. De metingen aan de Zuidas geven veel hogere vervuilingswaarden dan een vergelijkbaar gebied als Overschie. Werken en wonen aan de Zuidas is tot 3-maal ongezonder dan werken en wonen in Overschie. Dat komt ook omdat de overvolle A10 en het spoor niet ondergronds zijn gegaan zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Iedereen die wel eens op NS-station A’dam-Zuid heeft gestaan weet dat. Gewoon goor.
    De overheersende windrichting in Nederland is ZW. Rotterdam krijgt dus heerlijke schone frisse lucht uit Zeeland en van de Noordzee. Amsterdam krijgt uit die richting als extra de ultra-fijnstof van Schiphol over zich heen. Dat stof is zo fijn dat het zich gedraagt als een gas maar kost tot ongeveer 1,5 jaar van je leven. Hier een kaartje van die uitstoot als de wind geen effect heeft op de verplaatsing. Op een rustige winterdag met een inversie op 150 meter kan je dan zo’n mooie pannenkoek van vervuilde lucht over Amsterdam waarnemen. Als ik wel eens over de A4 naar het Noorden rijdt is die permanente gifwolk met het blote oog zichtbaar.
    Amsterdam is een stad met permanent zeer vervuilde lucht maar het daar nog lang niet zo erg als bv Parijs.

  • Schokkend, althans voor de onwetenden onder u!!: “Hoewel de luchtvervuiling in Europa langzaam afneemt, zijn in 2011 nog altijd zo’n 400.000 mensen voortijdig gestorven door vooral fijnstof en ozon. Dat blijkt uit een gepresenteerd rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA). Uit cijfers die het EEA woensdag bekendmaakte, blijkt ook dat Nederland het in vergelijking met Europa lang niet slecht doet als het aankomt op luchtvervuiling. In geen enkele Nederlandse stad werd bijvoorbeeld in 2012 de norm overschreden voor de hoeveelheid fijnstof, ozon of benzopyraan. Wel werden op enkele meetpunten in Amsterdam een te hoge concentratie stikstofdioxide gemeten.”

  • Die Ed Schelvis: ‘permanente gifwolk’richting Amsterdam. Ultra fijnstof, dat 1,5 jaar van je leven kost’. Er wordt wel een hoop onzin verkondigt in de milieuwereld. Maar Nederland doet het op luchtvervuilingsgebied nog zo slecht niet in Europees gebied, dat schrijft hij gelukkig ook. Dat is weer een hele ‘verademing’ bij de stelling van anderen dat Rotterdam de vieste plek van Europa is. Het gaat gelukkig de goede kant op, al jaren. Dankzij betere motoren gaat het ook de komende jaren beter, ook zonder milieuzone’s en overbodige geldsmijterij met subsidies voor een oude auto.

  • Ja, lachen hè, met die link(s)e milieubewegingen. Ik was er net weer, daar op de Zuid-As, even iemand ophalen omdat er geen treinen meer rijden. Je stapt even uit je auto en dan gelijk weer die stank.
    Ik vind het wel opvallend dat zodra Amsterdam sinds 2 jaar vervuilender blijkt dan Rotterdam ineens het allemaal wel meevalt op het gebied van luchtvervuiling in Nederland. Zelfs @Daan hoor je niet meer. Maar onze VVD-makelaar neemt snel z’n plek in.
    Natuurlijk is Schiphol een grote bron van vervuiling. Het is pas onzin om te beweren dat dit niet het geval is. Dacht je soms dat ze op water vliegen. Hoe schadelijk het precies is dat wordt nu netjes uitgezocht maar niet iets wegbagatelliseren.
    Vergeleken met bv China is heel Nederland een park op een frisse lente-ochtend. Maar daar zijn ze al veel verder met de vooruitgang, hè George;-)

  • Ja, het gaat best goed met fietsen in Rotterdam, een mooie stationsfietsenstalling, file bij de opritten/afritten van de Zwaan, een mooi Havenspoorpad, de Rijnhavenbrug waar je ook over mag fietsen.

    Helemaal eens met het pleidooi om de fietser het zelf uit te laten zoeken. Vergeet dan niet aan te geven wat je gaat doen, hand uitsteken / voorsorteren / omkijken, zoniet kan dan niet gek op dat je van je sokken wordt gereden.

    Zijn racefietsers echt een probleem in de stad? Met al die stoplichten is het niet echt lekker doortrappen en ik zie er ook nauwelijks.

    Spookfietsers zijn een probleem maar scooters vind ik irritanter. Het spookfietsen is grotendeels op te lossen door bredere fietspaden en minder lange wachttijden.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures